Αθήνα, 26°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
26.8° 25.1°
3 BF
36%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
28.7° 25.5°
4 BF
42%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
24°C
27.0° 24.4°
1 BF
51%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
23°C
23.2° 23.2°
1 BF
43%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.7°
3 BF
73%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
28.0° 26.8°
1 BF
39%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
24°C
24.4° 24.4°
1 BF
27%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.8° 26.8°
2 BF
32%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
23.8° 20.8°
4 BF
57%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
23°C
23.5° 22.9°
3 BF
38%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
23°C
23.4° 20.8°
4 BF
43%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
23°C
22.7° 22.7°
0 BF
53%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
4 BF
38%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
27.9° 25.1°
0 BF
32%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
26°C
26.6° 25.1°
2 BF
42%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
23°C
26.6° 22.8°
4 BF
64%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.0° 25.3°
3 BF
27%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
22.3° 22.1°
2 BF
55%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
28°C
27.5° 26.7°
2 BF
47%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.6° 22.6°
2 BF
38%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 13 Απριλίου, 2024
parastasi-prosoxi ektelountai erga
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επί σκηνής όλη η αλήθεια για το μετρό Θεσσαλονίκης!

Μετά τα απανωτά sold out στη Θεσσαλονίκη, η θεατρική ομάδα «Τροχιές» φέρνει το έργο που δημιούργησε, κάνοντας πρώτα επισταμένη έρευνα, στην Αθήνα, στο Θέατρο Ροές, για δύο Δευτερότριτα.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης μπορεί να αποτελεί ένα διαχρονικό ανέκδοτο, οι κάτοικοι της πόλης όμως δεν γελάνε με αυτό. Εναν χρόνο πριν, ο Νότης Μηταράκης πήγε αυτό το αστείο ένα βήμα παρακάτω, δηλώνοντας σε εκπομπή του BBC ότι «το καινούργιο μετρό στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε λειτουργία».

Τι πραγματικά συμβαίνει με το μετρό στην πόλη όμως; Ενα ερώτημα που θα μείνει μάλλον αναπάντητο αν ψάξετε για απαντήσεις στο google. Ενα ερώτημα ωστόσο που δεν ήθελε να αφήσει αναπάντητο η θεατρική ομάδα «Τροχιές», μια ομάδα νέων ηθοποιών που δεν θυμούνται πώς ήταν η πόλη τους χωρίς εργοτάξια και αγωνίζονται να αντισταθούν σε μια νομοτέλεια παραίτησης, δημιουργώντας ένα έργο για το έργο. Ενα έργο που ψάχνει κι αυτό απεγνωσμένα την ολοκλήρωσή του.

Και το όνομα αυτού: «Προσοχή, εκτελούνται έργα». Μετά τα απανωτά sold out στη Θεσσαλονίκη, η παράσταση ταξιδεύει στην Αθήνα και στο Θέατρο Ροές, για 4 παραστάσεις. «Νομίζω πως αν η παράσταση πυροδοτεί σκέψεις για τη σχέση μας με την πόλη και τον δημόσιο χώρο, αν γεννά ερωτήματα όπως “τι είναι τελικά ανάπτυξη και ποιους αφορά” ή “πώς η πολιτική επηρεάζει τις ζωές μας όχι μόνο κοινωνικά, αλλά και εντελώς προσωπικά”, ίσως κάτι μικρό να έχουμε κερδίσει. Πιστεύω πως η οργή και η ελπίδα δεν είναι αντίθετα. Ούτε η πίστη και η απόγνωση. Είναι όλα συναισθηματικές μετακινήσεις, αναγκαίες, ενάντια στον διάχυτο κυνισμό, την αδιαφορία και την ψυχρότητα. Εύχομαι για αυτές τις συναισθηματικές μετακινήσεις να αγωνίζεται η παράσταση, κάθε φορά και από την αρχή», αναφέρει η σκηνοθέτις Νοεμή Βασιλειάδου.

«Για τον περισσότερο κόσμο στη Θεσσαλονίκη έχει γίνει συνήθεια η εικόνα της λαμαρίνας, οι κλειστοί δρόμοι, οι παρακάμψεις», εξηγεί η ηθοποιός Χάρις Σερδάρη και προσθέτει:

«Τα προσπερνάει, έχουν πάρει τη μορφής μιας κανονικότητας. Συνειδητοποιήσαμε ότι υπάρχουν θέματα, όπως η διαρκής αναμονή, η κοροϊδία των εγκαινίων, η υπόσχεση ενός δημόσιου έργου που δεν τελειώνει ποτέ, οι άνθρωποι που έχουν χάσει τα καταστήματά τους, οι λαμαρίνες που κυριαρχούν, τα αρχαία που αποσπάστηκαν, μια συνολική αίσθηση στασιμότητας για την οποία κανείς δεν διαμαρτύρεται. Δεν ξέραμε πώς θα αντιδράσει ο κόσμος και πώς θα δεχτεί η Θεσσαλονίκη μια παράσταση που να μιλάει “στα μούτρα της” για όλα αυτά, που να ανοίγει την πληγή. Αλλά ταυτόχρονα αναρωτιόμασταν στις πρόβες πώς γίνεται τόσα χρόνια να μη μιλάει κανείς γι’ αυτό. Είναι εδώ, κάθε μέρα μπροστά μας, μια παράσταση από μόνο του, μεταξύ ρεαλισμού και σουρρεαλισμού, πραγματικότητας και φαντασίας, πώς γίνεται να θεωρείται φυσιολογικό ή ανάξιο συζήτησης;»

Μέσα από τη διαδικασία της έρευνας, προέκυψε μια τεράστια ποσότητα πληροφοριών η οποία συνοδεύτηκε από τη συνειδητοποίηση ότι το θέμα «μετρό Θεσσαλονίκης» εξαπλώνεται πολύ περισσότερο από ό,τι μπορούσε η ομάδα να φανταστεί.

«Εμένα προσωπικά μεγαλύτερη εντύπωση μου έκαναν οι συνθήκες εργασίας των εργατών του μετρό. Μάθαμε πως οι εργάτες είχαν φτάσει μια περίοδο σε σημείο να αγοράζουν με δικά τους έξοδα τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας τους, τα γάντια, τα κράνη, τις μπότες τους. Και μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι βρίσκονται, για ατελείωτες ώρες καθώς δεν υπάρχει ωράριο, 10 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης, πάνω σε αμφιβόλου ποιότητας σκαλωσιές, χωρίς καθαρό αέρα και χωρίς Επιθεώρηση Εργασίας να επιβλέπει. Μου φαίνεται εξωφρενικό το πώς δουλεύουν αυτοί οι άνθρωποι και ακόμη πιο εξωφρενικό μου φαίνεται ότι κανένας πολίτης δεν γνωρίζει ότι πράγματα σαν αυτά συμβαίνουν κυριολεκτικά κάτω από τη μύτη του», αναφέρει η ηθοποιός Μαρία Καραγκιοζίδου.

«Μάθαμε ότι ο εργολάβος παίρνει τεράστια ποσά αποζημιώσεων λόγω της καθυστέρησης του έργου. Οτι άνθρωποι που είχαν καταστήματα δίπλα σε έργα μετρό είτε αναγκάστηκαν να τα κλείσουν είτε κατάφεραν να τα κρατήσουν ανοιχτά, χάνοντας ωστόσο σχεδόν ολόκληρη την περιουσία τους. Οτι υπάρχουν άνθρωποι στη Θεσσαλονίκη που πληρώνουν αυξημένο ενοίκιο επειδή το σπίτι τους είναι δίπλα σε σταθμό μετρό. Επίσης, παίρνοντας συνεντεύξεις από πολίτες της Θεσσαλονίκης, συνειδητοποιήσαμε ότι κάποιοι από αυτούς δεν πιστεύουν ούτε ότι η Θεσσαλονίκη χρειαζόταν μετρό, ούτε ότι το μετρό θα ολοκληρωθεί. Ακόμη, μάθαμε ότι ένας σταθμός μετρό άνοιξε ειδικά για τα γυρίσματα μιας χολιγουντιανής ταινίας. Υπάρχει πολύς κόσμος, τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε άλλες πόλεις, που μας λέει ότι δεν τα γνώριζε όλα αυτά και ότι είναι θέματα για τα οποία κανείς δεν μιλάει», προσθέτει η ηθοποιός Σοφία Στυλιανού.

Πολλά από τα έργα που οραματίστηκε τα τελευταία 20 χρόνια η «νέα γενιά» έμειναν ανολοκλήρωτα, όπως εκείνα του μετρό, τσαλακωμένα σε ένα σκονισμένο ράφι. Μια γενιά που έμαθε να μιλάει τη γλώσσα της κρίσης και να μη μιλάει για τα όνειρά της.

«Είναι τρομακτικό ότι σε αυτή τη χώρα δεν λογοδοτεί κανείς για τη μη πραγματοποίηση έργων, για τα οποία έχουν καταβληθεί δισεκατομμύρια, ότι δεν υπάρχει δημόσιος διάλογος για το πού πάνε αυτά τα χρήματα και γιατί δεν υπάρχουν τα έργα. Το διαπιστώσαμε μέσα από φριχτά γεγονότα, μέσα στο 2023. Οσον αφορά τη γενιά μας, μεγαλώνουμε και ακούμε τη φράση “μην περιμένεις και πολλά, στην Ελλάδα είσαι”. Ή γίνεται μια δουλειά όπως θα έπρεπε, και “πρέπει να ευχαριστήσεις” ή να “νιώσεις ευγνωμοσύνη”. Είναι πραγματικά εξαντλητικό να παλεύεις για τα αυτονόητα και να διατηρείς τα όνειρά σου στο μέγεθος που τους αξίζουν, όταν όλα γύρω σου σε προειδοποιούν ότι θα πληγωθείς. Εκεί έρχεται η αλληλεγγύη. Εκεί που καταρρέεις, να έχεις μια συνεργάτιδα να σου πει “έλα, δεν κουράστηκες ακόμα, έχουμε ακόμα να παλέψουμε, προχωράμε”», εξηγεί η Νοεμή.

«Τα έργα και η αναβλητικότητα είναι τα κυρία ζητήματα που απασχολούν και την παράσταση και εμάς καθημερινά», αναφέρει ο μουσικός Γρηγόρης Λιόλιος. «Προσπαθούμε διαρκώς να καταλάβουμε τι σημαίνουν και τι ρόλο παίζουν στις ζωές μας έννοιες όπως αναμονή, ανολοκλήρωτο, αβεβαιότητα. Δεν ξέρω αν θα άλλαζε κάτι πραγματικά βλέποντας τα έργα του μετρό να ολοκληρώνονται γιατί στην τελική είναι ένας κόκκος σε μια μεγαλύτερη προβληματική κατάσταση που καλώς ή κακώς τη συνηθίσαμε. Το κύριο ζήτημα είναι τι κάνουμε από εδώ και πέρα για να σπάσει η λούπα που απ’ ό,τι φαίνεται δεν οδηγεί πουθενά», καταλήγει.

Στη σκηνή εμφανίζονται οι Δημήτρης Γούλιος, Μαρία Καραγκιοζίδου, Βασίλης Μπόγδανος, Χάρις Σερδάρη, Σοφία Στυλιανού και ο μουσικός Γρηγόρης Λιόλιος. Μια ομάδα ανθρώπων στα μάτια της οποίας καθρεφτίζεται μια γενιά που αδυνατεί να θυμηθεί τη Θεσσαλονίκη πριν μετατραπεί σε αυτό αυτό το τεράστιο εργοτάξιο που μοιάζει σήμερα.

Μια ομάδα που δέθηκε πολύ και επιχειρεί να ξαναζωντανέψει μια πόλη που την πλάκωσαν τα έργα.

Πληροφορίες: Θέατρο Ροές, Ιάκχου 16, Γκάζι (12-13/2, 19-20/2 στις 21.30) «Προσοχή, εκτελούνται έργα»
Σύλληψη – σκηνοθεσία: Νοεμή Βασιλειάδου.
Πρωτότυπο κείμενο – έρευνα: Ομάδα Τροχιές.
Δραματουργία: Νοεμή Βασιλειάδου, Χάρις Σερδάρη.
Πρωτότυπη μουσική: Γρηγόρης Λιόλιος.
Κίνηση: Μαίρη Γιαννούλα. Βοηθός σκηνοθεσίας: Χάρις Σερδάρη.
Οργάνωση παραγωγής: Σοφία Στυλιανού, Χάρις Σερδάρη.
Σχεδιασμός φωτισμών: Αθηνά Μπανάβα
Σύμβουλος δραματουργίας: Πάνος Δεληνικόπουλος.
Σύμβουλος σκηνογραφίας / ενδυματολογίας: Μαρία Καραδελόγλου.
Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ευαγγελίου, Λευτέρης Τσινάρης, Σταυρούλα Ντολοπούλου.
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Τροχιές https://tickets.public.gr/theater/prosoxi-ektelountai-erga-athina/

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Επί σκηνής όλη η αλήθεια για το μετρό Θεσσαλονίκης!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας