Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θέατρο νεανικό και επίκαιρο

«Persona», Δέσποινα Κούρτη, Βίκυ Κατσίκα

Θέατρο νεανικό και επίκαιρο

  • A-
  • A+

Νεανικές ομάδες, έργα που ακουμπούν στην επικαιρότητα, ιστορίες με ήρωες πρόσωπα της διπλανής πόρτας, πολιτικά κείμενα, επαναλήψεις έργων που ξεχώρισαν πέρυσι και πολλά φρέσκα πρόσωπα.

Μπορεί από το φετινό πρόγραμμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου να λείπουν τα «μεγάλα» θεατρικά κείμενα, αλλά για ακόμα μία χρονιά ο χώρος μετατρέπεται σε κυψέλη δημιουργικότητας νέων, ανερχόμενων καλλιτεχνών.

«Θέλουμε το Θέατρο ανοιχτό σε νέους καλλιτέχνες και ομάδες που δεν έχουν δικό τους χώρο. Αυτό καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το πώς οργανωνόμαστε και πώς λειτουργούμε.

Καλλιτεχνικά προσπαθούμε να έχουμε πάντα τις κεραίες μας τεντωμένες, να αφουγκραζόμαστε τι συμβαίνει γύρω μας, να παίρνουμε θέση. Με αυτή τη λογική επιλέγονται οι παραστάσεις μας», είπε παίρνοντας πρώτος τον λόγο ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών όχι μόνο έδωσε το «παρών» στον χώρο που δημιούργησε, αλλά ανέβηκε στη σκηνή (πλάι στον γιο του Μίλτο Σωτηριάδη που πλέον έχει αναλάβει το θέατρο) και ανέλυσε τη φυσιογνωμία του φετινού προγράμματος, λέγοντας μεταξύ σοβαρού κι αστείου: «Εχει και το Θέατρο του Νέου Κόσμου κάτι φεστιβαλικό καθώς παρουσιάζει 21 παραγωγές που περιοδεύουν χειμώνα-καλοκαίρι».

Οι συντελεστές, πάντως, όλων αυτών των παραγωγών είχαν γεμίσει χθες την κεντρική αίθουσα κι ο ένας μετά τον άλλον ανέβαινε στη σκηνή και παρουσίαζε συνοπτικά τη δουλειά του. Στην Κεντρική Σκηνή, λοιπόν, ξεκινούν στις 3 Οκτωβρίου με την επανάληψη του «Μικρού Χίτλερ» και συνεχίζουν στις 14/10 με το «Το Βαλς των Βρώμικων Δρόμων» από την αυτοοργανωμένη μουσικοθεατρική ομάδα «Αδέσποτες Σκύλες».

Εχοντας ως όχημα κείμενα των Μπέκετ, Πεσόα, Γκαλεάνο, Μπρεχτ, Καμί, έξι ηθοποιοί και τρεις μουσικοί σχολιάζουν την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα (μέχρι 14/1). Λίγες μέρες μετά (28/10) κάνει πρεμιέρα η «Λαμπεντούζα» του Αντερς Λουστγκάρτεν που σκηνοθετεί ο Β. Θεοδωρόπουλος με πρωταγωνιστές τους Αργύρη Ξάφη, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου.

Ο μεν πρώτος υποδύεται έναν ψαρά στη Λαμπεντούζα, ο οποίος περισυλλέγει σώματα μεταναστών, η δε Γιαννάτου, μια Κινεζοεγγλέζα εργαζόμενη φοιτήτρια, χαμένη στη σκληρή πραγματικότητά της.

Από τη νέα χρονιά, στην Κεντρική Σκηνή αναμένονται τα «Δανεικά παπούτσια» της Χριστίνας Μαξούρη, όπου αγαπημένες μουσικές μπλέκουν με αποσπάσματα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας (16/1 -7/2), και οι «Πέτρες στις τσέπες του» της Μαρί Τζόουνς, μια «κωμικοτραγωδία» (σκηνοθεσία - ερμηνεία Γιώργου Χρυσοστόμου, Μάκη Παπαδημητρίου) που σχολιάζει τον ψεύτικο κόσμο του Χόλιγουντ.

Στον Κάτω Χώρο (3/10) πρώτο έργο είναι «Το αριστούργημα ή The Re-Mohammed-Ty Show» του Κριστιάν Λόλικε, το οποίο θίγει θέματα όπως η τρομοκρατία, το προσφυγικό, ο ρατσισμός και ο εθνικισμός (Ομάδα Θεάτρου Ars Moriendi, σκηνοθεσία Θάνος Νίκας, μέχρι 15/11).

Ακολουθούν το «ΜΠΛΕ: Χωρίς Ζάχαρη, Μόνο Αλάτι Παρακαλώ. ΕΕΕΕΤΣΙ!» της Αννας Λεμονάκη από την Ομάδα Bleu en Haus Bleu en Bas, μια μουσικοθεατρική παράσταση για το βεβαρημένο άγχος και τις φουρτούνες του (7/10-6/11), η «Αγγελική» της Α. Ματθαίου σε επανάληψη (11/11 έως 15/1), το έργο «Στο μυαλό του Δανιήλ Χαρμς», όπου η θεατρική ομάδα Roswitha χρησιμοποιεί κείμενα του Χαρμς και συνθέτει ένα εφιαλτικά κωμικό σύμπαν (21/11-10/1), και το «Ζευγάρι της χρονιάς» του Γιάννη Ξανθόπουλου που τοποθετεί τη δράση στο 2020.

Η εκλεγμένη ακροδεξιά κυβέρνηση της χώρας εκείνη την εποχή, μέσω του νεοσυσταθέντος υπουργείου «Οικογενειακής αναπτύξεως», διοργανώνει έναν πανελλήνιο διαγωνισμό για παντρεμένα ζευγάρια. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο συγγραφέας, τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Ιωάννα Πηλιχού, Δημήτρης Κοτζιάς, Φώτης Θωμαΐδης (16/1-11/4).

Στον Κάτω Χώρο περιμένουμε το «Χέρι του Γιάνος» του Ντάνιελ Ντιμέκο, τοποθετημένο στη Σοβιετική Ενωση του 1938, όπου πέντε άνθρωποι είναι εγκλωβισμένοι στα πάθη και τις φιλοδοξίες τους (20/1-5/3). Τέλος, η Ιόλη Ανδρεάδη παρουσιάζει το πολυβραβευμένο «Ολα αυτά τα υπέροχα πράγματα] των Ντάνκαν Μακμίλαν/Τζόνι Ντόναχο, ένα έργο για την κατάθλιψη (10/3-9/4).

Πέντε νέες παραγωγές θα φιλοξενήσει και το Δώμα. Μεταξύ αυτών, το αινιγματικό αριστούργημα «Persona» του Ινγκμαρ Μπέργκμαν (ομάδα Elephas tiliensis, 2.12-19.2), και το εκρηκτικό κείμενο του Δ. Ν. Μαρωνίτη «Προς εγκατάστασιν ΙΙΙ… Μαύρη Γαλήνη» σε σκηνοθεσία-ερμηνεία Γιάννη Τσορτέκη (5.12-10.1).

Τέλος, δύο παραδοσιακές δράσεις του Θεάτρου συνεχίζουν και φέτος: η Τζωρτζίνα Κακουδάκη ανεβάζει στο Θέατρο για εφήβους τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη και ο Παντελής Δεντάκης ετοιμάζει το «Στη χώρα του Βασιλιά των Κλόουν» της Σ. Μεσβελιάνη με το οποίο θα δώσουν παραστάσεις σε νοσοκομεία, ιδρύματα, δομές αλληλεγγύης και σχολεία.

ΘΕΑΤΡΟ
Η ισχύς εν τη ενώσει...
Δυνατές συμπαραγωγές με το Θέατρο Τέχνης και συνεργασίες με κορυφαίους σκηνοθέτες, όπως ο Γιάννης Χουβαρδάς κι ο Δημήτρης Καραντζάς. Ανοιγμα σε ένα ακόμη θέατρο, το «Τζένη Καρέζη», ώστε να εντάξουν στο...
Η ισχύς εν τη ενώσει...
ΘΕΑΤΡΟ
«Τα πουλιά θα πετάξουν πάνω από το Μπρούκλιν»
Η παράσταση που έγινε sold out στην Επίδαυρο και στην Αθήνα, η ματιά του Νίκου Καραθάνου για την οποία μιλούσαμε όλοι το καλοκαίρι του 2016, η παραγωγή με την οποία η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση επιχείρησε την...
«Τα πουλιά θα πετάξουν πάνω από το Μπρούκλιν»
ΘΕΑΤΡΟ
Ποδαρικό με «Λούλου»
Η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτρια υπογράφει την πρώτη θεατρική σκηνοθεσία της. Η πρεμιέρα δίνεται απόψε στο περίφημο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουρκ και οι πρώτες παραστάσεις είναι ήδη sold out. Τη διαχρονική ηρωίδα...
Ποδαρικό με «Λούλου»
ΘΕΑΤΡΟ
Ερωτας, η απόλυτη επανάσταση
Μια ανατρεπτική εκδοχή του διαχρονικού έργου του Κορνάρου, με τη μορφή μιούζικαλ και happy end, προτείνουν ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής και ο Κωνσταντίνος Ρήγος που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία.
Ερωτας, η απόλυτη επανάσταση
ΘΕΑΤΡΟ
Η Αντιγόνη κατακτά το Μανχάταν
Φεστιβάλ «Antigone Now»: επί πέντε μέρες στο Olympic Tower της Νέας Υόρκης φημισμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό αναμετρήθηκαν με τόλμη και συναίσθημα με την τραγική ηρωίδα, συνδέοντας την...
Η Αντιγόνη κατακτά το Μανχάταν
ΘΕΑΤΡΟ
«Το μαύρο χιούμορ μάς ενώνει»
Εχοντας στόχο μια προσωπική εξέγερση, για βασικό τους όπλο το μαύρο χιούμορ και όχημα μια νέα γενιά καλλιτεχνών, οι άνθρωποι του θεάτρου «Πόρτα» παρουσίασαν το ενδιαφέρον φετινό τους πρόγραμμα με νέες...
«Το μαύρο χιούμορ μάς ενώνει»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας