Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ισορροπία του Nash» εν μέσω χειροκροτημάτων

Πλήθος κόσμου έξω από το Rex στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας

Φωτογραφία από τη σημερινή κινητοποίηση

«Ισορροπία του Nash» εν μέσω χειροκροτημάτων

  • A-
  • A+

Σε πείσμα των όσων γράφτηκαν και ειπώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, η παράσταση «Ισορροπία του Nash» ανέβηκε το βράδυ της Κυριακής στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Ο Στάθης Λιβαθινός έδωσε την άδεια να γίνει η παράσταση, ενώ τα περίπου 150 άτομα που μπήκαν μέσα στο θέατρο δημιούργησαν κλίμα πανηγυρικό με παρατεταμένο χειροκρότημα προς τους συντελεστές.

ΕUROKINISSI

ΕUROKINISSI

Αφού ολοκληρώθηκε η συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Rex, λίγο μετά τις 20.30, μερίδα του κόσμου μπήκε μέσα για να παρακολουθήσει την παράσταση και την συζήτηση που ακολούθησε.

Η αίθουσα χωράει 140 άτομα, ενώ σε αυτήν μπήκαν περίπου 150 - 160 για να παρακολουθήσουν την «Ισορροπία του Nash». Η παράσταση ήταν, φυσικά, δωρεάν και σε όσους την παρακολούθησαν δόθηκαν κουπόνια αντί για εισιτήριο.

ΕUROKINISSI

Λίγο πριν ξεκινήσει η παράσταση κι ενώ βγήκαν στο πάλκο η σκηνοθέτης, Πηγή Δημητρακοπούλου, και οι δύο υπεύθυνοι της Πειραματικής Σχολής, Πρόδρομος Τσινικόρης και Ανέστης Αζάς, το κοινό ξέσπασε σε παρατεταμένο χειροκρότημα μέσα στο θέατρο.

Μετά την παράσταση θα ακολουθήσει η προαναγγελθείσα δημόσια συζήτηση με το κοινό και τους καλλιτέχνες σχετικά «με την υπεράσπιση της ελευθερίας της τέχνης στην Ελλάδα».

ΕUROKINISSI

Δυναμική κινητοποίηση ενάντια στην απόφαση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του θεάτρου πραγματοποιήθηκε και την Παρασκευή με ηθοποιούς και υπάλληλους στον στον χώρο του θεάματος και πολίτες να υψώνουν τη φωνή τους για να πουν ότι «ο φόβος δεν θα νικήσει». 

Το μήνυμα της Πηγής Δημητρακοπούλου

Η σκηνοθέτρια της επίμαχης παράστασης με νέο της μήνυμα δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ίσως να μας ξεπερνούν οι περιστάσεις, αλλά την Παρασκευή είδα εκατοντάδες άτομα αποφασισμένα να διεκδικήσουν το αυτονόητο δικαίωμα τους να δουν μια παράσταση. Και ξέρω ότι σήμερα θα είναι ακόμα περισσότεροι. Για να υπερασπιστούν τον Πολιτισμό όπως τον θέλουν, ελεύθερο. Όλοι οι συντελεστές της παράστασης θα είμαστε μαζί τους.

Τονίζει ότι ακόμα κι αν δεν ανακληθεί η απόφαση, «θα φύγουμε χαρούμενοι, με το κεφάλι ψηλά, γιατί δεν σιωπήσαμε. Γιατί κάποτε έρχεται η στιγμή που πρέπει να υψώσουμε ανάστημα. Ούτε σαν καλλιτέχνες ούτε σαν μυαλά, αλλά σαν "πολιτικά όντα" και σαν ελεύθεροι άνθρωποι. Να αποδείξουμε ότι μπορούμε να σταθούμε με καθαρότητα και ειλικρίνεια και να υπερασπιστούμε τις -όποιες- επιλογές μας καλλιτεχνικές ή ηθικές. Να πει ο καθένας το δικό του "φτάνει πια" στο φασισμό που υφέρπει παντού γύρω μας».

»Στο φασισμό των media, στο φασισμό τού φόβου και των "ανώνυμων απειλών", στο φασισμό των πιέσεων και των εξαναγκασμών γιατί τότε μόνο θα μπορέσουμε να πολεμήσουμε και τον άλλο, αυτόν που γεμίζει με νεκρούς το Αιγαίο και με άστεγους τα πεζοδρόμια, το φασισμό της εξαθλίωσης και της καθημερινότητας μας».

Η ίδια ζητάει από την Διοίκηση του ΕΘ την ανάκληση της απόφασης, έστω και για την τελευταία μέρα. «Εμείς δεν θα σας πιέσουμε, τόσο εγώ όσο και όλος ο θίασος είμαστε αποφασισμένοι να μην μπούμε επ' ουδενί στο θέατρο αν δεν δώσετε εσείς την άδεια. Και οι συλλογικότητες που διοργανώνουν την συγκέντρωση έχουν εγγυηθεί για την περιφρούρηση του χώρου. Η τελική απόφαση είναι δική σας».

Η απάντηση των ηθοποιών της παράστασης

Με τη σειρά τους οι ηθοποιοί του έργου χαρακτηρίζουν την απόφαση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης «ως πράξη καθαρής λογοκρισίας. Η απόφαση αυτή μας προσβάλλει και ταυτόχρονα ξεπερνά σε διάσταση τη συγκεκριμένη παράσταση και τον συγκεκριμένο θίασο».

Συνεχίζουν σημειώνοντας ότι εάν περάσει η απόφαση «αποτελεί σκοτεινή παρακαταθήκη λογοκρισίας και αυτολογοκρισίας για όλες τις μελλοντικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες εντός δημοσίων οργανισμών και όχι μόνον».

Εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους σε «όλους όσους μας συμπαρίστανται και κυρίως όλους όσους αντιδρούν σ' αυτήν την απόφαση και αντιλαμβάνονται πως με αφορμή την παράστασή μας έχει εγερθεί ένα μείζον πολιτικό και καλλιτεχνικό ζήτημα. Αυτονόητα στηρίζουμε κάθε παράσταση διαμαρτυρίας ενάντια στη λογοκρισία».

Οι ηθοποιοί της παράστασης είναι: Ελισσαίος Βλάχος, Αγγελική Μαρίνου, Νίκος Ντάλλας, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Σήφης Πολυζωίδης.

Ανοιχτό κάλεσμα σε συζήτηση

Ανοιχτό κάλεσμα σε συζήτηση για την υπεράσπιση της ελευθερίας της τέχνης στην Ελλάδα απευθύνουν στον καλλιτεχνικό κόσμο οι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού, Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης.

Επισήμαναν ότι η Πειραματική Σκηνή, με τη σύμφωνη γνώμη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Θεάτρου, θα είναι απόψε το βράδυ ανοιχτή.

Η ανακοίνωση που εξέδωσε η Πειραματική Σκηνή για το κατέβασμα της παράστασης:

Παρά το θυμό και την συναισθηματική φόρτιση από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών οφείλουμε να τοποθετηθούμε δημόσια με τη μεγαλύτερη δυνατή νηφαλιότητα απέναντι στο θέμα που προέκυψε και απασχόλησε την κοινή γνώμη.

Η Πειραματική Σκηνή με το φετινό της ρεπερτόριο φιλοδοξεί να γίνει εκείνος ο χώρος μέσα στο Εθνικό Θέατρο, όπου, μεταξύ άλλων, η σύγχρονη ελληνική δραματουργία θα μπορέσει να ασχοληθεί με την σύγχρονη ελληνική ιστορία δίχως ταμπού και περιορισμούς. Σε μία κοινωνία με ενδημικά χαρακτηριστικά πολιτικής και κοινωνικής βίας, πιστεύουμε ότι το θέατρο (με την πολιτική, εκπαιδευτική και αισθητική του λειτουργία), μπορεί και οφείλει να παράσχει το πλαίσιο του διαλόγου γύρω από τα ζητήματα αυτά.

Για το λόγο αυτό ανεβάσαμε και στηρίξαμε την παράσταση „Ισορροπία του Nash", ένα έργο devised (θέατρο επινόησης) γύρω από το ζήτημα της τρομοκρατίας στο εγχώριο και διεθνές περιβάλλον. Χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από το έργο «Δίκαιοι» του Αλμπέρ Καμύ, κείμενα της φιλοσόφου Χάνα 'Αρεντ, δημοσιογραφικές αναφορές, νομικά κείμενα και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού «Η μέρα εκείνη», η σκηνοθέτης Πηγή Δημητρακοπούλου και η ομάδα της παρέδωσαν μία σκηνική έρευνα γύρω από το ερώτημα της πολιτικής βίας, στη φιλοσοφική και θεωρητική του διάσταση, για να αναδείξουν μέσα από μια διαλεκτική διαπραγμάτευση την πρακτική αυτή ως μία σπείρα καταστροφής που συμπαρασύρει τους πάντες και να καταλήξουν με σαφήνεια στην καταδίκη της.

Αποδείχτηκε ότι ένα τέτοιο εγχείρημα στην σημερινή Ελλάδα μπορεί να γίνει πραγματικά επικίνδυνο. Ενώ το έργο παιζόταν κανονικά, εκτεθειμένο στην κριτική του κοινού, μία συνέντευξη που παραχώρησε ο ίδιος ο Ξηρός από τη φυλακή αποτέλεσε αφορμή για να μετατοπιστεί η συζήτηση και να ξεκινήσει ένα κύμα λεκτικής βίας και κοινωνικής πόλωσης.

Η Πειραματική Σκηνή βρέθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη στο μάτι ενός κυκλώνα συνειδητής παραπληροφόρησης και μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, τη στιγμή που κανείς από τους επικριτές της παράστασης δεν την είχε δει και ενώ εμείς διαμηνύαμε σε όλους τους τόνους και προς κάθε κατεύθυνση πως η παράσταση δεν εξαγνίζει, ούτε ηρωοποιεί τον Σάββα Ξηρό. Μέσα σε αυτό το γενικευμένο κλίμα κανιβαλισμού ελάχιστες ήταν οι φωνές υπεράσπισης της Πειραματικής Σκηνής και του Εθνικού Θεάτρου.

Αυτή ήταν η κατάσταση όταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής κ. Στάθης Λιβαθινός αποφάσισε να διακόψει τις παραστάσεις καθώς το πρώτο μέλημα του είναι να προστατευτούν οι άνθρωποι, η συνολική λειτουργία και ο ίδιος ο θεσμός του Εθνικού Θεάτρου, που όντας ο μοναδικός κρατικός θεατρικός φορέας της πρωτεύουσας είναι από τη φύση του εξαιρετικά ευάλωτος σε κάθε είδους επιθέσεις και πολιτικές πιέσεις.

Η συγκεκριμένη απόφαση αποτέλεσε μια προσωρινή ήττα για την ελευθερία της έκφρασης στην Ελλάδα. Κατανοούμε ωστόσο τη δύσκολη θέση, στην οποία είχε περιέλθει ο καλλιτεχνικός διευθυντής και εκτιμούμε που ανέλαβε να σηκώσει το ηθικό βάρος και να υποστεί το επικοινωνιακό της κόστος. Για τον άνθρωπο που έχει ταυτίσει την καλλιτεχνική του πορεία με την Πειραματική Σκηνή και έχει παλέψει για την επαναλειτουργία της, αυτή η απόφαση πιθανόν να είναι η οδυνηρότερη της ζωής του.

Με τη σύμφωνη γνώμη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου η Πειραματική Σκηνή απόψε το βράδυ θα είναι ανοιχτή. Καλούμε όλο τον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας σε μία ανοιχτή συζήτηση για την υπεράσπιση της ελευθερίας της τέχνης στην Ελλάδα.

 

ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει τον «Μέγα Ιεροεξεταστή», το φιλοσοφικό κείμενο του Ντοστογιέφσκι από το έργο του «Αδελφοί Καραμάζοφ», και με την ευκαιρία αυτήν μας μιλάει για την παράσταση, για τη θητεία της στο...
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
ΘΕΑΤΡΟ
Συμβολική κατάληψη στη Δραματική Σχολή του Εθνικού
Σε διαμαρτυρία στην Δραματική του Εθνικού προχώρησαν σήμερα, πρώτη μέρα των εξετάσεων στη σχολή, καλλιτέχνες με αναπηρία αποκλείοντας την είσοδο του κτηρίου επί της οδού Πειραιώς. Στην Κίνηση Καλλιτεχνών με...
Συμβολική κατάληψη στη Δραματική Σχολή του Εθνικού
ΘΕΑΤΡΟ
Οι εργαζόμενοι επιμένουν στις κινητοποιήσεις
Ο Στάθης Λιβαθινός και ο Θανάσης Παπαγεωργίου απηύθυναν προ ημερών έκκληση στο Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου (ΣΕΕΘ) να μην πραγματοποιηθούν οι στάσεις εργασίας που είχε αυτό εξαγγείλει: «Καμία διοίκηση...
Οι εργαζόμενοι επιμένουν στις κινητοποιήσεις
ΘΕΑΤΡΟ
Αιχμηρή πολιτική σάτιρα μετά... μουσικής
Πήγατε να δείτε στο Passport Κεραμεικός την παράσταση που δίνουν οι Αγαμοι Θύται; Αν όχι, σπεύσατε. Παίζεται από τις αρχές Δεκεμβρίου και συνεχίζεται όλο τον Φεβρουάριο. Κάθε Σάββατο. Σας δίνω τα δύο βασικά...
Αιχμηρή πολιτική σάτιρα μετά... μουσικής
ΘΕΑΤΡΟ
«Αλκιβιάδης Άγιος» από την ομάδα «Ρόδα» στα φεστιβάλ
Μέσα από την παράσταση «Αλκιβιάδης Άγιος», σε σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή, η θεατρική ομάδα «Ρόδα», συνδέει τη σημερινή πολύπλοκη πραγματικότητα με την πλατωνική φιλοσοφία και την αλήθεια για τον επεκτατισμό της...
«Αλκιβιάδης Άγιος» από την ομάδα «Ρόδα» στα φεστιβάλ
ΘΕΑΤΡΟ
Το ποτάμι του Εμφυλίου στη σκηνή
Στον μαυροπίνακα αναγράφεται «Οχι άλλη Κατοχή». Κάποια στιγμή, ο Βελουχιώτης συνομιλεί με τον Σιάντο και αμέσως μετά με τον Ζαχαριάδη για το «γιατί του Εμφυλίου». Ενα «γιατί» που μεταφέρεται συνεχώς στο...
Το ποτάμι του Εμφυλίου στη σκηνή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας