• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 20.9°C
    3 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.1°C / 18.5°C
    2 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 21.5°C
    1 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.9°C
    3 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.6°C / 15.9°C
    3 BF
    100%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 16.0°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 12.4°C
    0 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 21.4°C
    2 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 19.6°C
    2 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.1°C / 20.8°C
    4 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    13°C 12.9°C / 14.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.5°C / 18.4°C
    0 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    3 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 21.1°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    2 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 16.7°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    74%

Το εξώφυλλο του βιβλίου. Δίπλα, ο Βασίλης Καββαθάς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πατώντας τη σκιά της Κάλλας…

  • A-
  • A+
Το νέο «επιδαύριο» βιβλίο του Βασίλη Καββαθά.

Τι μπορεί να συμβεί όταν πατήσεις τη σκιά μιας ντίβας, είναι το ερέθισμα για το νέο ογκώδες (480 σελίδες) βιβλίο του Βασίλη Καββαθά «Σκιάς όναρ – Μαρία Κάλλας». Πρόκειται για το τέταρτο κατά σειρά, μετά τα –αναλόγων διαστάσεων– βιβλία του «Ειρήνη» (Παπά), «Μόραλης» (Γιάννης), «Αλίκη» (Βουγιουκλάκη), στο πλαίσιο της σειράς Βιβλιοθήκη-Πινακοθήκη Επιδαύρου – όντας γέννημα και άοκνος ερευνητής τεκταινόμενων στην εν λόγω περιοχή ο ίδιος. Και ιδού πώς περιγράφει το εγχείρημα, που συνοδεύεται (όπως και τα προηγούμενα) από πλούσια εικονογράφηση:

Τι συνέβη

Το 1960, στην πρόβα της «Νόρμας», πέρασα την πύλη του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου με τον αέρα του γιου του δάσκαλου-επιμελητή αρχαιοτήτων. Χωρίς να το συνειδητοποιώ είχα κάνει το φοβερό βήμα: Πάτησα τη σκιά της Μαρίας Κάλλας, η οποία τελούσε εν σιωπή εκείνη τη στιγμή και ξαφνικά εξεμάνη κραυγάζουσα: «Παράσταση κάνουμε εδώ ή κορόιδο;». Σάστισα, γιατί δεν κατάλαβα εξ αρχής τι ακριβώς μου καταλογίζει.

Η απορία μου λύθηκε όταν πάνω στην ώρα εισέβαλε στην ορχήστρα ο Αριστοτέλης Ωνάσης και τη ρώτησε «τι συμβαίνει, Μαρία;». Εκείνη σε οργίλο ύφος τού απάντησε: «Αυτό το παιδί πάτησε τη σκιά μου, Αρίστο!». Χωρίς προ-συνεννόηση εκείνος ανέλαβε, αμισθί, συνήγορος υπεράσπισής μου. Φυσικά τελούσα εν πλήρει συγχύσει αθώος. Στην ουσία η αθώωσή μου προέκυψε όταν εκείνος με ρώτησε πώς με λένε κι εγώ είπα: Βασίλη! Η «ντίβα» έμεινε άφωνη – αγκάλιασε τον Ωνάση και του είπε:

«Βασίλη λέγανε τον μικρό μου αδελφό – αν ζούσε θα ήταν στην ηλικία αυτού του παιδιού…». Η οργή της είχε γίνει αγάπη-αγκαλιά! Και… «Απόψε θα τραγουδήσω για σένα και τον αδελφό μου τον Βασίλη!».

Αποτέλεσμα: Ο Ωνάσης ν' αναφωνεί: «Την κερδίσαμε τη δίκη» και οι λοιποί συντελεστές της παράστασης να χειροκροτούν!

Ο Γιάννης Τσαρούχης, με την ιδιότητα του ενδυματολόγου που έντυσε την Κάλλας στη «Νόρμα». χαμογέλασε σιβυλλικά και μου είπε: «Την εαυτήν της σκιά φοβούμενη…». Υπαινίχθηκε εν συνεχεία ότι δεν είχε εξοικειωθεί με το νέο σχήμα της, ότι είχε βγει δηλαδή από έναν όγκο λίπους…

Εχοντας κατά νου το όλον ζήτημα ρώτησα κάποια στιγμή τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, (γύριζε τότε το «Μετέωρο βήμα του πελαργού»). Μου απάντησε ότι η ουσία του σεναρίου του ήταν ότι «στα σύνορα αν κάνεις ένα βήμα… βρίσκεσαι αλλού», και συνέχισε μ' ένα απόσπασμα από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου: «Αλίμονο στα ανθρώπινα και στην καλοτυχία τους την οποία φτάνει μια σκιά να την αναποδογυρίσει».

Ο Δημ. Χορν κάγχασε: «Η Κάλλας, αγαπητέ, δεν μαλώνει… Σκιαμαχεί με τον θείο εαυτό της. Δεν αντιδικεί μ’ ένα παιδί. Ως θεά πορεύεται και υπερασπίζεται τη σκιά της… Είναι το μοναχικό στοιχείο με το οποίο πορεύεται μια ζωή. Είναι "πλάσμα"-δημιούργημά της! Το βλέπει και το χαίρεται. Είναι το μεγαλοπρεπές ισότοπό της, σ' έναν χώρο που την ανεβάζει στο ισόθεο "στάτους". Η ορχήστρα της Επιδαύρου είναι το μεγάλο βάθρο – αν ανέβεις εκεί αγγίζεις τα άστρα!».

Σύνδρομα...

Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος ήταν βαθιά προβληματισμένος όταν του ανέφερα τον προβληματισμό μου (σε μια συνάντησή μας στο κοίλον, το 2020): «Μπήκες σε ναρκοπέδιο, κύριε συνάδελφε!». Συνέχισε με μια ανάλυση που ξεκίνησε από τον σκιόφοβο Βουκεφάλα και κατέληξε στη Νέκυια της Οδύσσειας. Μεταξύ των άλλων είπε ότι: «Οι ηθοποιοί, οι καλλιτέχνες διακατέχονται από κάθε λογής σύνδρομα: φοβίες, προκαταλήψεις, μοιρολατρίες – φοβούνται και τη σκιά τους!»… «Οσον αφορά την Κάλλας: Τα συνήθιζε αυτά! Και τον καβγά που ξεκινούσε τον πήγαινε μέχρι τέλους!».

Ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο οποίος είχε κάνει μια εξαιρετική εμφάνιση στο θέατρο της Επιδαύρου, μου είχε πει ότι «εδώ οι σκιές αυτονομούνται – ανεβάζουν τη δική τους παράσταση!».

Ο Μάριος Πλωρίτης είχε κλείσει αυτόν τον κύκλο λέγοντάς μου ότι: «Τίποτα δεν είναι πιο θαυμαστό στην ερμηνεία της από τις στιγμές της σιωπής της. (Πάνω σ’ αυτή τη σιωπή πάτησες εσύ!) Ξέρεις τι είναι να είσαι η μεγαλύτερη φωνή του αιώνα και να συνταράζεις το κοινό όχι μόνο με το τραγούδι σου αλλά με την πιο γυμνή υποκριτική, με τη Σιωπή σου!».

Στο πλαίσιο

Χαλαρώνουν τα πανδημικά μέτρα, ο καλόκαιρος όμως δεν εννοεί να στρώσει, ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα, με αποτέλεσμα η κλεισούρα να επεκτείνεται και οι επαγγελματίες, που περιμένουν να ξελασπώσουν, να εξακολουθούν να βρίσκονται σε απόγνωση. Αναφέρομαι βέβαια πάντα σ’ αυτούς που δύνανται και όχι στους πολλούς που αγωνιούν, πώς να τα φέρουν βόλτα.

Στα θύματα της καιρικής αστάθειας και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις – τα φεστιβάλ, οι συναυλίες, με τα καλύτερά μας χρόνια (όσα – και αν) να φεύγουν χωρίς θερινά σινεμά. Με την απαντοχή και κάποιας επιδαύριας εξόδου (τουλάχιστον, για τη διαδρομή, για την ατμόσφαιρα). Μια ιδιότυπη, πάντως, γεύση, στο διπλανό κείμενο.

Ματαίως ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανέμενε στη Βουλή τον πρωθυπουργό –στη θεσμική ώρα του– για να πληροφορηθεί από τον ίδιο για το υπέρογκο χρέος του κυβερνώντος κόμματος. Ο πρωθυπουργός, ωστόσο, βρήκε τον χρόνο να «ανακριθεί» από μικρούς δημοσιογράφους (όλοι πλέον είμαστε δημοσιογράφοι), που κατέγραψαν… τυχαίως διερχόμενα κανάλια.

Ηταν άραγε περισσότερες οι ληστείες (δεν εννοώ τις υφιστάμενες κρατικές) και τα φονικά (που κατά κόρον προβάλλει η συγκάτοικος τηλεόραση) ή πολλαπλασιάστηκαν τώρα, με την παρούσα κυβέρνηση, που εννοεί να επιβάλει το «νόμος και τάξη» μόνο στους «ατίθασους» νέους;

Ας είναι, ωστόσο, καλά οι αθλητές, που μας κάνουν να αισθανόμαστε κομμάτι υπερήφανοι (μολονότι το τένις δεν μπορεί να εννοηθεί λαϊκό άθλημα). Το παλικάρι και η κοπελιά, πάντως, αξίζουν τον θαυμασμό για τα επιτεύγματά τους.

ΚΑΙ… «Χαιρόμουν καθώς έβλεπα το παιδάκι, αλλά πώς να το αγγίξω, που έχουν πλέον ενοχοποιηθεί οι όποιες σχέσεις;».

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Γεια σας, παίδες!»
Τον Φεβρουάριο του 1967 (δύο μήνες πριν από την επέλαση της χούντας) η εφημερίδα «Δημοκρατική Αλλαγή» θέλησε να γιορτάσει τα τρία χρόνια από την έκδοσή της σε νυχτερινό κέντρο της Αθήνας. Μεταξύ των...
«Γεια σας, παίδες!»
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Ο ποιητής της «Ομορφης πόλης»
Ο Γιάννης Θεοδωράκης (γεννημένος στις 22 Αυγούστου 1932) ήταν μικρότερος αδελφός του Μίκη Θεοδωράκη (που γεννήθηκε στις 29 Ιουλίου 1925). Ο Γιάννης έφυγε από τη ζωή στις 7 Δεκεμβρίου 1996 – πριν από 25 χρόνια...
Ο ποιητής της «Ομορφης πόλης»
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Το 1821 σε δημοσιογραφικό «τραπέζι»
Το ενταγμένο στις εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 μουσικό πολυθέαμα «Το Ποτάμι» του Λίνου Κόκοτου σε ποίηση του Φώντα Λάδη (μέλους της ΕΣΗΕΑ), θα παρουσιαστεί την Τρίτη 9 Νοεμβρίου,...
Το 1821 σε δημοσιογραφικό «τραπέζι»
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
5.100 δίσκοι βινιλίου με Θεοδωράκη!
Κάτοικος Πάτρας (με καταγωγή από ένα χωριό της Αχαΐας), λογιστής το επάγγελμα είναι ο Γιώργος Μπαγουλής, συν εδώ και 60 χρόνια δημιουργός μιας πλούσιας συλλογής με έργα του Μίκη Θεοδωράκη, απ’ όλο τον κόσμο,...
5.100 δίσκοι βινιλίου με Θεοδωράκη!
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Του Καζαντζίδη ο καημός
Από τη συνάντηση-συνέντευξη στην («Ελευθεροτυπία», 10-11 Ιουλίου 1988), μερικά αποσπάσματα, καθώς στις 14 Σεπτεμβρίου συμπληρώνονται είκοσι χρόνια αφότου ο Καζαντζίδης έφυγε από τη ζωή (2001) στα 70 του.
Του Καζαντζίδη ο καημός
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Ανθρωποι είμαστε»...
Τον είδα πριν από λίγες ημέρες σε κάποιο κανάλι, έναν άνθρωπο ευχάριστο, συμπαθητικό, που δεν δυσκολεύτηκα να καταλάβω ότι ήταν ο Γιώργος Κοινούσης, από τον οποίο είχα πάρει δισέλιδη συνέντευξη...
«Ανθρωποι είμαστε»...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας