Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στον εφιάλτη του μέλλοντός μας

Η Ελεάννα Γεωργούλη και η Εβελυν Ασουάντ, στο «Εμείς» του Ζαμιάτιν, στον Νέο Χώρο του θεάτρου Αττις σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου

Στον εφιάλτη του μέλλοντός μας

  • A-
  • A+

Το φουτουριστικό έργο του Γεβγκένι Ζαμιάτιν «Εμείς» κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στον Νέο Χώρο του θεάτρου Αττις σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου. Πρόκειται για το μυθιστόρημα που ενέπνευσε τον Τζορτζ Οργουελ στη συγγραφή του περίφημου «1984», τον Αλντους Χάξλεϊ για το «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος», τον Ρέι Μπράντμπέρι για το «Φαρενάιτ 451».

Το «Εμείς» (1921) μας μεταφέρει στο μέλλον του μέλλοντος της ανθρωπότητας, περίπου 1.500 χρόνια από σήμερα. Επειτα από έναν 200ετή παγκόσμιο πόλεμο -στη διάρκειά του οποίου μεγάλο μέρος του πληθυσμού αφανίστηκε και χώρες καταστράφηκαν- τα εναπομείναντα κράτη ενσωματώνονται στην ολοκληρωτική πολιτεία Μονοκράτος. Ο,τι απομένει από τον κόσμο βρίσκεται πλέον έγκλειστο σ’ ένα γυάλινο τείχος υπό την εξουσία της απόλυτης αρχής του, του Ευεργέτη.

Οι πολίτες έχουν οικειοθελώς αποθέσει την ελευθερία τους στα χέρια του. Η ταυτότητά τους καθορίζεται αποκλειστικά από γραμματικούς και αριθμητικούς κώδικες. Εχοντας υποστεί ένα είδος λοβοτομής έχασαν φαντασία, όνειρα, συναισθήματα, επιθυμίες.

Η ζωή τους είναι μια γραμμή παραγωγής, η τροφή τους είναι μπάρες πετρελαίου. Βαδίζουν στοιχισμένοι και ακολουθούν πιστά τον «Πίνακα των Ωρών», τον απόλυτο ρυθμιστή της μηχανοποιημένης τους ζωής. Ομως, μια επαναστατική οργάνωση, οι Μέφις, δουλεύει εκτός του τείχους με σκοπό την ανατροπή του Μονοκράτους και την επαναφορά των ανθρώπινων χαρακτηριστικών στους αριθμημένους.

Το «Εμείς» αποτελείται από 40 καταχωρίσεις ημερολογίου του D-503, του κατασκευαστή του Αφομοιωτή, του διαστημόπλοιου με το οποίο το Μονοκράτος θέλει να κατακτήσει κι άλλους πλανήτες του σύμπαντος. Καθώς ο D-503 ξεκινά να καταγράψει την εμπειρία του, εμφανίζεται βίαια στη ζωή του η Ι-330.

Ο έρωτάς του γι΄ αυτήν την αινιγματική γυναίκα αντιστρέφει τις αξίες που πίστευε και του γνωρίζει ένα νέο άγνωστο εαυτό. Θα προκαλέσει την πρώτη εξέγερση στο μυαλό και το σώμα του ξυπνώντας ζωικά και ερωτικά ένστικτα, την επιθυμία και το όνειρο, τη φαντασία, την ψυχή.

«Τα πρόσωπα είναι θραύσματα του παραληρήματος του D-503, αλλά και εξελίσσονται μαζί του και εξαιτίας του», λέει ο Σάββας Στρούμπος. «Εκτός από την I. Αυτή είναι ο "Διόνυσος" από το μέλλον του μέλλοντος, προφήτης μιας νέας θρησκείας, τιμωρός εκείνων που τον αμφισβητούν και αρνούνται τη διπλή φύση του ανθρώπου (ένστικτο και λογική).

Καθώς ο D γράφει εκ των υστέρων ό,τι έχει βιώσει, κάθε τι φέρει την αναγκαία και αναπόφευκτη αλλοίωση της μνήμης και της εν εξελίξει τρέλας του. Το ημερολόγιό του είναι ο προβολέας του μυαλού του: σκέψεις, βιώματα, σχέσεις με τους άλλους, όλα δημιουργούνται τη στιγμή που καταγράφονται, μεταλλάσσονται, αποκτούν αυθύπαρκτη οντότητα, μορφοποιούνται σε παραλήρημα.

Τον φέρνουν πιο κοντά στην αλήθεια και ταυτόχρονα στην ψυχική του κατάρρευση. Το κατακερματισμένο χειρόγραφό του δημιουργεί αυτόν τον εφιάλτη. Ο ίδιος γίνεται σταδιακά θραύσμα, ένα φύλλο του ημερολογίου του που δεν μπορεί να ταξινομήσει, ένα τεμαχισμένο κείμενο. Τέσσερα πρόσωπα παίζουν στην παράσταση, σαν χορός σκιών σε διαρκή μεταμόρφωση: διαλύεται σε χίλια κομμάτια, συντίθεται ξανά με διαφορετικό τρόπο, γεννάει ένα ή δύο ή όσα πρόσωπα έχει η κάθε σκηνή, δημιουργεί παραληρηματικές δίνες μέσα στις οποίες τα πρόσωπα εγκλωβίζονται και εγκλωβίζουν τον D».

Ο Γεβγκένι Ιβάνοβιτς Ζαμιάτιν γεννήθηκε το 1884 στο Λεμπεντιάν, 300 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας, από πατέρα ιερέα–δάσκαλο και μητέρα μουσικό. Σπούδασε μηχανικός αεροσκαφών αλλά έγινε ευρύτερα γνωστός μέσα από το λογοτεχνικό του έργο. Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς τής μετα-επαναστατικής περιόδου της Ρωσίας και εμπνευστής του «δυστοπικού» μυθιστορήματος.

Αν και στρατευμένο μέλος των μπολσεβίκων, στη συνέχεια αντιτάχθηκε στη λογοκρισία. Το 1931 ζήτησε από τον Στάλιν να του επιτραπεί η έξοδος από τη Ρωσία, η οποία τελικά κατορθώθηκε χάρη στη μεσολάβηση του Μαξίμ Γκόρκι. Εζησε στο Παρίσι, όπου συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Ζαν Ρενουάρ στη συγγραφή του σεναρίου της ταινίας «Ο Βυθός». Πέθανε το 1937 μόλις 53 χρόνων.

INFO:

Αττις (Λεωνίδου 12, Μεταξουργείο, τηλ.: 210-3225207). «Εμείς» του Γεβγκένι Ζαμιάτιν. Σκηνοθεσία-θεατρική απόδοση-σκηνική εγκατάσταση: Σάββας Στρούμπος. Μετάφραση – κατασκευή μουσικού οργάνου και καθισμάτων: Δαυίδ Μαλτέζε. Μουσική: Ελλη Ιγγλίζ. Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης. Κοστούμια: Αiram Μαρία Παπαδοπούλου. Δραματουργική συνεργασία: Μαρία Σικιτάνο. Παίζουν: Δαβίδ Μαλτέζε, Ελεάνα Γεωργούλη, Ελλη Ιγγλίζ, Δημήτρης Παπαβασιλείου, Εβελυν Ασουάντ.

 

ΘΕΑΤΡΟ
«Ο Δράκουλας είναι αφάνταστα γοητευτικός τύπος»
Είναι Ρουμάνος, ευγενής στην καταγωγή, με αριστοκρατικούς τρόπους, αλλά τις νύχτες διψάει για αίμα... Είναι ο Δράκουλας που έρχεται τα βράδια στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος. Τον έφερε η θεατρική ομάδα...
«Ο Δράκουλας είναι αφάνταστα γοητευτικός τύπος»
ΘΕΑΤΡΟ
Η εφιαλτική όψη της λαγνείας
Η Λούλα αναζητά απεγνωσμένα τη σωματική εκτόνωση. Η ανοργασμία της προβάλλει σαν αναπηρία παγιδεύοντας όλη της τη ζωή. Στον αντίποδα, η συγκάτοικός της, χωρίς να διαθέτει την εκθαμβωτική ομορφιά της Λούλας,...
Η εφιαλτική όψη της λαγνείας
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει τον «Μέγα Ιεροεξεταστή», το φιλοσοφικό κείμενο του Ντοστογιέφσκι από το έργο του «Αδελφοί Καραμάζοφ», και με την ευκαιρία αυτήν μας μιλάει για την παράσταση, για τη θητεία της στο...
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
Η θεατρική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει την «Τρικυμία» του Σέξπιρ σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή την 1η Σεπτεμβρίου στο θέατρο Βράχων του Δήμου Βύρωνα και στις 20 Σεπτεμβρίου στο θέατρο «Δημήτρης Κιντής» στην Ηλιούπολη....
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
ΘΕΑΤΡΟ
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
Ερμηνεύει τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης και μας εξηγεί γιατί βλέπει τον επικό καρδιοκατακτητή σαν έναν προβοκάτορα που υπονομεύει κανόνες, θεσμούς, κοινωνικά...
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
ΘΕΑΤΡΟ
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»
Δύο επιστολές απαντούν στην επιστολή της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της Νέας Σκηνής, Ειρήνης Λεβίδη, που δημοσιεύτηκε προ ημερών στην «Εφημερίδα των Συντακτών». «Ρίσκαρε την εργασία μας», λένε οι...
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας