• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 16.8°C
    3 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενής ομίχλη
    13°C 12.0°C / 14.0°C
    1 BF
    90%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 16.0°C
    2 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.2°C
    2 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.1°C
    1 BF
    87%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 8.4°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    0 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 16.4°C
    4 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.0°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 16.8°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 14.5°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 16.6°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 16.5°C
    0 BF
    72%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.3°C
    0 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 14.5°C
    1 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 8.6°C
    1 BF
    83%

«Η Πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ» του Γιούρι Μπουτούσοβ

Γεύση από την ψυχή της Αγίας Πετρούπολης

  • A-
  • A+

Τελικά, το «Ετος Ελλάδας-Ρωσίας 2016», πολιτιστικά τουλάχιστον, αποδείχτηκε πολύ γόνιμο και χρήσιμο - για τα άλλα, τα βαριά πολιτικά, ας κρίνουν άλλοι. Μόνο τις τελευταίες μέρες έχει προσφέρει καλλιτεχνικές ειδήσεις πρώτης γραμμής, όπως την έκθεση με αριστουργήματα από το Ερμιτάζ, που θα φιλοξενηθεί αρχές Νοεμβρίου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας.

Αυτή τη σεπτεμβριάτικη εβδομάδα πάλι κάτι εξαιρετικό μάς έρχεται, πάντα από την Αγία Πετρούπολη.

Τρεις παραστάσεις του 10ου Διεθνούς Φεστιβάλ «Θεατρική σεζόν Αγίας Πετρούπολης» θα παιχτούν στο Εθνικό (ήδη τα εισιτήρια έχουν σχεδόν εξαντληθεί). Και εκτός από θεατρικό, οι Ρώσοι μάς δίνουν και μάθημα εξωτερικής πολιτιστικής πολιτικής.

Διότι, τι ακριβώς είναι αυτή η περίεργη «Θεατρική σεζόν Αγίας Πετρούπολης»;

Οπως εξήγησε χθες το μεσημέρι στο Εθνικό ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Βίκτορ Μινκόβ, είναι ένα κρατικό φεστιβάλ (άμεσα εξαρτώμενο οικονομικά από την κυβέρνηση της Αγίας Πετρούπολης) που συγκεντρώνει κάθε χρόνο ό,τι το καλύτερο έχει να επιδείξει μια πόλη με τόσο μεγάλη θεατρική ιστορία και παράδοση και το γυρίζει σε πρωτεύουσες του κόσμου.

Μακάρι να είχαμε κι εμείς έναν ανάλογο θεσμό, χωρίς αναγκαστικά να τον συνδέουμε, όπως κάνουν οι Ρώσοι, με τις εκάστοτε προτεραιότητες της εξωτερικής πολιτικής.

Διότι, τις πόλεις όπου θα ταξιδέψει η «Θεατρική σεζόν Αγίας Πετρούπολης» τις επιλέγει το υπουργείο Εξωτερικών (στα δέκα χρόνια του θεσμού: Βερολίνο, Πράγα, Μιλάνο, Ελσίνκι, Μασσαλία, Τελ Αβίβ, Βελιγράδι, Τιφλίδα κ.ά.).

Από κει και πέρα, όλα τα άλλα του θεσμού φαίνονται απολύτως θεατρικά και ανοιχτά.

Τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται οι παραστάσεις είναι:

  • α) να προβάλλουν μεγάλα ρωσικά θεατρικά κείμενα (όχι πάντα απαραίτητο, στην Αθήνα έρχεται κι ένας Σέξπιρ),
  • β) να έχουν κερδίσει κάποιο βραβείο, κρατικό ή της Αγίας Πετρούπολης, και
  • γ) οι σκηνοθέτες να ανήκουν σε διαφορετικές γενιές και η δουλειά τους να έχει αισθητική ποικιλία. Η αθηναϊκή φουρνιά πληροί και τα τρία.

Ανάμεσα στους έξι Ρώσους που παρέστεκαν χθες τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Στάθη Λιβαθινό, πανευτυχή και ρωσοσπουδαγμένο -αν και στη Μόσχα- οικοδεσπότη, ξεχώριζε μια πανέμορφη νεαρή, 30 χρόνων, η Εβγκένια Σαφόνοβα.

Η «πειραματική», όπως μας είπε, παράστασή της πάνω στο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι «Οι αδελφοί Καραμάζοφ» κέρδισε το βραβείο «Προρίβ» για νέους και επιλέχτηκε για τη «Θεατρική σεζόν».

Οι «Αδελφοί» της έχουν διάρκεια 3 ώρες και 40 λεπτά (Θέατρο REX, σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη», αύριο, 6.30 μ.μ.). Προσέξτε την ασυνήθιστη ώρα έναρξης και των τριών παραστάσεων, ήταν επιλογή των Ρώσων.

Την ίδια μεγάλη διάρκεια (3 ώρες και 30 λεπτά) έχει και η παράσταση «Η Πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ» του Γιούρι Μπουτούσοβ. Εκτός από τις προφανείς αναφορές της στην περιζήτητη κωμωδία του μεγάλου συγγραφέα, είναι και «ένα αφήγημα για την ίδια την Αγία Πετρούπολη».

«Θα πάρετε μια γεύση από την ψυχή της πόλης», υποσχέθηκε ο σκηνοθέτης της (Κεντρική Σκηνή Εθνικού, σήμερα, 6.30 μ.μ.).

Οσο για την τρίτη παράσταση, έχει πιο κοσμοπολίτικο χαρακτήρα. Οχι μόνο γιατί είναι ένας «Μάκβεθ» (διάρκεια μόνο 1 ώρα και 30 λεπτά), αλλά και γιατί υπογράφεται από τον διάσημο στην Ευρώπη, Βέλγο σκηνοθέτη Λικ Περσεβάλ, που συνεργάζεται πρώτη φορά με ρωσικό θέατρο.

Εξυπακούεται πως κάθε παράσταση είναι παραγωγή διαφορετικού οργανισμού της Αγίας Πετρούπολης (Κρατικό Ακαδημαϊκό Θέατρο Λενσοβιέτ, Κρατικό Δραματικό Θέατρο «Πριγιούτ κομεντιάντα» και Θέατρο-Φεστιβάλ «Μπαλτίσκι ντομ»).

Οι Ρώσοι χθες μας άνοιξαν την όρεξη. «Η κυβέρνηση δίνει αρκετά χρήματα, θα μπορούσε, κάλλιστα, μια "ελληνική θεατρική σεζόν" να 'ρθει στην Αγία Πετρούπολη. Το κάναμε ήδη με Πράγα και Βερολίνο - μετά τις δικές μας παραστάσεις, ήρθαν και δικές τους στη Ρωσία. Θα συναντηθούμε γι' αυτόν τον λόγο με τον δήμαρχο Αθηναίων Γιώργο Καμίνη», είπε ο Βίκτορ Μινκόβ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ελεύθερος από το άγχος του Φεστιβάλ Αθηνών, μπορεί να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη του και στο θέατρό του, που όμως έχει γιγαντωθεί με συνεργασίες και συμπαραγωγές και παρουσία σε...
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
Ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης, Ρομπέρ Λεπάζ, παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», για την οποία η Αριάν Μνουσκίν τού παραχώρησε τα ηνία του «Θεάτρου του Ηλιου».
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
ΘΕΑΤΡΟ
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
Από τη δεκαετία του '90 η Βρετανίδα σκηνοθέτις Κέιτι Μίτσελ κυριαρχεί στο ευρωπαϊκό θέατρο ανατρέποντας τις βασικές του πατροπαράδοτες συμβάσεις. Αυτές τις μέρες, που η θεατρική καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στο...
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
ΘΕΑΤΡΟ
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
Καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ «Αναλόγιο» η Σίσσυ Παπαθανασίου μας μιλά για τα μυστικά της φετινής διοργάνωσης. Μέχρι κι ένα... σενάριο του Καζαντζάκη θα δούμε σε μορφή περφόρμανς. Το φεστιβάλ, που...
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Φαίδρα είναι σύμβολο σαν τη Μέριλιν Μονρόε»
Από αύριο και για τρεις μέρες ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης θα παρουσιάζει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση την παράσταση «Phaedra(s)». Με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ, γιατί, όπως μας λέει, ήθελε η ηρωίδα...
«Η Φαίδρα είναι σύμβολο σαν τη Μέριλιν Μονρόε»
ΘΕΑΤΡΟ
Η οικογένεια του Λιρ στην Αθήνα του 2016
Ο τίτλος «Young Lear» τα λέει και δεν τα λέει όλα γι' αυτό που θα δούμε. Ναι, έχουμε έναν νέο ηθοποιό, τον Μιλτιάδη Φιορέντζη, που παίζει τον ρόλο του γερο-βασιλιά. Από κει και πέρα όμως, ξεχάστε ό,τι ξέρατε....
Η οικογένεια του Λιρ στην Αθήνα του 2016

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας