Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί

Ο Γίρζι Σνερτς, όταν ήταν 30 ετών δημιούργησε το Μαύρο Θέατρο της Πράγας

Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί

  • A-
  • A+

Στα 53 χρόνια της ιστορίας του το Μαύρο Θέατρο της Πράγας, το πρώτο στο είδος του παγκοσμίως, έχει κατακτήσει πέντε εκατομμύρια θεατές κι έχει συμμετάσχει σε 87 θεατρικά φεστιβάλ σε 68 χώρες. Σήμερα έρχεται στην Ελλάδα με την παράσταση «Ανθολογία», ένα σπονδυλωτό έργο με επιλεγμένες σκηνές από τα αριστουργήματα της πορείας του («Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων», «Ιπτάμενο Ποδήλατο», «Πίτερ Παν» κ.ά.).

Το δημιούργησε το 1961 ο Γίρζι Σνερτς, όταν ήταν 30 ετών. Ο ίδιος μας λέει σήμερα, «είμαι λίγο από όλα. Κυρίως καλλιτέχνης, μα όχι επιχειρηματίας. Αν ήμουν, με τις επαφές που είχα στη ζωή μου, θα μπορούσα τώρα να είχα αποκτήσει ένα δικό μου νησί. Εγώ είμαι το Μαύρο Θέατρο, γιατί είμαι και συγγραφέας και σκηνοθέτης και συνθέτης (όλη η μουσική του έργου «Ανθολογία» είναι δική μου) και ζωγράφος και γλύπτης (στην αρχή έφτιαχνα ο ίδιος τα αντικείμενα)».

• Η Πράγα είναι μια παράξενη πόλη. Γεμάτη ποίηση και σκιές. Αυτός είναι ο λόγος που δημιουργήσατε εκεί το «Μαύρο Θέατρο»;

Το Μαύρο Θέατρο δημιουργήθηκε τυχαία, χωρίς πρόθεση. Ωστόσο δεν το αποκλείω να έπαιξε ρόλο η σκοτεινιά της Πράγας, η οποία ενέπνευσε και πολλές παραγωγές μας. Οσοι την έχουν επισκεφτεί αναγνωρίζουν κάτι το «κρυφό» και «ανήλιαγο» σε αυτήν. Κατά τη διάρκεια της αυτοκρατορίας ήταν ένα πολύ μυστικιστικό μέρος. Ακόμη διατηρεί κάπως την ατμόσφαιρα αυτή, αν και με την παγκοσμιοποίηση έχει γίνει μια εμπορική ευρωπαϊκή πόλη.

 

• Πώς καταφέρνετε να βάλετε ρομαντισμό και τρυφερότητα σε κάτι «μαύρο»;

Το μαύρο κουτί, το μαύρο βελούδο είναι για εμάς ό,τι είναι για τον ζωγράφο το λευκό χαρτί. Το χρησιμοποιούμε ως φόντο, είναι το μέρος όπου βάζουμε χρώματα και τα αναδεικνύουμε. Δεν είναι δύσκολο να φωτίσεις το απόλυτο σκοτάδι. Εκεί το φως φέγγει καλύτερα. Τα χρώματα και οι ιδέες είναι ακόμα πιο φωτεινά στο μαύρο φόντο.

• Οταν ξεκινούσατε, μπορούσατε να προβλέψετε αυτήν την επιτυχία;

Είμαι 83 χρόνων. Στο ξεκίνημα δεν είχα προσδοκίες, δεν ήξερα τίποτα σχετικά μ’ αυτό το θεατρικό είδος. Δεν έκανα καν δεύτερες σκέψεις. Ημουν πολύ ταπεινός και δεν είχα πρόθεση να πάρει αυτές τις διαστάσεις. Σήμερα όμως βλέπω ότι έκανα πολύ περισσότερα απ’ όσα φανταζόμουν. Τώρα θέλω να κάνω μια παράσταση το 2015 με έργα του Κάφκα - τους «Αφορισμούς» και τη «Μεταμόρφωση». Το προετοιμάζω τα τελευταία έξι χρόνια, έχω ήδη έτοιμο το σενάριο. Θα είναι μια δύσκολη παράσταση από τεχνικής πλευράς, αλλά και για τους θεατές, γιατί θα χρειάζεται να σκεφτούν τι συμβαίνει στη σκηνή για να πιάσουν το νόημα.

• Δημιουργήσατε κάτι καινούργιο στο κέντρο της Ευρώπης, 50 χρόνια πριν. Πιστεύετε ότι ένα νέο παιδί, στη σημερινή Ευρώπη της κρίσης, θα μπορούσε να κάνει κάτι παρόμοιο;

Οταν δημιούργησα το Μαύρο Θέατρο είχαμε κομμουνισμό. Δύσκολοι καιροί. Από τότε υπήρχε κρίση στην Τσεχοσλοβακία. Και τότε και τώρα οι καλλιτέχνες μιλούν για τα πράγματα για τα οποία στη ζωή οι άνθρωποι δεν μπορούν να μιλήσουν. Από τη στιγμή που μπορούμε να σκεφτόμαστε την τέχνη, σημαίνει ότι ήδη είμαστε ευτυχισμένες χώρες. Η αλήθεια είναι, βέβαια ότι δεν υπάρχουν χρήματα. Μόνο στη show business, αλλά αυτό είναι μπίζνα και όχι τέχνη. Η τέχνη όμως, για να είναι ελκυστική, πάντα κινείται ανάμεσα στα εφέ και τις ιστορίες. Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να εκπλαγούν. Αυτό που έκανε ευκολότερα τα πράγματα για το Μαύρο Θέατρο ήταν ότι μπορούσε να εξιστορεί βαθυστόχαστες ιστορίες μέσα από τον εντυπωσιασμό.

Info:

19-28/12, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (λεωφόρος Ηρώων Πολυτεχνείου 34, 210 4143310-320). Τηλεφωνικές κρατήσεις: 11876. Εισιτήρια: 10-25 ευρώ.

ΘΕΑΤΡΟ
Δεν έχουμε ανάγκη από κραυγές, αλλά από πράξεις
Ενα έντονα υπαρξιακό έργο, ο πασίγνωστος και αγαπημένος του κοινού «Θείος Βάνιας» του Αντον Τσέχοφ, γραμμένος το 1897, ανεβαίνει στο θέατρο Χορν. Η Λιλλύ Μελεμέ σκηνοθετεί έναν αξιοζήλευτο θίασο. Μεταξύ αυτών...
Δεν έχουμε ανάγκη από κραυγές, αλλά από πράξεις
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βραβείο Χορν είναι ένα πολύ όμορφο και γλυκό κίνητρο»
Πολλά τα αριστεία για τον ηθοποιό Γιωργή Τσουρή, ο οποίος αυτοτρολάρεται: «Είμαι μοναχοπαίδι. Ο πατέρας μου Ανδρέας είναι ηθοποιός και η μητέρα μου Νάγια, φιλόλογος. Οπότε εγώ έγινα και τα δυο... τι να κάνω!».
«Το βραβείο Χορν είναι ένα πολύ όμορφο και γλυκό κίνητρο»
ΘΕΑΤΡΟ
3D φάλαινα... επί σκηνής
Το πλέον αναγνωρίσιμο και μεγαλειώδες έργο του Χέρμαν Μέλβιλ έγινε μιούζικαλ και ανεβαίνει σε λιμπρέτο και μουσική σύνθεση του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
3D φάλαινα... επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
Ο Γιάννης Μπέζος είναι σταθερός. Σταθερός στο ταλέντο του, στις επιλογές του, στις απόψεις του. Οπως στο θέατρο έτσι και στη ζωή του. Σήμερα ξεκινάει η καινούργια παράσταση που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί,...
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
Πώς ο Περλέγκας ανανέωσε τον Πιραντέλο
​Αξίζει να στρέψουμε την προσοχή μας στην παράσταση του Γιάννου Περλέγκα στο Θέατρο Τέχνης όχι τόσο γιατί είναι μια αναντίρρητα «επιτυχημένη», όσο γιατί είναι μια καλλιτεχνικά γενναία πρόταση. Φέτος ειδικά,...
Πώς ο Περλέγκας ανανέωσε τον Πιραντέλο
ΘΕΑΤΡΟ
Υπέροχος, διαφορετικός Παπαδιαμάντης!
Είναι όλοι τους υπέροχοι! Ταλαντούχοι, γεμάτοι αγάπη για το θέατρο και κυρίως γεμάτοι σεβασμό για το κείμενο. Ή μάλλον, για τα κείμενα. Για δεύτερη συνεχή χρονιά, η θεατρική παράσταση «Ο Α.Π. στο σπίτι μας»,...
Υπέροχος, διαφορετικός Παπαδιαμάντης!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας