Η ματιά της Δανάης Λιοδάκη είναι φρέσκια, γυναικεία, υπονομευτική. Στην προηγούμενή της παράσταση, «Αυτές που δεν προλάβατε», τα βάζει με τη γυναικεία καταπίεση, από όπου κι αν προέρχεται. Αυτή τη φορά η ομάδα B.p.m. theater group, στο καινούργιο έργο που έγραψε και σκηνοθετεί, ασχολείται με τις σχέσεις και με όσα έχουν να αναμετρηθούν: τον εγωκεντρισμό, την αντιμετώπισή του σαν ένα είδος για κατανάλωση, κάτι στο οποίο συνεισφέρουν οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές γνωριμιών αλλά και οι επιταγές της μόδας, ακόμη και οι πειραγμένες φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα. Με όχημα πάντα το διαβρωτικό χιούμορ αλλά και το μυστικό της όπλο, τη φιλία, αναδεικνύει την πολιτική πλευρά τού να σχετίζεσαι σήμερα. Αλλά και την πολιτική σημασία της φιλίας: γιατί το μοίρασμα των αναγκών, των προβλημάτων και της χαράς δεν είναι ένα πρώτης τάξεως πρόπλασμα για μια πιο συλλογική αντιμετώπιση των όσων μας βασανίζουν; Τίτλος του έργου, «Match». Σε μια πρώτη ανάγνωση, με αντρική ματιά, θα μπορούσε η σκέψη να πάει σε μια αντιπαράθεση, έναν αγώνα. Σε μια πιο γυναικεία, ίσως, προσέγγιση είναι ακριβώς το αντίθετο: το ταίριασμα. Αυτό ακριβώς επιχειρεί μια παρέα φίλων να κάνει: να βοηθήσει τη ρομαντική Ελ που πιστεύει στον έρωτα και έχει απογοητευτεί από τα dating apps, φτιάχνοντας τη δική τους εφαρμογή. Δεν είναι ότι αντιμετωπίζουν μαζί τις δυσκολίες στην εύρεση του κατάλληλου άλλου. Οτι παρατηρούμε μια στρατιά από χαρακτήρες και τύπους που αντανακλούν την ποικιλομορφία της εγωπάθειας και την αδυναμία της ανθρώπινης προσέγγισης παρά τη βοήθεια της τεχνολογίας. Είναι ότι ακόμη κι αν τα πράγματα δεν πάνε καθόλου όπως με κόπο τα σχεδίασαν, μας καλούν να μην το βάζουμε κάτω διακηρύσσοντας: «Αντιστάσου μαζί μας στην απομάγευση της ζωής! Αντιστάσου μαζί μας στο τέλος του έρωτα!».
● Tι σας ενέπνευσε για να γράψετε αυτό το έργο; τη ρωτήσαμε.
Δεν ήταν κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. Η ανάγκη προέκυψε αφού για χρόνια παρατηρούσα πόσα δύσκολος και περίπλοκος έχει γίνει ο έρωτας στην εποχή που ζούμε. Από φίλες μου, διηγήσεις, παρατήρηση, αλλά και την προσωπική μου εμπειρία, έβλεπα πως η ερωτική ζωή γίνεται όλο και πιο συχνά πηγή αβεβαιότητας και άγχους, μέχρι και πανικού. Αρχισα να αναρωτιέμαι γιατί συμβαίνει αυτό. Παράλληλα, περνώντας περισσότερο χρόνο στη Γερμανία τα τελευταία χρόνια, παρατήρησα ότι οι ηλεκτρονικές εφαρμογές ερωτικών γνωριμιών έχουν γίνει ο κανόνας για να βρίσκουν οι άνθρωποι ένα ερωτικό ταίρι, είτε για περιστασιακές είτε και για πιο μακροχρόνιες σχέσεις. Ετσι, αποφάσισα ότι αν είναι κανείς να μιλήσει για τον έρωτα σήμερα, πρέπει να λάβει αυτήν την εξέλιξη υπόψη. Και κάπως έτσι βγήκε το «Match».
● Τι επιδιώκετε να αναδείξετε μέσα από αυτό;
Θέλω για αρχή να αναρωτηθούμε πάνω στο θέμα του έρωτα στη σύγχρονη εποχή. Τι έχει αλλάξει, ποιες είναι οι προσδοκίες μας, τι μας εμποδίζει να τον βιώσουμε όπως θέλουμε; Νομίζω ότι υπάρχουν συγκεκριμένες κοινωνικοπολιτικές προκείμενες που διαπλέκονται με το θέμα έρωτας και μας αφορούν πάνω-κάτω όλες και όλους. Το να σκεφτόμαστε για αυτόν λες και είναι εντελώς προσωπική υπόθεση μας οδηγεί μόνο στην απόγνωση. Είναι πολιτική υπόθεση ο έρωτας. Ο ατομισμός, ο καταναλωτισμός, η αποθέωση της εικόνας, η αβεβαιότητα των πολλαπλών επιλογών είναι θέματα που μας διαπερνούν όλες και όλους. Είναι θέματα πολιτικά. Και έτσι πρέπει να αρχίσουμε να τα συζητάμε αν θέλουμε να βγάλουμε μια άκρη για το τι είναι τελικά αυτός ο έρωτας που τόσο μας ταλαιπωρεί.
● Η φιλία αναδεικνύεται πάντως σε πρωταγωνιστή στα έργα σας;
Η φιλία και η συλλογικότητα είναι όντως πολύ σημαντικοί παράγοντες στα έργα μου. Στο προηγούμενο έργο μου, το «Αυτές που δεν προλάβατε», η γυναικεία φιλία ήταν ο βασικός πρωταγωνιστής. Στο «Match» η κεντρική ηρωίδα, η Ελ, κινητοποιεί δύο καλούς της φίλους για να φτιάξουν μαζί ένα dating app για ρομαντικούς ανθρώπους. Ολη η ιστορία υπάρχει γιατί υπάρχει η μεταξύ τους σχέση. Υπάρχει αυτό το νήμα που τους ενώνει και τους κινητοποιεί να πάνε παρακάτω την ιστορία, γιατί πιστεύουν ο ένας στον άλλον. Αυτές είναι οι ανθρώπινες σχέσεις που νομίζω πως μας λείπουν ως αναπαραστάσεις και που θέλω να αναδείξω στα έργα μου. Σχέσεις φροντιστικές, σχέσεις αγαπητικές, σχέσεις που μας κάνουν να θέλουμε να αλλάξουμε τον κόσμο ο ένας για και με τον άλλον.
● Υπάρχει αλγόριθμος για το απρόοπτο;
Ελα ντε. Οπως λέμε και στο έργο, οι πλατφόρμες ερωτικών γνωριμιών έχουν κατά γενική ομολογία κάτι το αντι-ερωτικό και αυτό είναι η κατάργηση του απρόοπτου. Οταν γνωρίζουμε ένα ερωτικό ταίρι, θέλουμε να πιστεύουμε πως αυτό δεν ήταν απλώς τυχαίο, αλλά μοιραίο να συμβεί. Θέλουμε να φανταζόμαστε πως «όλοι οι πλανήτες ευθυγραμμίστηκαν» για να βρεθούμε μαζί, πως δεν θα μπορούσε να γίνει κάπως αλλιώς. Τα dating apps καταργούν αυτήν τη φαντασίωση ή εν πάση περιπτώσει τη δυσκολεύουν. Οι ήρωες στο έργο προσπαθούν να ξεπεράσουν αυτή τη δυσκολία και να βρουν έναν τρόπο να θέσουν την τεχνολογία στην υπηρεσία του πραγματικά ρομαντικού έρωτα. Φυσικά, τα πράγματα δεν θα πάνε ακριβώς όπως τα σχεδίαζαν...
♦ Πληροφορίες: ΠΛΥΦΑ (Κορυτσάς 39, Αθήνα). Πέμπτη και Παρασκευή 21.00. Εισιτήρια 14-17€. Προπώληση ticketservices.gr
Κείμενο-σκηνοθεσία: Δανάη Λιοδάκη
Σκηνικά-κοστούμια: Νικόλας Κανάβαρης
Μουσική: Γιώργος Χανός
Κινησιολογία: Στάλη Συμεών
Βοηθός σκηνοθέτη: Λίνα Δημάκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Κασσάκος
Σύμβουλος δραματουργίας: Ανέστης Αζάς
Παίζουν: Μαρία Κωνσταντά, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Αντώνης Χρήστου
Ακούγεται το τραγούδι του Φοίβου Δεληβοριά «Ο άντρας της ζωής μου»
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας