Αθήνα, 29°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
30.2° 27.4°
1 BF
56%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
28.3° 25.1°
2 BF
51%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
26°C
26.6° 23.0°
0 BF
42%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
1 BF
46%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
28.0° 25.9°
0 BF
69%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
28°C
28.2° 24.6°
1 BF
64%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
24.5° 22.4°
2 BF
43%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
24°C
23.5° 23.5°
1 BF
56%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
26°C
27.7° 25.8°
2 BF
64%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
28°C
28.8° 24.6°
2 BF
42%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
28°C
28.4° 27.8°
4 BF
39%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
25°C
25.7° 24.7°
0 BF
61%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
25°C
24.9° 24.9°
3 BF
69%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.9° 26.2°
2 BF
50%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
27°C
27.7° 24.5°
1 BF
55%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
26°C
27.7° 23.1°
2 BF
56%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
30.0° 28.0°
0 BF
28%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
27.7° 25.3°
2 BF
61%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
26°C
29.7° 26.4°
2 BF
70%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.2° 23.2°
1 BF
54%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 17 Ιουνίου, 2024
parastasi-katapontismos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κρατικές Θεατρικές Επιχορηγήσεις

Ο «Καταποντισμός» που εξέθεσε τους πάντες...

Παρατύπως και από άγνοια στην καλύτερη περίπτωση ο εμπνευστής και σκηνοθέτης του έργου που ανέβηκε τον Μάρτιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου είχε λάβει διπλή επιχορήγηση και από το ΥΠΠΟ και από το Εθνικό, χωρίς οι αρμόδιοι ένθεν κακείθεν να το αντιληφθούν προτού δημοσιοποιηθεί σχετικό αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Κ. Ζήση.

Πέρυσι τον Αύγουστο ανακοινώθηκαν οι κρατικές επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟ, σύμφωνα με τις οποίες δόθηκαν «2.000.000 ευρώ σε επαγγελματικά σχήματα θεάτρου με σκοπό την υλοποίηση παραγωγών, φεστιβάλ, περιοδειών και εκδηλώσεων». Πριν προχωρήσουμε στο τι συνέβη με συγκεκριμένη παράσταση που παίχτηκε στο Εθνικό Θέατρο, αξίζει να τονίσουμε ότι το ΥΠΠΟ αρνείται να απαντήσει αν απορροφάται όλο το ποσό και αν όχι πού διατίθεται το ποσό που απομένει. Γίνονται πράγματι όλες οι παραστάσεις; Ποιος είναι ο μηχανισμός ελέγχου, από ποιους και πότε γίνεται; Υπάρχει διαδικασία και ποια είναι αυτή,ώστε, σε περίπτωση μη κάλυψης των προϋποθέσεων, να επιστρέφονται τα χρήματα;

Καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που το ΥΠΠΟ δεν απαντά σε ερωτήματα του ρεπορτάζ, ξεκινήσαμε την έρευνα μόνοι μας. Το ίδιο έκανε και ο συνάδελφος του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ, Κώστας Ζήσης (fragilemag.gr), ο οποίος εξετάζοντας μία μία τις παραστάσεις που επιχορηγήθηκαν... προσέκρουσε στον «Καταποντισμό», σε σύλληψη-σύνθεση κειμένου και σκηνοθεσία Βασίλη Βηλαρά. Και έμεινε έκπληκτος αφού η συγκεκριμένη παράσταση και είχε λάβει κρατική επιχορήγηση και είχε ενταχθεί στον προγραμματισμό του Εθνικού Θεάτρου για την Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών.

Η επίσημη ανακοίνωση του προγράμματος του Εθνικού για το 2023-24, διά του καλλιτεχνικού του διευθυντή Γιάννη Μόσχου, έγινε στις 29/9/2023. Η ανακοίνωση της επιτροπής επιχορηγήσεων του ΥΠΠΟΑ είχε προηγηθεί: Στις 10/8/2023 είχε ανακοινωθεί πως, μεταξύ άλλων παραστάσεων, ο «Καταποντισμός» θα λάμβανε επιχορήγηση ύψους 20.000 ευρώ, μέσω της εταιρείας «MONSTERA ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», εκπρόσωπος της οποίας (όπως φαίνεται στο μητρώο των επιχορηγήσεων) είναι ο Βασίλης Βηλαράς, που σκηνοθετεί και την παράσταση, πάνω σε δική του σύλληψη. Αρα στις 10/8 ο κ. Βηλαράς γνωρίζει πως θα λάβει τη σχετική επιχορήγηση, στις 29/9 ανακοινώνεται πως η παράσταση θα παιχτεί στο Εθνικό ως κομμάτι του ρεπερτορίου του και στις 7/12/2023 έρχεται και η τελική έγκριση των 20.000 ευρώ από το ΥΠΠΟ. Αυτό σημαίνει πως ο κ. Βηλαράς γνώριζε και ότι ο κ. Μόσχος θα μπορούσε ενδεχομένως να γνωρίζει πως η συγκεκριμένη παράσταση, πέραν του Εθνικού Θεάτρου, θα λάμβανε χρήματα και από το ΥΠΠΟ - πράγμα απολύτως παράτυπο. Και πως ο κ. Βηλαράς, ενώ γνώριζε ότι το έργο του εντάχθηκε στον προγραμματισμό του Εθνικού, υπέβαλε κανονικά τα σχετικά έγγραφα ώστε να εκταμιευτεί το πόσο της επιχορήγησης από το ΥΠΠΟ. Αρα θα επιχορηγούνταν εις διπλούν: και από το Εθνικό και από το ΥΠΠΟΑ ως ανεξάρτητη παραγωγή. Μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του συναδέλφου Κ. Ζήση, στη Διαύγεια υπάρχουν δημοσιευμένες αποφάσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή κ. Μόσχου σχετικά με την καταβολή από το Εθνικό 7% επί των εισπράξεων στον Βασίλη Βηλαρά για τα συγγραφικά δικαιώματα, με προκαταβλητέο ως ελάχιστη εγγυημένη αμοιβή το ποσό των 1.500 ευρώ (Αρ.Πρ. 311/19-1-2024) και σχετικά με την καταβολή του ποσού 1.500 ευρώ στη Λεμονιά Γιαννίρη (έκανε «αρχειακή έρευνα» και υπήρξε «συνεργάτιδα δραματουργός», ΑΔΑ Ψ6ΩΦ469ΗΓΥ-706). Τελικά η παράσταση ανέβηκε στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών (ΡΕΞ) από τις 21/3/2024.

Ο κ. Μόσχος δέχτηκε τώρα σχετικές ερωτήσεις από τον συνάδελφο: αν πρόκειται για την ίδια παράσταση που επιχορηγήθηκε από το ΥΠΠΟ, αν ήταν συμπαραγωγή του Εθνικού με την εταιρεία MONΣΤΕΡΑ (ΑΜΚΕ) και αν ναι, γιατί αυτό δεν δημοσιοποιήθηκε, ποιο ήταν το συνολικό κόστος της παράστασης για το Εθνικό και, το σπουδαιότερο, αν ο ίδιος θεωρεί πως είναι νόμιμο και ηθικό μια επιχορηγούμενη από το ΥΠΠΟ παραγωγή να επιχορηγείται και από το Εθνικό.

Ο κ. Μόσχος απάντησε διευκρινίζοντας πως:

● Πράγματι πρόκειται για την ίδια παράσταση και παρότι ο κ. Βηλαράς είχε συμφωνήσει με το Εθνικό, έκανε και αίτηση χρηματοδότησης στο ΥΠΠΟ.

● Με τον κ. Βηλαρά είχαν συμφωνήσει προφορικά ήδη από τον Απρίλιο του 2023 ώστε ο τελευταίος να αναλάβει τη σκηνοθεσία και τη συγγραφή της παράστασης «Καταποντισμός».

● Το Εθνικό και ο ίδιος δεν είχαν καμία απολύτως γνώση για την επιχορήγηση από το ΥΠΠΟ... Θα παραμείνουμε λίγο σε αυτό το σημείο καθώς, δίχως να αμφισβητούμε τις προθέσεις του κ. Μόσχου, μας προβληματίζει το γεγονός της «μη γνώσης» καθώς οι επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟ κοινοποιούνται δημόσια. Δεν θα έπρεπε να τις είχε δει; Αλλά και αντιστοίχως: Η αρμόδια για τις επιχορηγήσεις Γνωμοδοτική Επιτροπή του ΥΠΠΟ, στην οποία μάλιστα μετέχει ο προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟ κ. Κωστάκης, δεν διάβασε το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου ώστε να ειδοποιήσει το ΥΠΠΟ και το Εθνικό Θέατρο; Σύμφωνα με το δικό μας ρεπορτάζ πάντως, το Δ.Σ. του Εθνικού -η θητεία του οποίου έληξε την Κυριακή- έχει θορυβηθεί με ό,τι έχει συμβεί.

● Το Εθνικό δεν διενεργεί συμπαραγωγές με ιδιωτικούς θεατρικούς φορείς που έχουν επιχορηγηθεί από το ΥΠΠΟ, αλλά υλοποιεί τις παραγωγές του αποκλειστικά με δικές του δαπάνες, στο πλαίσιο της τακτικής κρατικής επιχορήγησης και του προγράμματος χορηγιών που αναπτύσσει θεσμικά και εντός των ορίων του νόμου.

Αρα: η παράσταση «Καταποντισμός» έγινε με δαπάνες του Εθνικού. Ταυτόχρονα, ο κ. Βηλαράς έκανε αίτηση στο ΥΠΠΟ και έλαβε επιχορήγηση και σύμφωνα με την απάντηση του κ. Μόσχου, δεν ενημέρωσε σχετικά τον ίδιο, ως όφειλε.

Λάθος; Σκάνδαλο; Ο κ. Βηλαράς επικοινώνησε με τον κ. Ζήση μέσω mail, για να του πει πόσο άσχημα αισθάνεται με όλο αυτό, πως δεν τα πάει καλά με τα λογιστικά, αλλά και πως έχει επιστρέψει τα χρήματα στο ΥΠΠΟ. Ωστόσο ουδέποτε δημοσιοποίησε τα σχετικά παραστατικά, ούτε εξήγησε ποια διαδικασία ακολούθησε για την επιστροφή των χρημάτων...

Παραδόξως μάλιστα σε απάντηση του τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟ στον κ. Ζήση, διαβάζουμε πως «έχει ζητηθεί επιστροφή του ποσού». Τελικά τι ισχύει; Επεστράφη το ποσό ή όχι; Ταυτόχρονα το ΥΠΠΟ υπεραμύνεται των μηχανισμών ελέγχου του λέγοντας πως από τις 20/5/2024, μόλις δηλαδή κατέστη αντιληπτό από την αρμόδια υπηρεσία ότι παραβιάστηκαν οι όροι επιχορήγησης, ζητήθηκε να επιστραφεί το ποσό. Μα... ήδη είχε δημοσιοποιηθεί το θέμα από τις 18/5, από τον συνάδελφο! Αρα οι «αρμόδιες υπηρεσίες» εξαρτώνται από το αν κάποιος δημοσιογράφος θ’ ανακαλύψει το λάθος (ή σκάνδαλο) και μετά κάνουν τη δουλειά τους; Και γι’ αυτό πρέπει να τις συγχαρούμε κιόλας;

Τελικά τα ερωτήματα παραμένουν:

● Γιατί ο κ. Μόσχος αλλά και οι αρμόδιοι του ΥΠΠΟ δεν είχαν αντιληφθεί όσα συνέβαιναν;

● Γιατί ο κ. Βηλαράς έκανε αίτηση για επιχορήγηση, την έλαβε, δεν ενημέρωσε σχετικά το Εθνικό και γιατί τώρα δεν δημοσιοποιεί τα σχετικά παραστατικά επιστροφής των χρημάτων;

● Ποια είναι αυτή η περίφημη διαδικασία επιστροφής των χρημάτων; Κατ’ αρχάς, υπάρχει;

● Γιατί οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν κάνουν τη δουλειά τους; Θα εντόπιζαν άραγε την παράβαση αν δεν υπήρχε σχετικό ρεπορτάζ;

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο «Καταποντισμός» που εξέθεσε τους πάντες...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας