• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 19.2°C
    0 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενής ομίχλη
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    2 BF
    93%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    4 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    94%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 10.0°C / 16.0°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    1 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    3 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    5 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.1°C / 19.8°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    4 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.5°C / 10.5°C
    1 BF
    74%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 21.8°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 19.4°C
    0 BF
    63%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.2°C / 16.7°C
    0 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    82%

Ο Κώστας Νίτσος σε εκδήλωση που του είχε αφιερωθεί στην ΕΣΗΕΑ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εθνικό Θέατρο για όλους

  • A-
  • A+

Μία επιστολή της Εφης Ροδίτη για τον Κώστα Νίτσο

Από την ηθοποιό Εφη Ροδίτη, σύζυγο του εκλιπόντος επιφανούς δημοσιογράφου Κώστα Νίτσου, έλαβα την ακόλουθη επιστολή (την απέστειλε και στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινό). Και τη φιλοξενώ ευχαρίστως, λόγω του ενδιαφέροντος που εκτιμώ ότι παρουσιάζει (οι μεσότιτλοι δικοί μου):

«Είμαι η γυναίκα του Κώστα Νίτσου, η ηθοποιός Εφη Ροδίτη.

Κρατώ το υπέροχο λεύκωμα για τον Νίκο Κούρκουλο. Πρότυπο υπόδειγμα, καμωμένο με περισσή αγάπη και φροντίδα, όπως του άξιζε του Νίκου. Με συγκίνησε πολύ, αλλά και με πίκρανε. Πολύ.

Κύριε Λιβαθινέ, το κείμενό σας στο Λεύκωμα, είναι πολύ σημαντικό. Οι τελευταίες του γραμμές θα ’λεγε κανείς πως είναι γραμμένες για τον Κώστα Νίτσο (κι όχι μόνο). Τις παραθέτω:

“Οποια αλλαγή, όσο επιτακτική κι αν είναι, συμβαίνει πάντοτε επώδυνα κι αργά. Τότε μόνο συσπειρώνονται οι πολλοί, όταν πρέπει να εμποδίσουν κάτι καινούργιο να γεννηθεί, ανεξάρτητα από τη σημασία του ή από το πόσο αναγκαίο είναι”.

Ο Νίτσος μια ζωή πάλεψε στην Κατοχή, στην Αντίσταση, κι όταν ήταν διευθυντής στα “Νέα”. Με τη χούντα, τον έσυραν στα δικαστήρια. Εντιμος και θαρραλέος δημοσιογράφος.

Η μεγάλη του όμως αγάπη ήταν τα πολιτιστικά στην αξέχαστη δεύτερη σελίδα των “Nέων”, όπου έγραφαν σπουδαίοι δημοσιογράφοι: Κώστας Σταματίου, Γιώργος Πηλιχός, Βάσος Βαρίκας, Ελένη Βακαλό, Λευτέρης Παπαδόπουλος κι άλλοι».

Οι Αστερίσκοι

«Σ' αυτή τη δεύτερη σελίδα, πάνω πάνω αριστερά, σ’ ένα μονόστηλο έγραφε ο ίδιος θεατρικές κριτικές. Λίγες αράδες, την επομένη κάθε πρεμιέρας. Χτυπούσε ανελέητα κάθε κακό κι έγραφε γενναιόδωρα για κάθε καλό, υπογράφοντας μ’ ένα αστεράκι. Κάπως έτσι ξεκίνησαν οι Αστερίσκοι των “Νέων”.

Οταν ο Κώστας Νίτσος έβγαλε, το 1961, το “Θέατρο”, το θρυλικό πια περιοδικό, παγκόσμια αναγνωρισμένο, ο Αστερίσκος έγιναν πολλοί Αστερίσκοι και “μετακόμισαν” στο περιοδικό!

Το “Θέατρο” σταμάτησε να βγαίνει το 1967. Δικτατορία. Το 1973 (ύστερα κι από εκτίμηση αντιστασιακών ότι οι πνευματικοί άνθρωποι πρέπει να σπάσουν τη σιωπή τους) το περιοδικό ξαναβγαίνει. “Χωρίς φόβο, αλλά με πάθος”.

Οκτώβρης 1981. Εκλογές. Τις κερδίζει το ΠΑΣΟΚ. Με σύνθημα την Αλλαγή. Ο Παπανδρέου πρωθυπουργός της χώρας. Επιλέγει –καλύτερα, επιστρατεύει– τον Νίτσο για το Εθνικό. Ο Νίτσος διστάζει, η αγάπη του όμως για το Εθνικό, οι σκέψεις και τι πρέπει να γίνει –Ανανέωση και Αλλαγή, ο Οργανισμός ο καινούριος– υπερισχύουν και δέχεται.

Ολα αυτά γράφονται για να γνωρίσουν και οι νέοι ποιος και τι ήταν ο Νίτσος και ποια η προσφορά του στα πολιτιστικά: “Είμαι από καλή γενιά. Τη μεγάλη ΕΑΜΙΚΗ γενιά. Δεν ανήκω στο ΠΑΣΟΚ. Επιστρατεύθηκα να προσφέρω με απόλυτη θέληση κι όλες μου τις δυνάμεις τις υπηρεσίες που μπορώ”.

Και –σπαραγμός– σταματάει το νέο τεύχος του “Θεάτρου” που ήταν έτοιμος να βγάλει. Αρνείται τη διεύθυνση εφημερίδας με 600.000 δραχμές και πηγαίνει στο Εθνικό. “Γιατί; Τι με κάνει να τα παρατήσω όλα; Το πάθος μου για το καλό του Εθνικού Θεάτρου”».

Η Αλλαγή

«Aπό τα τόσα που ήθελε να κάνει ο Νίτσος στο Εθνικό, μόνο ένα μπόρεσε: Την Αλλαγή στο καλλιτεχνικό προσωπικό. Δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις σε τριάντα ηθοποιούς, όμως αμέσως προσλήφθηκαν άλλοι τόσοι. Οπότε για το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) δεν υπήρχε θέμα. Ετσι, χάρις στον Νίτσο, έγινε αυτή η Αλλαγή, άνοιξε η πόρτα του Εθνικού για τους άξιους. Καλοδεχούμενοι οι νέοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες. Το Εθνικό πια ανήκε σ’ όλους τους Ελληνες. Αυτή ήταν η βάση. Η αρχή που απ’ αυτήν ξεκίνησε το νέο Εθνικό.

Ο Κούρκουλος, άξιος, έκανε σπουδαία πράγματα στο Εθνικό. Την ευρύτερη Ανανέωση και τον καινούργιο Οργανισμό. Ο,τι ονειρευόταν και έγραφε γι’ αυτά χρόνια ολόκληρα ο Νίτσος.

Ο Νίτσος εκτιμούσε τον Κούρκουλο, όχι μόνο ως ηθοποιό, αλλά και για την επιλογή των έργων που ανέβαζε, καθώς και για τις ωραίες παραστάσεις του. Ο Κούρκουλος πάλι αναγνώριζε την προσφορά του Νίτσου, όχι μόνο για ό,τι έκανε στα “Νέα” και στο περιοδικό “Θέατρο”, αλλά κυρίως για ό,τι έκανε στο Εθνικό. Ο Κούρκουλος, όταν έβλεπε τον Νίτσο στο Εθνικό ερχόταν και τον χαιρετούσε με σεβασμό και αγάπη. Και ήταν ο μόνος διευθυντής που έστελνε στον Νίτσο πρόσκληση για τις πρεμιέρες. Κανένας άλλος.

Επαινετικά, ενθουσιαστικά για την Αλλαγή έγραψαν πολλοί. Μεταξύ άλλων, σε έρευνα των “Νέων”, οι: Α. Τάσσος, Κ. Γεωργουσόπουλος, Λ. Παπαδόπουλος, Γ. Διαλεγμένος...

Αυτά που γράφω είναι αφιερωμένα στη μνήμη του Κώστα Νίτσου και του Νίκου Κούρκουλου. Χάρις σ’ αυτούς τους παθιασμένους έχουμε σήμερα ένα Εθνικό Θέατρο καλύτερο από ποτέ».

Στο πλαίσιο

------

Είκοσι πέντε χρόνια την ερχόμενη Τετάρτη χωρίς τη μοναδική Μελίνα, που όλα τη θυμίζουν. Και τι να πρωτοθυμηθείς… Πολύ περισσότερο όταν κομμάτι την έχεις ζήσει. Μια εικόνα: Επιστρέφοντας κάποτε αεροπορικώς από ένα από τα πολλά ταξίδια της στο εξωτερικό, όπου παντού ήταν καλοδεχούμενη, από δικούς μας και ξένους, παρήγγειλε έναν καφέ. Μόλις όμως ο υπάλληλος πήγε να της τον σερβίρει –θες από απροσεξία, θες από συγκίνηση– ρίχνει ένα μέρος του στον ώμο της αφήνοντας έναν λεκέ. «Με συγχωρείτε, κυρία υπουργέ», ψέλλισε συγχυσμένος. «Δεν πειράζει, παιδί μου, δεν ξέρεις ότι όποιος ανακατεύεται με την πολιτική βρομίζει;» τον καθησύχασε.

Να χαρούμε για τα επιτεύγματα του Λάνθιμου (και το ένα Οσκαρ που απέσπασε η πρωταγωνίστριά του δεν είναι λίγο), μολονότι το μόνο ελληνικό στην ταινία του είναι τ’ όνομά του. Ακόμα ένας Ελληνας που δοξάζεται στα ξένα, όπως –ενδεικτικά– ο Αντετοκούνμπο, ο Τσιτσιπάς, ο Γαβράς. Οπως, κάπως παλαιότερα, ο Ξενάκης, ο Σκλάβος, ο Καστοριάδης, ο Σβορώνος, ο Αξελός, ο Καζαντζάκης… Τι θα είχαν καταφέρει αν ξέμεναν στην Ελλάδα – αν επιζούσαν;

«Ωκεανίς» το όνομα του πρόσφατου κύματος κακοκαιρίας, που πρόβαλαν με ζήλο τα συφοριασμένα ΜΜΕ. Λες και ζούμε στα τροπικά, λες και ο τόπος δεν δοκιμάζεται κάθε τόσο, χειμώνα-καλοκαίρι, από καιρικά. Ακόμα και η Αττική, που δεν χαμπαρίζει από προβλέψεις. Οπως δεν χαμπαρίζουν εξουσίες, αλλά και απλοί πολίτες που δρουν για την εφήμερη βολή τους κόντρα στη φύση.

ΚΑΙ… «Γιατί, άνθρωπέ μου, κάθεσαι και ζητιανεύεις εδώ και σε τρώει το αγιάζι και δεν πας σε κάποια από τις θερμαινόμενες αίθουσες του δήμου;» «Εκεί πάνε όλο Αλβανοί και γύφτοι!»

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Οταν ο Δημήτρης Μυράτ «συνάντησε» τον Μπρεχτ
Γόνος θεατρικής οικογένειας ο Δημήτρης Μυράτ, γιος του Μήτσου Μυράτ και της Χρυσούλας Κοτοπούλη, πέρασε στη θεατρική σκηνή και διέπρεψε σ’ ένα πλούσιο ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο, ως ηθοποιός, σκηνοθέτης,...
Οταν ο Δημήτρης Μυράτ «συνάντησε» τον Μπρεχτ
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Με συγχωρείτε, κυρίες μου…»
Αν δεν ήταν ο «Δράκος», στην ομότιτλη ταινία του Νίκου Κούνδουρου, και κάποιοι παλιότεροι θεατρόφιλοι, που τον θυμούνται στα έργα που πρωταγωνιστούσε, το νεότερο ελληνικό κοινό, που βλέπει τον Ντίνο Ηλιόπουλο...
«Με συγχωρείτε, κυρίες μου…»
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
O «μαέστρος» του θεάτρου
Ο Νικηφόρος Παπανδρέου θα μπορούσε κάλλιστα να ονομαστεί «άνθρωπος-ορχήστρα» στο ελληνικό θεατρικό πεδίο αν δεν ήταν ένας τόσο σεμνός και διακριτικός δημιουργός.
O «μαέστρος» του θεάτρου
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Μια διπλή επέτειος
Ο Δημήτρης Μυράτ, που στις 10 Ιανουαρίου συμπληρώνονται 30 χρόνια από τότε (1991) που έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 83 ετών, εξ ου και η παρούσα –διπλή– μνεία.
Μια διπλή επέτειος
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Μιλάμε για κωμικούς…
Ο Βασίλης Λογοθετίδης, πέθανε στις 20 Φεβρουαρίου 1960 (πριν από 60 χρόνια) στα 62 του, και ο Βασίλης Αυλωνίτης, 10 Μαρτίου 1970 (πριν από 50 χρόνια) στα 66 του.
Μιλάμε για κωμικούς…
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Δημήτρης Χορν ήταν αυτός…
Αν ζούσε σήμερα ο Δημήτρης Χορν, θα ήταν 97 ετών. Είναι όμως βέβαιο ότι δεν θα του άρεσε, αν κρίνουμε από την απάντηση που είχε δώσει σε συνέντευξη το 1993 (όταν δηλαδή ήταν 72 ετών): «[Είμαι] ένας ηλικιωμένος...
Δημήτρης Χορν ήταν αυτός…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας