• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.4°C / 29.6°C
    3 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    28°C 24.7°C / 30.4°C
    4 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 26.0°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.0°C
    2 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 26.0°C
    0 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.4°C
    3 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 28.2°C
    1 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.1°C / 26.8°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.8°C
    3 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    4 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 30.5°C
    3 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    3 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.5°C / 29.8°C
    3 BF
    30%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 26.3°C
    3 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.9°C / 28.7°C
    4 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.5°C / 24.5°C
    3 BF
    32%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το καλοκαίρι της χαμένης βαλίτσας

  • A-
  • A+
Τα αεροδρόμια αντιμετωπίζονταν σαν σύμβολο ενός καλοκουρδισμένου μηχανισμού που λειτουργούσε αδιάκοπα στο πλαίσιο του νεοφιλελευθερισμού ● Το χάος που επικρατεί αυτό το καλοκαίρι έρχεται να μας θυμίσει τις βαθιές ρωγμές στα υπόγεια του οικοδομήματος.

Επί δεκαετίες αναπτυσσόταν μια «αριστερή» κριτική στη λειτουργία των διεθνών αεροδρομίων. Οι ομοιογενοποιημένοι, αποστειρωμένοι χώροι αναμονής σε συνδυασμό με τα δρακόντεια και εξευτελιστικά για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια μέτρα ασφαλείας τα μετέτρεπαν σε σύμβολο της νεοφιλελεύθερης κοινωνίας. Ο συγγραφέας και πανεπιστημιακός Μπραντ Εβανς εξηγούσε ότι το terminal του αεροδρομίου επιβεβαιώνει την «Κοινωνία του Ελέγχου» του Ντελέζ, όπου κυριαρχούν «καθεστώτα ψηφιοποιημένου ελέγχου και ανθρώπινης εποπτείας». Το αεροδρόμιο, συνέχιζε ο ίδιος, «είναι ένας πειραματικός σταθμός για τον έλεγχο πληθυσμών σε μετάβαση…».

Πασπαλίζοντας την ιστορία και με μικρές δόσεις από τη βιοπολιτική του Φουκό είχες ένα έτοιμο ανάγνωσμα που θα συγκινούσε με ευκολία το ακροατήριό σου – ο γράφων πρέπει να ομολογήσει ότι είχε υποπέσει στον πειρασμό της συγκεκριμένης συνταγής. Αν βέβαια δεν πετύχαινες σωστά τη δοσολογία, κινδύνευες να καταλήξεις με μια παρανοϊκή θεωρία, από αυτές που προωθούσε ο Αγκάμπεν, ότι τα αεροδρόμια όπως και τα νοσοκομεία είναι η σύγχρονη μετεξέλιξη των στρατοπέδων συγκέντρωσης των ναζί(!) – και από εκεί ο δρόμος προς τον «αριστερό» και «ελευθεριακό» αντιεμβολιασμό άνοιγε ορθάνοιχτα μπροστά σου.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, θιασώτες και επικριτές αυτής της αφήγησης συμφωνούσαν ότι ένα αεροδρόμιο αποτελεί το πρότυπο ενός καλοκουρδισμένου μηχανισμού που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο. Και ύστερα… ήρθε το χάος. Το καλοκαίρι του 2022 σηματοδότησε την κατάρρευση της λειτουργίας δεκάδων αεροδρομίων στις πιο αναπτυγμένες μητροπόλεις του κόσμου. Μόνο στις ΗΠΑ, τον Ιούνιο, ακυρώθηκαν περίπου 20.000 πτήσεις και 176.000 έφτασαν με μικρή ή μεγάλη καθυστέρηση. Το τελευταίο διάστημα 8,7 βαλίτσες, ανά 1.000 επιβάτες διεθνών πτήσεων, είτε δεν βγαίνουν στην ώρα τους από τον ιμάντα αποσκευών είτε δεν βγαίνουν ποτέ. Αρκετοί επιβάτες έχουν αρχίσει να τοποθετούν συστήματα γεωεντοπισμού σε κάθε βαλίτσα με την ελπίδα να την ανακτήσουν κάποτε (συνήθως όχι πριν τελειώσουν οι διακοπές τους).

Τα αίτια που προκάλεσαν το κομφούζιο είναι πλέον γνωστά. Οι αεροπορικές εταιρείες απέλυσαν δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά επαναπροσέλαβαν μόνο ένα κλάσμα από αυτούς όταν ξεκίνησαν κανονικά τη λειτουργεία τους. Ομολογουμένως η βιομηχανία των αερομεταφορών δέχτηκε από τα μεγαλύτερα πλήγματα την περίοδο της πανδημίας, έλαβε όμως και τη μεγαλύτερη ενίσχυση –με χρήματα φορολογούμενων– για να μην προχωρήσει σε μαζικές απολύσεις. Μόνο στην Αμερική δόθηκαν 54 δισεκατομμύρια δολάρια (αντίστοιχα, το νέο πρόγραμμα του Μπάιντεν για να σώσει τις ΗΠΑ από την κλιματική κρίση μετά βίας θα φτάσει τα 2,3 δισ. δολάρια).

Το πρόβλημα όμως δεν αφορά μόνο την περίοδο της πανδημίας. Οι εταιρείες βρέθηκαν αντιμέτωπες και με μεγάλο αριθμό παραιτήσεων εργαζομένων (από πιλότους μέχρι εξειδικευμένο προσωπικό εδάφους), οι οποίοι βίωναν απάνθρωπες συνθήκες εργασίας πολλά χρόνια πριν κάνει την εμφάνισή του ο νέος κορονοϊός. Και αυτοί οι εργαζόμενοι, τους οποίους οι εταιρείες αντιμετώπιζαν σαν σκουπίδια, δεν μπορούν να αντικατασταθούν εν μιά νυκτί, όταν δηλαδή θα το αποφάσιζε ο μπουκωμένος από τα μπόνους CEO κάποιας εταιρείας (ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways έλαβε την τελευταία δεκαετία 39 εκατ. ευρώ σε μπόνους, ενώ οι συνολικές αποδοχές τού CEO της Delta ξεπέρασαν τα 12 εκατ. μόνο το 2021).

Για να κατανοήσει κάποιος καλύτερα το δομικό βάθος του προβλήματος πρέπει να ξεχάσει για λίγο τους αστραφτερούς τερματικούς σταθμούς του Περσικού Κόλπου ή της Ευρώπης και να προσγειωθεί σε ένα από τα τρία αεροδρόμια της Νέας Υόρκης. Οπως μας θύμιζαν προ ημερών και οι New York Times, «επί δεκαετίες οι επιβάτες μοιράζονταν ιστορίες φρίκης: ποντίκια στις αίθουσες, κουτσουλιές από περιστέρια, ταβάνια που έσταζαν» αλλά ακόμη και «πρόχειρες τουαλέτες», όπως αυτές που χρησιμοποιούνται σε συναυλίες. Το 2018 επιβάτες που κοιμούνταν εξαντλημένοι στο πάτωμα του terminal 4 του «JFK» αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν και αυτό όταν έσπασε ένας αγωγός νερού και να βγουν στο ύπαιθρο με θερμοκρασία -10 βαθμών Κελσίου.

Πόσο μακρινή φάνταζε πλέον η εποχή της μεταπολεμικής Αμερικής, όταν το «Λα Γκάρντια», το «JFK» και το «Νιούαρκ» αποτελούσαν σύμβολα της νέας αμερικανικής αυτοκρατορίας; Οπως συμβαίνει όμως με τις περισσότερες υποδομές στις ΗΠΑ, σήμερα προσφέρουν τα πρώτα δείγματα της δομικής παρακμής. Το γεγονός μάλιστα ότι η συντήρηση συγκεκριμένων gates και terminal πέρασε απευθείας στον έλεγχο ιδιωτικών αεροπορικών εταιρειών όχι μόνο δεν βελτίωσε, αλλά συχνά επιδείνωνε την κατάσταση.

Η σημερινή εικόνα των αεροδρομίων σε όλο τον κόσμο συμβολίζει πράγματι τον νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό και τη φάση που αυτός διέρχεται σε κάθε περιοχή του πλανήτη. Αλλες φορές φανερώνει την υποβάθμιση των υποδομών, άλλες την υποβάθμιση του εργατικού δυναμικού, και στις ΗΠΑ… και των δύο. Σε κάθε περίπτωση, το βασικό πρόβλημα ενός αεροδρομίου δεν ήταν ότι καταπατούσε τα ατομικά δικαιώματα του επιβάτη αλλά τα συλλογικά δικαιώματα όσων εργάζονταν σε αυτό.

info-war.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
INFOWAR
Πλατινένιο Ιωβηλαίο: We are not amused
Ο εορτασμός των 70 χρόνων της βασίλισσας Ελισάβετ στον βρετανικό θρόνο δέχτηκε μάλλον χλιαρή κριτική από ανθρώπους που θεωρούν ότι πρόκειται για μια τηλεοπτική φιέστα με πρωταγωνίστρια μια καλοκάγαθη γιαγιάκα...
Πλατινένιο Ιωβηλαίο: We are not amused
INFOWAR
Ελλάδα - Κούβα: Μαθήματα από το άνοιγμα στον τουρισμό
Οι πρώτοι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Κούβα στέλνουν εικόνες ενός άριστα οργανωμένου σχεδίου που θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Θα μπορέσει όμως η αποκλεισμένη χώρα να νικήσει...
Ελλάδα - Κούβα: Μαθήματα από το άνοιγμα στον τουρισμό
INFOWAR
Oι ελίτ, οι ραντιέρηδες και ο σοσιαλισμός
Καθώς το ελεύθερο κάμπινγκ μπαίνει στο στόχαστρο δημάρχων και αστυνομίας σε όλη την Ελλάδα (με ελάχιστες λαμπρές εξαιρέσεις, όπως η Τήλος), εμείς θυμόμαστε τους κοινωνικούς και ταξικούς συμβολισμούς που...
Oι ελίτ, οι ραντιέρηδες και ο σοσιαλισμός
INFOWAR
Ελεγκτές εναέριας κυριαρχίας
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο μια χώρα να χάνει το δικαίωμα ελέγχου της κυκλοφορίας στον εναέριο χώρο της εάν βρίσκεται σε εξέλιξη απεργία των ελεγκτών. Και όπως πάντα, η Ελλάδα φιγουράρει στις...
Ελεγκτές εναέριας κυριαρχίας
INFOWAR
Ξεκινήστε τα Χριστούγεννα τον Ιούλιο
Το βασικό στοιχείο τού Christmas creep (χριστουγεννιάτικη ανατριχίλα) είναι η προσπάθεια των εμπόρων αλλά και αρκετών κυβερνήσεων να διευρύνουν τις εορταστικές περιόδους σε ιστορικές στιγμές όπου το οικονομικό...
Ξεκινήστε τα Χριστούγεννα τον Ιούλιο
INFOWAR
Ο πόλεμος της σκακιέρας
Ενα τέταρτο του αιώνα από τότε που ο υπολογιστής Deep Blue κέρδισε για πρώτη φορά τον παγκόσμιο πρωταθλητή, Γκάρι Κασπάροφ, ο σκακιστικός κόσμος βυθίζεται σε μια πρωτοφανή σύγκρουση κορυφής με καταγγελίες για...
Ο πόλεμος της σκακιέρας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας