Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η αδράνεια είναι βαρβαρότητα»

Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Τάσος Ιορδανίδης, Θάλεια Ματίκα

«Η αδράνεια είναι βαρβαρότητα»

  • A-
  • A+

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής τού Kote Marjanishvili Theatre, Λεβάν Τσουλάτζε, συνεργάζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά με το θέατρο Ανεσις, μετά το περσινό «Λεωφορείο ο Πόθος», διασκευάζοντας και σκηνοθετώντας το «Εγκλημα και τιμωρία» του Φιοντόρ Μιχαΐλοβιτς Ντοστογιέφσκι με πρωταγωνιστές τους Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Τάσο Ιορδανίδη.

Ο συγγραφέας εμπνεύστηκε το έργο από μια αληθινή ιστορία που συνέβη στα μέσα της δεκαετίας 1860, όταν κάποιος φοιτητής είχε δολοφονήσει έναν ηλικιωμένο κινούμενος από αιτίες ίδιες με αυτές του ήρωά του, του Ρασκόλνικοφ.

Ο Ρασκόλνικοφ, φοιτητής της Νομικής στην Πετρούπολη, δολοφονεί μια γριά τοκογλύφο και την αδελφή της. Κίνητρο είναι η ληστεία, αλλά στο βάθος επιδιώκει να υπερβεί τα ηθικά κοινωνικά όρια. Αμέσως μετά κατακλύζεται από αντιφατικά συναισθήματα μεταξύ ενοχής και παράνοιας. Ο διώκτης του, ο δαιμόνιος Πορφύρης Πετρόβιτς, οδηγώντας τον συνεχώς σε λάθη τον αναγκάζει να αποκαλυφθεί.

Ο μεγάλος πεζογράφος και στοχαστής τοποθετεί την έννοια του κακού στην ακραία εκδήλωσή του και παρακολουθώντας όλο το ψυχολογικό προτσές του εγκλήματος, αναδεικνύει τα μεγάλα ηθικά διλήμματα. Ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι σημείωνε: «Ο Ρασκόλνικοφ αναγκάζεται να παραδοθεί, ούτως ώστε, παρότι ίσως πεθάνει στη φυλακή, να μπορεί να χαρεί τη συντροφιά των άλλων ανθρώπινων πλασμάτων. Τον οδηγεί σ' αυτό η αίσθηση ότι απομονώθηκε από την υπόλοιπη ανθρωπότητα».

«Η διαχρονική αξία του λογοτεχνικού κειμένου είναι δεδομένη, τα κύρια γνωρίσματά του πιο επίκαιρα από ποτέ», λέει ο Τάσος Ιορδανίδης που ερμηνεύει τον Ρασκόλνικοφ. «Οταν ο Λεβάν Τσουλάτζε, άνθρωπος που σέβομαι, εκτιμώ και εμπιστεύομαι απόλυτα, μου μίλησε για το ''Εγκλημα και τιμωρία'' ομολογώ δείλιασα. Φοβήθηκα την αναμέτρηση με μια τέτοια παραγωγή και με τον ρόλο, στοίχημα υψηλού ρίσκου για κάθε ηθοποιό. Ο Τσουλάτζε έκρινε ότι μπορώ να αντέξω το βάρος του ρόλου.

»Αλλο ένα εχέγγυο για μένα υπήρξε το ότι ο ίδιος θα αναλάμβανε τη θεατρική διασκευή. Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που έχει μεγαλώσει και γαλουχηθεί στο πρώην σοβιετικό καθεστώς. Τον Ντοστογιέφσκι τον έχει διδαχθεί, αποτελεί σημαντικό κομμάτι της κουλτούρας του, γνωρίζει άριστα τον ψυχισμό της γραφής του».

• Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα του Ντοστογιέφσκι που αφορά στην ηθική, τον νόμο και τον άνθρωπο.

Η διασκευή έχει αποφύγει την αφήγηση, σύνηθες στις θεατρικές μεταφορές λογοτεχνικών κειμένων. Διαμορφώθηκε ένα άρτιο θεατρικό κείμενο με αμεσότητα, σωστή δόμηση των εμβληματικών προσώπων του έργου, ενώ προβάλλονται τα μεγαλειώδη ηθικά διλήμματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη μια αλλοτριωμένη ψυχή. Φυσικά κυριαρχεί η αιώνια συνειδησιακή καταδίωξη αλλά αναδεικνύονται παράλληλα ρωγμές τρυφερότητας, χιούμορ, σαρκασμού όπως και πτυχές αστυνομικού θρίλερ.

• Ρασκόλνικοφ και Πορφύρης δεν έχουν την κλασική σχέση διώκτη και ενόχου.

Ο Ρασκόλνικοφ οδηγείται από την ορμή της νιότης του σε ουτοπικές σκέψεις. Θέλει να πυρπολήσει την κοινωνία για να την ξαναχτίσει από την αρχή. Από το ίδιο στάδιο έχει περάσει και ο Πορφύρης στα νιάτα του. Γι' αυτό και αναγνωρίζει την αγωνία του θηράματός του και ώς ένα βαθμό τη συμμερίζεται, γνωρίζοντας όμως ότι το πιο σημαντικό ζητούμενο της ανθρώπινης αναζήτησης είναι η ατομική βελτίωση. Είναι δύο άνθρωποι καλλιεργημένοι, έξυπνοι, που με έναν οξύμωρο τρόπο τρέφουν αίσθημα αλληλοεκτίμησης.

Στην παράσταση υφέρπει και μια διάσταση πατρικής σχέσης, η οποία χαρακτηρίζει τα έργα του Ντοστογιέφσκι, λόγω της προβληματικής σχέσης που είχε με τον πατέρα του. Ο Πορφύρης προσπαθεί να εκμαιεύσει την ομολογία του νεαρού φοιτητή, γιατί ξέρει ότι μόνο έτσι ο Ρασκόλνικοφ θα έχει μία ελπίδα σωτηρίας. Ισως επενδύει στη λύτρωση του νεαρού για να σωθεί και ο ίδιος, ακροβατώντας στα όρια της επαγγελματικής ιδιότητας και της ανθρώπινης ύπαρξής του.

• Διαχειρίζεστε το θέατρο Ανεσις. Πώς σε μια τόσο δύσκολη περίοδο αποφασίσατε να αναλάβετε μια μεγάλη παραγωγή;

Αντιτίθεμαι στη βαρβαρότητα της αδράνειας. Πιστεύω ότι ακριβώς επειδή είμαι νέος, οφείλω να τολμήσω, να ρισκάρω, να προσπαθήσω με όσα μέσα διαθέτω να αρθρώσω θεατρικό λόγο. Αλλιώς κάποτε θα κοιτάξω πίσω και θα κατηγορήσω τον εαυτό μου για δειλία, για ανεπάρκεια, για έλλειψη στόχων. Η χώρα μας είναι τυχερή πολιτιστικά γιατί διαθέτει εξαιρετικούς καλλιτέχνες. Αν δεν παλέψουν οι νέοι συνεχίζοντας και εξελίσσοντας το έργο τους, είμαστε άξιοι της μοίρας μας.

• Εχετε έναν θίασο επτά ανθρώπων. Συμμετέχουν με ποσοστά, συνθήκη που συνηθίζεται πια, μια επιχειρηματική συνεργασία ομάδας ή τους προσλαμβάνετε;

Το άγχος είναι πολύ μεγάλο. Εφόσον ηγούμαι παραγωγικά ενός πράγματος, οφείλω στους συναδέλφους-ηθοποιούς σεβασμό στα δικαιώματά τους σύμφωνα με τη σημερινή κοινωνικά οικονομική κατάσταση. Δεν θα μπορούσα να μπω στη διαδικασία των ποσοστών χωρίς να τους έχω εξασφαλίσει το ελάχιστο των δικαιωμάτων τους.

ΙNFO:

Θέατρο Ανεσις (Λ. Κηφισίας 4, Αμπελόκηποι, τηλ.: 2107488881) «Εγκλημα και τιμωρία» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Διασκευή - σκηνοθεσία-φωτισμοί-μουσική επιμέλεια: Λεβάν Τσουλάτζε. Μετάφραση (από τα γεωργιανά): Xάτια Γκόσουα. Σκηνικά: Σταύρος Λίτινας. Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη. Παίζουν: Ιεροκλής Μιχαηλίδης (Πορφύρης), Τάσος Ιορδανίδης (Ρασκόλνικοφ), Θάλεια Ματίκα (Σόνια), Σοφία Πανάγου, Δημήτρης Καπετανάκος, Δημήτρης Διακοσάββας, Θοδωρής Κατσαφάδος.

 

 

ΘΕΑΤΡΟ
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
Το μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο από τη Σοφία Αδαμίδου σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Ο συγγραφέας αποτυπώνει τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής...
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
Μετά την «Γκόλφω», την «Ερωφίλη», το «Σύσσημον», τον «Ορέστη», βαριετέ και άγρια σάτιρα; «Greek Freak/Fire and Fury!», η παράσταση που παίχτηκε διχάζοντας το κοινό το καλοκαίρι, στο Φεστιβάλ Αθηνών, επιστρέφει...
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
ΘΕΑΤΡΟ
Ορίζοντας την αρχιτεκτονική στον Μπέκετ
Μια πρωτότυπη multimedia παράσταση εμπνευσμένη από το πεζογραφικό έργο του Ιρλανδού συγγραφέα παρουσιάζει ο Δημήτρης Κουρτάκης από τις 18 μέχρι τις 20 Ιουλίου στην Πειραιώς 260. Ενας εσωτερικός μονόλογος ως...
Ορίζοντας την αρχιτεκτονική στον Μπέκετ
ΘΕΑΤΡΟ
Πολιτικά παιχνίδια παγιδεύουν το Εθνικό Θέατρο
Ο Στάθης Λιβαθινός έκανε τελικά τη μεγάλη κίνηση, αυτήν που δεν τόλμησε να κάνει ποτέ κανένας άλλος, αυτήν που θα συνδέσει το όνομά του με την ιστορία του Εθνικού Θεάτρου. Κατέβασε την «Ισορροπία του Nash»,...
Πολιτικά παιχνίδια παγιδεύουν το Εθνικό Θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
Τέσσερις φωνές με λέξεις-θραύσματα
Τέσσερις φωνές που μιλούν ασταμάτητα με λέξεις-θραύσματα, φράσεις σε αποσύνθεση. Δεν είναι ξεκάθαρο αν μονολογούν και πότε απευθύνονται ο ένας στον άλλον. Αν συναντήθηκαν τυχαία ή έχουν κάποια σχέση μεταξύ...
Τέσσερις φωνές με λέξεις-θραύσματα
ΘΕΑΤΡΟ
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
Η Ειρήνη Λεβίδη θέλει να μιλήσει για το θέατρο. Ομως αφήνεται να παρασυρθεί στις πιέσεις μας και μιλάει για εκείνον: τον Λευτέρη Βογιατζή. Μια απώλεια που κανείς δεν έχει ακόμα συνειδητοποιήσει, πόσο μάλλον...
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας