Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
16.2° 13.6°
2 BF
85%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.8° 10.1°
1 BF
80%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
3 BF
76%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
0 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 11.0°
1 BF
86%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
9.0° 7.4°
1 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
1 BF
85%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.8° 11.9°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
11°C
10.7° 10.7°
0 BF
70%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
88%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
82%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
3 BF
72%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
13°C
14.1° 12.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.1° 13.5°
0 BF
88%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.4° 14.8°
2 BF
84%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
16.1° 12.8°
0 BF
90%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.7° 12.7°
1 BF
75%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.6° 9.7°
1 BF
100%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
96%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 28 Φεβρουαρίου, 2024
παράσταση «Ο Βομβιστής του Παρθενώνα»
Ο Θεοδόσης Σκαρβέλης για την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στην Ελλάδα

«Ο κόσμος κρίνει με δολοφονημένη την κριτική του σκέψη»

Το εντυπωσιακό του βιογραφικό περιλαμβάνει σπουδές σκηνοθεσίας στη Ρωσία και στο Κρατικό Ινστιτούτο Θεατρικής Τέχνης της Μόσχας – (GITIS) στο έτος του Λ. Χέιφιτς. Ο Θεοδόσης Σκαρβέλης μάλιστα, αν και μόλις 30 ετών, διδάσκει σε δραματικές σχολές, προσπαθώντας να μεταλαμπαδεύσει στους νεότερους το σύστημα Στανισλάφσκι

Την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα στο Χοροθέατρο Arroyo, η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Θεοδόση Σκαρβέλη, στην Ελλάδα. Πρόκειται για το τολμηρό έργο του Χρήστου Χρυσόπουλου «Ο Βομβιστής του Παρθενώνα».

Ο ίδιος εξηγεί γιατί επέλεξε το συγκεκριμένο βιβλίο, τη συνεργασία του με τον συγγραφέα, μιλάει για τις σπουδές του στη Ρωσία, καθώς και για το πώς αντιδρά τόσο εκείνος, όσο και οι συντελεστές της παράστασης στη ρητορική μίσους που δέχονται στα social media, μόνο και μόνο λόγω του τίτλου της. 

Πείτε μας δύο λόγια για το έργο του Χρυσόπουλου. Τι σας γοήτευσε σ’ αυτό το βιβλίο;

Τελικώς, όλα! Τα θέματα που θίγει και διαπραγματεύεται, το ότι κάθε κεφάλαιο έχει διαφορετική φόρμα γραφής, η «προτεινόμενη συνθήκη» της νουβέλας που είναι σα να διαβάζεις τον φανταστικό φάκελο της αστυνομίας για την υπόθεση, οι λέξεις που χρησιμοποιεί ο Χρήστος, οι ιδιαίτεροι και παράλληλα οικείοι χαρακτήρες που δημιουργούνται, το μυστήριο που ενυπάρχει, η προφορικότητα του κειμένου και φυσικά, η πρόκληση να το μεταφέρω στη σκηνή. Περισσότερο απ’ όλα όμως με γοήτευσε η τελευταία φράση του επιμυθίου (και της παράστασής μας), αλλά προτιμώ να αποκαλυφθεί επί σκηνής.

Είναι από τα ελάχιστα ελληνικά βιβλία που κατάφερε να κάνει πωλήσεις στην αμερικάνικη αγορά. Γιατί τράβηξε το ενδιαφέρον και σ’ αυτή την ήπειρο; 

Ο Παρθενώνας είναι ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, αναγνωρίσιμο σε όλον τον κόσμο, είναι ένα μνημείο-σύμβολο: «συμβολίζει ό,τι πιο υψηλό και όμορφο». Η Αμερική δεν είναι απλώς μία ακόμη ήπειρος. Είναι μια ήπειρος-σύμβολο. Λέγαμε «το αμερικάνικο όνειρο». Είναι, επίσης, η ήπειρος στην οποία άνθισε – και έγινε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα – το κυρίαρχο και ανίκητο οικονομικοπολιτικό σύστημα, ο καπιταλισμός. Οι ΗΠΑ είναι μία χώρα που ρυθμίζει τη ζωή αρκετών άλλων κρατών και κρατιδίων. Λέμε «ο πλανητάρχης». Στο δελτίο τύπου αναφέρουμε πως χρησιμοποιούμε τη σκηνή ως ένα βήμα δημόσιου λόγου για να βομβαρδίσουμε τον Παρθενώνα που έχουμε μέσα μας, οπότε, υπό αυτό το πρίσμα, μου φαίνεται λογικό που οι πολίτες αυτής της χώρας ενδιαφέρθηκαν για αυτό το κείμενο. Από την άλλη, όταν συναντηθήκαμε με τον Χρήστο, μας είπε πως ο τίτλος της νουβέλας μεταφράστηκε «The Parthenon Bomber», εστίασαν δηλαδή στο πρόσωπο και την ιδιότητά του, ως τρομοκράτη, ανάγνωση που φυσικά δεν εκπλήσσει.

Έχετε έρθει σ’ επαφή με τον συγγραφέα; Έχετε μιλήσει για την παράσταση;

Ναι, από την πρώτη στιγμή ήρθα σε επικοινωνία μαζί του, για τα δικαιώματα, όταν ακόμη έφτιαχνα την πρόταση για το φεστιβάλ. Σε δεύτερο χρόνο, που εν τω μεταξύ - και ίσως ευτυχώς - η παράσταση είχε μετασχηματιστεί αρκετά από την αρχική ιδέα, τον καλέσαμε σε μια πρόβα για να συζητήσουμε, όχι τόσο για την παράσταση, αλλά για τη νουβέλα. Για την παράσταση, η αλήθεια είναι πως δεν ξέρει πολλά, πέρα από τη γενικότερη μορφή και φόρμα που θα έχει και ότι έχουμε «δέσει» τη δραματουργία της, αξιοποιώντας ένα πρόσωπο για το οποίο δε δίνονται πολλές πληροφορίες στο πρωτότυπο υλικό. Μας έχει αφήσει αρκετά ελεύθερους, το οποίο είναι φυσικά απελευθερωτικό για τις στιγμές των δοκιμών, αλλά η πρώτη φορά που θα παρακολουθήσει «πέρασμα» φαντάζει ελαφρώς τρομακτική.

Το έργο ακόμα και μόνο από τον τίτλο του δημιουργεί συνειρμούς. Αυτό έχει φέρει αντιδράσεις από μερίδα του κοινού, πριν καν ανέβει η παράσταση στα social. Πώς αντιμετωπίζετε αυτή την ανθρωποφαγία;

Με χιούμορ. Για να μη μας πιάσει απελπισία που ο περισσότερος κόσμος κρίνει με δολοφονημένη την κριτική του σκέψη, που βλέπει «ο βομβιστής του Παρθενώνα» και τρομάζει μην τυχόν και χάσει την πλαστή του ταυτότητα. Στον αντίποδα, χαιρόμαστε ειλικρινά που δεν περνάμε εντελώς απαρατήρητοι. 

Γιατί υπάρχει αυτή η ρητορική μίσους στα social;

Γιατί ζούμε σε μία εποχή με πολύ έντονα φαινόμενα βίας από διαφορετικές κατευθύνσεις και χωρίς να είναι καθαρό ποιος είναι ο εχθρός. Οπότε, δεχόμενος βία από παντού (στον δρόμο, στην εργασία, στο σουπερμάρκετ, στην τηλεόραση...), βλέπεις εχθρούς παντού και έχεις την ανάγκη να ουρλιάξεις. Παράλληλα, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης σού παρέχουν «δωρεάν» απεριόριστο χώρο «ελεύθερης» έκφρασης. Βέβαια, αυτές οι κραυγές πνίγονται η μία μέσα στην άλλη, δημιουργώντας μία μεταμοντέρνα Βαβυλωνία που πετάει στα σύννεφα, ή ακριβέστερα, στο σύννεφο. 

Το 2016 περάσατε στο τμήμα σκηνοθεσίας του Κρατικού Ινστιτούτου Θεατρικής Τέχνης της Μόσχας – (GITIS) στο έτος του Λ. Χέιφιτς. Πόσο εύκολα ή δύσκολα προσαρμοστήκατε σε μια χώρα όπως η Ρωσία; Πώς ήταν η εμπειρία των σπουδών σας εκεί;

Σωτήρια, και πραγματικά θα είμαι αιώνια ευγνώμων στους γονείς μου και στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας που με στήριξαν ψυχολογικά και οικονομικά, έτσι ώστε να καταφέρω να ολοκληρώσω τις σπουδές μου εκεί. Είναι τρομερό να ζεις μόνος σε ένα τόσο ξένο περιβάλλον, να καλείσαι να επαναδιαπραγματευτείς καθημερινά τα - για σένα - αυτονόητα. Όσον αφορά τη σπουδή, και εκεί τα πράγματα ήταν σκληρά, αλλά με κρατούσε το γεγονός πως μας αντιμετώπιζαν από την πρώτη μέρα ως επαγγελματίες (άλλωστε η τέχνη και ο πολιτισμός έχουν πολύ υψηλή θέση στην κοινωνία), ως μελλοντικούς συνάδελφους, πως μέσα στη σχολή δεν υπήρχαν δύο πόλοι (από τη μία η σχολή και οι καθηγητές και απέναντι οι σπουδαστές/-στριες), αλλά προχωρούσαμε μαζί, είχαμε λόγο. Υπήρχε η αντίληψη πως και αυτοί θα μπορούσαν να μάθουν κάτι από εμάς. Υπήρχε ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών και ένα σοβαρό ακαδημαϊκό περιβάλλον, στο οποίο η επιβράβευση ξαφνικά αποκτούσε αξία. Παράλληλα, ο «μάστερ» του έτους, ο παιδαγωγός που υπό την ευθύνη του ήταν το έτος, ο Λ.Ε. Χέιφιτς, ήταν μαθητής και μετέπειτα συνεργάτης της Μ.Ο. Κνιέμπελ, η οποία ήταν μαθήτρια και μετέπειτα συνεργάτις του Κ.Σ. Στανισλάφσκι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όλα αυτά με έκαναν να βρω τον τρόπο να προσαρμοστώ σε αυτή την εντελώς καινούργια, εντυπωσιακή, ενδιαφέρουσα και προκλητική προτεινόμενη συνθήκη.

Επόμενα επαγγελματικά σχέδια;

Αν όλα πάνε καλά, πολύ σύντομα θα έχω την χαρά να είμαι ένας από τους νέους ναύτες σε ένα θεατρικό καράβι που μας επανασυστήνεται, σκηνοθετώντας ένα σύγχρονο έργο, ξένου αυτή τη φορά συγγραφέα, με δύο ηθοποιούς. Παράλληλα, συνεχίζω τα μαθήματα στις δραματικές σχολές του Πειραϊκού Συνδέσμου και στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο» και είμαι ο καθοδηγητής-εμψυχωτής του εφηβικού εργαστηρίου του Πειραϊκού. 

Πώς ονειρεύεστε τον εαυτό σας σε 10 χρόνια; 

Δυστυχώς, έχω σταματήσει να ονειρεύομαι εκτός σκηνής. Αν πάει καλά η παράσταση, ίσως μου αναγεννηθούν τα όνειρα, τα οποία, είμαι σίγουρος, υπάρχουν ακόμη κρυμμένα και τρομαγμένα κάπου μέσα μου.

Αναστασία Γιαννάκη

⌛INFO
«Ο Βομβιστής του Παρθενώνα» για οκτώ παραστάσεις 

Πρεμιέρα 22 Νοεμβρίου
Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:15
Διάρκεια: 90’

Τιμές εισιτηρίων: 15€ κανονικό, 10€ μειωμένο
Προπώληση: 9€ γενική είσοδος 
Προπώληση: www.ticketservices.gr/event/o-vomvistis-tou-parthenona/

Θέατρο Arroyo, Μ. Αλεξάνδρου 128, Κεραμεικός (5’ λεπτά από το Μετρό Κεραμεικός)
(+30) 210 3469575
(+30) 6932763305

Συντελεστές

Κείμενο: Χρήστος Χρυσόπουλος
Σκηνοθεσία: Θεοδόσης Σκαρβέλης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Λουκία Μισσούρα και Αλεξάνδρα Γεωργίου
Σκηνικά, κοστούμια: Μαριλένα Καλαϊτζαντωνάκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Σχεδιασμός Ήχου - Σύνθεση πρωτότυπης μουσικής: Νίκος Σαρλής
Επιμέλεια κίνησης: Νικολέτα Ξεναρίου

Παίζουν: Λευτέρης Παπακώστας, Μαρία Γκιώνη, Τρύφωνας Ζάχαρης, Δημήτρης Μπούρας
Μουσικός επί σκηνής: Νίκος Σαρλής

Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
Βίντεο: Νώντας Μιχαλόπουλος
Ενδυματολόγος φωτογράφισης: Μαρίνα Μηλιάρη
Παραγωγή: Έως-αρτ
 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Ο κόσμος κρίνει με δολοφονημένη την κριτική του σκέψη»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας