Αθήνα, 28°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
28°C
29.0° 26.0°
2 BF
68%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
26°C
27.2° 25.2°
0 BF
60%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
24°C
23.8° 22.0°
1 BF
70%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 19.9°
0 BF
56%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
0 BF
57%
Βέροια
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
1 BF
51%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
19°C
19.4° 19.4°
1 BF
64%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
25°C
24.8° 24.8°
2 BF
73%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
24.9° 23.8°
2 BF
83%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
28°C
27.9° 27.7°
2 BF
56%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
26.4° 26.4°
1 BF
53%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
27°C
26.6° 26.6°
1 BF
65%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
3 BF
78%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
2 BF
61%
Λαμία
Αίθριος καιρός
26°C
25.6° 25.6°
1 BF
68%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
28°C
28.2° 27.8°
4 BF
70%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
26°C
26.6° 25.8°
0 BF
50%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
22°C
22.3° 22.3°
0 BF
94%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
25°C
25.4° 25.4°
1 BF
58%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
22°C
22.4° 22.4°
1 BF
51%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 20 Ιουλίου, 2025
«Θήβα Μοναξιά»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
«Θήβα Μοναξιά»
ΕΝΑΡΞΗ ΓΙΑ ΤΗ «ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟ»

Ενα μπλουζ για την Αντιγόνη

Η Ολια Λαζαρίδου σκηνοθετεί και παίζει στο έργο «Θήβα Μοναξιά» του Κυριάκου Χαρίτου, μια λαϊκή παραλογή που, εμπνευσμένη από την ηρωίδα του Σοφοκλή, παρουσιάζεται απόψε και αύριο, συνομιλώντας με την εναρκτήρια παραγωγή του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο, αυτήν δηλαδή που είδαμε την περασμένη εβδομάδα, σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

«Ενα μπλουζ για την Αντιγόνη», όπως μας λέει η Ολια Λαζαρίδου, είναι η παράσταση «Θήβα Μοναξιά», που σκηνοθετεί στη Μικρή Επίδαυρο σήμερα 4 και αύριο 5 Ιουλίου πάνω σε κείμενο του Κυριάκου Χαρίτου. Φυσικά και είναι εμπνευσμένη από την ηρωίδα του Σοφοκλή και αναπόφευκτα συνομιλεί με την εναρκτήρια παράσταση του επετειακού Φεστιβάλ στο μικρό αργολικό θέατρο.

● Ποια είναι η ιδέα πίσω από το έργο; ρωτήσαμε τη σπουδαία σκηνοθέτρια και βέβαια ηθοποιό.

Όλια Λαζαρίδου | @Υπαπαντή Ευσταθίου

«Η ιδέα ήταν ένα όνειρο που είχα από παλιά: κάποιος που ονειρεύεται τον μύθο της Αντιγόνης. Και το έργο που έγραψε ο Κυριάκος Χαρίτος εκτυλίσσεται σε μια επαρχιακή ερημωμένη ταβέρνα στη Θήβα στην οποία συναντιέται ένας θίασος ξωτικών και φαντασμάτων για να κάνουν ένα ποιητικό μνημόσυνο, να ονειρευτούν μαζί με τους θεατές αυτό που είχε συμβεί κάποτε σε έναν τόπο γεμάτο από τις μνήμες μιας ζωής που άλλοτε είχε γεμίσει αυτή την ταβέρνα. Και με έναν τρόπο, το κάθε πρόσωπο κουβαλάει κι ένα κομμάτι από αυτό που ήταν η Θήβα και από το συμβάν: μια ιστορία, ένα αντικείμενο, ένα θραύσμα μνήμης. Οπως είναι τα κτερίσματα που βρίσκονται μέσα σε έναν τάφο και κρατάνε τη μνήμη του προσώπου που έχει ταφεί, τα στοιχειά αυτά αφηγούνται την ιστορία, αλλά με έναν έμμεσο τρόπο, όπως τα ποιήματα.

Με γοητεύει ένα μέρος του παρελθόντος και με συγκινεί να αναζητώ το κομμένο νήμα που μας συνδέει με την παράδοση. Γιατί στην πραγματικότητα δεν έχουμε κανένα συνδετικό νήμα. Κι όμως υπάρχει κάτι που μας στοιχειώνει από αυτές τις μνήμες, από το πρόσωπο της Αντιγόνης και την ιστορία της. Με συγκινεί αυτό το απόλυτο μέγεθος το οποίο την οδηγεί - έχοντας επίγνωση ότι ως άνθρωπος του σήμερα κοντεύω να μην έχω σύνδεση με το δικό μου παρελθόν ή ακόμη και πρόσβαση στην πόλη μου».

@Χριστίνα Γεωργιάδου

● Πώς γίνεται το όνειρο του παρελθόντος παράσταση;

Το έργο εμπεριέχει το σχόλιο της ήττας και επειδή ο Κυριάκος είναι ένας λαϊκός συγγραφέας, αυτό το κάνει με έναν πολύ τρυφερό τρόπο που έχει μέσα του αυτή τη λύπη την ελληνική, αυτό το «αχ» που νιώθουμε όταν περνάμε από ερειπωμένες επαρχιακές πόλεις. Αν θυμόμαστε να μας συνδέει κάτι με το ένδοξο αρχαίο παρελθόν μας, αυτό είναι κάτι ασυνείδητο, όπως το συναντάμε στα όνειρα. Κάτι που ξέρουμε ότι είναι πολύ δικό μας και μας διαφεύγει και μας το θυμίζουν συνειρμικά κάποια πράγματα, με τη ρευστότητα του ονείρου. Αυτή είναι η αίσθηση που ήθελα να έχω στην παράσταση: έχω επιδιώξει να είναι ένα μπλουζ πάνω στην Αντιγόνη. Εκείνη λέει στο έργο συχνά «Θήβα μόνη» κι η απάντηση που δίνεται κάποια στιγμή είναι «και ποιος δεν ήταν μόνος του». Αυτό είναι που αρθρώνεται αλλά με τη γλυκιά λαϊκότητα που έχει ο Κυριάκος όταν γράφει.

Ευγνωμοσύνη διατυπώνει η Ολια Λαζαρίδου για όλους τους συνεργάτες της: Για τον συνθέτη Γιαν Βαν Αγγελόπουλο που συνενώνει τον λόγο με τον ρυθμό και την κίνηση των σωμάτων. Για το... ηχητικό σκηνικό του Αγγελου Μέντη, στο οποίο τα... τραπέζια της ταβέρνας βγάζουν ήχους και «με έναν μαγικό τρόπο είναι σαν πρόσωπα μέσα στην παράσταση». Και για έναν έναν τους συνοδοιπόρους της ηθοποιούς με τους οποίους έχει μια βαθιά σχέση. Θυμάται για το κάθε πρόσωπο ξεχωριστά πού και πότε γνωρίστηκαν, ποια αξία νιώθει να τη συνδέει μαζί του.

Αυτή είναι η τέταρτη παράσταση με τη σκηνοθετική υπογραφή της Ολιας Λαζαρίδου, μετά το «Εγκλημα και τιμωρία», το «Θεόφιλος sold» και το «Ο θάνατος του Ιβάν Ιλιτς», και νιώθει ευτυχής που καταφέρνει να κάνει αυτές τις δουλειές με τον δικό της τρόπο.

Το έργο «Θήβα Μοναξιά» του συγγραφέα και σεναριογράφου Κυριάκου Χαρίτου (που είχε τιμηθεί και με το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου το 2023) εντάσσεται στον κύκλο «Σύγχρονοι Αρχαίοι» του Φεστιβάλ, στο πλαίσιο του οποίου η σύγχρονη δραματουργία αρδεύεται από την παράδοση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.

ℹ️ ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ, 4-5/7 (21.30) «Θήβα Μοναξιά» του Κυριάκου Χαρίτου Σκηνοθεσία: Ολια Λαζαρίδου Μουσική σύνθεση: Γιαν Βαν Αγγελόπουλος Σκηνικά-κοστούμια: Αγγελος Μέντης Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου Κίνηση: Νικολέττα Ξεναρίου Διδασκαλία φωνών: Γιάννης Ψαλλιδάκος Ηχοληψία: Νίκος Κόλλιας Παίζουν: Ολια Λαζαρίδου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Βασίλης Τρυφουλτσάνης, Γιάννης Ψαλλιδάκος Εισιτήρια: 5-15 ευρώ Προπώληση: more.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ενα μπλουζ για την Αντιγόνη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας