• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.7°C / 17.9°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.1°C / 16.2°C
    0 BF
    84%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.7°C / 16.2°C
    1 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.4°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 15.5°C
    0 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.1°C / 11.4°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 15.7°C
    1 BF
    90%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 18.1°C
    2 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.1°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    3 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    1 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.9°C / 13.5°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 15.6°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.8°C / 19.8°C
    2 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 18.1°C
    1 BF
    92%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.3°C / 14.9°C
    0 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.2°C / 16.3°C
    1 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    81%

Ο Ντίνος Ηλιόπουλος ως κωμικός και ως «Δράκος»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Με συγχωρείτε, κυρίες μου…»

  • A-
  • A+
Είκοσι χρόνια χωρίς τον Ντίνο Ηλιόπουλο.

Αν δεν ήταν ο «Δράκος», στην ομότιτλη ταινία του Νίκου Κούνδουρου, και κάποιοι παλιότεροι θεατρόφιλοι, που τον θυμούνται στα έργα που πρωταγωνιστούσε, το νεότερο ελληνικό κοινό, που βλέπει τον Ντίνο Ηλιόπουλο σε πολλές από τις επαναλαμβανόμενες τηλεοπτικές κινηματογραφικές προβολές, θα εκτιμούσε ότι ήταν ένας καλός κωμικός. Γεγονός ωστόσο είναι ότι υπήρξε ένας από τους καλύτερους Ελληνες ηθοποιούς – και όχι μόνο ως κωμικός. Και, επιπλέον, ένας άνθρωπος με παιδεία, λεπτό χιούμορ, κομψότητα και ευγένεια. «Με συγχωρείτε, κυρίες μου, που δεν μπορώ να σηκωθώ», είχε ζητήσει να γραφτεί στον τάφο του, στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.

Γεννημένος (το 1913) στην Αλεξάνδρεια από Ελληνες γονείς, από το 1929 οικογενειακώς στη Μασσαλία, απόφοιτος του εκεί Γυμνασίου (εξ ου και η γαλλική παιδεία του) και από το 1935 στην Ελλάδα. Στρατιωτική θητεία, θεατρικές σπουδές σε ιδιωτική σχολή –δεν έγινε δεκτός στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, επειδή δεν εκτιμήθηκε η απαγγελία του σε ένα ποίημα του Καβάφη.

Από το 1945, ωστόσο, στη θεατρική σκηνή, όπου διέπρεψε, επί 50 και πλέον έτη, σε ένα πλήθος έργων Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, δίπλα στους καλύτερους της γενιάς του. Και φυσικά στον κινηματογράφο, όπου έγινε περισσότερο γνωστός και αγαπητός (εκεί, εκτιμώ, κυρίως, για λόγους βιοποριστικούς…). Δύο γάμοι και δύο κόρες (από τον δεύτερο). Εφυγε από τη ζωή πριν από είκοσι χρόνια (4 Ιουνίου 2001), στα 88 του.

Το γέλιο

Γνώρισα τον Ντίνο Ηλιόπουλο σε μια εκτενή συνέντευξη για την «Ελευθεροτυπία» (4 Φεβρουαρίου 1985). Από εκεί και τα αποσπάσματα που ακολουθούν, ξεκινώντας από αυτό που κυρίως υπηρέτησε: το χιούμορ:

«Επειδή ο Ελληνας δεν είναι Σουηδός, που δεν του συμβαίνει τίποτα, έχει συσσωρευμένες πηγές δυστυχίας, κι έχει ανάγκη από γέλιο, γιατί μ’ αυτό βγάζει το άχτι του – έτσι τουλάχιστον πιστεύω εγώ. Το γέλιο είναι κάτι που εκτονώνει, σαν παυσίπονο, μετά ξαναμπαίνεις στο βάσανο…»

Οι θεατρικοί συγγραφείς που προτιμά: «Τον Τσέχοφ, και φυσικά τους θεούς της κωμωδίας, που είναι δυο: Ο Μολιέρος και ο Τσάρλι Τσάπλιν […] Τι να πω όμως για τον Μπρεχτ. Τον Μπρεχτ, που μας δίδαξε καθαρά με τα κείμενά του ότι η διασκέδαση είναι το πρώτο πράγμα και το δίδαγμα αόρατο. Και όποιος το πάρει. Το θέατρο ποιότητας δεν σημαίνει ανία. Γι’ αυτό και τα έργα του είναι μιούζικαλ. Ο θεατής δεν πάει στο θέατρο σα να πηγαίνει στο σχολείο. […] Θεωρούμε ελαφρό τον Νιλ Σάιμον, επειδή κάνει μπουλβάρ, και ξεχνάμε ότι μπουλβάρ-φάρσα έκανε και ο Μολιέρος…»

Κι από Ελληνες συγγραφείς: «Εκείνοι που πήραν τη σκυτάλη από τον Μελά και τον Ξενόπουλο: Σακελλάριος - Γιαννακόπουλος, Τσιφόρος - Βασιλειάδης, Πρετεντέρης, Ψαθάς, Μιχαηλίδης… Κι από νεότερους, Κεχαΐδης, Σκούρτης, Μουρσελάς, Ποντίκας... Παραλείπω όσους δεν θυμάμαι αυτή τη στιγμή…»

Ποια η καλύτερη θεατρική του παράσταση: «Οι “Θεσμοφοριάζουσες” του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού στο Εθνικό Θέατρο».

Και η χειρότερη: «Ο “Κούνελος”, ένα έργο που ανεβάσαμε με τον Φωτόπουλο. Ο κόσμος ήρθε να γελάσει και το βρήκε τρομερά απαισιόδοξο. Κατέβηκε σε δέκα μέρες…»

Στην ΕΠΟΝ

Από πολιτικά: «Ημουνα στον Μαρξισμό, ήμουνα στην ΕΠΟΝ, όμως δεν πήγα ούτε εξορίες, ούτε τίποτα. […] Πέρασα μια ζωή σε φοβίες, με μια Δεξιά που έκρυψε στα αζήτητα την Εθνική Αντίσταση, που θα έπρεπε να είναι η μεγαλύτερη διαφήμιση της νεότερης Ελλάδας…»

Και τώρα: «Δεν μου αρέσει να πω ότι είμαι ανένταχτος, γιατί το λένε όλοι… Θα’ ρθούνε εκλογές, και δεν θα ξέρω τι να ψηφίσω…»

Το χιούμορ του Ηλιόπουλου διασώζεται και σε δυο βιβλιαράκια, που είχε την καλοσύνη να μου προσφέρει. Τίτλος του ενός: «Μισή ώρα με τον…» (1960) – συλλογή από 15 ραδιοφωνικές συνεντεύξεις με ανύπαρκτες προσωπικότητες». Και του άλλου: «Προσδεθείτε…» (1962) – ταξίδια που δεν έγιναν», για λογαριασμό αθηναϊκού περιοδικού («Πολύ παλιά και τετριμμένα για σήμερα. Να τους δώσεις άφεση», γράφει στην ιδιόχειρη αφιέρωση του πρώτου). Ενδεικτικά, δυο στιγμιότυπα:

Από τις συνεντεύξεις: Με τον εκατοχέρη Βούδα: «Δεν πρέπει να σας απασχολούμε από τον πολύτιμο χρόνο σας. Επιτρέψτε μου να σας αποχαιρετήσω». «Ευχαρίστως θα σας έσφιγγα το χέρι, αλλά θα ξενυχτούσαμε. Λοιπόν, γεια σας, και θα είμαι στη διάθεσή σας για ό,τι περνάει απ’ τα χέρια μου!».

Και από το «Προσδεθείτε»: «Ενας Ανατολίτης στο χαρέμι του: “Βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να σας αναγγείλω ότι χωρίζουμε, γιατί ερωτεύτηκα ένα άλλο χαρέμι. Θα μείνουμε 26 καλοί φίλοι!”»

Στο πλαίσιο

Χαλαρώνουν τα αντι-κορονοϊκά μέτρα, αλλά προφανώς αυτό δεν σημαίνει ότι το κακό ξεκουμπίστηκε. Οπότε υπομονή, αλλά πόσο και ώς πότε; Εν τω μεταξύ κάποια μαγαζιά άνοιξαν – όχι τα περισσότερα, με τους σκεπτόμενους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους σε απόγνωση. Ο πρωθυπουργός, πάντως, δηλώνει μονίμως αισιόδοξος. Αν κάτι δεν πήγε καλά (το δήλωσε και στο Ζάππειο, για τα 40 χρόνια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ώστε να ξέρουν και οι εταίροι τι γίνεται σ’ αυτόν τον τόπο) φταίνε οι άλλοι, που κατέλαβαν (ευτυχώς παρενθετικά) την εξουσία, το ιδιοκτησιακό-οικογενειακό τους (από… παράδοση) κράτος…

Δεν πάνε να διαμαρτύρονται –ειδικοί και μη– για την τσιμεντόστρωση της Ακρόπολης και την παραχώρησή της για φωτογράφιση σε γαλλικό οίκο μόδας. Θα διαφημιστεί, λένε, διεθνώς το μνημείο, οπότε θα έρθουν περισσότεροι ξένοι – λες και περιμένουν τα μοντέλα Dior να το μάθουν. Ελπίζεται, τουλάχιστον, με τον θόρυβο που έχει προκληθεί, να μην τεμαχιστούν και απομακρυνθούν οι αρχαιότητες της Θεσσαλονίκης, γιατί είναι βέβαιο πως πάνε για μπάζα.

Εν τω μεταξύ, η εγκληματικότητα καλά κρατεί, με καθημερινά φονικά και ληστείες – και ασύλληπτους δράστες. Η πρώτη εκδοχή: Πρόκειται για «ξεκαθάρισμα λογαριασμών» μεταξύ άγριων συμμοριών (που δρουν ανενόχλητες) – πράγμα που αποτελεί ισχυρό άλλοθι για την αδυναμία (ή απροθυμία) της αστυνομίας να τις αντιμετωπίσει. Η δεύτερη: Το κυνήγι των «απείθαρχων» νέων (εκεί η αστυνομία δείχνει πραγματικό ζήλο) και η αστυνομική προστασία κάποιων προσώπων που κινδυνεύουν, ή ισχυρίζονται ότι κινδυνεύουν – οπότε άντε να φτουρήσει, για τους πραγματικά απροστάτευτους, το νεοδημοκρατικό δόγμα «νόμος και τάξη».

ΚΑΙ… Χαρές με τους (εξ ανατολών) γείτονες…

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
O «μαέστρος» του θεάτρου
Ο Νικηφόρος Παπανδρέου θα μπορούσε κάλλιστα να ονομαστεί «άνθρωπος-ορχήστρα» στο ελληνικό θεατρικό πεδίο αν δεν ήταν ένας τόσο σεμνός και διακριτικός δημιουργός.
O «μαέστρος» του θεάτρου
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Μια διπλή επέτειος
Ο Δημήτρης Μυράτ, που στις 10 Ιανουαρίου συμπληρώνονται 30 χρόνια από τότε (1991) που έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 83 ετών, εξ ου και η παρούσα –διπλή– μνεία.
Μια διπλή επέτειος
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Μιλάμε για κωμικούς…
Ο Βασίλης Λογοθετίδης, πέθανε στις 20 Φεβρουαρίου 1960 (πριν από 60 χρόνια) στα 62 του, και ο Βασίλης Αυλωνίτης, 10 Μαρτίου 1970 (πριν από 50 χρόνια) στα 66 του.
Μιλάμε για κωμικούς…
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Εθνικό Θέατρο για όλους
Από την ηθοποιό Εφη Ροδίτη, σύζυγο του εκλιπόντος επιφανούς δημοσιογράφου Κώστα Νίτσου, έλαβα την ακόλουθη επιστολή (την απέστειλε και στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινό).
Εθνικό Θέατρο για όλους
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Δυο καταστροφικές παραστάσεις
​Ο μουσικός βίος του Μάνου Χατζιδάκι είναι πλήρης από επιτυχίες – τόσο που διαφεύγουν δυο τρανταχτές αποτυχίες. Δυο θεατρικές παραστάσεις, από τις οποίες όμως, ευτυχώς, έμειναν μερικά υπέροχα τραγούδια:...
Δυο καταστροφικές παραστάσεις
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Δημήτρης Χορν ήταν αυτός…
Αν ζούσε σήμερα ο Δημήτρης Χορν, θα ήταν 97 ετών. Είναι όμως βέβαιο ότι δεν θα του άρεσε, αν κρίνουμε από την απάντηση που είχε δώσει σε συνέντευξη το 1993 (όταν δηλαδή ήταν 72 ετών): «[Είμαι] ένας ηλικιωμένος...
Δημήτρης Χορν ήταν αυτός…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας