Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ερωτας και πλεκτάνες

H Τζάνετ Μακ Τιρ ως Μαρκησία ντε Μερτέιγ

JOHAN PERSSON

Ερωτας και πλεκτάνες

  • A-
  • A+

Με μια συγκλονιστική ιστορία έρωτα, ίντριγκας και προδοσίας που αποθεώθηκε τόσο στον κινηματογράφο όσο και στη θεατρική της εκδοχή συνεχίζοντας τις ζωντανές μεταδόσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών που μας φέρνουν σε απόσταση αναπνοής από το υψηλό θέατρο, την όπερα και τις σημαντικότερες παραστάσεις που παίζονται ανά τον κόσμο.

Μετά τις εξαιρετικά επιτυχημένες προβολές των θεατρικών έργων «Κοριολανός» και «Βασιλιάς Λιρ», συνδεόμαστε την ερχόμενη Πέμπτη ζωντανά με το φημισμένο βρετανικό θέατρο «Donmar Warehouse» για να παρακολουθήσουμε τις πολυαναμενόμενες «Επικίνδυνες σχέσεις».

Η παράσταση βασίζεται ασφαλώς στο ομώνυμο βιβλίο του Γάλλου Σοντερλό ντε Λακλό και οι κριτικές που έχει πάρει ώς τώρα αναφέρουν ότι πρόκειται για «μία από τις καλύτερες θεατρικές διασκευές που έγιναν ποτέ» κι ότι παρακολουθώντας την, βλέπεις «θέατρο στην πιο σαγηνευτική του διάσταση». Υπεύθυνος γι' αυτήν την πολυβραβευμένη διασκευή (βραβείο Ολίβιε και βραβείο της Evening Standard καλύτερου θεατρικού έργου) είναι ο Κρίστοφερ Χάμπτον, ο οποίος πρωτοπαρουσίασε το έργο στο Στράτφορντ-απόν-Εϊβον το 1985.

Περίπου 200 χρόνια μετά την έκδοση του περίφημου βιβλίου (1782) του Λακλό, το οποίο στην εποχή του είχε σκανδαλίσει την κοινωνία της προεπαναστατικής Γαλλίας, το επιστολογραφικό μυθιστόρημα πάθους, διαφθοράς, μηχανορραφιών και προδοσίας συνεχίζει να εμπνέει δημιουργούς: από τους θεατρικούς ηθοποιούς που έλκονται από την πολυπλοκότητα των ρόλων μέχρι τους κορυφαίους σκηνοθέτες όπως ο Ροζέ Βαντίμ («Επικίνδυνες σχέσεις» 1960), ο Στίβεν Φρίαρς («Επικίνδυνες σχέσεις», 1988), ο Μίλος Φόρμαν («Βαλμόν», 1989) κ.ά. που το μετέφεραν στον κινηματογράφο.

Σε αυτή την αναβίωση –με κοστούμια εποχής– της θεατρικής διασκευής των «Επικίνδυνων σχέσεων» από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Βρετανίδα Τζόσι Ρουρκ. Τον υποκόμη ντε Βαλμόν, αυτόν τον εκρηκτικό, φιλήδονο φανφαρόνο ενσαρκώνει ο Ντόμινικ Γουέστ (γνωστός στο ευρύ κοινό από την αμερικανική δραματική τηλεοπτική σειρά «Διώκτες του εγκλήματος» (The Wire).

Το βασικό πρωταγωνιστικό τρίγωνο συμπληρώνουν ως Μαντάμ ντε Τουρβέλ η Ελέιν Κάσιντι, η οποία έχει διακριθεί για τη συμμετοχή της στο σίριαλ The Paradise και η Τζάνετ Μακ Τιρ ως Μαρκησία ντε Μερτέιγ, που απέσπασε εξαιρετικές κριτικές για την ερμηνεία της στη βρετανική μίνι σειρά εποχής The White Queen.

Η απατηλή λάμψη της γαλλικής αριστοκρατίας του 18ου αιώνα αναβιώνει στη σκηνή του Donmar Warehouse, μέσα από εντυπωσιακά σκηνικά και πολυτελή κοστούμια εποχής, σε μια έξοχη παραγωγή που συναγωνίζεται επάξια τις κινηματογραφικές εκδοχές του έργου του Λακλό. Κυρίως, όμως, είναι μια θεατρική απόδοση που λάμπει από τις κοφτερές ερμηνείες των ηθοποιών.

Το εμπνευσμένο κείμενο του Κρίστοφερ Χάμπτον, γεμάτο κωμικά στοιχεία, πικρό χιούμορ και σαρκαστικούς υπαινιγμούς, μεταφέρει το κοινό στην ατμόσφαιρα των κυνικών ευγενών της διεφθαρμένης υψηλής κοινωνίας της Γαλλίας, με τις ανελέητες προσωπικές ίντριγκες και τις ερωτικές πλεκτάνες.

Στο επίκεντρο αυτής της πασίγνωστης ιστορίας βρίσκονται η μαρκησία ντε Μερτέιγ και ο υποκόμης ντε Βαλμόν. Οι δυο τους είναι πρώην εραστές (με πολλά θέματα άλυτα) και αποφασίζουν να αναμετρηθούν σε ένα ριψοκίνδυνο παιχνίδι σαγήνης και εκδίκησης.

Η Μερτέιγ προτρέπει τον Βαλμόν να διαφθείρει την αθώα Σεσίλ ντε Βολάνζ πριν από την πρώτη νύχτα του γάμου της, αλλά εκείνος έχει βάλει στο στόχαστρό του την ενάρετη και πανέμορφη Μαντάμ ντε Τουρβέλ. Οι δύο αριστοκράτες επιδίδονται στυγνά σε ένα απάνθρωπο ψυχολογικό παιχνίδι, στο οποίο διακυβεύονται η φήμη και τα συναισθήματά τους. Ομως, στο τέλος, οι ισορροπίες αποδεικνύονται υπερβολικά εύθραυστες και ο καθένας θα κληθεί να πληρώσει το τίμημά του.

Info:

Σε απευθείας μετάδοση από το Donmar Warehouse. Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. 28/1, στις 9 μ.μ. Η παράσταση περιέχει σκηνές σεξουαλικού περιεχομένου και απευθύνεται σε κοινό άνω των 15 ετών. Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 15 € και 8 € (φοιτητικά). Πληροφορίες για το κοινό: 210 7282333.

 

ΘΕΑΤΡΟ
Μποέμ θα πει για πάντα νέος
Ενα έργο που ανατρέπει στερεότυπα και κοινωνικές προκαταλήψεις. Μια σκηνοθέτρια που αποθεώνει την καλλιτεχνική φύση και το ελεύθερο πνεύμα. Ενας σκηνογράφος που υμνεί τον Τουλούζ-Λοτρέκ και γεμίζει τη σκηνή με...
Μποέμ θα πει για πάντα νέος
ΘΕΑΤΡΟ
«Στοχεύουμε στον αδογμάτιστο θεατή»
Τολμηρό, ανατρεπτικό, με εκπλήξεις, πρωτιές, δημοφιλή ονόματα, πρωτότυπα φεστιβάλ αλλά και διάθεση να διευρύνει όσο περισσότερο μπορεί το κοινό της, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσίασε...
«Στοχεύουμε στον αδογμάτιστο θεατή»
ΘΕΑΤΡΟ
Νewyorkοκκυγία!
Διονυσιακή έκσταση στο Μπρούκλιν από τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη. Ο Νίκος Καραθάνος έμαθε τους Αμερικανούς πώς είναι να πετάς στα σύννεφα ● Υμνοι από τους κριτικούς για την παράσταση, ο Τζέρεμι Αϊρονς...
Νewyorkοκκυγία!
ΘΕΑΤΡΟ
Με δύναμη από τον Νέο Κόσμο
Καλοκαίρι του 1997, στην αυλή μιας παλιάς ζυθαποθήκης του ΦΙΞ, κάνει πρεμιέρα ο «Κοινός Λόγος» της Ελλης Παπαδημητρίου, μια παράσταση καθοριστική για την πορεία του θεάτρου. Λίγο μετά το κτίριο αυτό, που...
Με δύναμη από τον Νέο Κόσμο
ΘΕΑΤΡΟ
Ζούμε τον υπαρκτό... σουρεαλισμό
Κάνει και σχολιάζει τα πάντα με τον δικό του, μοναδικό τρόπο. Ετσι, χωρίς δέος ο Τζίμης Πανούσης ντεμπουτάρει στην Επίδαυρο και με μπόλικο αυτοσχεδιασμό θα ερμηνεύσει τον Τρυγαίο στην «Ειρήνη» του Αριστοφάνη,...
Ζούμε τον υπαρκτό... σουρεαλισμό
ΘΕΑΤΡΟ
Μίσα, ο δικός μας Νιζίνσκι
Σκόρπιες λέξεις και σκέψεις ενός μυαλού σμπαράλια, φράσεις σαν μαχαιριές, χειροκρότημα ηχηρό που «απαιτούσε» ξανά και ξανά τους δημιουργούς στη σκηνή. Πώς γίνεται όλα να έμοιαζαν τέλεια χθες στην παράσταση...
Μίσα, ο δικός μας Νιζίνσκι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας