• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 1.8°C / 7.9°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 2.5°C / 8.2°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 4.3°C / 8.2°C
    2 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 1.1°C
    1 BF
    70%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.0°C / 7.1°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.4°C / -0.4°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 9.1°C
    3 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.7°C
    1 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    3 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    3 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 2.3°C
    0 BF
    69%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 0.5°C / 4.0°C
    2 BF
    73%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.0°C / 7.7°C
    1 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    0 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.7°C / 5.3°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    63%

Γιάννης Βούρος και τη Χρύσα Παππά στο διάσημο έργο «Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού»

YIANNIS PRIFTIS

Ο ανθρωπισμός και η αλληλεγγύη δεν θα νικηθούν

  • A-
  • A+

«Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού» ανεβάζει ξανά στο θέατρο «Βεάκη» ο Γιάννης Βούρος, με τον ίδιο στον ρόλο του Τζέιμς και τη Χρύσα Παππά στον ρόλο της κωφάλαλης Σάρας. Ενα έργο που έγραψε ιστορία διεθνώς αλλά και στη χώρα μας.

Ο Μαρκ Μέντοφ το έγραψε το 1979 και ανέβηκε για πρώτη φορά στο Playwright’s Lab του Πανεπιστημίου του Νέου Μεξικού. Ακολούθησε παράσταση στο Longacre Theatre στο Μπρόντγουεϊ της Νέας Υόρκης αποσπώντας βραβεία, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον Γουίλιαμ Χαρτ και την αληθινά κωφάλαλη Μάρλι Μάτλιν.

Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1980-81 στο θέατρο «Σούπερ Σταρ» σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι και σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη, με την Ελλη Λαμπέτη και τον Λευτέρη Βογιατζή. Ηταν η τελευταία της εμφάνιση στη σκηνή.

Επειτα από είκοσι χρόνια ο Γιάννης Βούρος το σκηνοθέτησε στο θέατρο «Αλάμπρα». Ο ίδιος κράτησε τον ρόλο του Τζέιμς, ενώ η Πέγκυ Τρικαλιώτη ερμήνευσε τη Σάρα. Η παράσταση παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία για δύο σεζόν.

«Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού» είναι έργο σημαδεμένο από επιτυχίες. Πώς αντιμετώπισε η Χρύσα Παππά την πρόταση να παίξει τη Σάρα σ’ ένα καινούργιο ανέβασμα;

«Είχα δει το έργο στη Θεσσαλονίκη και μου άρεσε πολύ» μας λέει. «Δεν θυμάμαι λεπτομέρειες, όμως έχω πολύ έντονο το συναίσθημα, τη συγκίνηση εκείνης της παράστασης.

»Οταν μου το πρότεινε ο Γ. Βούρος δέχτηκα χωρίς να μπω σε διαδικασία σύγκρισης, χωρίς άγχος για το παρελθόν της παράστασης. Είχα όμως αγωνία σε σχέση με τη δυσκολία της παράστασης και κυρίως του ρόλου. Το μόνο για το οποίο ήμουν σίγουρη είναι ότι έπρεπε να δουλέψω πολύ».

• Ενας κόσμος ερμητικά κλειστός ο κόσμος της Σάρας. Τι σκέφτεται, τι ονειρεύεται, τι φοβάται; Από τι την αποκλείει η ιδιαιτερότητά της;

Σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του έργου τη βλέπουμε περίκλειστη, αδιάφορη για το περιβάλλον. Μαθαίνουμε σταδιακά κατά την εξέλιξη της παράστασης ποικίλες πληροφορίες για τη ζωή της, τόσο από την ίδια όσο και από τα υπόλοιπα πρόσωπα, όπως τη μητέρα της ή τον διευθυντή του οικοτροφείου.

Η Σάρα όταν γεννήθηκε δεν είχαν καταλάβει ότι είναι κωφή. Νόμιζαν ότι είναι καθυστερημένη και την έστειλαν σε ένα οικοτροφείο. Τότε ο πατέρας εγκατέλειψε την οικογένεια. Στα 12 χρόνια της συνειδητοποίησαν ότι είναι κωφή.

Εως τότε ζούσε στο περιθώριο και συνεχώς στο οικοτροφείο. Στην εφηβεία της επισκεπτόταν κάποιες φορές την οικογένειά της και στη συναναστροφή με τους ακούοντες φίλους της αδελφής της, προσπαθώντας να ενταχθεί, έκανε προσπάθεια να μιλήσει. Ο κανιβαλισμός εναντίον της και τα κοροϊδευτικά σχόλια για τη φωνή της ήταν καθοριστικά στο να κλειστεί στον δικό της κόσμο. Δεν μαθαίνει ποτέ να μιλάει και αρνείται πεισματικά να βγει από τον κόσμο των κωφών.

Φοβάται τους ανθρώπους, οι άντρες την πλησιάζουν μόνο σεξουαλικά, έχει πάψει να ονειρεύεται κι όταν το κάνει είναι μόνο για τον εαυτό της, χωρίς την ελπίδα ούτε καν την επιθυμία να αλλάξει κάτι. Αυτό που χαρακτηρίζει τη Σάρα είναι ένας βαθύς πόνος με την ασπίδα της σκληρότητας.

Στο τέλος του έργου βλέπουμε να υπάρχει μια ελπίδα για ένωση των δύο κόσμων μέσα της και μια επιθυμία να σπάσει αυτό το κέλυφος. Θα ευχόμουν η ιστορία της να αποτελούσε μόνο μια μυθοπλασία. Δυστυχώς τέτοιες ιστορίες συμβαίνουν ακόμα και τώρα. Και φυσικά δεν έχουν αίσιο τέλος. Υπάρχουν σήμερα γονείς που εγκαταλείπουν την οικογένεια όταν τα παιδιά τους παρουσιάζουν κάποια μορφή αναπηρίας και συγκεκριμένα κώφωση.

• Φαντάζομαι ότι κάνατε μαθήματα νοηματικής γλώσσας. Πώς βρίσκει ο ηθοποιός το μέτρο προκειμένου να μην καταφύγει στην υπερβολή της σωματικής έκφρασης;

Για τον ρόλο δούλεψα σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα. Εκανα μαθήματα νοηματικής με δύο εξαιρετικούς δασκάλους. Τον Νίκο Ισαρη, που είναι κωφός δάσκαλος νοηματικής, και τη διερμηνέα Ελισάβετ Κατσαράκη, επίσης δασκάλα νοηματικής.

Είδα ταινίες, διάβασα βιβλία και σε δημόσια σχολείο κωφών και βαρήκοων παρακολούθησα μαθήματα ως ακροάτρια, ουσιαστικά για παρατήρηση και επαφή με αυτούς τους ανθρώπους. Επισκέφτηκα το Σωματείο Κωφών προσπαθώντας κάποιες φορές να επικοινωνήσω στη νοηματική γλώσσα. Και, φυσικά, όλοι μας δουλέψαμε πολύ με τον Γιάννη Βούρο.

Το πώς βρίσκει κάποιος το μέτρο για να αποφύγει υπερβολές, είναι μάλλον θέμα ενστίκτου και παρατήρησης, αλλά εκτός από αυτό συνέβαλαν πολύ και οι δυο μας δάσκαλοι.

Δούλεψα πολύ και συστηματικά. Η αγωνία μου ήταν να μην είμαι υπερβολική και η λαχτάρα μου να είναι η Σάρα ένα υπαρκτό πρόσωπο για τον θεατή. Είμαι σίγουρη ότι με πολλή δουλειά όλα γίνονται. Είμαι τυχερή διότι με τη νοηματική γλώσσα απέκτησα έναν έρωτα από την αρχή, δεν δυσκολεύτηκα να τη μάθω.

• Τι σημαίνει για τον ηθοποιό να παίζει, να μιλάει κυριολεκτικά μόνο με το σώμα του, το βλέμμα, την κίνηση; Να μην ακούει τη φωνή του;

Κατάλαβα ότι η νοηματική είναι μια απόλυτα ολοκληρωμένη γλώσσα. Δεν αισθάνομαι ότι μου λείπει να μιλήσω με τη φωνή μου στη διάρκεια της παράστασης. Είναι τόσο έντονη η σωματική έκφραση που ξέρω ότι επικοινωνώ. Είναι αλήθεια ότι ο λόγος για τον ηθοποιό είναι το παν, αλλά αν δεν συμμετέχει συναισθηματικά και όλο το σώμα, το βλέμμα, τότε ο λόγος απλώς λέγεται.

• Μέσα στη φλυαρία του καιρού μας, τα άπειρα χωρίς νόημα και χωρίς αποτέλεσμα λόγια όλων μας, η σιωπή, η ησυχία στη ζωή ενός κωφάλαλου πώς αντιπαρατίθεται; Μήπως η μοναξιά των ομιλούντων και των ακουόντων είναι μεγαλύτερη;

Οι κωφοί αντιλαμβάνονται όλη αυτή την κατάσταση του καιρού μας. Κάποιοι είναι και ιδιαίτερα ενεργοί στη ζωή, δυστυχώς η μειοψηφία, και τα παράλογα που βιώνουν είναι πιο έντονα από αυτά των ακουόντων. Ναι, κάποιες φορές τείνω να πιστέψω πως η δική μας μοναξιά είναι μεγαλύτερη, αν θεωρήσουμε ότι συχνά είμαστε αγνώμονες με το δώρο της υγείας.

Ερχονται κωφοί στην παράσταση, διοργανώνουμε μάλιστα τέλος Φεβρουαρίου να έρθει στο θέατρο το Σωματείο των Κωφών. Προσωπικά χαίρομαι όταν μου λένε ότι καταλαβαίνουν τη νοηματική μου. Για μένα είναι μια σπουδαία εμπειρία. Και πρέπει να σου πω ότι θέλω να παρακολουθήσω μαθήματα, να τη μάθω.

• Κάποτε η τρυφερότητα, ο ρομαντισμός, ο ανθρωπισμός του έργου μάς αφορούσε περισσότερο. Σήμερα που στο θέατρο ακόμα και το μεταμοντέρνο αναζητεί διάδοχη φόρμα, μπορεί να συνομιλήσει με τους ίδιους όρους στο κοινό;

Ολα έχουν θέση στο θέατρο, αρκεί αυτό που παρουσιάζεις να είναι έντιμο. Θέλω να πιστεύω ότι η τρυφερότητα, η συγκίνηση, ο ρομαντισμός και ο ανθρωπισμός αφορούν τον κόσμο, δεν θα πάψουν να τον αφορούν και να τον αγγίζουν παρά την όποια αλλοτρίωση.

Αλλωστε υπάρχουν παραστάσεις που το αποδεικνύουν αυτό. Ισως με τη σκληρότητα που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια σε όλα τα επίπεδα, κάπου να χανόμαστε. Αλλά ο πυρήνας της ανθρώπινης φύσης δεν μπορεί να αλλάξει.

INFO:

Θέατρο Βεάκη (Στουρνάρη 32, Εξάρχεια, τηλ.: 210-5223522) «Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού», του Μαρκ Μέντοφ. Μετάφραση, απόδοση και σκηνοθεσία: Γιάννης Βούρος. Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης. Σκηνικά: Γιώργος Γεωργίου. Κοστούμια: Δανάη Αναγνώστου.

Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος. Παίζουν: Γιάννης Βούρος, Χρύσα Παππά, Ντίνος Καρύδης, Αλεξάνδρα Παστελάκη, Θοδωρής Αντωνιάδης, Τζωρτζίνα Κώνστα, Λουκία Πεσκετζή.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
Οι δύο ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στο πιο πρόσφατο έργο της Αυστριακής νομπελίστα του 2004, το εμπνευσμένο από το «σκάνδαλο της Ιμπιζα» «Μαύρο νερό», κάνουν με αυτή την αφορμή ένα ταξίδι στη σύγχρονη πολιτική...
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
ΘΕΑΤΡΟ
Ενας αυθεντικός πολίτης παντός καιρού
Μια ογκώδης έκδοση που επιμελήθηκε ο Διονύσης Φωτόπουλος, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό για το αστέρι που έλαμψε στον κινηματογράφο και στο θέατρο και για τη γόνιμη θητεία του στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου
Ενας αυθεντικός πολίτης παντός καιρού
ΘΕΑΤΡΟ
Ραντεβού για μπασκετάκι
Εδώ και τρία χρόνια, σε μια γειτονιά σε μια άκρη του Δήμου της Αθήνας, στην Ελληνορώσων, έξι φίλοι γύρω στα σαράντα μαζεύονται μία φορά τον μήνα για ένα «μπασκετάκι». Το ραντεβού συνήθως πέφτει Σάββατο -εκεί,...
Ραντεβού για μπασκετάκι
ΘΕΑΤΡΟ
«Οι έξυπνες κωμωδίες είναι και λαϊκές»
Ο πρωτο- εμφανιζόμενος σκηνοθέτης, που κέρδισε με την αστεία ταινία «Too Much Info Clouding Over My Head» τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, προέρχεται από το θέατρο, αλλά λατρεύει τον Γούντι Αλεν....
«Οι έξυπνες κωμωδίες είναι και λαϊκές»
ΘΕΑΤΡΟ
«Πρωταγωνιστής» ο Λευτέρης Βογιατζής
Αφιερώματα στον κορυφαίο σκηνοθέτη, Λευτέρη Βογιατζή, τρία έργα ενταγμένα στον παγκόσμιο εορτασμό για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ινγκμαρ Μπέργκμαν και καινούργιες παραγωγές περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το...
«Πρωταγωνιστής» ο Λευτέρης Βογιατζής
ΘΕΑΤΡΟ
«Αποκάλυψη τώρα» στο... Αφγανιστάν
Το πολυδιαφημισμένο στη Γερμανία έργο του Βόλφραμ Λοτς, που σκηνοθετεί η Κατερίνα Γιαννοπούλου, μοιάζει με παρωδιακή μεταφορά της γνωστής ταινίας του Κόπολα. Αντί όμως για Αμερικανούς, η αποστολή αποτελείται...
«Αποκάλυψη τώρα» στο... Αφγανιστάν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας