Αρχισαν να γίνονται διάσημες μόλις πριν από λίγα χρόνια, αλλά η μετεωρική δημοφιλία του Ντόναλντ Τραμπ και του ακραίου νεοσυντηρητικού του κινήματος τις έφερε στο προσκήνιο ως ακόμη ένα όπλο στη φαρέτρα του. Λέγονται tradwives, συντόμευση του παραδοσιακές σύζυγοι, και ο τίτλος που επέλεξαν για να αυτοπαρουσιάζονται είναι εξαιρετικά εύγλωττος: γυναίκες που επιλέγουν να αναλαμβάνουν υπερπαραδοσιακούς ρόλους στον γάμο τους με τη βαθιά πεποίθηση πως η θέση τους είναι στο σπίτι, σύμφωνα με τις πιο δημοφιλείς εκπροσώπους του νέου αυτού συρμού.
Οι tradwives άρχισαν να ανθούν στο διαδίκτυο το 2020, όταν με τον εγκλεισμό που επιβλήθηκε λόγω της Covid-19 κάποιες άρχισαν να αναζητούν να ωραιοποιήσουν τις δουλειές της καθημερινότητας. Τις αναγνωρίζεις εύκολα: με το μαλλί στην πένα φτιάχνουν σπιτικά καθαριστικά για λαμπερές επιφάνειες, ζυμώνουν αξημέρωτα ψωμί για τον καλό τους με νύχια που μόλις έκαναν μανικιούρ, παρασκευάζουν (στην τέλεια εξοπλισμένη κουζίνα τους) φρέσκο γιαούρτι για το πρωινό των παιδιών τους με κομψά φρεσκοσιδερωμένα ρούχα και άψογο μακιγιάζ.
Οι περισσότερες είναι νέες (διανύουν τη δεκαετία των 20), θρησκευόμενες, λευκές, όμορφες, μένουν στα προάστια, ανήκουν τουλάχιστον στη μεσαία τάξη, επιδεικνύουν μια αισθητική της δεκαετίας του 1950. Δηλώνουν ελεύθερες και χαρούμενες που είναι υποταγμένες στους άντρες τους, η ζωή λέει είναι πιο ωραία έτσι «γιατί η βιβλική υποταγή δεν υπονοεί και κατωτερότητα».
Οπως συμβαίνει με την Gwen the Milkmaid (Γκουέν η Γαλατού), μια ξανθιά με δεκάδες χιλιάδες ακόλουθους στο TikTok: πρώην εργάτρια που μεταμορφώθηκε σε θεοσεβούμενη νοικοκυρά και εμπνέεται από την πυρηνική οικογένεια του 1950, τη ρουτίνα του Μικρού Σπιτιού στο Λιβάδι και την πεποίθηση που μας πάει πίσω στον 19ο αιώνα ότι υπάρχουν «ξεχωριστές σφαίρες» για άντρες και γυναίκες, με εκείνους να είναι έξω να παράγουν και εκείνες να είναι μέσα να υπηρετούν.
Ή την Αρια Λιούις, «χριστιανή μητέρα και νοικοκυρά που ενδυναμώνω τις γυναίκες για να διεκδικήσουν τον ρόλο τους», η οποία ανάμεσα σε αστραφτερές κατσαρόλες και λαμπερά χαμόγελα διαφημίζει πως η ευτυχία της οφείλεται στην ανισότητα: «Ο γάμος μας δεν είναι 50-50, γιατί ακολουθεί τον κανόνα που ορίζεται στις ιερές γραφές. Ο Αντριου είναι η κεφαλή της οικογένειας, ο ηγέτης τον οποίο ο Θεός διέταξε να μας προστατεύει. Εγώ, από την άλλη, κάνω ό,τι ξέρω να κάνω καλύτερα, να φροντίζω το σπίτι».
«Στο είδος του ολοκληρωτικού κόσμου τής tradwife -έχει τον έλεγχο του σπιτιού της, του φαγητού που έρχεται, των μέσων που φτάνουν- σαν να υπάρχει μια έκκληση στην αγνότητα, την καθαρότητα» σχολιάζει η Κέλσι Κράμερ ΜακΓκίνις, επίκουρος καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Grand View της Αϊόβα. «Υπάρχει ένα ύπουλο μικρό ευαγγέλιο ευημερίας σε όλο αυτό, σαν να σου λέει πως “αν ζεις αυτόν τον τρόπο ζωής, αν κάνεις αυτό που σε καλεί ο Θεός να [κάνεις] ως γυναίκα, θα σου προσφέρει. Θα προσφέρει μια όμορφη οικογένεια, ένα όμορφο σπίτι, ένα όμορφο περιβάλλον, ένα όμορφο σώμα”».
Δεν είναι τυχαίο που πολλές δηλώνουν περήφανες ψηφοφόροι του Τραμπ, λες και αυτό είναι μία από τις προϋποθέσεις της ειδυλλιακής τέλειας ζωής τους. Οπως δεν είναι επίσης συμπτωματικό πως οι αλγόριθμοι μπορεί να εντάξουν την ταμπέλα των tradwives στα πιο ακραία και συντηρητικά ιδεολογικά κινήματα, όπως έδειξε έρευνα της Media Matters: κωδικοποιώντας και αναλύοντας 327 προτεινόμενα βίντεο μετά την παρακολούθηση περιεχομένου των tradewives βρήκε πως ο αλγόριθμος τoυ TikTok γέμιζε την ενότητα των προσωποποιημένων προτάσεων για τον χρήστη με πλήθος ακροδεξιών θεωριών συνωμοσίας, ενώ στις πρώτες επιλογές έθετε βίντεο ριζοσπαστών ακροδεξιών μιντιακών προσωπικοτήτων.
Οι αξίες που αποτελούν τη βάση του τρόπου ζωής που προωθούν οι tradwives αποκτούν κεντρική θέση στην προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ, ιδίως μετά την επιλογή του Βανς ως αντιπροέδρου του. Ο Βανς είναι σταυροφόρος της αποκαλούμενης πυρηνικής οικογένειας, πολέμιος της «σεξουαλικής επανάστασης» (με ό,τι νόημα κι αν της δίνει) και μέρες μετά που το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ το 2022 κατάργησε το δικαίωμα άμβλωσης σε ομοσπονδιακό επίπεδο έγραψε στο Χ: «Αν η κοσμοθεωρία σας λέει πως είναι κακό για τις γυναίκες να γίνονται μητέρες αλλά είναι απελευθέρωση γι’ αυτές να δουλεύουν 90 ώρες σε ένα δωμάτιο των New York Times ή της Goldman Sachs, σας κορόιδεψαν».
«Οι tradwives προτείνουν στην ουσία μια βασικά συντηρητική και ιδιωτική λύση σε μια αποτυχία της κοινωνίας: οι γυναίκες οπισθοχωρούν όχι μόνο στο σπίτι, αλλά και στην Ιστορία. Χρησιμοποιώντας εικονογραφία που εξιδανικεύει το παρελθόν και τη δεκαετία του ’50, επικαλούνται μια οικονομική και συναισθηματική φαντασίωση ότι οι οικογένειες και ιδίως οι γυναίκες μπορούν να εξαιρεθούν από την πολυπλοκότητα της σύγχρονης κοινωνίας» γράφει η Κάρτερ Σέρμαν στην Guardian.
Αλλά αυτή η παρελθούσα πραγματικότητα ήταν εφικτή γιατί υπήρχε ένα εκτεταμένο δίκτυο κρατικής παρέμβασης με επιδόματα και διευκολύνσεις, που μεταπολεμικά βόλευαν για να επιστρέψουν οι γυναίκες στο σπίτι και να επανενταχθούν οι άντρες στην αγορά εργασίας. Κι όσο κι αν οι Ρεπουμπλικανοί οραματιστές τού MAGA (Να κάνουμε ξανά μεγάλη την Αμερική) εξαίρουν την παραδοσιακή οικογένεια, δεν έχουν κανένα σκοπό να εφαρμόσουν τα ευρεία κοινωνικά προγράμματα που κάποτε έκαναν πλατιά εφικτή αυτή την προοπτική.
Οι tradwives και οι αξίες που υποτίθεται πως προωθούν είναι ένας μύθος, ακόμη ένα fake news. Ανάμεσα στις Αμερικανίδες που έψηναν περίπλοκα γλυκά τη δεκαετία του 1950 ή αυτών που ένιωθαν να ασφυκτιούν, όπως έγραψε η Μπέτι Φρίντμαν στο «Feminine Mystique», και τούτες τις νέες στιλιζαρισμένες ομορφονιές που υποτίθεται ότι επιστρέφουν στο χθες για να είναι πιο ευτυχισμένες υπάρχει η θεμελιώδης διαφορά ότι εκείνες υπήρχαν στα αλήθεια και οι σημερινές δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα, γράφει η Μαριόλα Κουμπέλς στην El País.
Είναι μια μιντιακή (και συχνά πολιτική) κατασκευή. Οι πραγματικές γυναίκες που μένουν σπίτι τους και συντηρούνται από τους άντρες τους, που καθαρίζουν, μαγειρεύουν, ξεσκατίζουν τα παιδιά τους και φροντίζουν τους πάντες γύρω τους δεν είναι στο Instagram ή στο TikTok να διηγούνται πόσο ανιδιοτελώς και χαρούμενα το κάνουν. «Δεν έχουν χρόνο ή διάθεση ή πρόθεση ή γνώση να κάνουν την καθημερινότητά τους ψηφιακό εμπόρευμα με μια ανάρτηση. Αυτές οι tradwives απλώς προσποιούνται, προσομοιάζουν και παραπλανούν με μια οφθαλμαπάτη μιας συνθήκης που δεν υπάρχει».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας