Μπορεί φέτος να παρουσίασε λιγότερα νέα ελληνικά έργα θεάτρου και χορού, ωστόσο συγκέντρωσε μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς το παρακολούθησαν περισσότεροι καλλιτεχνικοί διευθυντές και εκπρόσωποι από τα σημαντικότερα φεστιβάλ, πολιτιστικούς οργανισμούς και μέσα ενημέρωσης από όλο τον κόσμο. Ο λόγος για το grape (Greek Agora of Performance), την «αγορά» για την προβολή και προώθηση των ελληνικών παραστατικών τεχνών στο εξωτερικό, τον θεσμό εξωστρέφειας του Φεστιβάλ Αθηνών που εγκαινιάστηκε πέρσι ως ακόμη μία πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής του διευθύντριας Κατερίνας Ευαγγελάτου.
Ετσι, την εβδομάδα 21-25 Ιουλίου παρουσιάστηκαν οκτώ νέες δημιουργίες χορού και θεάτρου (πέρυσι ήταν 14 παραστάσεις), που εκτός από την αθηναϊκή έδρα τους (Πειραιώς 260) ανέβηκαν και σε νέους χώρους όπως η Παλαιά Βουλή και το Σύγχρονο Θέατρο.
Τα έργα που παρουσιάστηκαν, έξι θεατρικές παραστάσεις και δύο παραγωγές χορού, απασχόλησαν κρίσιμα ζητήματα με θεματικές που περιλάμβαναν την ταυτότητα, τη δικαιοσύνη και την ισότητα, τη σχέση των γυναικών με τη μητρότητα, τα δικαιώματα των μεταναστών και την επίδραση της σύγχρονης τεχνολογίας στη διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων.
Πρόκειται για τα θεατρικά «Ετυμολογίες» των Ευθύμη Φιλίππου και Αγγελικής Παπούλια, «Τα σκυλιά» του Ανέστη Αζά, «Αναψυκτήριο» της Αργυρώς Χιώτη, «Amalia Melancholia, Queen of the Palm Trees» της Ζωής Χατζηαντωνίου, «Σφάλμα Σύνδεσης» της Γιολάντας Μαρκοπούλου από την ομάδα Station Athens και «Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia» του Mario Banushi. Και τις δύο χορευτικές παραστάσεις «Borborygmoi» της Χαράς Κότσαλη και η διεθνής συμπαραγωγή «Bless this mess» της Κατερίνας Ανδρέου.
Οι προσκεκλημένοι από όλον τον κόσμο, που παρακολούθησαν το πρόγραμμα του 2024, ξεπέρασαν τους 60 σε σύγκριση με τους 45 που το παρακολούθησαν πέρσι, ανάμεσά τους εκπρόσωποι κορυφαίων καλλιτεχνικών οργανισμών. Παράλληλα είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μια σειρά από παράλληλες δράσεις δικτύωσης και πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων.
«Προσωπικό στοίχημα» χαρακτηρίζει τον θεσμό η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία πραγματοποίησε επαφές με αρκετούς εκπροσώπους καλλιτεχνικών οργανισμών αλλά και δημοσιογράφους από ξένα μέσα. Οπως έχει πει για τον νέο θεσμό, σε σύγκριση με άλλα showcases, δεν απευθύνεται μόνο σε επαγγελματίες αλλά είναι ανοικτό σε όλο το κοινό του Φεστιβάλ.
Να σημειωθεί ότι επτά παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έχουν ήδη ακολουθήσει διεθνή πορεία καθώς ανεβαίνουν σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και θέατρα.
Πρόκειται για τις παραστάσεις:
● «Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia» του Mario Banushi.
● «Δημοκρατία του Μπακλαβά» του Ανέστη Αζά.
● «Σιωπή» των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα, Josef Fruček).
● «Καταστροφή» του Δημήτρη Μπαμπίλη της ομάδας Απαράμιλλον.
● «Θήβα: A Global Civil War» του Παντελή Φλατσούση.
● «Σπυριδούλες» της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα της ομάδας 4Frontal.
●«Αγρίμι / Fauve» της Λενιώς Κακλέα, μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με διεθνείς οργανισμούς.
Τον Σεπτέμβριο αναμένεται η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Βραβείων Κοινού Μάστερκαρντ που επιβραβεύει με χρηματικό έπαθλο τις τρεις παραστάσεις του grape που ψηφίζονται ως οι καλύτερες από το κοινό, μετά τη λήξη κάθε παράστασης, από τον χορηγό του θεσμού, την Εθνική Τράπεζα σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας