• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.0°C / 9.6°C
    1 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    4°C 2.3°C / 5.1°C
    3 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.0°C / 10.4°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.1°C / 2.2°C
    1 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.9°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 4.9°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -1.6°C / -0.6°C
    1 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.2°C / 9.9°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.4°C
    1 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 6.0°C
    1 BF
    79%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    4 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.2°C / 8.8°C
    0 BF
    88%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 4.7°C
    1 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    2 BF
    75%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μάικ Ντέιβις: φορτηγατζής και διανοούμενος

  • A-
  • A+
Ο θάνατος του κορυφαίου μαρξιστή γεωγράφου και συγγραφέα, Μάικ Ντέιβις, αφήνει δυσαναπλήρωτο κενό στον ακαδημαϊκό χώρο. Ο ίδιος βέβαια θα προτιμούσε να τον θυμούνται οι συνάδελφοί του από την εποχή που εργαζόταν ως οδηγός φορτηγών στο Λος Αντζελες.

Πριν από περίπου μισό αιώνα 40 απεργοί φορτηγατζήδες έστησαν μια κάλπη σε μια αίθουσα στα προάστια του Λος Αντζελες. Ηθελαν να αποφασίσουν εάν ο καθένας θα έδινε από 400 δολάρια σε έναν εκτελεστή για να δολοφονήσει τον επικεφαλής των απεργοσπαστών, οι οποίοι την προηγούμενη μέρα είχαν χτυπήσει με ένα λεωφορείο έναν από τους απεργούς. Η πρόταση εγκρίθηκε με ψήφους 39 υπέρ και μίας κατά. Ο οδηγός που μειοψήφησε ήταν ο Μάικ Ντέβις, ο οποίος σε λίγα χρόνια θα γινόταν ένα από τους πιο ριζοσπαστικούς διανοητές της μεταπολεμικής Αμερικής. Σχολιάζοντας μάλιστα την ψηφοφορία ο ίδιος υποστήριξε ότι οι συνάδελφοι φορτηγατζήδες ήταν δειλοί (pussies) αφού, αντί να καταστρώσουν ένα σχέδιο πολιτικής στρατηγικής, προτίμησαν την εύκολη λύση των όπλων.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Μάικ Ντέιβις βρέθηκε να οδηγεί νταλίκες στους αμερικανικούς αυτοκινητόδρομους, αντί να παρακολουθεί τα μαθήματά του στο Πανεπιστήμιο, ήταν εξίσου επεισοδιακός. Λίγους μήνες μετά την εισβολή των δυνάμεων του Συμφώνου της Βαρσοβίας στην Τσεχοσλοβακία εργαζόταν σε ένα αριστερό βιβλιοπωλείο του Λος Αντζελες, το οποίο λειτουργούσε και ως κέντρο συνάντησης για τα μέλη του Κομμουνιστικού Κόμματος. Οταν όμως επισκέφτηκε τον χώρο ο πολιτιστικός ακόλουθος της πρεσβείας της Σοβιετικής Ενωσης, ο Μάικ Ντέιβις τον πέταξε έξω σχεδόν κλοτσηδόν εξασφαλίζοντας την απόλυσή του από το βιβλιοπωλείο και την απομάκρυνσή του από το κόμμα. Τα επόμενα χρόνια ο ίδιος θυμόταν τον εαυτό του να διαβάζει το «Κεφάλαιο» του Μαρξ στα διαλείμματα της δουλειάς με το φορτηγό, με το οποίο μεταξύ άλλων μετέφερε ωμό κρέας αλλά και κούκλες Μπάρμπι από τις αποθήκες της Mattel στο Λος Αντζελες.

Για τον Μάικ Ντέιβις η συμμετοχή με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στη ζωή των εργατών αποτελούσε αυτό που ο ίδιος αποκαλούσε μαρξισμό παλαιάς κοπής (old school marxism). «Στον ακαδημαϊκό χώρο», συνήθιζε να λέει, «συναντάς ανθρώπους που αυτοαποκαλούνται μαρξιστές και πηγαίνουν σε πολλά συνέδρια, αλλά σχεδόν ποτέ δεν κατεβαίνουν σε μια διαδήλωση, δεν πηγαίνουν στη συνέλευση ενός συνδικάτου, δεν πετάνε ένα τούβλο και δεν πλένουν τα πιάτα ύστερα από μια εκδήλωση οικονομικής ενίσχυσης».

Παρεμπιπτόντως το γεγονός ότι παρουσιάζει en passant αυτή τη μικρή αναφορά για το «χρέος» του μαρξιστή παλαιάς κοπής να πετάξει και ένα τούβλο, ήταν ακόμη ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Ανάμεσα στην ψύχραιμη και νηφάλια θεωρητική σκέψη μπορούσες πάντα να βρεις ψήγματα ριζοσπαστισμού βγαλμένα από την παράδοση του μαχητικού συνδικαλισμού που κάποτε κυριαρχούσε στην Ευρώπη αλλά και τις ΗΠΑ. Σε μια από τις πιο συναρπαστικές αφηγήσεις του για την τάση των πλουσίων όλου του κόσμου να δημιουργούν θύλακες ευημερίας ανάμεσα σε μια θάλασσα φτώχειας και απόλυτης εξαθλίωσης, υποστήριζε ότι οφείλουμε να σαμποτάρουμε αυτές τις περιοχές. «Εάν αυτοί δείχνουν μηδενική ανοχή για τους μετανάστες και τους άστεγους», εξηγούσε, «εμείς πρέπει να δείχνουμε μηδενική ανοχή γι’ αυτούς τους θύλακες ευημερίας της αστικής τάξης. Ακόμη και σε συμβολικό επίπεδο πρέπει να γκρεμίσουμε τα τείχη που χτίζουν γύρω από τις αποικίες τους».

Η ανάλυσή του για το συγκεκριμένο θέμα μπορεί να είχε ως αφορμή την επέκταση των παραγκουπόλεων στον Τρίτο Κόσμο (φαινόμενο το οποίο εξηγούσε με παραδείγματα από την πρώτη ταινία «Blade Runner» και τα βιβλία του Φίλιπ Ντικ), αλλά εν τέλει απευθυνόταν στο πιο ριζοσπαστικό ακροατήριο του Πρώτου Κόσμου. «Είχα πει κάποτε σε μια ομάδα νεαρών», εξηγούσε παλιότερα, «ότι θα πρέπει να σαμποτάρουν, λόγου χάρη, τις κάμερες παρακολούθησης και ύστερα σκεφτόμουν: “μήπως είμαι πολιτικά ανεύθυνος”. Αλλά η απάντηση είναι όχι».

Τη μέρα που έγινε γνωστός ο θάνατος του Μάικ Ντέιβις βρέθηκα συμπωματικά στο Λος Αντζελες, την πόλη που λάτρευε να αναλύει και για την οποία έγραψε ίσως το γνωστότερο βιβλίο του. Με το «City of Quartz», που κυκλοφόρησε το 1990, λέγεται ότι προφήτευσε την εξέγερση που σημειώθηκε δύο χρόνια αργότερα μετά τον απάνθρωπο ξυλοδαρμό του Ρόντνεϊ Κινγκ από την αστυνομία. Σήμερα όμως ο επισκέπτης συναντά μια διαφορετική πόλη. Η ανθρώπινη τραγωδία των άστεγων, την οποία ο ίδιος έβλεπε περιχαρακωμένη στα σύνορα των γκέτο, έχει υπερχειλίσει κατακλύζοντας ακόμη και τα πιο εύπορα προάστια της πόλης. Αυτοσχέδιες παράγκες και αντίσκηνα στήνονται ακόμη και στους δρόμους στους οποίους πριν από μερικά χρόνια παρήλαυναν μόνο σέρφερ και ευειδείς νεαρές με πολυτελή αυτοκίνητα.

Αυτή τη νέα πόλη και τον νέο κόσμο, όπου θα ζήσουμε τα επόμενα χρόνια, ποιος θα τα αναλύσει; Ενας από τους σημαντικότερους μαρξιστές αναλυτές του τελευταίου αιώνα έφυγε ακριβώς τη στιγμή που τον χρειαζόμασταν περισσότερο.

info-war.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
INFOWAR
Το Πεντάγωνο σκηνοθετεί το πραγματικό Blade Runner
Η κυκλοφορία, αυτή την εβδομάδα, του πρώτου τρέιλερ από την κινηματογραφική συνέχεια της ταινίας Blade Runner μάς θύμισε μια ταινία που έχει συναρπάσει κοινό αλλά και δεκάδες πανεπιστημιακούς. Αυτή τη φορά...
Το Πεντάγωνο σκηνοθετεί το πραγματικό Blade Runner
INFOWAR
Σου σφυρίζω: η ιστορία των whistleblowers
Η κυκλοφορία στις ΗΠΑ της νέας ταινίας του Ολιβερ Στόουν για τον Εντουαρντ Σνόουντεν και τις αποκαλύψεις σχετικά με το πρόγραμμα παρακολουθήσεων των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών μάς θύμισε μια ενδιαφέρουσα...
Σου σφυρίζω: η ιστορία των whistleblowers
INFOWAR
Αν η Αννα Φρανκ ήταν πρόσφυγας από τη Συρία…
Πώς θα αντιμετώπιζαν οι αρχές των ΗΠΑ το αίτημα ασύλου της Αννας Φρανκ και της οικογένειάς της. Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό. Η αίτηση απορρίφθηκε, όπως συμβαίνει σήμερα με χιλιάδες πρόσφυγες από τη Συρία και...
Αν η Αννα Φρανκ ήταν πρόσφυγας από τη Συρία…
INFOWAR
H ζωή είναι ένα κουτί πίτσας
Η πίτσα με το χάρτινο κουτί με το οποίο μεταφέρεται αποτελεί ένα από τα αγαπημένα φαγητά που χρησιμοποιούν οικονομολόγοι στις ΗΠΑ για να εξηγήσουν αλλά ακόμη και να προβλέψουν την πορεία της οικονομίας....
H ζωή είναι ένα κουτί πίτσας
INFOWAR
Από τα Σατουρνάλια στο «The Purge»
Για το 2023 τα πράγματα ήταν ελαφρώς πιο σκοτεινά, καθώς σε αυτό διαδραματίζεται η δεύτερη ταινία της σειράς «The Purge» με τίτλο «Anarchy»: η αμερικανική κυβέρνηση προσφέρει στους πολίτες τη δυνατότητα να...
Από τα Σατουρνάλια στο «The Purge»
INFOWAR
Οχι άλλη Μαράια Κάρεϊ, μωρέ
Υπάλληλοι αλλά και πελάτες καταστημάτων λιανικής συλλέγουν υπογραφές για να σταματήσει η επαναλαμβανόμενη αναπαραγωγή χριστουγεννιάτικων τραγουδιών της Μαράια Κάρεϊ ● Καλώς ήρθατε στα βασανιστήρια των...
Οχι άλλη Μαράια Κάρεϊ, μωρέ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας