Αθήνα, 17°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.1° 15.8°
3 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.8° 17.1°
0 BF
77%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.6°
1 BF
76%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
2 BF
82%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
0 BF
73%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.7° 17.7°
2 BF
68%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.5°
1 BF
69%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
1 BF
82%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
1 BF
81%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.5°
0 BF
82%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.7° 16.0°
1 BF
79%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.3° 17.8°
1 BF
75%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.5° 14.8°
2 BF
94%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
1 BF
77%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.5° 17.5°
1 BF
74%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
93%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
Η Φένια Προβελεγγίου
Η σκηνοθέτης Φένια Προβελεγγίου
Φένια Προβελεγγίου

«Το θέατρο καθρεφτίζει την σαπίλα και εμείς φροντίζουμε να κρατάμε μεγεθυντικό φακό»

Η ταλαντούχα δημιουργός Φένια Προβελεγγίου μίλησε στην efsyn.gr για την επιστροφή της παράστασης, με ανανεωμένο θίασο, αλλά και για το τι την οδήγησε να γράψει ένα νέο κείμενο εμπνευσμένο από το «Γλάρο» του Τσέχωφ. 

Η παράσταση της Φένιας Προβελεγγίου «Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» είναι εμπνευσμένη από την τέταρτη πράξη του «Γλάρου» του Άντον Τσέχωφ και ήταν μια από τις θεατρικές εκπλήξεις της περασμένης θεατρικής σεζόν. Μετά την ανταπόκριση που είχε, επιστρέφει στο νέο θέατρο της πόλης, στο ΡΕΚΤΙΦΙΕ, έναν χώρο που μέσα σε λίγους μήνες λειτουργίας κατάφερε να δώσει ένα έντονο καλλιτεχνικό στίγμα. 

Όπως μας λέει η ίδια η σκηνοθέτης, στόχος τους ήταν από την αρχή «να αφουγκραζόμαστε την πόλη και τους καιρούς μας και να συμπλέουμε μαζί τους» και όπως όλα δείχνουν, η ομάδα που δημιούργησε πριν μια δεκαετία τον Τεχνοχώρο Φάμπρικα κερδίζει και αυτό το στοίχημα. 

«Άλλα για τον γλάρο δε γνωρίζω» - παράσταση

● Πώς το έργο του Τσέχωφ σας ενέπνευσε να γράψετε το δικό σας;

Θεωρώ απίθανο να έχει κάποιος σώας τας φρένας και να μην εμπνευστεί διαβάζοντας τον Γλάρο. Αυτό που μάλλον με ξεβόλεψε και με ανάγκασε -γιατί περί εξαναγκασμού σχεδόν αυτιστικού πρόκειται- να ασχοληθώ και να θέλω να πω απ’ την πλευρά μου μια ιστορία, ήταν αυτή η επιμονή του Τσέχωφ στην ομάδα. Όμως όχι υποτιμώντας τη μονάδα, αλλά αναδεικνύοντας την μέσα από αυτήν. Δεν υπάρχουν πρωταγωνιστές, όπως και στη ζωή δεν υπάρχουν. Βγες μια στιγμή από σένα και δες και λίγο γύρω σου, μου λέω. Αλλά δεν κοιτάς, κοροϊδεύεις.

● Με τι σάς έχει φέρει αντιμέτωπη η προετοιμασία του δικού σας Γλάρου. Τι σάς κεντρίζει το ενδιαφέρον;

Είναι η πρώτη φορά που τολμώ ν αφηγηθώ με δικά μου λόγια μια ιστορία. Είναι κάτι που δεν έχω αποπειραθεί ξανά και αυτό από μόνο του, μου ήταν πρωτόγνωρο και τρομακτικό. Αν κάτι όμως μου μένει από τον Γλάρο μας, είναι η πίστη όλων των παικτών στο τόλμημα και η χωρίς όριο συμμετοχή τους σε αυτό. Με σιγουριά μπορώ να πω, πως το έργο που προέκυψε είναι συνδημιουργία όλων μας και αυτό είναι σπάνιο και πολύ ξεχωριστό. Δεν έχω λόγια για τους συμπαίκτες μου και την ομάδα μου Fabrica Athens.

«Άλλα για τον γλάρο δε γνωρίζω» - παράσταση

● Ποιον ήρωα του έργου ξεχωρίζετε; Ποιος σας αγγίζει περισσότερο;

Οι αδυναμίες όλων των ηρώων του έργου. Τα λάθη, τα ξεσπάσματα, ακόμα και τα «γεια» τους.

● Όλα τα πρόσωπα του έργου εκθέτουν απόλυτα τις βαθύτερες και πιο μύχιες επιθυμίες τους, είτε αφορούν ανθρώπινες σχέσεις είτε την Τέχνη. Αυτό υπάρχει και στο δικό σας κείμενο;

Στο έργο μας θα δείτε επτά ανθρώπους, διαφορετικού κοινωνικού και οικονομικού status, που βρίσκονται μαζί σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον, πασχίζοντας να ανεβάσουν μια παράσταση. Αλλά είναι αυτή η μέρα στη δουλειά, που τα πράγματα δε λειτουργούν σύμφωνα με τις εργοστασιακές τους ρυθμίσεις. Τα γρανάζια που μας δεσμεύουν στον τροχό, χαλάνε και εκεί, καθένας έρχεται αντιμέτωπος με τη μέγιστη απόφαση τού τι θα κάνει με την τόση ελευθερία του. Γιατί και η ελευθερία έχει μεγάλο κόστος και προσωπικό τίμημα. 

● Ποιες παθογένειες του ελληνικού θεάτρου καυτηριάζει το κείμενο;

Το έργο καυτηριάζει τις όποιες παθογένειες καλείται να αντιμετωπίσει οποιοσδήποτε επιμένει να κατοικεί στην Ελλάδα του 2024. Το θέατρο δεν αποτελεί ξεχωριστό κομμάτι, απλώς έρχεται και καθρεφτίζει τη σαπίλα και εμείς φροντίζουμε να κρατάμε μεγεθυντικό φακό. 

Η σκηνοθέτης Φένια Προβελεγγίου

● Υπάρχει κάποια ανάμνηση από τα παιδικά χρόνια που να δείχνει ότι θα ασχοληθείτε με το θέατρο;

Όλες οι μαζώξεις σε σπίτια που μας έβρισκαν με τη Ντενίζ, τον Κωνσταντίνο σαν γλάρο, τους φίλους μου, να στήνουμε τις δικές μας παραστάσεις. Όλες τις φορές που δημιουργούσαμε με την παρέα μου μαύρη γλώσσα με σύμβολα γιατί είμαστε μάγισσες.

● Το Ρεκτιφιέ είναι ένα νέος χώρος Τεχνών στην Αθήνα, μετά τους πρώτους μήνες λειτουργίας του. Με ποιο σκοπό δημιουργήθηκε; Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας για τον χώρο αυτό;

Η ομάδα μας μετράει αισίως 15 χρόνια δημιουργίας. Το μικρό μας χειροποίητο θέατρο, μάς έχει ήδη φιλοξενήσει για 13 χρόνια. Παρόλα αυτά, αν κάτι χαρακτηρίζει την ομάδα είναι η ανάγκη της για περισσότερες συναντήσεις, μεγαλύτερα ρίσκα. Πλέον, οι δραστηριότητες μας έχουν επεκταθεί. Το ίδιο και οι συνεργασίες μας με φορείς τοπικούς, αλλά και του εξωτερικού. Την κατάλληλη στιγμή λοιπόν, βρέθηκε και ο κατάλληλος χώρος. Ένα μηχανουργείο του 1960, το Ρεκτιφιέ. Το αναδιαμορφώσαμε με τον ίδιο τρόπο που δουλέψαμε και για τους προηγούμενους χώρους μας, με χειροποίητα ανακυκλώσιμα υλικά, προσωπική εργασία και πολύτιμη βοήθεια από φίλους. Ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε ένα κέντρο έρευνας μεικτών παραστατικών τεχνών. Να αφουγκραζόμαστε την πόλη και τους καιρούς μας και να συμπλέουμε μαζί τους.

«Άλλα για τον γλάρο δε γνωρίζω» - παράσταση

Λίγα λόγια για το έργο

«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω»

Ένας θίασος, κάπου στην Αθήνα, την άνοιξη του 2024, ετοιμάζεται να ανεβάσει τον «Γλάρο». Τι συμβαίνει όμως, όταν δυο εβδομάδες πριν από την πρεμιέρα, όλα μοιάζουν να πηγαίνουν στραβά; Πώς οι συντελεστές της παράστασης ταυτίζονται με τους ίδιους τους χαρακτήρες του Τσέχωφ; 

Ο έρωτας, η απόρριψη και ο αποχωρισμός έχουν τον ίδιο αντίκτυπο στη ζωή τους; 

«Δεν υπάρχουν λεφτά για άλλο σκηνικό. Δεν έχω λεφτά. Ο Δημήτρης θα αργήσει. Η Λένα έχει κόβιντ. Η Νίνα πού είναι; Βάλε και άλλους γλάρους, γλάρους γλάρους πολλούς γλάρους. Θυμάσαι που σκότωσες κάποτε ένα γλάρο;» 

Τίποτα το συνταρακτικό, όλα έχουν ειπωθεί και θα ξανά ειπωθούν. Όλοι οι χαρακτήρες, σαν το Γλάρο, είναι ήδη πληγωμένοι. Ένα ακόμη θέμα για μικρό διήγημα . 

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία / δραματουργική επεξεργασία: Φένια Προβελεγγίου
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Κέλλυ Καλογιάννη
  • Σκηνογράφος: Στέφανος Λώλος
  • Ενδυματολόγος: Κρίστελ Καπερώνη
  • Σχεδιασμός φωτισμού/ τεχνικός φωτισμού: Νίκος Νίκου
  • Αφίσα/trailer παράστασης: Θάνος Κερμίτσης
  • Παραγωγή: Fabrica Athens

Παίζουν: Νάστια Βραχάτη, Στέφανος Λώλος, Γιώργος Λουράκης, Δήμητρα Μάζη, Δημήτρης Μπούρας, Μαρίσσα Φαρμάκη, Ουσίκ Χανικιάν

Πληροφορίες

  • Σάββατο στις 20:00 & Κυριακή στις 21:00
  • Για λίγες παραστάσεις
  • Προπώληση: https://www.more.com/theater/alla-gia-ton-glaro-den-gnorizo/ 
  • Τιμές εισιτηρίων:  15 ευρώ (γενική είσοδος), 12(άνω των 65 και φοιτητικό), 8 (ΑΜΕΑ, ανέργων) 
  • Διάρκεια: 90 λεπτά 

Το PEKTIΦΙΕ - Κέντρο Έρευνας Μεικτών Παραστατικών Τεχνών
Κωνσταντινουπόλεως 119 ,Κεραμεικός. Tηλ: 6981871669
5΄λεπτά από το μετρό του Κεραμεικού 
Βρίσκεται στην καρδιά του Βοτανικού. Υπάρχει πλαϊνή πόρτα για πρόσβαση με αμαξίδιο, καθώς και τουαλέτα ΑΜΕΑ στον χώρο. 
 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Το θέατρο καθρεφτίζει την σαπίλα και εμείς φροντίζουμε να κρατάμε μεγεθυντικό φακό»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας