Στο ανοιχτό θέατρο των Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής, που πριν από 25 και παραπάνω χρόνια είχα τη χαρά να το σχεδιάσω ως αρχιτέκτονας, δόθηκε το βράδυ της Παρασκευής 9/8 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θάλασσας 2024, η θαυμάσια παράσταση «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου (1622-1673).
Στην πολύ ενδιαφέρουσα σκηνοθετική διασκευή του έργου από δύο εξαίρετους θεατράνθρωπους, τον Αιμίλιο Χειλάκη και τον Μανώλη Δούνια, η κριτική του Γάλλου συγγραφέα και ηθοποιού θαρρείς και αφορούσε τη σημερινή εποχή, αν και πέρασαν από τότε 350 ολόκληρα χρόνια. Νομίζει κανείς ότι βγαίνοντας από το θέατρο θα συναντήσει και πάλι τους τσαρλατάνους και τους κομπογιαννίτες της μακρινής εκείνης εποχής, όσους εκμεταλλεύονταν τον πόνο του ασθενούς, αλλά και τους αλαζόνες της πολιτικής και τις «αυθεντίες», παρότι αυτές παραμερίστηκαν -προσωρινά κατά την άποψη πολλών- από τον Διαφωτισμό της μετέπειτα εποχής…
Και σαν να μην έφτανε η προβληματική στην οποία σε έσπρωχνε η πλοκή του έργου, ήρθε κι ένα ζωντανό συμβάν την ώρα της παράστασης. Ακούστηκε ξαφνικά η κραυγή ενός θεατή από τις πρώτες σειρές των καθισμάτων, που ζητούσε απεγνωσμένα «έναν γιατρό, έναν γιατρό». Τον ήθελε, όπως διαπιστώσαμε μετά, για μια γυναίκα που λιποθύμησε. Αμέσως ο πρωταγωνιστής Χειλάκης, «ο κατά φαντασίαν ασθενής», που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στη σκηνή, διέκοψε την παράσταση. Ζήτησε κι αυτός έναν γιατρό και το άναμμα όλων των φώτων… Ομως όταν ο χρόνος περνούσε και η αγωνία όλων μεγάλωνε, έσπευσε ο ίδιος να προσφέρει για τη μεταφορά της γυναίκας… το αμαξίδιο (καροτσάκι) με το οποίο ο ίδιος είχε μπει νωρίτερα «ως ασθενής» στη σκηνή!
Στην αρχή όλοι νομίσαμε ότι επρόκειτο για ένα… σκηνοθετικό εύρημα, αλλά γρήγορα διαψευστήκαμε, καθώς ανέβασαν τη γυναίκα στο αμαξίδιο (βλ. φωτ.) και μ’ αυτό την οδήγησαν, μέσα σε θύελλα χειροκροτημάτων, έξω από το θέατρο… Ας σημειωθεί για την ιστορία ότι ως αρχιτέκτονας-μελετητής του είχα προβλέψει την εύκολη πρόσβαση των αυτοκινήτων του ΕΚΑΒ σ’ αυτό, ακόμη και μέσα στον σκηνικό του χώρο. Ελπίζω ωστόσο, όπως άλλωστε και όλοι οι θεατές, ότι ίσως κάποιο από αυτά να έφτασε γρήγορα εκεί από το Κέντρο Υγείας Ν. Μουδανιών, που, έστω και υποβαθμισμένο -όπως άλλωστε και όλη η δημόσια περίθαλψη- βρίσκεται σε απόσταση μισού χιλιομέτρου...
Θα συνιστούσα μάλιστα ως πολίτης στον κ. Αδωνι Γεωργιάδη, τον υπουργό Υγείας, να μην πει και σ’ αυτή την περίπτωση… τι τον ήθελε η παθούσα τον Μολιέρο και δεν καθόταν στο σπίτι της να δει κανένα σίριαλ, μια συνταγή μαγειρικής, βρε αδελφέ! Να μην επαναλάβει δηλαδή στους δύσκολους καιρούς της εποχής μας κάτι αντίστοιχο με αυτό που είπε σε συζήτηση για τις απρόσιτες διακοπές στα νησιά των οικονομικά ασθενέστερων η συνάδελφός του Σ. Βούλτεψη (της οποίας γνώριζα τον πατέρα από τα δύσκολα χρόνια του παρελθόντος): «Οι άνθρωποι βρίσκουν διεξόδους. (…) Μπορεί (αντί για τα νησιά)… να πάνε στο χωριό, να πάνε στην ενδοχώρα»!
Για την ιστορία αναφέρω τους συντελεστές του έργου: Σκηνοθεσία - Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας. Ελεύθερη απόδοση: Μανώλης Δούνιας. Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς. Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη. Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου. Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος. Κίνηση: Ελενα Γεροδήμου. Βοηθός σκηνοθετών: Θάνος Χατζόπουλος. Ερμηνεύουν: Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρής Ρωμανίδης, Νίκος Γκέλια, Παναγιώτης Γαβρέλας, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης.
*Αρχιτέκτων, π. πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας