• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.8°C / 32.9°C
    5 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.3°C / 35.4°C
    3 BF
    27%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.3°C / 35.0°C
    2 BF
    30%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    4 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 33.5°C
    6 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.2°C / 36.6°C
    0 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.2°C / 29.5°C
    3 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    4 BF
    24%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.8°C / 31.5°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 31.8°C
    1 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 28.4°C
    4 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.3°C / 27.7°C
    4 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    4 BF
    26%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 31.9°C
    4 BF
    27%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.5°C / 31.6°C
    2 BF
    35%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    4 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 29.0°C / 32.0°C
    4 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.3°C / 33.3°C
    5 BF
    35%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.0°C / 33.9°C
    3 BF
    38%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    2 BF
    31%

Μερικοί καλοί σύμβουλοι επικοινωνίας, με την οικονομική στήριξη των βιομηχάνων της εποχής, εξασφάλισαν ότι ο φόβος θα έφτανε σε κάθε γωνιά της επικράτειας

Ο Αδόλφος στις κάλπες

  • A-
  • A+

«Στους δρόμους επικρατεί αναβρασμός. Στα Πανεπιστήμια οι φοιτητές εξεγείρονται. Οι κομμουνιστές θέλουν να μας καταστρέψουν. Η δημοκρατία βρίσκεται σε κίνδυνο. Χωρίς νόμο και τάξη το έθνος μας δεν θα επιβιώσει», Αδόλφος Χίτλερ

Κομματικοί μηχανισμοί σε όλο τον κόσμο αντιγράφουν ακόμη και σήμερα τις τεχνικές που χρησιμοποίησε ο Χίτλερ στις προεκλογικές του εκστρατείες. Τα προβλήματα, όμως, ξεκινούν όταν μαζί με τις τεχνικές δανείζονται και τον φόβο που κυριαρχούσε στα μηνύματα του ναζιστικού κόμματος.

Λίγους μήνες μετά τις γερμανικές εκλογές του Ιουλίου του 1932, ο Helmut von Wilucki, ένας από τους σημαντικότερους προπαγανδιστές του ναζιστικού κόμματος (NSDAP), παρουσίασε μια εκτενή αναφορά στις μεθόδους που χρησιμοποίησε το κόμμα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Η προεκλογική ρητορική του Χίτλερ ήταν φυσικά στηριγμένη στον φόβο για το μέλλον που θα επιφύλασσαν οι αντίπαλοί του στο γερμανικό λαό, ενώ προέτασσε με κάθε ευκαιρία την ανάγκη εθνικής ενότητας πέρα από πολιτικά και, κυρίως, ταξικά σύνορα. Αυτό που ενδιέφερε όμως τον Helmut von Wilucki ήταν να διερευνήσει τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για να φτάσει το μήνυμα στους ψηφοφόρους.

Εχοντας ήδη εξασφαλίσει την οικονομική στήριξη μεγάλων βιομηχάνων, όπως ο Κρουπ, η προεκλογική εκστρατεία του Χίτλερ κατάφερε να «πνίξει» τον Τύπο της εποχής με καταχωρίσεις ενώ εμπλουτίστηκε με κινηματογραφικά σποτ, τα οποία μάλιστα περιλαμβάνουν γι πρώτη φορά και ήχο (χάρη στη συνεργασία με τη θυγατρική της αμερικανικής FOX Films). «Προγραμματίσαμε τουλάχιστον 200 παρουσιάσεις ενώ τοποθετήσαμε τα φιλμ μας και μέσα σε κανονικές προβολές ταινιών» έγραφε ο Wilucki μη μπορώντας να κρύψει τον ενθουσιασμό του για τις προοπτικές που άνοιγε ο ομιλών κινηματογράφος στην προεκλογική προπαγάνδα. «Οι ταινίες με ήχο -έλεγε ο ίδιος- θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην προπαγάνδα μας, ιδιαίτερα όταν μειωθεί το κόστος και καταστούν πιο προσιτές στις τοπικές οργανώσεις».

Εξίσου πρωτοποριακή για την εποχή της ήταν και η κεντρική αφίσα των εκλογών του Ιουλίου του 1932. Ενώ οι σύμβουλοι επικοινωνίας των άλλων κομμάτων προωθούσαν αφίσες με έντονα χρώματα και «ηχηρά» συνθήματα, το επιτελείο του Χίτλερ έπαιξε μόνο με το πρόσωπο του ηγέτη σε μαύρο φόντο. Οι σύμβουλοι επικοινωνίας γνώριζαν ότι η εικόνα του Χίτλερ ήταν πλέον γνωστή σε όλη τη χώρα, καθώς ο αρχηγός του κόμματος είχε επισκεφθεί 20 πόλεις σε διάστημα έξι ημερών, χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά αεροπλάνο σε προεκλογική περίοδο. Μέχρι την εξάπλωση της τηλεόρασης κανένα άλλο επικοινωνιακό επιτελείο δεν είχε τη δυνατότητα να προωθεί τη φυσιογνωμία του αρχηγού του κόμματος με την επιτυχία που σημείωσε η ομάδα του Χίτλερ χάρη στο αεροπλάνο.

Εκτός όμως από το να θέσουν την τεχνολογία στην υπηρεσία της προεκλογικής εκστρατείας, οι προπαγανδιστές του Χίτλερ ομαδοποιούν και τις πιο επιτυχημένες τεχνικές που τους επιτρέπουν να στήσουν το προφίλ του «λαϊκού ηγέτη». Ο ίδιος ο Γκέμπελς, πριν από τον πρώτο γύρο των προεδρικών εκλογών του 1932, παρουσιάζει στο επιτελείο του και τον ίδιο τον αρχηγό του κόμματος συγκεκριμένες συμβουλές που χρησιμοποιούνται και σήμερα σε προεκλογικές περιόδους. Στο περίφημο κείμενό του με τίτλο «Ψηφίζουμε Αδόλφο Χίτλερ» τονίζεται ότι ο ηγέτης του κόμματος «κέρδιζε το ψωμί του σαν απλός χειρώνακτας εργάτης και έτσι γνώρισε από πρώτο χέρι τη φτώχεια». Οι οπαδοί του, συνέχιζε ο Γκέμπελς, «δεν πιστεύουν σε διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε επαγγέλματα και τάξεις» και εναποθέτουν σε αυτόν τις ελπίδες τους για «μια ένωση όλων των Γερμανών».

 

Ιδιαίτερη βαρύτητα έδινε το επιτελείο προπαγάνδας των εθνικοσοσιαλιστών στην «αντιμαρξιστική εκπαίδευση» των στελεχών του κόμματος – γεγονός που αποδεικνύει ποιος ήταν ο βασικός αντίπαλος που καλούνταν να αναχαιτίσει ο ναζισμός. Οι υποψήφιοι του κόμματος καλούνταν να διαβάσουν τα βασικότερα κείμενα του Μαρξ, του Ενγκελς και του Λένιν με στόχο να μπορούν να αντικρούσουν τα επιχειρήματά τους όταν απευθύνονταν σε εργάτες. Οπως ανέφερε σε ειδικό εγχειρίδιο που εξέδωσε ο ναζιστής (πρώην αναρχικός) Φρίτζ Ερτερ, «η προπαγάνδα μας πρέπει να καθιστά σαφές στον Γερμανό εργάτη ότι κείμενα όπως το “Κομμουνιστικό Μανιφέστο” είναι ουτοπικά και πως η υλιστική φιλοσοφία και τα οικονομικά του “Κεφαλαίου” είναι εσφαλμένα και οδηγούν στη λάθος κατεύθυνση». Παρ' όλα αυτά, ο Ερτερ, όπως και οι περισσότεροι ακροδεξιοί τού σήμερα, αδιαφορούσε για τις διαφοροποιήσεις στις τάξεις των κομμουνιστών ενώ συχνά «τσουβάλιαζε» στο αντίπαλο στρατόπεδο ακόμη και τους Σοσιαλιστές του SPD.

Ενώ όμως η πολιτική ουσία της αντιπαράθεσης αφορούσε τους κομμουνιστές, η ρητορική των στελεχών του Χίτλερ στρεφόταν όλο και εντονότερα εναντίον των Εβραίων, οι οποίοι κατηγορούνταν για όλα τα δεινά της Γερμανίας, όπως οι μετανάστες σηκώνουν σήμερα το βάρος κάθε αποτυχημένης οικονομικής πολιτικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν σε κάθε αναφορά στην ανεργία υπονοούνταν ότι ο αριθμός των ανέργων είναι ίσος με αυτόν των Εβραίων – θέση που αναπαράγεται ακόμη και σήμερα από πρωθυπουργικά χείλη στην Ελλάδα όταν αναφέρεται ότι «έχουμε ένα εκατομμύριο ανέργους και ένα εκατομμύριο μετανάστες».

Οι προεκλογικές εκστρατείες του Χίτλερ θα φέρουν το ναζιστικό κόμμα στην πρώτη θέση στις ομοσπονδιακές εκλογές του Ιουλίου του 1932 επιτρέποντας αργότερα στον Χίτλερ να πάρει την εξουσία – παρά το γεγονός ότι δεν πήρε ποτέ με το μέρος του την πλειοψηφία των Γερμανών ψηφοφόρων. Μερικοί καλοί σύμβουλοι επικοινωνίας, με την οικονομική στήριξη των βιομηχάνων της εποχής, εξασφάλισαν ότι ο φόβος θα έφτανε σε κάθε γωνιά της επικράτειας.

 

Info:

Διαβάστε

• Propaganda: Το κλασικό έργο του ανιψιού του Φρόιντ, Εντουαρντ Μπερνέζ, ο οποίος έφερε την προπολεμική προπαγάνδα στην υπηρεσία της διαφήμισης και των δημοσίων σχέσεων.

• One Nation Under Fear: Ο Αμερικανός μπλόγκερ Bob Cesca παρουσιάζει τον τρομολαγνικό προεκλογικό μηχανισμό του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος

Ακολουθήστε μας στο Google news
INFOWAR
ΗΠΑ: Η χώρα που δεν κέρδισε κανένα πόλεμο
Πόσους πολέμους κέρδισαν οι Ηνωμένες Πολιτείες μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο; Στη νέα ταινία του, με τίτλο «Where to Invade Next», ο Μάικλ Μουρ απαντά μονολεκτικά: Κανένα. Ισως όμως το πραγματικό ερώτημα θα...
ΗΠΑ: Η χώρα που δεν κέρδισε κανένα πόλεμο
INFOWAR
Κοίτα ποιος μιλάει για τις βόμβες διασποράς
Οι οπαδοί (και όσοι ανέχονται) τη ρωσική εισβολή εκστασιάστηκαν τις τελευταίες ημέρες με την αποκάλυψη των New York Times ότι η Ουκρανία χρησιμοποίησε βόμβες διασποράς.
Κοίτα ποιος μιλάει για τις βόμβες διασποράς
INFOWAR
Σαχτάρ Ντονιέτσκ: η ιστορία της Ουκρανίας σε μια ομάδα
Πολλά ειπώθηκαν στα διεθνή και τα ελληνικά ΜΜΕ για τις φανέλες που φορούσαν οι παίκτες της Σαχτάρ Ντονιέτσκ στην Αθήνα, στον φιλικό αγώνα με τον Ολυμπιακό για τη συγκέντρωση οικονομικής βοήθειας για την...
Σαχτάρ Ντονιέτσκ: η ιστορία της Ουκρανίας σε μια ομάδα
INFOWAR
Ο πόλεμος του «λευκού χρυσού»
Οταν τα ρωσικά άρματα μάχης εισέρχονταν στο Ντονιέτσκ στην ανατολική Ουκρανία, οι ερπύστριές τους πέρασαν σε ύψος 300 μέτρων πάνω από ορισμένα από τα μεγαλύτερα αποθέματα λιθίου της Ουκρανίας - και ενδεχομένως...
Ο πόλεμος του «λευκού χρυσού»
INFOWAR
Οι μαυραγορίτες του πολέμου
Οι επικριτές της Μάντλιν Ολμπράιτ θυμούνται πάντα τη δήλωσή της ότι «άξιζε» να πεθάνουν μισό εκατομμύριο παιδιά στο Ιράκ από τις κυρώσεις. Συνήθως όμως ξεχνάμε μια άλλη, εξίσου σκοτεινή πτυχή της διπλωματικής...
Οι μαυραγορίτες του πολέμου
INFOWAR
Οι εντερπρενέρ δεν θα σώσουν την Ουκρανία
Καθώς Ουκρανοί αξιωματούχοι απευθύνονταν σε εταιρείες υψηλής τεχνολογίας για αρωγή, αρκετοί «εντερπρενέρ» είδαν στη δοκιμαζόμενη χώρα ένα νέο ψηφιακό Ελντοράντο στο οποίο θα διαφήμιζαν την «πραμάτεια» τους, θα...
Οι εντερπρενέρ δεν θα σώσουν την Ουκρανία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας