Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το μαύρο χιούμορ μάς ενώνει»

Ο σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος

«Το μαύρο χιούμορ μάς ενώνει»

  • A-
  • A+

Εχοντας στόχο μια προσωπική εξέγερση, για βασικό τους όπλο το μαύρο χιούμορ και όχημα μια νέα γενιά καλλιτεχνών, οι άνθρωποι του θεάτρου «Πόρτα» παρουσίασαν το ενδιαφέρον φετινό τους πρόγραμμα με νέες παραγωγές, επιτυχημένες επαναλήψεις, μουσικές βραδιές και παιδικές παραστάσεις που συνεχίζουν τη λαμπρή του παράδοση. Το μόνο που ζητούν από τους θεατές είναι να ξεσηκωθούν μαζί τους.

«Σύμφωνα με τον σουρεαλιστή Αντρέ Μπρετόν -ο οποίος εισήγαγε το 1935 τον όρο- το μαύρο χιούμορ είναι μια "ανώτερη εξέγερση του πνεύματος". Ετσι λοιπόν τα πνεύματα όσων συνεργάζονται στο "Πόρτα" ενώθηκαν μια μέρα και είπαν "Αμάν πια! Φτάνει! Οχι άλλο".

»Καθένας, βέβαια, εννοούσε κάτι διαφορετικό και η "εξέγερσή" του γινόταν για εντελώς προσωπικούς λόγους. Τρομαγμένοι, θυμωμένοι, αγχωμένοι, ταλαιπωρημένοι, μουρμούρηδες, μίζεροι, βαθύτατα κομπλεξικοί, οπωσδήποτε αγανακτισμένοι και εντελώς άφραγκοι… το γέλιο μας, μας ένωσε», επισημαίνει ο επικεφαλής του θεάτρου Θωμάς Μοσχόπουλος.

Η βασική τριάδα των έργων, λοιπόν, με τα οποία φέτος θα εκφράσουν το μαύρο χιούμορ είναι η «Δίκη του Κ.» (Φραντς Κάφκα), Το «Μαύρο Χιόνι- το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» (Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ) και η «Μύτη» (Νικολάι Γκόγκολ).

Η «Δίκη» δεν είναι το πρώτο έργο που σκέφτεται κανείς σε ένα ρεπερτόριο που στοχεύει στο χιούμορ. Ή μήπως όχι; «Ο Κάφκα παρωδεί, σχολιάζει, ασκεί αμείλικτη κριτική και αυτοκριτική και θα μπορούσε άνετα να διεκδικήσει την πνευματική πατρότητα του θεάτρου του Παραλόγου.

Οταν ο Κάφκα διάβαζε στους φίλους του τα πρώτα κεφάλαια της "Δίκης" όλοι μαζί ξελιγώνονταν στα γέλια. Παράδοξο; Ισως. Αλλά μήπως αυτό εννοεί ο Μπέκετ λέγοντας "μπροστά σου το χειρότερο, ώσπου να αρχίσεις να γελάς";», εξηγεί ο σκηνοθέτης της παράστασης Θ. Μοσχόπουλος (πρεμιέρα 18/11).

Το «Μαύρο Χιόνι - το ημερολόγιο ενός μακαρίτη», ένα αυτοβιογραφικό θεατρικό μυθιστόρημα του Μπουλγκάκοφ αποτυπώνει με διαβρωτικό σαρκασμό τη θέση του καλλιτέχνη σ’ ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, εστιάζοντας στην περιπέτεια ενός συγγραφέα στη Μόσχα επί Στάλιν (σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου από 6/12).

Ενώ στην κλασική νουβέλα του Γκόγκολ «Μύτη» οι Patari Project και η σκηνοθέτις Σοφία Πάσχου, με μια ιδιαίτερη αισθητική και κινησιολογία, βουτάνε στο γκροτέσκο και παράδοξο σύμπαν του συγγραφέα και το αποδίδουν με απόλυτα σύγχρονη ματιά (από 30 Ιανουαρίου).

Καυστική σάτιρα και το έργο που επέλεξαν για την παιδική σκηνή: το «Ενας Δράκος… μα ποιος Δράκος» της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου, βασισμένο στον «Δράκο» του Γιεβγκένι Σβαρτς (πρεμιέρα 18/12). Επίσης την 1η Οκτωβρίου ξεκινά το «Κοίτα» (παράσταση για βρέφη από 8 μηνών - 4 χρόνων), ενώ η Ξένια Καλογεροπούλου από τη νέα χρονιά θα συνεχίσει τις αφηγήσεις παραμυθιών από όλο τον κόσμο (4 έως 8 χρόνων).

Για τρίτη χρονιά, επίσης, έχουν και παράλληλο πρόγραμμα (κάθε Πέμπτη), δηλαδή μουσικές, χορευτικές παραστάσεις (Ιρις Καραγιάν) και performances.

Η «Πόρτα» πάντως ξεκινά με επαναλήψεις. Ο «Θεατροποιός» του Τόμας Μπέρνχαρντ (σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση) με έναν εξαιρετικό Νίκο Χατζόπουλο (για 10 παραστάσεις από 2/10), «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» του Ρόμπερτ Μούζιλ (σκην. Γεωργία Μαυραγάνη, από 10/10), το «Πιάνω παπούτσι πάνω στο πιάνο Patari Project» (σκην. Σοφία Πάσχου, από 9/10),

ΘΕΑΤΡΟ
Η ισχύς εν τη ενώσει...
Δυνατές συμπαραγωγές με το Θέατρο Τέχνης και συνεργασίες με κορυφαίους σκηνοθέτες, όπως ο Γιάννης Χουβαρδάς κι ο Δημήτρης Καραντζάς. Ανοιγμα σε ένα ακόμη θέατρο, το «Τζένη Καρέζη», ώστε να εντάξουν στο...
Η ισχύς εν τη ενώσει...
ΘΕΑΤΡΟ
«Τα πουλιά θα πετάξουν πάνω από το Μπρούκλιν»
Η παράσταση που έγινε sold out στην Επίδαυρο και στην Αθήνα, η ματιά του Νίκου Καραθάνου για την οποία μιλούσαμε όλοι το καλοκαίρι του 2016, η παραγωγή με την οποία η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση επιχείρησε την...
«Τα πουλιά θα πετάξουν πάνω από το Μπρούκλιν»
ΘΕΑΤΡΟ
Ερωτας, η απόλυτη επανάσταση
Μια ανατρεπτική εκδοχή του διαχρονικού έργου του Κορνάρου, με τη μορφή μιούζικαλ και happy end, προτείνουν ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής και ο Κωνσταντίνος Ρήγος που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία.
Ερωτας, η απόλυτη επανάσταση
ΘΕΑΤΡΟ
Η σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου
Η παράσταση του Γιάννη Μόσχου κρατάει τον πυρήνα του επίκαιρου και διαχρονικού έργου που ο Αρθουρ Μίλερ έγραψε πριν από 70 χρόνια, δίνοντας βάρος στην τραγωδία μιας νέας γενιάς, η οποία βγαίνει από έναν πόλεμο...
Η σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου
ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο νεανικό και επίκαιρο
Για ακόμα μία χρονιά ο χώρος μετατρέπεται σε κυψέλη νέων, ανερχόμενων καλλιτεχνών. Εργα που αφουγκράζονται τι συμβαίνει γύρω μας, ήρωες της διπλανής πόρτας, πολιτικά κείμενα περιλαμβάνουν οι 21 παραγωγές που...
Θέατρο νεανικό και επίκαιρο
ΘΕΑΤΡΟ
Ερωτας και πλεκτάνες
Μετά τις εξαιρετικά επιτυχημένες προβολές των θεατρικών έργων «Κοριολανός» και «Βασιλιάς Λιρ», συνδεόμαστε την ερχόμενη Πέμπτη ζωντανά με το φημισμένο βρετανικό θέατρο «Donmar Warehouse» για να...
Ερωτας και πλεκτάνες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας