Αθήνα, 14°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
14°C
15.7° 11.8°
1 BF
79%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.3° 12.5°
2 BF
67%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 10.0°
1 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.2°
0 BF
93%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.0° 9.6°
2 BF
79%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
9.4° 9.0°
2 BF
57%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
2 BF
89%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.2° 10.4°
2 BF
83%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
15.9° 14.6°
3 BF
82%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
16.1° 15.4°
1 BF
82%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
13°C
13.5° 13.5°
4 BF
75%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.1° 13.1°
4 BF
60%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
2 BF
76%
Λαμία
Αίθριος καιρός
12°C
12.3° 9.5°
2 BF
77%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
15°C
15.4° 14.8°
2 BF
82%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
15.4° 11.0°
2 BF
65%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
0 BF
83%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
10°C
13.7° 10.3°
2 BF
92%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.6° 7.6°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου, 2024
syllas tzoumerkas
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
O Σύλλας Τζουμέρκας | ΦΩΤ.: ΝΙΚΟΣ ΖΗΚΟΣ

«Αφοσιώθηκα στη “Λυσσασμένη γάτα”»

Ο Σύλλας Τζουμέρκας πραγματοποιεί ένα όνειρό του, μεταφράζει και σκηνοθετεί πρώτη φορά το αριστουργηματικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. ● Με ανατρεπτική ματιά δημιουργεί μια ρεαλιστική ατμόσφαιρα που εξυπηρετεί και τον ονειροχώρο, όπου αγκαλιάζονται σφιχτά η απόγνωση και ο πόθος.

Μπορεί το 1955, τότε που γράφτηκε και πρωτοανέβηκε η «Λυσσασμένη γάτα», να κυοφορούσε κοσμογονικές αλλαγές στις ΗΠΑ. Ενα παράδειγμα είναι η περιφρόνηση της Ρόζα Παρκς στον ρατσιστικό νόμο που την υποχρέωνε να παραδώσει τη θέση της στο λεωφορείο σε λευκό, χαράζοντας έτσι την αυγή στις διεκδικήσεις των μειονοτήτων για δικαιώματα.

Ωστόσο οι μειονότητες τελούσαν υπό διωγμό: κομμουνιστές, ομοφυλόφιλοι, ψυχικά διαταραγμένοι. Στον εύθραυστο κόσμο του Τενεσί Ουίλιαμς, εκεί στον αμερικανικό Nότο της συντήρησης και της πατριαρχίας, οι χαρακτήρες απηχούν την απόγνωση της ευαισθησίας και της διαφορετικότητας που ασφυκτιά σε βαθμό αυτοτραυματισμού καθώς αδυνατεί να εκφραστεί, το πάθος για κυριαρχία και εξουσία που χρησιμοποιεί ακόμη και την τεκνοποίηση στον δρόμο για την απόκτηση της πατρικής περιουσίας, τις βυθισμένες στην υποκρισία οικογενειακές και προσωπικές σχέσεις, την κακοποιητική δύναμη των κοινωνικών συμβάσεων.

Ενας εφήμερος κόσμος επιφανειακής ευμάρειας, απληστίας, αποξένωσης και καταπιεσμένων αισθημάτων είναι διαμορφωμένος εκείνη τη βραδιά της οικογενειακής συγκέντρωσης. Με ήρωες τον αρχετυπικό Μπιγκ Ντάντι, τον ετοιμοθάνατο πατέρα που γιορτάζει τα τελευταία του γενέθλια, αλλά και τη «λυσσασμένη γάτα» στο πρόσωπο της Μάγκι, παντρεμένης με τον μικρό του γιο, χωρίς παιδιά, με τον άσβεστο πόθο για ζωή και κοινωνική ανέλιξη: «Αλλά βέβαια, εγώ δεν έχω τη γοητεία του ηττημένου, εγώ έχω ακόμα κουράγιο ν’ αγωνίζομαι και είμαι αποφασισμένη να νικήσω... Αν και δεν ξέρω τι είδους νίκη μπορεί να πετύχει μια λυσσασμένη γάτα πάνω σε καυτή, τσίγκινη στέγη· μόνο να προσπαθήσει να κρατηθεί εκεί πάνω για όσο αντέχει...».

Κι ακόμη, στο έργο του μας παραδίδει την οικογένεια του πρωτότοκου Γκούλιτ με τη σύζυγό του, Μέι, που εποφθαλμιά την κληρονομιά προτάσσοντας τα παιδιά της ως πιστοποιητικό επιτυχίας και τον μικρότερο γιο Μπρικ, πρώην πρωταθλητή ποδοσφαίρου, ο οποίος πνίγει στο αλκοόλ τα ανομολόγητα αισθήματα για τον χαμό του παιδικού του φίλου Σκίπερ και τη θλίψη για τον γάμο του με τη Μάγκι που παραπαίει. Ενα έργο για πρόσωπα που επιθυμούν, διεκδικούν, κυριαρχούν, αλλά και εκείνα που αφήνονται έρμαια στη ζωή να τα παρασύρει.

Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο;

Υπήρξε για μένα οδηγός αυτό το έργο, στη ζωή και την τέχνη, το αρχέτυπο οικογενειακού και υπαρξιακού δράματος με έναν τρόπο που εμπεριέχει και χαμέρπεια και υψηλά αισθήματα. Οι θεματικές του, η διεισδυτικότητα στην ανθρώπινη ψυχή, η πολιτική του μη ορθότητα, το βάθος του με συναρπάζουν φοβερά. Είναι μια ιλαροτραγωδία έπαυλης στην κυριολεξία της: έχει μέσα της το γελοίο που έχουν αυτές οι καταστάσεις για τους ανθρώπους όταν βρίσκονται όλοι μαζί και πρέπει να αντιμετωπίσουν ένα πάρα πολύ δύσκολο γεγονός και την ίδια στιγμή τη συγκίνηση και την ψυχική συντριβή που συνεπάγεται. Ταυτόχρονα είναι ένα πάρα πολύ ερωτικό έργο, οι σχέσεις της Μάγκι με τον Μπρικ και του Μπρικ με τον Σκίπερ, υπάρχει ένας ρευστής σεξουαλικότητας ήρωας και σχηματίζεται έτσι ένα απίθανο πλαίσιο έρωτα, αγάπης, προδοσίας, πένθους. Σε κανένα άλλο έργο δεν είναι τόσο ορατό, το σφιχτό αγκάλιασμα της Απόγνωσης με τον Πόθο. Ο έρωτας και τα λεφτά έχουν μια δαιμονική δύναμη σε αυτό το έργο, όπως στις τραγωδίες.

● Σε τι συνίσταται η ανατρεπτική σκηνοθετική προσέγγισή σας; Θα μας εξηγήσετε τη φράση από το σκηνοθετικό σημείωμα: «Ποιος ονειρεύεται μεθυσμένος από το μέλλον το παρελθόν αυτής της νύχτας σ’ αυτή την έπαυλη, όπου όλα τα πρόσωπα έκαναν τόσο μοιραίες πράξεις και πήραν τόσες μοιραίες αποφάσεις για τον εαυτό τους και για τους άλλους;»;

Είμαι πάρα πολύ πιστός σε μια σκηνική οδηγία του Ουίλιαμς που ζητά να αντιβαίνουν τη ρεαλιστική υφή του έργου. Εχω φτιάξει μια ρεαλιστική ατμόσφαιρα που εξυπηρετεί και τον ονειροχώρο κι έτσι οι ήρωες θα είναι σαν να βλέπουν τον εαυτό τους σε διαφορετικές ηλικίες, έρχονται αντιμέτωποι με τη νεότερη εκδοχή του εαυτού τους, τη νέα που κρατάει ένα βράδυ, όπως στο έργο, ενώ η μεγαλύτερη κρατάει μια ζωή... Σε αυτό το σημείο χρησιμοποιώ και πάρα πολλούς κώδικες από το σινεμά θρίλερ, υψωμένου τρόμου όπως λέμε, πώς είναι καμία φορά το ανατρίχιασμα, πώς κάποιος μπορεί να δει τον εαυτό του σε μία διαφορετική φάση της ζωής του. Για μένα το να σκηνοθετήσω αυτό το έργο είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα και αυτός είναι και ο λόγος που το μετέφρασα, για να ελέγξω πλήρως τον ήχο, τον ρυθμό. Του αφοσιώθηκα. Η σκηνοθετική εκκίνηση ήταν η εξής: εκείνο το βράδυ αναμετριούνται οι πόθοι τους: για ζωή, για θάνατο, για έρωτα, για ανάσταση, για λήθη, για λεφτά, για κυριαρχία. Σαν να δένουν έναν κόμπο απόγνωσης, επιθυμίας και βίας μεταξύ τους που όσο κι αν φιλοδοξούμε δεν λύνεται στη ζωή, ούτε και στο έργο. Μπορεί να τον λύσει η φθορά ίσως ή ένα πολύ δυνατό χέρι που επεμβαίνει κάποια στιγμή για να κόψει το σχοινί οδηγώντας μια για πάντα τον κόμπο στη λήθη. Αυτόν τον κόμπο φωτίζω και για να το κάνω έκανα τέσσερις Μάγκι, δύο Μπρικ, δύο Μέι, δύο πατέρες, σε διαφορετικές ηλικίες ώστε να συνυπάρχουν όλες αυτές οι εκδοχές...

Ποιες είναι οι αρετές του έργου που σας έχουν πιάσει στα δεσμά της γοητείας;

Αυτό που μου έχει μείνει ανεξίτηλο και σταθερά το ανακαλύπτω ξανά και ξανά είναι η λύσσα, η πραγματική λύσσα που έχουν αυτά τα πρόσωπα για έκφραση, για να απελευθερώσουν την καρδιά τους. Το άγριο χιούμορ, τα οικογενειακά δηλητήρια, η άγρια ποίηση της καθημερινότητας, έρωτες, μίση, πάθη και ρευστές σεξουαλικότητες. Αυτό που με συγκινεί βαθιά από παλιά είναι που ρίχνουν φράσεις που ξαφνικά ακούγονται σαν να σκάει βόμβα, γιατί τα πρόσωπα έχουν ανάγκη να μιλήσουν, να ανοίξουν την καρδιά τους και θέλουν να τα πουν.

● Τα δυνατά τους αισθήματα;

Δυνατά αισθήματα υπάρχουν και στη σιωπή, αλλά αυτοί θέλουν να τα πουν. Με λύσσα. Σε μια χωρίς όρια μάχη. Από την οποία κανείς δεν βγαίνει αλώβητος, κανείς δεν καταφέρνει να κρύψει ό,τι θα ήθελε να κρύψει και κανείς δεν καταφέρνει να αποφύγει μια αληθινά μοιραία στιγμή.

Πληροφορίες: Βασιλικό Θέατρο: «Λυσσασμένη γάτα» του Τενεσί Ουίλιαμς.
Μετάφραση – σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας
Σκηνικά: Πηνελόπη Βαλτή
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου & Δήμητρα Αλουτζανίδου
Επιμέλεια κίνησης & βοηθός σκηνοθέτις: Σοφία Παπανικάνδρου.
Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Μελίνα Αποστολίδου, Λουκία Βασιλείου, Λίλα Βλαχοπούλου, Γιάννης Καραμφίλης, Δημήτρης Κολοβός, Αννα Κόπακα, Βάσια Μπακάκου, Βασίλης Μπεσίρης, Λίλιαν Παλάντζα, Ορέστης Παλιαδέλης, Γιώργος Παπαδάκος, Βασίλης Σπυρόπουλος. Παιδιά: Γαλάτεια Αγγέλη, Δημήτρης Καυκάς, Γιώργος Κωνσταντινίδης, Στέλλα Παπανικολάου
Κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 19.00, Πέμπτη-Παρασκευή στις 20.30, Σάββατο: 17.30 & 20.30, Κυριακή: 19.00. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών. Εισιτήρια 7-21€, ενώ ισχύουν ειδικές εκπτωτικές τιμές. Πληροφορίες-κρατήσεις: 2315 200 200, στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ και στο ntng.gr. Προπώληση: ntng.gr |more.com | 11876

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Αφοσιώθηκα στη “Λυσσασμένη γάτα”»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας