Αθήνα, 9°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
11.8° 4.6°
2 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
6°C
7.8° 4.2°
1 BF
87%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.7° 10.4°
4 BF
69%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
5.9° 5.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
2°C
4.1° 1.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
8.0° 4.4°
0 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
4°C
4.4° 2.9°
0 BF
70%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
2 BF
82%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
10.5° 7.8°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
6.9° 5.1°
2 BF
76%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
4 BF
62%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
2 BF
62%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.2° 9.2°
3 BF
60%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
7°C
7.3° 6.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
11.0° 7.5°
0 BF
81%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.2° 12.8°
3 BF
69%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
5°C
10.4° 4.4°
1 BF
88%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.3° 2.3°
1 BF
80%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
7.2° 2.7°
1 BF
100%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
3°C
2.9° 2.9°
1 BF
79%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου, 2024
parastasi-o simademenos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Σκηνή από την παράσταση Scarmface. Από αριστερά προς τα δεξιά: Εύη Κολιούλη, Johnny O, Μαρία Μπαλούτσου, Χριστίνα Δενδρινού | @Eleftheria IKE_Photography

Καμιά φορά... τα λόγια είναι περιττά!

Ο παντόμιμος, που εδώ και πολλά χρόνια έχει αφοσιωθεί στο βωβό θέατρο, ανέβασε ακόμα περισσότερο τον πήχη με μια παράσταση βασισμένη στην ιστορική ταινία του ’32 «Σκαρφέις», αλλά με πολύ σύγχρονο μήνυμα.

Νέα Υόρκη, 1932. Ποτοαπαγόρευση... Εποχή που το οργανωμένο έγκλημα δρα ανεξέλεγκτο και η Μαφία κυριαρχεί. Ο Toni Cazzo (σ.σ. Γιάννης Οικονομίδης), ένας νεαρός Σικελός, με τη βοήθεια της μητέρας του (εξαιρετική κωμική ερμηνεία από μία αγνώριστη επί σκηνής Εύη Κολιούλη) θα μπλεχτεί στα πλοκάμια της Μαφίας, με μόνο σκοπό να γίνει αρχηγός της. Ο ίδιος είναι ο Σημαδεμένος. Γιατί αρκεί ένα «σημάδι» για να ξεκινήσει το «ξεκαθάρισμα»... Ο Johnny O (σ.σ. Γιάννης Οικονομίδης, ο ηθοποιός-παντόμιμος, και όχι ο συνονόματός του, σκηνοθέτης κινηματογράφου), εμπνευσμένος από τη χρυσή εποχή του βωβού κινηματογράφου και την πρωτότυπη ταινία «Ο Σημαδεμένος» του 1932, παρουσιάζει μια σατιρική παντομιμική παράσταση, με πρωτότυπο σενάριο.

Πρόκειται για μια κωμωδία μαφιόζικων καταστάσεων όπου το βαθύ πολιτικό, υφέρπον μήνυμα και η ουσιαστική κωμωδία μπλέκονται με τη σωματική κίνηση και τις εκφράσεις και δεν έχει καμία ανάγκη τις λέξεις· ελάχιστες ακούγονται στην παράσταση. Ακόμη και τα σκηνικά είναι σχεδόν «παντομιμικά»: ο εικαστικός Αντώνης Νομικός έχει επιμεληθεί μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια τόσο τα κοστούμια και τα σκηνικά (δικές του κατασκευές) όσο και το περίτεχνο μακιγιάζ των ηθοποιών. Ηθοποιών που δεν μπορέσαμε να ξεχωρίσουμε, παρά για το ταλέντο (δεν είναι διόλου εύκολο σ’ αυτό το θεατρικό είδος) και τη ρευστότητα με την οποία έκαναν να φαίνεται το πολύ δύσκολο, οικείο και το βωβό θέατρο μία ουσιαστικά ψυχαγωγική, καλλιτεχνική εμπειρία. Το όνομα αυτής: Scarmface!

Ο Γιάννης Οικονομίδης /Johnny O δεν είναι «νέος» στον χώρο του βωβού θεάτρου. Πριν από 24 χρόνια, σχεδόν στην αρχή της καριέρας του κι ενώ έκανε και θέατρο και τηλεόραση και «ήταν εντάξει», όπως λέει, είδε μία παράσταση με τρεις Ρώσους παντόμιμους από την Αγία Πετρούπολη: «Τρεις Ρώσοι με τρομερή σωματοδομή. Ξετρελάθηκα με τα όσα έκαναν! Τότε πιστεύω βρήκα το νόημα του γιατί κάνω θέατρο. Κατευθείαν άρχισα να παρακολουθώ οτιδήποτε είχε να κάνει με το σωματικό θέατρο. Μπήκα στη χοροθεατρική ομάδα “Κινητήρας” της Αντιγόνης Γύρα, η οποία με βοήθησε πολύ και μετά δημιούργησα την ομάδα Splish Splash, η οποία δεν υπάρχει πια, αλλά συνεχίζω εγώ κάνοντας βωβό θέατρο. Ακόμη ευχαριστώ αυτούς τους τρεις Ρώσους, τους οποίους ακόμα παρακολουθώ μέσω κοινωνικών δικτύων και έχουν εξελιχθεί συγκλονιστικά» μας λέει ο ίδιος.

«Την ομάδα Splish Splash την είπαμε έτσι από ένα παιχνίδι δύο μικρών στην παραλία, ο ένας έκανε τον Μπάτμαν και ο άλλος τον Σούπερμαν και έπαιζαν με τα νερά. Αυτό το λέω γιατί η δουλειά μου είναι ένα παιχνίδι και ως τέτοιο το βλέπω - ένα απαιτητικό παιχνίδι, όμως, κυρίως τεχνικά. Ωστόσο ο σκοπός μου όλα αυτά τα χρόνια, παρά την αλλαγή των συνεργατών, είναι να δημιουργήσω μία ομάδα από ηθοποιούς με την ίδια λαχτάρα για το σωματικό θέατρο παντομίμας, που να είναι βιώσιμη οικονομικά και να φέρει υψηλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Δεν είναι μόνο η τσέπη μας, είναι και η καρδούλα μας. Και η καρδιά μας είναι ψιλοάδεια αυτόν τον καιρό με τα όσα συμβαίνουν γύρω και μέσα μας: κυνηγώντας μόνο το χρήμα, δεν ολοκληρώνεται κανείς. Αυτό νομίζω το βρήκα φέτος στην ομάδα του Scarmface και θα ’θελα να συνεχίζω με αυτά τα παιδιά. Ηδη βέβαια έχουν προηγηθεί άλλες παραστάσεις βωβού θεάτρου, όπως “Νοσφεράτου”, “Νεφερτίτη”, “Τζακ ο Αντεροβγάλτης”, “Το Φάντασμα της Οπερας”, “Μεταμόρφωση” του Κάφκα, “Ιωάννα της Λορένης” κ.ά.

»Από μικρό παιδί έβλεπα τα πάντα ως θεατρική πράξη. Από την οικογένεια, τις συναναστροφές και το σχολείο... όλα. Ολα στα μάτια μου δεν ήταν πραγματικότητα, γιατί πληγωνόμουν από αυτή, καθώς μεγάλωσα σε μία χριστιανική οικογένεια και η πραγματικότητα με γέμιζε ενοχές και με στενοχωρούσε. Μεγάλωσα στην Καλλιθέα, όπου από τότε το bullying ήταν πολύ έντονο, μετά τα ίδια με τον στρατό κ.λπ.. Οπότε επέλεξα να την προσεγγίζω ως θέατρο. Αρχισα δηλαδή να παρατηρώ τους ανθρώπους, ακόμα και όσους δεν ήθελα, ακόμα και άτομα της οικογένειάς μου, και τους έβλεπα ως ρόλους, ώστε να μη με αγγίζουν. Παρατηρούσα τη σωματικότητά τους και προσπαθούσα να καταλάβω μέσω αυτής τι πραγματικά θέλουν να εκφράσουν και όχι τι πραγματικά μου έλεγαν.

Ηταν σαν τα πάντα γύρω μου να ήταν σε “mute”, ενώ το σώμα και οι εκφράσεις έπαιζαν τον κυρίαρχο ρόλο. Μπορεί να μην ήξερα, για παράδειγμα, στοιχεία από τη ζωή του γείτονά μου, αλλά ήξερα πώς βαδίζει σαν είναι στενοχωρημένος, πώς κοιτάει σαν είναι χαρούμενος και μπορούσα να τον μιμηθώ ανά πάσα στιγμή! Λέγοντας, λοιπόν, αυτά, τώρα στα 49 μου, θεωρώ πως δεν υπάρχει πιο κατασταλαγμένη και πιο πλήρης “γλώσσα” από τη σωματικότητα και την εκφραστικότητα για να καταλάβεις τόσο τον άλλο άνθρωπο αλλά και τις σχέσεις μεταξύ τους! Δεν υπάρχει πιο παραστατική και συγκεκριμένη τέχνη για να αναδείξεις τι συμβαίνει σε έναν άνθρωπο και στις σχέσεις δύο, τριών, τεσσάρων ατόμων από την εκφραστικότητα και τη σωματικότητα. Οι λέξεις δεν είναι απαραίτητες. Αρκεί να δεις αυτά τα στοιχεία και μπορείς να καταλάβεις τα πάντα για τον άλλο... πάμε σε ένα καφέ και μπορώ να σου κάνω πλήρη ψυχολογική ανάλυση όποιου και αν δούμε, δίχως να ακούσω τι λέει με το στόμα του!».

Τελικά είναι και πολιτικό έργο το Scarmface; «Τόσο αυτό το έργο, όπως και κάθε έργο που έχω κάνει, είναι πολιτικό. Εχει σκέψη, προβληματισμό, πολιτικό αναστοχασμό. Δεν θέλω να διδάξω κάτι. Θέλω υποδόρια να βγει αυτό που θέλω να πω, στην επιφάνεια της σκέψης και του συναισθήματος του θεατή. Πράγματι το Scarmface είναι μία κωμωδία. Πράγματι βασίζεται πάνω σε ιστορίες μαφιόζων στην Αμερική του κάποτε. Ταυτόχρονα, όμως, δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει και η σύγχρονη πολιτική ματιά σε σχέση με τα όσα ζούμε: ζούμε σε μια χώρα που δεν κάνουμε εμείς οι πολίτες κουμάντο, ίσως ούτε και οι κυβερνήσεις. Εχει δημιουργηθεί ένα οικονομικό “θηρίο” που δεν ελέγχεται πια από πουθενά και κάτω από τις “διαταγές” του, όλοι κυνηγάμε το χρήμα, μην μπορώντας να έχουμε έλεγχο ούτε πάνω στις ζωές μας ούτε στο τι πραγματικά θέλουμε. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θεωρώ πως η μαφία κάθε είδους είναι που έχει τον έλεγχο πάνω σε μας και τις ζωές μας. Αυτή ανοίγει δρόμους στους ανθρώπους που παίρνουν την εξουσία, οι οποίοι γίνονται με τη σειρά τους “μαφιόζοι” ώστε να κρατηθούν εκεί. Και λέγοντας “μαφία” ξαναλέω, εννοώ την κάθε είδους, σε πολλά πλαίσια. Οπότε, υπό αυτήν την έννοια, ναι, το Scarmface είναι και πολιτικό έργο».

Πληροφορίες: Σάββ. 19.15, για δύο ακόμα παραστάσεις.
Στο θέατρο «Eπί Κολωνώ (Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, τηλ. 2105138067).
Προπώληση: www.more.com.
Παίζουν (απίστευτα καλά) οι: Johnny O, Γιώργος Ντούσης, Βασίλης Χατζηδημητράκης, Μαρία Μπαλούτσου, Βασίλης Καζής, Εύη Κολιούλη, Χριστίνα Δενδρινού.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Καμιά φορά... τα λόγια είναι περιττά!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας