Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
16.2° 13.6°
2 BF
85%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.8° 10.1°
1 BF
80%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
3 BF
76%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
0 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 11.0°
1 BF
86%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
9.0° 7.4°
1 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
1 BF
85%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.8° 11.9°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
11°C
10.7° 10.7°
0 BF
70%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
88%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
82%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
3 BF
72%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
13°C
14.1° 12.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.1° 13.5°
0 BF
88%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.4° 14.8°
2 BF
84%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
16.1° 12.8°
0 BF
90%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.7° 12.7°
1 BF
75%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.6° 9.7°
1 BF
100%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
96%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 28 Φεβρουαρίου, 2024
«Κόκκαλο», Γεράσιμος Γεννατάς
Ο Γεράσιμος Γεννατάς στο έργο «Κόκκαλο»
«Κόκκαλο» των Ιόλης Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη

Το έργο «γροθιά» για τον Αντονέν Αρτώ επιστρέφει

Πρόκειται για τύχη όταν δίνεται η ευκαιρία και σε όσους δεν πρόλαβαν να δουν μια από τις πλέον αξιόλογες παραστάσεις των τελευταίων χρόνων, που όχι μόνο απέσπασε διθυραμβικές κριτικές αλλά συνάντησε και την αγάπη του κοινού, καταφέρνοντας μια θριαμβευτική πορεία τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό με sold out από την Αθήνα έως τη Νέα Υόρκη. 

Ο λόγος για το έργο γροθιά σε κάθε αυθεντία, «Κόκκαλο» των Ιόλης Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη, για τον μεγάλο όσο και τυραννισμένο σύγχρονο «προφήτη» Αντονέν Αρτώ, σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη που όχι μόνο αποσπά από τον Γεράσιμο Γεννατά που τον ενσαρκώνει μια ερμηνεία ζωής, αλλά καταφέρνει με το ηλεκτρισμένο μουσικό τοπίο που δημιουργεί σε ένα πάνλιτο σκηνικό με τον μουσικό περφόρμερ Γιώργο Παλαμιώτη που τον συνοδεύει επί σκηνής, να συνθέτει μια ροκ τελετουργία μύησης και καταβύθισης. Καταβύθισης στην ταραγμένη ζωή του επινοητή του «θεάτρου της σκληρότητας» που τα βάζει με την κοινωνική υποκρισία, αυτήν που παίρνει τη δηκτική επίκριση και την παραληρηματική δημιουργικότητα για τρέλα για να διατυπώσει, επιτέλους, τη λυτρωτική του ετυμηγορία απέναντι στον καθωσπρεπισμό που τον κράτησε έγκλειστο για εννιά χρόνια στο ψυχιατρείο συμβάλλοντας στην περαιτέρω εξασθένιση και περιθωριοποίησή του, και τον τοποθετεί εκεί που ανήκει, στις φλογισμένες καρδιές των εξεγερμένων.

Όσο για την ετυμηγορία του; «Γιατροί, πολιτικοί, εκπαιδευτικοί, ψυχίατροι, νομικοί, δικαστικοί, θεωρητικοί, ειδικοί, νοσοκόμοι, κριτικοί, αναλυτές, αστυνομία, αστυνομία, αστυνομία, αστυνομία, αστυνομία, αστυνομία, αστυνομία. Αυτοί που διαχειρίζονται την πανούκλα, είναι η πανούκλα» λέει ο ιδιοφυής καλλιτέχνης, ποιητής και δάσκαλος, που έζησε την φθορά και την απόρριψη παραμένοντας μέχρι το τέλος της μαρτυρικής ζωής του μια μεγαλειώδης ιδιοφυΐα στην υπηρεσία του κατατρεγμένου ανθρώπου: «Δώσε τα χαιρετίσματά μου στα Άσυλα αυτού του κόσμου. Είναι δικοί μου όσοι βασανίζονται εκεί. Τους έχω δει να βασανίζονται πρώτα εντός μου» είναι ένα ακόμη από τα σπαράγματά του.

Η υποδειγματική ξενάγηση στη ζωή του μεγάλου διανοητή και καλλιτέχνη, το τελευταίο θεατρικό πόνημα της τριλογίας τους για τον μεγάλο Γάλλο δάσκαλο και αναμορφωτή του σύγχρονου θεάτρου που τολμά να ξεστομίζει σκληρές αλήθειες αφού έχει ζήσει το βάθος της πληγής που ανοίγει το μαχαίρι όταν φτάνει μέχρι το κόκκαλο, αποτελεί το επιστέγασμα μιας βαθιάς μελέτης που ξεκινά από το 2008 με τη διδακτορική διατριβή της Ανδρεάδη πάνω στον αναμορφωτή του σύγχρονου θεάτρου.

Ιόλη Ανδρεάδη και Άρις Ασπρούλης

Στο έργο ο Αντονέν Αρτώ μοιάζει πιο επίκαιρος από ποτέ. Διατρέχουμε τη ζωή του, από το 1935 που επινόησε τη νέα θεατρική φόρμα, το «Θέατρο της Σκληρότητας», με την παράσταση «Οι Τσέντσι» – για τον διαβόητο αιμοδιψή και αιμομίκτη κόμη της Ρώμης, που βρέθηκε δολοφονημένος, μ' ένα στιλέτο στο μάτι, από την ανήλικη κόρη του το οποίο σημείωσε παταγώδη αποτυχία οδηγώντας τον στην απόφαση να μην σκηνοθετήσει ποτέ ξανά. Τον ακολουθούμε στα ταξίδια του που οδηγούν στη σύλληψή του για αλητεία, τον χαρακτηρισμό του ως «παράφρων» το 1938 και τον βίαιο εγκλεισμό του στο ψυχιατρείο για εννέα ολόκληρα χρόνια, όπου την τελευταία μόνο χρονιά θα υποβληθεί σε περισσότερα από 51 ηλεκτροσόκ. Εκεί αποκτά την εμμονή ότι έρχονται στον ύπνο του και του δηλητηριάζουν τα όνειρα κάνοντας μάγια, εκεί πέφτει σε κώμα και ευτυχώς ξύπνα την ώρα που τον οδηγούν στο νεκροτομείο, εκεί ο ξακουστός ψυχαναλυτής και ψυχίατρος Ζακ Λακάν θα θριαμβολογήσει πως «επιτέλους ο κύριος Αρτώ θεραπεύτηκε και δεν θα χρειαστεί να ξαναγράψει τίποτα πια».

Είναι λίγο πριν το θάνατό του, το 1946 που αποκτά ξανά ελευθερία κινήσεων έχοντας ωστόσο υποστεί ανεπανόρθωτες βλάβες από τις «επίσημες θεραπευτικές μεθόδους» και τον βλέπουμε να του απαγορεύουν την είσοδο στην αφιερωμένη σε εκείνον βραδιά, εξαιτίας του φόβου που προκαλεί η εξασθενημένη του φιγούρα και η πιθανότητα ενός ακόμα θηριώδους ξεσπάσματος, όπως αυτά που συνήθιζε ενώπιων ακροατηρίου και από τα οποία ηρεμούσε μόνο εάν τον φιλούσε ένας φίλος του στο μέτωπο. Στέκει έτσι, ο άνθρωπος τον οποίο συγκεντρώθηκαν για να τιμήσουν μόνος, έξω από τις κλειστές πόρτες, ενώ σύσσωμη η καλή κοινωνία των Παρισίων απολαμβάνει τις αναγνώσεις των κειμένων του.

Η παράσταση «Κόκκαλο» ξεκινάει με την φανταστική υπόθεση ότι μετά το παραπάνω περιστατικό ο Αρτώ, απογοητευμένος, αρνείται την ελευθερία του και επιστρέφει οικειοθελώς στο κελί του, αποφασίζοντας να ξυπνήσει τα εκφραστικά του μέσα για να μεταμορφωθεί ο ίδιος στον πιο βιρτουόζο περφόρμερ και να δώσει ένα τελευταίο σόλο, μια παράσταση-ξέσπασμα, μπροστά σε ένα κοινό που θα πλάσει με το μυαλό του, που επιτέλους τον αγαπά. Και τον ακολουθούμε, σε αυτή την τελετουργία, απομονωμένο στο άσυλο σε αυτό το ονειρικό όσο και εφιαλτικό τοπίο μνήμης, να ξεγυμνώνεται ως τα μύχια της ύπαρξης και με το ρυθμό της μουσικής, να ακολουθεί την κάθοδο μιας βαθιάς όσο και λυτρωτικής εξομολόγησης.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

«Κόκκαλο»
Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Σκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη
Σκηνογραφία: Δήμητρα Λιάκουρα
Κοστούμια: Κωνσταντίνος Κασπίρης
Πρωτότυπη Μουσική: Γιώργος Παλαμιώτης
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Στον ρόλο του Αντονέν Αρτώ ο Γεράσιμος Γεννατάς
Ζωντανά επί σκηνής ο μουσικός περφόρμερ Γιώργος Παλαμιώτης
Θέατρο Σημείο (Χαρ. Τρικούπη 4, Καλλιθέα, 210.9229579). Από 4 Δεκεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη μέχρι τις 9 Ιανουαρίου στις 21.00.
Εισιτήρια 13-16€. Προπώληση https://www.more.com/theater/kokkalo-simeio-theatre/
Διάρκεια 75 λεπτά

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το έργο «γροθιά» για τον Αντονέν Αρτώ επιστρέφει

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας