Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.0° 19.5°
4 BF
47%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
18.6° 14.2°
4 BF
51%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.0° 17.7°
4 BF
66%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
2 BF
58%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
16°C
17.4° 15.9°
3 BF
67%
Βέροια
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 14.0°
1 BF
61%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.4° 13.4°
3 BF
38%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
3 BF
59%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.8° 19.8°
3 BF
65%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 20.7°
3 BF
64%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
21°C
21.8° 21.1°
4 BF
46%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.7° 20.1°
2 BF
49%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 19.5°
3 BF
35%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.6° 20.2°
4 BF
45%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.4° 19.8°
4 BF
74%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
23.0° 20.3°
4 BF
27%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
3 BF
62%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
15°C
17.8° 14.7°
3 BF
62%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.6° 12.6°
3 BF
52%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
parastasi-oidipodas
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οδηγώντας τον «Οιδίποδα» στη σύγχρονη εποχή

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης αλλά και ποιητής, επιστρέφοντας κάθε τόσο στον μύθο των Λαβδακιδών, στην παράσταση που ανέβασε αυτή τη φορά στο Θέατρο Βαφείο - Λάκης Καραλής τοποθετεί τον εμβληματικό ήρωα του Σοφοκλή στο «τοπίο» ενός σημερινού αστυνομικού δράματος.

Διακεκριμένος ηθοποιός, σκηνοθέτης αλλά και ποιητής ο Κώστας Μεσσάρης επανέρχεται στα θεατρικά δρώμενα με ένα έργο στο οποίο γυρίζει ξανά και ξανά σαν να τον έχει στοιχειώσει. Τον Οιδίποδα. Αυτή τη φορά, στην παράσταση «Οιδίπους - Η άλλη αναπαράσταση» παραδίδει «ένα δραματικό δημοτικό τραγούδι», μια «ροκ ρεμπέτικη “παραλογιά” παραδοσιακή». Χτίζει την ιστορία του σαν ένα σημερινό αστυνομικό δράμα με φόντο μια αθηναϊκή γειτονιά κι έναν τυφλό ντετέκτιβ. Στην παράσταση ανεβάζει στη σκηνή σε ρόλους έκπληξη τον καταξιωμένο δεξιοτέχνη των κρουστών στον αυτοσχεδιασμό και την τζαζ Νίκο Τουλιάτο και τη γνήσια ερμηνεύτρια παραδοσιακών τραγουδιών Γιώτα Βέη.

Τη σημασία του έργου για τον ίδιο αλλά και τον τρόπο που προσεγγίζει αυτή τη φορά ένα από τα πολυσήμαντα αριστουργήματα περιγράφει στην «Εφ.Συν.» παρομοιάζοντας την πορεία του ήρωα με το βαθύ ταξίδι του ατόμου στο χάος της συνειδητότητας του ανθρώπινου χαρακτήρα.

● Το θέμα του «Οιδίποδα» φαίνεται να σας απασχολεί έντονα καλλιτεχνικά κι επανέρχεστε σ’ αυτό και στη νέα σας δουλειά. Τι σας ελκύει σε αυτό;

Είκοσι χρόνια μ’ απασχολεί, μέσα απ’ τον Σοφοκλή, μέσα απ’ τα τρία δράματά του: «Οιδίπους Τύραννος (REX)», «Οιδίπους επί Κολωνώ», «Αντιγόνη» και ιδίως μέσα απ’ τον «Οιδίποδα», το αρτιότερο δράμα για τον Αριστοτέλη, το πιο σημερινό για μένα, το μέγα θέμα σημερινής αναπαράστασης, μετάφρασης-μετάπλασης και μουσικής επένδυσης των Αρχαίων Δραμάτων. Είκοσι χρόνια μεταφράζω, τα τρία δράματα, γράψε-σβήσε, μελετώντας τα θεατρικά κατ’ αρχάς στο αρχαίο κείμενο ή σ’ αναγνώσεις δραματικές όπως στη θεατρική πρόβα. Κατέληξα σε μετάφραση-μετάπλασή τους, ιδίως του «Οιδίποδα», αφαιρώντας τα στοιχεία που μείναν πίσω στον αρχαίο κόσμο. Φέρουμε τολμηρά τα δράματα στην εποχή μας σαν να γράφτηκαν σήμερα. Ο λόγος, η μουσική κι ο παραδοσιακός, απ’ ό,τι φαίνεται, τελετουργικός τρόπος αναπαράστασής τους τότε συνυπήρχαν και στα τρία, αποτελώντας άρρηκτο σύνολο...

Μπαίνει θέμα τολμηρής μετάφρασης-μετάπλασής τους στη νέα γλώσσα, νέας μουσικής τους επένδυσης και νέου τρόπου, ανθρώπινου, απλού, οικείου, δραματικού θεατρικού, άμεσου και της αναπαράστασής τους με σεβασμό στους δραματουργούς και την ποίηση του αρχαίου ελληνικού ανθρωπιστικού πολιτισμού.

● Τι διαφορετικό έχει η προσέγγισή σας αυτή τη φορά; Τι επιθυμείτε να δείξετε;

Στη σημερινή απόπειρα, που δεν μοιάζει καθόλου με την προηγούμενη, όλα συμβαίνουν σήμερα, με το τώρα σαν και τότε και τανάπαλι, στην πλατεία της γειτονιάς που είναι καφενείο, σπίτι, ναός, τάφος και Εκκλησιά του Δήμου. Ολοι μας Χορός μοιρολογήτρες, χωρίς φύλο, ηλικία, ιδιότητα –στο δράμα του ο Σοφοκλής έχει δύο Χορούς, έναν νεανιών και πρεσβύτερων ιερέων κι έναν γερόντων αρχόντων– με πρώτο τον τυφλό ντετέκτιβ Οιδίποδα Τύραννο. Το δράμα είναι το αρχαιότερο τραγικό αστυνομικό δράμα τραγικής ειρωνείας που πάνω του στηρίζεται η κινηματογραφική αυτοκρατορία του Χόλιγουντ αφού πρόκειται για αφήγημα που κρύβει μέσα του πολλά δράματα, μηνύματα και ιστορίες, σαν «συνταγή» εξόχως αποτελεσματική για πολλά σενάρια. Γυρίζουμε γύρω απ’ την παλιά φθαρμένη καταραμένη καρέκλα καφενείου του Οιδίποδα, σύμβολο εξουσίας και θανάτου, έρωτα και ζωής, ψάχνοντας τον φονιά του Λάιου και του εαυτού του.

Κώστας Μεσσάρης

Είμαστε εμείς, που σκοτώνουμε τον άλλον, δικό, γνωστό ή ξένο πρόσφυγα, σκοτώνοντας τον καλύτερο εαυτό μας. Αθώοι γιατί δεν ξέρουμε, ένοχοι που δεν θέλουμε να ξέρουμε πως εμείς είμαστε κι ο άλλος και πως το αίνιγμα της Σφίγγας παραμένει πάντα άλυτο. Και στο πιο κακό μας όνειρο, σκοτώνουμε και τον πατέρα-πατριάρχη γυναικοκτόνο για να κοιμηθούμε με τη μάνα, στη θέση του, επιδιώκοντας επιβολή, διάκριση εξουσία, ηδονή για την ηδονή, αυτοϊκανοποίηση, αυνανισμό, καταστροφή. Στην «άλλη αναπαράσταση» σήμερα, κάνουμε μια παράσταση μουσική και λαϊκή και βιωματική του Οιδίποδα Τυράννου, ακολουθούμε τη σχολή Τσαρούχη, κάνουμε γνήσιο λαϊκό, ελληνικό θέατρο, ανθρώπινο με τρόπο κινηματογραφικό σχεδόν. Και θέλουμε να δείξουμε: όσο η απάντηση στο αίνιγμα της Σφίγγας δεν είναι η αγάπη και η φιλία σε κοινωνία αλληλεγγύης, ο άνθρωπος παραμένει μωρό εκτεθειμένο, απροστάτευτο, με τον κίνδυνο να χαθεί στο άπειρο χάος έξω του και στο χάος του άπειρου επικίνδυνου ασυνείδητου μέσα του. Πολίτης-μωρό, σ’ ανταριασμένο πέλαγος όχλου, μάταια να ψάχνει λιμάνι κοινωνίας αλληλεγγύης, με αγάπη και φιλία. Θέλουμε επίσης να καταδείξουμε το άκρως επικίνδυνο του ανεξέλεγκτου της εξουσίας, τη σύγκρουση Ολιγαρχίας και Αμεσης Δημοκρατίας, κοινωνίας και όχλου, κοσμικού γραφειοκρατικού νόμου και παραδοσιακού ηθικού νόμου, θρησκείας και πολιτικής και, κυρίως, την αποξένωση του ανθρώπου από την ανθρωπιά του κι από τον άλλον.

● Τι είναι για σας η ζωή και το θέατρο;

Θέατρο είναι η ζωή κι η τέχνη είναι αναπαράστασή της. Η τέχνη όλων των τεχνών είναι το θέατρο. Θέατρο θέασης θεού, ημίθεου ήρωα, απλού ανθρώπου, θέατρο μέσ’ στο θέατρο. Το μήνυμα του θεάτρου της ζωής θολό, περιμένει να δει το φως απ’ το πεντακάθαρο μήνυμα του θεάτρου αναπαράστασής της, μήνυμα ανθρωπιάς, πολιτισμού κατά της βαρβαρότητας. Οταν το μήνυμα του θεάτρου φωτίσει τη θολούρα της ζωής, τότε όλοι μας πολίτες-οπλίτες ελεύθεροι-υπεύθυνοι, δραματουργοί, ηθοποιοί, ερμηνευτές αναδραματουργοί και θεατές μεταδραματουργοί θα δημιουργούμε, θα ερμηνεύουμε. Και θα απολαμβάνουμε το δράμα της ζωής μας που τώρα άλλοι γράφουνε για εμάς χωρίς εμάς. Ο άνθρωπος δεν ήρθε στη ζωή να κυβερνά ή να κυβερνιέται, να φθονεί-μισεί, να φθονιέται-μισιέται, αλλά να συνυπάρχει αυτεξούσια, ελεύθερος, υπεύθυνος, με άλλους. Δεν είμαστε «αντιεξουσιαστές» μπαχαλάκηδες ατομικοί εξουσιαστές και τρομοκράτες με τα πιστόλια και τις μπόμπες, να σκοτώνουμε. Δεν δεχόμαστε εξουσία, ανεχόμαστε την εξουσία που έστω και με κακή δημοκρατική διαδικασία εκλέγει ο λαός και με την κοινωνία μπροστά αμεσοδημοκρατικά οργανωμένη ειρηνικά, επιδιώκουμε ν’ αλλάξουμε την κακή δημοκρατία με άμεση ώς τον αυτεξούσιο βίο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οδηγώντας τον «Οιδίποδα» στη σύγχρονη εποχή

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας