Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρεις «ανορθόδοξοι» συγγραφείς

Τα εξώφυλλα των δύο βιβλίων του Γιάννη Βασιλακάκου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρεις «ανορθόδοξοι» συγγραφείς

  • A-
  • A+

Ηλίας Πετρόπουλος, Νίκος Καχτίτσης, Κώστας Ταχτσής

Ο Γιάννης Βασιλακάκος είναι ένας από τους Ελληνες πνευματικούς ανθρώπους της διασποράς (Αυστραλία), με ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα. Με πλούσιο βιογραφικό: μάστερ και διδακτορικό στη Νεοελληνική Λογοτεχνία από το Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, Bachelor of Letters από το Πανεπιστήμιο της Νέας Αγγλίας και δίπλωμα διερμηνείας και μετάφρασης από το Πανεπιστήμιο RMIT. Oντας νεοελληνιστής, δίδαξε επί 30 χρόνια σε δυο Πανεπιστήμια της Μελβούρνης, ενώ υπήρξε επικεφαλής του Προγράμματος Ελληνικών στον Τομέα Διερμηνείας και Μετάφρασης.

Παράλληλα είναι συγγραφέας 19 βιβλίων (μυθοπλασία, θέατρο, ποίηση, βιογραφίες, αφορισμοί, δοκίμια - μελέτες), βιβλία που έχουν μεταφραστεί σε ξένες γλώσσες και διδάσκονται σε Λύκεια και Πανεπιστήμια. Πρόσφατα κυκλοφόρησαν τα βιβλία του «Ηλίας Πετρόπουλος Ο τεχνίτης της διαστροφής» και «Η περιπέτεια της γραφής - καταθέσεις/μαρτυρίες 27 Ελλήνων πρωταγωνιστών» (και τα δυο από τις εκδόσεις Οδός Πανός). Θα παρουσιαστούν την ερχόμενη Παρασκευή 16 Νοεμβρίου, 7.00 μ.μ. στο Café Πολυχώρο Αίτιον (Τζιραίων 8-10). Ομιλητές: Κώστας Κρεμμύδας, Γιώργος Βέης, Τάκης Σπετσιώτης, Ζαχαρίας Σώκος.

Ηλ. Πετρόπουλος

Οντας γνώριμός μου από τα χρόνια της «Ελευθεροτυπίας» ο Βασιλακάκος, θέλησα να έχω μερικές κουβέντες από τον ίδιο για τις επιλογές του, καθώς, πλην των αναφερόμενων στα δύο τελευταία βιβλία του, έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με τον Νίκο Καχτίτση και τον Κώστα Ταχτσή –συγγραφείς με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Αλλά πρώτα λίγα λόγια για τις επιλογές του στην «Περιπέτεια της γραφής»:

«Για μένα οι σημαντικοί συγγραφείς ανέκαθεν υπήρξαν εμβληματικές φιγούρες, σχεδόν μυθικά πρόσωπα, καθώς από τα εφηβικά μου χρόνια ασκούσαν μια ακαταμάχητη μαγεία, αφού τους έβλεπα περίπου σαν ”μύστες”, στην τέχνη των οποίων είχα μυηθεί κι εγώ από 13 ετών. "Η περιπέτεια της γραφής" ξεκίνησε ουσιαστικά πριν από 40(!) χρόνια με μια συνέντευξη που μου παραχώρησε ο Βασίλης Βασιλικός το 1977, από αυθόρμητο ”έρωτα” για τη λογοτεχνία και τους σκαπανείς της. Οι δε ”εξομολογήσεις” τους είναι ίσως οι πιο ενδιαφέρουσες ”ιστορίες” που έχουν να μας αφηγηθούν».

Οσον αφορά τον Πετρόπουλο, τον οποίο βιογραφεί:

«Αυτό που τον κάνει ξεχωριστό είναι το γεγονός ότι από την παρθενική εμφάνισή του στα γράμματα, ώς τον θάνατό του υπήρξε μια αλλόκοτη, πλην αινιγματική και μυστηριώδης φιγούρα. Και ακόμη το ό,τι υπήρξε ένας δαιμόνιος, ευφυής , ευρηματικός, παθιασμένος και ακάματος εργάτης του πνεύματος. Ενας υποδειγματικός, ρηξικέλευθος (διόλου “νεκροτόμος”) πρωτοποριακός ερευνητής-μελετητής της κουλτούρας του υποκόσμου του άστεως».

Καχτίτσης και Ταχτσής

Και περνάμε στις, επίσης ξεχωριστές, περιπτώσεις του Καχτίτση και του Ταχτσή:

  • «Ανέκαθεν, όπως προανέφερα, με γοήτευε όχι μόνο το έργο αλλά και η ζωή κορυφαίων Ελλήνων συγγραφέων, ιδίως όταν αυτοί υπήρξαν, σαν κι εμένα, μετανάστες ή παιδιά μεταναστών, που έζησαν τον ξενιτεμό από πρώτο χέρι. Διόλου περίεργο λοιπόν που πρωτοξεκίνησα να ασχολούμαι με τον απόδημο κορυφαίο πεζογράφο μας Νίκο Καχτίτση και το έργο του σε διδακτορική μου διατριβή που υποβλήθηκε στο Πανεπιστήμιο Μελβούρνης το 1994 με τίτλο «Οι αφηγηματικές τεχνικές στο πεζογραφικό έργο του Νίκου Καχτίτση», όπως και μια βιογραφία του. Αμφότερα θα κυκλοφορήσουν σύντομα. Ο Καχτίτσης, ως εκπατρισμένος Ελληνας αλλά και ως ιδιόμορφος σκαπανέας ανορθόδοξων αφηγηματικών πειραματισμών, πλήρωσε το ανάλογο τίμημα να γίνει ένα “καταξιωμένος και άγνωστος” συγγραφέας. Παρ’ όλα αυτά, ή ακριβώς γι’ αυτό, αναγνωρίζεται πλέον ανεπιφύλακτα ως καινοτόμος πεζογράφος, απ’ τους σημαντικότερους της γενιάς του».
  • «Τι κάνει ξεχωριστό τον Ταχτσή; Κατ’ αρχήν η τρομερή ευφυΐα και το ταλέντο του που αγγίζουν τα όρια της διαστροφής, καθώς ήταν πολύγλωσσος, πολυπρισματικός και πολυτάλαντος. Πράγμα που επιβεβαιώνει η αντιλογοτεχνικότητα και το ξόρκισμα της μεγαλορρημοσύνης και σοβαροφάνειας του σημαντικότερου έργου του "Το τρίτο στεφάνι". Επειτα το γεγονός ότι “έκανε συνεχώς γκελ με την άβυσσο”, όπως έλεγε ο Τσαρούχης, με το να έχει την περιπέτεια στο αίμα του. Εξ ου και όλη του η ζωή και ο βίαιος και μυστηριώδης θάνατός του ήταν κάτι σαν αποθέωση του “τυχοδιωκτισμού” , υπό την έννοια της καλλιτεχνικής περιπέτειας ως διονυσιακής μέθης».

Στο πλαίσιο

«Η δημοσιογραφία έχει πέσει σε σκοτεινά χέρια» είπε ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης. «Το πρώτο θύμα ενός πολέμου είναι η αλήθεια» επισήμανε η πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ και του Μορφωτικού της Ιδρύματος Μαρία Αντωνιάδου. Ηταν στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην έναρξη του Διαλόγου Δημοσιογραφικών Ενώσεων μελών της Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, ο οποίος πραγματοποιήθηκε το τριήμερο που άρχιζε την περασμένη Κυριακή (η δεύτερη και τρίτη μέρα στους χώρους της ΕΣΗΕΑ και του ΕΔΟΕΑΠ).

Εκπρόσωποι από 16 χώρες και 19 δημοσιογραφικές οργανώσεις (πλην των ελληνικών) συμμετείχαν στον οργανωμένο από το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ διάλογο, που αφορούσε καίρια θέματα τα οποία ταλανίζουν τα μέσα ενημέρωσης – ειδικότερα, μεταξύ αυτών, και χώρες που δοκιμάζονται άγρια από πολέμους. Με θύματα (δολοφονίες, απαγωγές, φυλακίσεις κ.λπ.) όσων δεν υποκύπτουν στις επιταγές των κρατούντων. Και από κοντά: απολύσεις, καταστρατήγηση συλλογικών συμβάσεων, μειώσεις μισθών, fake news. Με την ντόπια έντυπη δημοσιογραφία να αναμένει την κυβερνητική υπόσχεση λήψης μέτρων για την ενίσχυσή της.

Οι συμμετέχοντες ξεναγήθηκαν επίσης στις εγκαταστάσεις του ΕΔΟΕΑΠ από τον πρόεδρό του Σταύρο Καπάκο, εκεί που διακυβεύεται το μέλλον του οργανισμού με την αναμενόμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο έχει προσφύγει μερίδα εργοδοτών των ΜΜΕ που αντιτίθενται στο 2% των εσόδων τους υπέρ των δημοσιογραφικών ενώσεων, το οποίο θ' αντικαταστήσει το καταργημένο αγγελιόσημο. Eίναι και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, που δέχτηκε τους συμμετέχοντες στον Διάλογο, ο οποίος αναφερόμενος μεταξύ άλλων στη Διακήρυξη των Αθηνών που εκδόθηκε τη χαρακτήρισε «θώρακα υπεράσπισης της αυθεντικής δημοσιογραφίας».

ΚΑΙ… «Εφ.Συν.»: έξι γόνιμα χρόνια –χτες, σήμερα, αύριο…

  

ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Αθεος, πορνογράφος, αναρχικός…
Λόγος σήμερα για τον συγγραφέα Ηλία Πετρόπουλο, που έφυγε από τη ζωή πριν από 15 χρόνια –3 Σεπτεμβρίου 2003, στα 75 του, στο Παρίσι όπου ζούσε τα τελευταία 29 χρόνια. Και καθώς δεν είχε σε εκτίμηση το άψυχο...
Αθεος, πορνογράφος, αναρχικός…
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Aφορισμός ως εκδήλωση… αγάπης
…«έστω τρέμων και στένων επί της γης ως ο Κάιν, κληρονομισάτω την λέπραν του Γιεζή, και την αγχόνην του Ιούδα»… Από το ανατριχιαστικό (παραληρηματικό και εν πολλοίς ακαταλαβίστικο) αφοριστικό (το 1856) της...
Aφορισμός ως εκδήλωση… αγάπης
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Το βιβλίο στο… απόσπασμα
Συνηθισμένη, σε κεντρικές πλατείες και δρόμους, η εικόνα συσσωρευμένων βιβλίων που προσφέρονται σε δελεαστικές τιμές. Πρόκειται για στοκ που έχει ξεμείνει σε αποθήκες εκδοτών, ξεπούλημα από κληρονόμους, που...
Το βιβλίο στο… απόσπασμα
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Για ένα καθημερινό «Οχι»
Ο Αντώνης Σαμαράκης έφυγε από τη ζωή στις 8 Αυγούστου 2003, στα 84 του. Του «Λάθους» είχαν προηγηθεί οι –πολυδιαβασμένες επίσης– συλλογές διηγημάτων του «Ζητείται ελπίς» (1954), «Σήμα κινδύνου» (1959) και...
Για ένα καθημερινό «Οχι»
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Αλλο να τα λέμε κι άλλο να τα γράφουμε…
«Πιπέρι στο στόμα!», ένα ενδιαφέρον και απολαυστικό πόνημα. Ενα βιβλίο που προκαλεί περιέργεια και συνάμα ενδιαφέρον: «Πιπέρι στο στόμα!», και υπότιτλος: «Οψεις των λέξεων-ταμπού στη Νέα Ελληνική». Το...
Αλλο να τα λέμε κι άλλο να τα γράφουμε…
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Το «Αϊβαλί» του Soloup και του Κόντογλου
Θέμα της διένεξης μεταξύ του κομίστα Soloup και των κληρονόμων, ήταν το graphic novel του Soloup «Αϊβαλί», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Κέδρος», στο οποίο περιλαμβάνονται και αποσπάσματα από το βιβλίο του...
Το «Αϊβαλί» του Soloup και του Κόντογλου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας