Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βιετναμέζος διπλός πράκτορας για Πούλιτζερ

Πούλιτζερ Θεάτρου, Λιν-Μάνιουελ Μιράντα

Joan Marcus/The Public Theater via AP

Βιετναμέζος διπλός πράκτορας για Πούλιτζερ

  • A-
  • A+

Τα Πούλιτζερ δημοσιογραφίας και φωτογραφίας μπορεί να είναι σημαντικά και να χτίζουν καριέρες, αλλά αφορούν ιδιαίτερα το αμερικάνικο κοινό. Τα υπόλοιπα, όμως, βραβεία, στις κατηγορίες Γράμματα, Θέατρο και Μουσική, έχουν παγκόσμια εμβέλεια. Οι καλλιτέχνες καταλύουν τα σύνορα πιο εύκολα από τους δημοσιογράφους. Οι βραβευμένοι γίνονται μέσα σε μια νύχτα διάσημοι (όταν δεν είναι ήδη).

■ Φέτος, το Πούλιτζερ Λογοτεχνίας θεωρείται έκπληξη. To κέρδισε ο πρωτοεμφανιζόμενος Βιετναμέζος Viet Thanh Nguyen με το μυθιστόρημα «The Sympathizer», το οποίο αν και έγινε δεκτό με διθυραμβικές κριτικές, δεν κατάφερε να δημιουργήσει τον ντόρο, που κάποια άλλα έκαναν -ας πούμε το προβληματικό «A Little Life» της Χάνια Γιαναγκιχάρα (βγαίνει από το Μεταίχμιο).

Columbia University via AP

Οι κριτικοί σύγκριναν τον Nguyen με τον Ζενέ, τον Κάφκα, τον Κόνραντ, τον Γκράχαμ Γκριν και τον Τζον Λε Καρέ! Ακόμα και με τον Φράνσις Φορντ Κόπολα του «Αποκάλυψη Τώρα». Το μυθιστόρημα είναι πολλά μαζί, γράφει η «Γκάρντιαν»: κατασκοπευτικό, πολεμικό, ιδεών, πολιτικό, campus. Είναι, τέλος, ένα από τα ελάχιστα μυθιστορήματα που αναφέρονται στον πόλεμο του Βιετνάμ όχι ως αμερικανική πληγή και εμπειρία, αλλά μέσα από τα μάτια των ίδιων των Βιετναμέζων.

O «Captain», ο αφηγητής-ήρωας του γεννημένου στο Βιετνάμ, αλλά μεγαλωμένου στις ΗΠΑ και σήμερα καθηγητή Πανεπιστημίου Nguyen, του μοιάζει. Είναι κι αυτός κομμένος στα δύο. Γεννημένος στο Βιετνάμ, νόθο παιδί έφηβης Βιετναμέζας και Γάλλου καθολικού ιερέα, με σπουδές το ‘60 στις ΗΠΑ, όπου μαθαίνει να τις μισεί, επιστρέφει στην πατρίδα του και γίνεται διπλός κατάσκοπος.

Από τη μια, δεξί χέρι του αρχηγού της Αστυνομίας και των Μυστικών Υπηρεσιών του Νότιου Βιετνάμ. Από την άλλη, μυστικός πράκτορας των κομμουνιστών. Οταν το 1957 πέφτει η Σαϊγκόν ο Κάπτεν, αν και θα προτιμούσε να μείνει και να εργαστεί για το ενωμένο Βιετνάμ, αναγκάζεται να ακολουθήσει τους καθεστωτικούς φίλους του στις ΗΠΑ. Οι κομμουνιστές, πεισμένοι ότι κάποια αντεπανάσταση θα σχεδιαστεί από τους Βιετναμέζους της Αμερικής, τον αναγκάζουν να «έχει συνεχώς πάνω τους το μάτι του».

Η πλοκή συνεχίζεται σε πανεπιστήμια, γραφεία δεξιών γερουσιαστών και χολιγουντιανά στούντιο και τελειώνει πάνω σε βάρκες με Βιετναμέζους μετανάστες. Ο Κάπτεν καταλήγει φρικτά διαψευσμένος από την επανάσταση που υπηρέτησε.

■ Αντίθετα με το μυθιστόρημα, το Πούλιτζερ για θεατρικό έργο πήγε σε ένα καλλιτεχνικό και εμπορικό χιτ, το χιπ-χοπ μιούζικαλ «Hamilton» για τον Αλεξάντερ Χάμιλτον, έναν από τους Πατέρες του αμερικανικού έθνους. Ο λιμπρετίστας-συνθέτης και βασικός ερμηνευτής του Λιν-Μάνιουελ Μιράντα (με ρίζες στο Πουέρτο Ρίκο) είναι κανονικός σταρ, μέχρι και με τον Ομπάμα ράπαρε στον Λευκό Οίκο και το βίντεο έγινε viral.

■ Το Πούλιτζερ μουσικής κέρδισε ένα μεγάλο όνομα της αβαν - γκάρντ τζαζ, ο 72χρονος μαύρος συνθέτης, σαξοφωνίστας και φλαουτίστας Χένρι Θρέντγκίλ με τον δίσκο του «In for A Penny, In for a Pound».

ΘΕΑΤΡΟ
Ενα θέατρο πρότυπο στην επαρχία
Μια εύρυθμη και συντονισμένη ομάδα συνόλου, από την οποία γεννιούνται ρόλοι και σχέσεις. Το επιβεβαίωσε η νέα παράσταση που σκηνοθετεί ο Μιχάλης Βιρβιδάκης, «4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα», του Αγγλου συγγραφέα...
Ενα θέατρο πρότυπο στην επαρχία
ΘΕΑΤΡΟ
«Η αγωνία του καλλιτέχνη για επιβίωση σκοτώνει τη δημιουργία»
Ο Αντώνης Αντύπας επιστρέφει στη σκηνοθεσία έπειτα από πέντε ολόκληρα χρόνια ανεβάζοντας τους «Πόθους κάτω από τις λεύκες» του Ο’ Νιλ στο Εθνικό Θέατρο. Ο άνθρωπος που πήρε τη δύσκολη απόφαση να κλείσει το...
«Η αγωνία του καλλιτέχνη για επιβίωση σκοτώνει τη δημιουργία»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Φαίδρα είναι σύμβολο σαν τη Μέριλιν Μονρόε»
Από αύριο και για τρεις μέρες ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης θα παρουσιάζει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση την παράσταση «Phaedra(s)». Με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ, γιατί, όπως μας λέει, ήθελε η ηρωίδα...
«Η Φαίδρα είναι σύμβολο σαν τη Μέριλιν Μονρόε»
ΘΕΑΤΡΟ
Η Τζούντι Ντεντς και οι Ελληνες
Ολος ο κόσμος με την Τζούντι Ντεντς ασχολείται, που κέρδισε το βράδυ της Κυριακής σε μια ωραία τελετή στη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου το όγδοο βραβείο Ολίβιε της καριέρας της ξεπερνώντας κάθε άλλο Βρετανό...
Η Τζούντι Ντεντς και οι Ελληνες
ΘΕΑΤΡΟ
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
Η Ειρήνη Λεβίδη θέλει να μιλήσει για το θέατρο. Ομως αφήνεται να παρασυρθεί στις πιέσεις μας και μιλάει για εκείνον: τον Λευτέρη Βογιατζή. Μια απώλεια που κανείς δεν έχει ακόμα συνειδητοποιήσει, πόσο μάλλον...
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
ΘΕΑΤΡΟ
Στη Νότια Αφρική με εφαλτήριο τον Στρίντμπεργκ
Η Νοτιοαφρικανή σκηνοθέτρια και θεατρική συγγραφέας Γιαέλ Φάρμπερ είναι εδώ και λίγα χρόνια από τα πιο hot ονόματα στο παγκόσμιο θέατρο. Σήμερα και αύριο μπορούμε να δούμε στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του...
Στη Νότια Αφρική με εφαλτήριο τον Στρίντμπεργκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας