Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι «Δύο αδελφές» του «Μελίνα Μερκούρη»

Η Ιωάννα Παππά και η Αλεξάνδρα Αϊδίνη

Οι «Δύο αδελφές» του «Μελίνα Μερκούρη»

  • A-
  • A+

Η Ιωάννα Παππά και η Αλεξάνδρα Αϊδίνη έχουν πολλά κοινά μεταξύ τους. Ανήκουν περίπου στην ίδια γενιά ηθοποιών, έχουν ξεχωρίσει για τις ερμηνείες τους σε σπουδαίους ρόλους, ενώ αυτή την περίοδο μοιράζονται την ίδια σκηνή, αφού ντύνονται τις δύο από τις «Τρεις αδελφές» του Τσέχοφ στο «Πορεία».

Από προχθές το βράδυ η «καρφίτσα της Μελίνας Μερκούρη» αποτελεί ακόμα έναν συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο γοητευτικών πρωταγωνιστριών, μια και για πρώτη φορά στη δεκαετή ιστορία του θεσμού το γνωστό θεατρικό βραβείο «έσπασε» στα δύο.

Για έξι μήνες, λοιπόν, τη χρυσή καρφίτσα θα κρατά η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, για τη διαρκώς σολντ άουτ «Μεγάλη Χίμαιρα» του Καραγάτση στο «Πορεία», σε σκηνοθεσία Δ. Τάρλοου, ενώ για τους επόμενους έξι η Ιωάννα Παππά, για τον μονόλογο «Οδός Πολυδούρη» της Ρούλας Γεωργακοπούλου, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη στα θέατρα «Βασιλάκου» και «Θησείον».

«Επεφτε πολλή καζούρα στα καμαρίνια του “Πορεία”», λέει γελώντας η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατούσε όταν έμαθαν ότι είναι συνυποψήφιες. «Επειδή όμως έχουμε αναπτύξει και στην πραγματικότητα έναν αδερφικό κώδικα με την Ιωάννα, είπαμε ότι όποια απ' τις δυο μας και να το πάρει θα είναι σαν να πηγαίνει στην ίδια οικογένεια.

Η ανατροπή, βεβαίως, μας ξάφνιασε θετικά. Ηταν σαν έκρηξη χαράς. Οπως είπα και προχθές, στην τελετή απονομής, προτιμώ να μοιράζομαι».

Και οι δύο έχουν γευτεί στο παρελθόν τη χαρά της βράβευσης. Τι το διαφορετικό συμβαίνει τώρα; «Για μένα τρίτωσε το κακό», λέει η Αλεξάνδρα. «Κάθε βραβείο είναι διαφορετικό. Αυτό με έβαλε σε μια διαδικασία απολογισμού και συνειδητοποίησα ότι προτιμώ τις υποψηφιότητες παρά τις νίκες.

»Το βραβείο για μένα είναι κοντά στη λέξη “ευχή”. Μια ευχή που συντηρεί κάτι καλό, τη συνέχεια, το κουράγιο και το καινούργιο. Εύχομαι να συνεχίσω να είμαι μάχιμη, να βρίσκω τη δύναμη να τρέχω, να ανοίγω καινούργιους δρόμους και να φτάνω τα πράγματα μέχρι το τέλος».

Η Ιωάννα Παππά προτιμά να συνδέει τη βράβευση με το θετικό αντίκρισμα που είχε η ερμηνεία της ως Πολυδούρη. «Το βραβείο αυτό έχει αξία ειδική γιατί φέρει το όνομα και την ιστορία της Μελίνας, δίνεται από ανθρώπους του χώρου που εκτιμώ πολύ και αφορά έναν ρόλο ξεχωριστό για μένα.

Με την Πολυδούρη ένιωσα ότι πήγα ένα βήμα παραπέρα, τόσο υποκριτικά όσο και ως άνθρωπος. Ηταν ένα πλάσμα με πολλά επίπεδα, μια προσωπικότητα ανεξάντλητη, που αγαπούσε τη ζωή, είχε ανοιχτά τα όρια των επιθυμιών και της σκέψης της, πίστευε με όμορφο τρόπο στη γυναίκα και σου έδινε την αίσθηση ότι δεν χωρούσε πουθενά».

Ο ερωτισμός της Πολυδούρη δεν την άφησε, επίσης, ανεπηρέαστη αφού το βράδυ της απονομής αφιέρωσε το βραβείο στον σύντροφό της, Κωνσταντίνο. «Αν διαβάσεις κείμενά της θα δεις ότι ήταν ένα πλάσμα που απενοχοποιούσε την αίσθηση του να μπορείς να εκφράζεις αυτά που νιώθεις για τον άλλον. Μπορεί σε κάποιους να φαίνεται γραφικό, αλλά γι' αυτήν ήταν μεγαλείο. Ως εκ τούτου, βρήκα την ευκαιρία να εκφράσω κι εγώ κάτι αντίστοιχο».

«Ανοιχτή καρδιά» για την Ιωάννα. «Ανοιχτά σύνορα» για την Αλεξάνδρα, που ευχήθηκε να υπάρχουν παντού, αλλά κυρίως στο θέατρο, σχολιάζοντας με τον τρόπο της τα τεκταινόμενα στο Φεστιβάλ Αθηνών.

«Ηταν η κατάληξη μιας κατάστασης που αφορούσε πρόχειρους χειρισμούς. Τόσο εκ μέρους της κυβέρνησης, που στήριξα μ' έναν τρόπο και περίμενα περισσότερα από αυτήν για τον Πολιτισμό, όσο κι απ' την πλευρά του Φαμπρ, τον οποίο περίμενα πιο διαβασμένο, χωρίς να υποτιμά την αξία του ελληνικού καλλιτεχνικού κόσμου».

Για την Αλεξάνδρα, η αφιέρωση πήγε στους πολύ δικούς της ανθρώπους, που θεωρεί οικογένειά της. «Θα ήμουν μισή χωρίς αυτούς», λέει. «Με εμπνέουν. Είναι τα πρότυπά μου, εκείνοι που μαζί τους ανησυχώ και βρίσκω λύσεις. Εχω την τύχη να τους βλέπω από κοντά πώς εξελίσσονται και μαζί να αποφασίζουμε για το τι επιλέγουμε να είμαστε. Για μένα αυτό έχει μια ιερότητα».

Μαζί τους προσπαθεί και για ένα καλύτερο μέλλον, που «δεν θα καταργεί όρια ηθικής και αξιοπρέπειας, υψώνοντας τοίχους και συρματοπλέγματα», όπως τόνισε προχθές. «Είπα αυτά τα λόγια γιατί θεωρώ τρομερά ακραία την τροπή που έχει πάρει το προσφυγικό.

»Ολα προκύπτουν από την αδύναμη και τραυματισμένη φύση μας, που μας οδηγεί στην αυτοκαταστροφή. Είναι πια οφθαλμοφανής η τραγωδία και δεν πρέπει να μένουμε στα λόγια. Προσπαθώ να βοηθώ όσο γίνεται. Ακόμα και η φυσική μας παρουσία στον Πειραιά ή στη Βικτώρια αρκεί. Είναι σημαντικό να τους κάνεις να αισθανθούν ότι πάνω και πέρα απ' όλα είναι άνθρωποι, όπως όλοι μας».

ΘΕΑΤΡΟ
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ελεύθερος από το άγχος του Φεστιβάλ Αθηνών, μπορεί να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη του και στο θέατρό του, που όμως έχει γιγαντωθεί με συνεργασίες και συμπαραγωγές και παρουσία σε...
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Ιφιγένεια εν συγχύσει...
Η ερμηνεία της Ανθής Ευστρατιάδου στον ρόλο της Ιφιγένειας, ήταν η πιο ευχάριστη στιγμή της παράστασης του ΚΘΒΕ στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, μια πρόταση που έμεινε ώς το τέλος μετέωρη...
Ιφιγένεια εν συγχύσει...
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
Το βουκολικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη» του Λέσβιου συγγραφέα Λόγγου, παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Φέρτη και Ελλη Πασπαλά.
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
ΘΕΑΤΡΟ
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
Ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης, Ρομπέρ Λεπάζ, παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», για την οποία η Αριάν Μνουσκίν τού παραχώρησε τα ηνία του «Θεάτρου του Ηλιου».
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
ΘΕΑΤΡΟ
«Μεταμορφώσεις» στην Πειραιώς
Τις «Μεταμορφώσεις», το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό έργο του Οβίδιου παρουσιάζει η ομάδα C. for Circus, στην Πειραιώς 260, σε σκηνοθεσία της Ειρήνης Μακρή και του Παύλου Παυλίδη, από τις 30 Μαΐου μέχρι τις...
«Μεταμορφώσεις» στην Πειραιώς
ΘΕΑΤΡΟ
Ξεκινά το «Φεστιβάλ Τσέπης»
Μικρές παραστάσεις χαμηλού κόστους, ειδικά δουλεμένες για το φεστιβάλ, από «παρέες (ομάδες) που δεν έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενηθούν σε κάποια θεατρική στέγη, από δημιουργούς που ψάχνουν καινούργια πράγματα...
Ξεκινά το «Φεστιβάλ Τσέπης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας