Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.7° 17.1°
4 BF
59%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.7° 13.6°
3 BF
64%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.5° 13.3°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
11°C
10.9° 10.9°
2 BF
76%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
3 BF
43%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.9° 14.0°
1 BF
53%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
12.3° 10.4°
4 BF
62%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.5° 13.5°
3 BF
89%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.8° 19.3°
3 BF
65%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 20.7°
2 BF
53%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.8° 19.4°
3 BF
55%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 14.6°
3 BF
63%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
3 BF
77%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
16.9° 12.9°
4 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
1 BF
84%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.4° 19.8°
2 BF
69%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.2°
5 BF
38%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
19.3° 18.3°
3 BF
53%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.7° 11.7°
2 BF
54%
Καστοριά
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
8°C
8.3° 8.3°
3 BF
87%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
sxiza-mavridou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Δεν διδασκόμαστε την εν συναίσθηση»

Συναντήθηκαν για να αξιοποιήσουν τα ταλέντα τους. Δουλεύουν χωρίς υπερβολικό θόρυβο, χωρίς τυμπανοκρουσίες, γιατί υπάρχει ξαστεριά στη δουλειά τους, στη σχέση τους, πιστεύουν στην ενσυναίσθηση. Υπάρχει ανάμεσά τους μια αρμονία στις αλήθειες της ζωής. Λες και τα βιώματά τους βρίσκονται συγχρονισμένα. Ο λόγος τους είναι τόσο πηγαίος και άμεσος σαν την ομορφιά ενός τοπίου. Βαδίζαμε με την κουβέντα μια ηλιόλουστη μέρα πάνω σε οροσειρές, φτάναμε σε βουνοκορφές και όταν άρχισε να σουρουπώνει βρεθήκαμε ανάμεσα σε πίνακες του Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Σε γλυπτά και σχέδια ζωγράφων, στα Νόμπελ και στα Οσκαρ μιας γενιάς που στέγασε πυκνοκατοικημένα, στη φιλόξενη πάντα Πινακοθήκη, ο αείμνηστος Αγγελος Δεληβορριάς, στην Κριεζώτου 3, με γοητεία και λάμψη.

Στη Ράνια Σχίζα ανακαλύπτεις το ταλέντο της συνδεδεμένο με μια φιλοσοφική σκοπιά για τους ρόλους της. Δεν είναι τυποποιημένη, αλλά προσηλωμένη στην υπόθεση. Ερμηνεύει βιωματικά. Συμμετέχει, συμπάσχει ο θεατής.

Η Κική Μαυρίδου διψάει για έρευνα και γνώση. Η φαντασία της πετάει αχαλίνωτη. Μπορεί να καυτηριάσει κάθε τι επίπλαστο και άδικο. Συγκινήθηκε από τα χειρόγραφα και το όπλο του Καρυωτάκη όταν τα είδε στην προθήκη της Πινακοθήκης. Θυμήθηκε ότι ήταν η εργασία της στο Πανεπιστήμιο.

● Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας;

Ράνια Σχίζα: Πρωτογνώρισα την Κική Μαυρίδου το 2018 στο Vault. Το 2019 ο Δημήτρης Καρατζιάς μού έδωσε να διαβάσω έναν μονόλογό της που αφορούσε το μαγικό όνομα «Ταχτσής». Το διάβασα απνευστί. Ταράχτηκα. Με αναστάτωσε. Ηταν για μένα το σημάδι για να κάνω τη μητέρα του ποιητή στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μονολόγων που έχει καθιερώσει ο Δημήτρης σε αυτόν τον χώρο και λέγεται «Ο γιος σου».

Κική Μαυρίδου: Ηθελα πολύ να συνεργαστώ με τη Ράνια. Θαυμάζω την υποκριτική της. Περίμενα πάντα την ευκαιρία.

● Δεν ήταν δύσκολη η έρευνα για τη ζωή του συγγραφέα;

Κ.Μ.: Εγινε πολύ μεγάλη έρευνα. Δεν υπάρχουν στοιχεία για τη μητέρα του. Οι επαφές μου ήταν με την αδερφή του και την ανιψιά του Ελλη Ταχτσή. Με βοήθησαν με στοιχεία και φωτογραφίες. Εχω μια αρχή με τις βιογραφίες. Δεν μπορώ να παραπλανήσω κάποιον. Βγάζω μόνο την αλήθεια.

● Θεωρείτε ότι το έργο είναι επίκαιρο;

Ρ.Σ.: Δυστυχώς πάρα πολύ. Σε σχέση με τη θέση της γυναίκας. Υποταγμένη, κακοποιημένη. Το 2024 το υποδεχτήκαμε με γυναικοκτονία. Εγκυος, 41 ετών, βρέθηκε σκοτωμένη από τον σύντροφό της. Υπάρχει ένα σημείο που φτάνει ο Ταχτσής, ντυμένος γυναίκα, και λέει η μάνα του Ελλη: «Ολα μπορεί να τα κάνει ένας άντρας, να κλέψει ακόμα και να σκοτώσει, αρκεί να μένει άντρας». Αυτή η πατριαρχία που τη βλέπεις μέσα της όσο κι αν διεκδίκησε την ελευθερία της.

Κ.Μ.: Τα στερεότυπα με τα οποία μεγαλώνουμε.

Ρ.Σ.: Είναι δύσκολο να τα σπάσεις.

Κ.Μ.: Και δυστυχώς συνεχίζεται. Ακόμα και οι άντρες από γυναίκες μεγάλωσαν. Θυμάμαι τη γιαγιά μου που έλεγε: «Είναι ντροπή να σιδερώσει ο παππούς, είναι άντρας».

Ρ.Σ.: Εγώ θυμάμαι την Κρητικιά γιαγιά μου που με τιμώρησε ένα βράδυ γιατί με μια παρέα παιδιών στη γειτονιά κοροϊδεύαμε μια γυναίκα, την Κατερίνα, που τα είχε λίγο χαμένα, τη φωνάζαμε «Κουζουλοκατερίνα». Κρύφτηκα κάτω στον αχυρώνα, βγήκα το βράδυ νηστικιά. Η γιαγιά μου με περίμενε. Μου έριξε και μια στο στόμα, μην τολμήσω να ξαναμιλήσω ποτέ έτσι σε άνθρωπο. Το ξύλο είναι κακοποιητικό έτσι κι αλλιώς, αλλά θεωρώ ότι καλά μου έκανε.

● Οι μονόλογοι είναι δύσκολο είδος.

Ρ.Σ.: Νιώθεις σαν τον ακροβάτη χωρίς δίχτυ ασφαλείας. Πρέπει να έχεις ένα πολύ σημαντικό κείμενο, να έχει ουσία, για να κρατήσεις τον θεατή. Αλλιώς δεν το κάνεις. Είναι ο δεύτερος που κάνω. Αυτός είναι σαν μια προέκτασή μου.

● Ράνια, στη Σχολή Βεάκη, απ’ όπου αποφοίτησες, ποιους καθηγητές θυμάσαι;

Ρ.Σ.: Ηταν οι σχολές με τους ανθρώπους που αναζητούσαν την αλήθεια. Τους Τσακίρογλου, Κονιόρδου, Γιάννη Μαργαρίτη. Ομως ήμουν και στο εργαστήριο αρχαίου δράματος του Λευτέρη Βογιατζή. Το βάφτισμά μου ήταν με την «Αντιγόνη» του.

● Εσένα, Κική, πόσο σε βοήθησε η Νομική;

Κ.Μ.: Ασχολούμαι με το θέατρο από 16 χρόνων. Τότε έγραψα και το πρώτο μου έργο. Η Νομική ήρθε μετά. Το θέμα της κακοποίησης των γυναικών μού δημιουργεί μεγάλη ένταση. Δεν μπορούμε να ξεχωρίζουμε και να διαφοροποιούμε αυτόν που αδικείται.

● Σου αρέσει να εξερευνάς ανθρώπους και χαρακτήρες.

Κ.Μ.: Από μικρή άκουγα πάντα πάρα πολύ. Ημουν πολύ παρατηρητική. Ηθελα να καταλαβαίνω την ψυχοσύνθεση των άλλων. Θυμάμαι, μου είχε πει μια φίλη: «Δεν μπορώ να σου κρυφτώ, θα με καταλάβεις». Αν ήμασταν 500 άτομα, θα ερχόντουσαν σε μένα να πούνε τον πόνο τους. Αυτά εγώ τα κατέγραφα στον σκληρό μου δίσκο. Δεν γράφω μόνο πράγματα που αφορούν καθαρά και άμεσα εμένα. Γράφω και πράγματα που έχω δει στους άλλους.

● Εσύ Ράνια;

Ρ.Σ.: Στο σχολείο ήμουν λίγο Δον Κιχώτης. Προστάτης. Αυτό το έχουν πάρει και οι κόρες μου.

Κ.Μ.: Ολα ξεκινάνε από την οικογένεια. Απ’ αυτούς έμαθα να συμπονώ, να συναισθάνομαι τον άλλον, να μην αδικώ.

Ρ.Σ.: Δεν μας διδάσκουν πουθενά την ενσυναίσθηση. Ενώ στο εξωτερικό, στη Σκανδιναβία, έχουν μάθημα. Στη Δανία είναι υποχρεωτικό σε όλα τα Δημοτικά.

Κ.Μ.: Μα είναι η αρχή για να κατανοήσεις και να δεχτείς. Ακόμα και το να μπω στα παπούτσια σου είναι επεξεργασία. Το μαθαίνεις. Αυτό που δεν θες να σου συμβεί ή όταν συμβαίνει στον άλλο, να το καταλάβεις. Οταν θα έρθει η σειρά σου και τύχει να σου συμβεί, κράτησέ το. Μην το πετάς.

● Ποιος ποιητής σε εμπνέει, αφού γράφεις και ποίηση;

Κ.Μ.: Ξεκίνησα με Καρυωτάκη. Τον συμπονούσα και κάπως ταυτιζόμουν. Επέλεξα στη Νομική το θέμα της εργασίας μου να τον περιέχει, ήταν για την αυτοκτονία. Ανέβηκα στο βήμα για να υπερασπιστώ τον ποιητή μου.

Ρ.Σ.: Ελα, ρε…

● Τώρα ποιοι σε επηρεάζουν περισσότερο;

Κ.Μ.: Ο Λειβαδίτης.

Ρ.Σ.: Κι εγώ τον λατρεύω.

Κ.Μ.: Νερούντα, Καβάφης, Σεφέρης, Ρίτσος κ.ά.

● Εχεις εκδώσει ποιητικές συλλογές;

Κ.Μ.: Δύο. Η πρώτη περιστρέφεται γύρω από τον έρωτα. Η δεύτερη, επειδή είχα πολύ μεγάλη αδυναμία στη μητέρα μου, που την έχασα από καρκίνο, είναι ποιήματα που εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια της ασθένειάς της. Στα ταξίδια που έκανα στη Θεσσαλονίκη, στα νοσοκομεία.

ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

● Πώς θα περιέγραφες τη σχέση μάνας - κόρης;

Κ.Μ.: Τη δική μου, ερωτική. Πολύ μεγάλη αγάπη. Θεωρώ ότι η μάνα με το παιδί είναι το άλφα και το ωμέγα. Και στο πώς εξελίσσεται. Είναι ιδιαίτερος ο δεσμός. Επειδή κυοφορεί. Είσαι μέσα της. Εχω μεγάλη αδυναμία στις μάνες και τις γιαγιάδες, γιατί αυτές με μεγάλωσαν.

● Είσαι δεμένη με δύο δυνατές γυναικείες μορφές. Με τον μπαμπά;

Κ.Μ.: Ο πατέρας ήταν πάντα ένας πολύ καλός άνθρωπος. Αλλά μπροστά στο θεριό της μητέρας ήταν σκιά, ανύπαρκτος. Χάθηκε έναν χρόνο μετά, από κατάθλιψη, επειδή έφυγε η μητέρα μου. Παραιτήθηκε από τη ζωή γιατί στηριζόταν πάνω της κι όταν έφυγε το στήριγμα, αφέθηκε και έπεσε.

● Πώς βλέπετε τη θεατρική κατάσταση σήμερα;

Ρ.Σ.: Δράμα. Μιλάμε για τη διαχείριση. Είχαμε ένα διάταγμα που ακυρώνει τα πτυχία μας. Τι ακυρώνεις; Τον πολιτισμό. Η τέχνη είναι επικίνδυνη. Ο,τι δεν γνωρίζουμε κι ό,τι φοβόμαστε, το απαξιώνουμε.

● Δηλαδή ο ουρανός είναι γκρίζος ή γαλανός;

Ρ.Σ.: Δεν είναι γαλανός. Δεν είμαι αισιόδοξη.

Κ.Μ.: Μια φίλη με ρώτησε: «Με τι άλλο ασχολείσαι εκτός από το χόμπι σου, που είναι το θέατρο;» Μας αποκαλούν χομπίστες, ότι είναι το ψώνιο μας. Ενώ σε άλλες χώρες ο καλλιτέχνης είναι αυτός που φέρνει παιδεία και πολιτισμό, εδώ είναι τρίτης κατηγορίας.

● Πώς εκδηλώνεται ο κόσμος;

Ρ.Σ.: Υπάρχει τρομερή ανταπόκριση από τον κόσμο. Εχω δεχτεί τρομερές αγκαλιές, εξομολογήσεις. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν έρθει πέντε φορές να δουν την παράσταση.

● Να πούμε δυο λέξεις για το καινούργιο έργο σου, την «Κλιμακτήριο»;

Κ.Μ.: Ξεκίνησε η ιδέα από πρόταση που μου έκανε η Αντρη Ράπτη να της γράψω έναν μονόλογο για τη σχέση με την κλιμακτήριο, την οποία και περνάω. Οπότε είναι πάλι βιωματικό. Σε πρώτο επίπεδο είναι κωμικό. Από κάτω βρίσκεται όλο το δράμα που βιώνεις. Εχει πάλι τη σχέση με τη μητέρα. Χειριστική, εδώ.

● Η διαφορετικότητα είναι εμπόδιο;

Ρ.Σ.: Για μένα είναι ο κανόνας. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. Ποτέ δεν κατάλαβα αυτή τη λέξη. Οπως και το ρήμα αποδέχομαι. Ποια είμαι εγώ για ν’ αποδεχτώ; Αποδέχεσαι όταν είσαι πιο πάνω από τον άλλο. Θεωρώ επίσης ότι κάνουμε τεράστια βήματα προς τα πίσω. Βλέπουμε αυτή τη στιγμή τι γίνεται σε όλο τον κόσμο με τον φασισμό. Συμφωνώ με την άποψη της Κικής που λέει «ας αφήσουμε τους ανθρώπους να αγαπηθούν με τον τρόπο που θέλουν».

Κ.Μ.: Η διαφορετικότητα δεν είναι μόνο στην ομοφυλοφιλία, είναι παντού. Ακούς ανθρώπους και λες σε ποια κοινωνία βρίσκομαι; Αν τους αφήσεις ελεύθερους, θα πάρουν την πέτρα και θα στην πετάξουν αν έχεις διαφορετική άποψη. Μη γίνουμε οι δικαστές των πάντων γιατί εκεί είναι αυτό που λες. Ναι νιώθουν ανώτεροι. Κυρίως όλοι αυτοί που κινούνται από θρησκευτικές ιδέες, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική θρησκεία και την πίστη για μένα. Γιατί αν υπάρχει θεός, θα το κρίνει αυτός. Ποιος είσαι εσύ που θα είσαι βεζίρης στη θέση του βεζίρη και θα κρίνεις τον συνάνθρωπό σου;

Ρ.Σ.: Και έχουμε όλοι άποψη για τα πάντα. Θεωρώ ότι και το διαδίκτυο έκανε πολύ μεγάλο κακό.

Κ.Μ.: Αυτή είναι η ιερότητα της τέχνης. Ερχεται μέσα από τις αναπαραστάσεις που κάνει για να μιλήσει γι’ αυτή την ανθρωπιά που πρέπει να έχουμε. Την ουσία του ανθρώπου. Και είναι πέρα από τις γλώσσες. Δεν χρειάζεται κοινή γλώσσα, μπορεί κάτι να είναι περίεργο, αλλά κάτι θα σου κάνει. Μπορεί να δεις παράσταση, να μην καταλαβαίνεις, αλλά να σε αγγίξει.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Δεν διδασκόμαστε την εν συναίσθηση»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας