• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.5°C / 20.9°C
    1 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.6°C / 20.1°C
    1 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 17.7°C
    1 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.8°C
    1 BF
    90%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 19.1°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.3°C
    1 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 13.4°C
    2 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 17.7°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.5°C
    3 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.5°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    0 BF
    74%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.5°C / 19.0°C
    0 BF
    80%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.3°C
    2 BF
    90%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 20.4°C
    0 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 18.1°C
    2 BF
    86%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    1 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «καχεκτική δημοκρατία» και η συνέχειά της στο σήμερα

  • A-
  • A+
Πιστή στην ιστορικοπολιτική της θεματολογία η θεατρική ομάδα 4frontal ανέβασε στο θέατρο «Μπέλλος» το γνωστό βιβλίο που διατρέχει την Ελλάδα του ᾽60 και ο σκηνοθέτης Θανάσης Ζερίτης εξηγεί γιατί.

Η Χαβάη είναι ένα νυχτερινό κέντρο στο Μεταξουργείο όπου σερβίρουν άντρες ντυμένοι γυναίκες. Ο «μαγαζάτορας» έχει τον τρόπο του στη νύχτα και τη... μέρα. Φιλοσοφία του: «Τις εκλογές πήραν, όχι την εξουσία. Αν πάνε κάτι να αλλάξουνε προλαβαίνουμε και τους αλλάζουμε εμείς». Λεπτομέρεια: πρόκειται για πρώην «χίτη». Και στο μαγαζί του συχνάζουν Αμερικανοί φαντάροι που όλα τους επιτρέπονται. Νέοι που ασφυκτιούν. Ανθρωποι που μοχθούν. Πολιτική συνώνυμη του ανοιχτού τραύματος. Πότε; Οταν ο Ελβις τραγουδάει τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια», στις αρχές της δεκαετίας του ‘60. Στην Ελλάδα. Αυτό το τραγούδι δίνει τον τίτλο στο βιβλίο του Θανάση Σκρουμπέλου που γράφει για τη μετεμφυλιακή Ελλάδα παρουσιάζοντας τη γενιά μιας άνοιξης που δεν πρόλαβε να ανθήσει.

Το βιβλίο του μεταφέρει στη σκηνή του θεάτρου «Μπέλλος» η θεατρική ομάδα 4frontal συνεχίζοντας να στέκεται σε σκοτεινά ιστορικά γεγονότα για να τα φωτίσει.

Μετά τους περσινούς «Αριστερόχειρες» που έγραψε η Νεφέλη Μαϊστράλη για τις παιδουπόλεις, τα ιδρύματα-οικοτροφεία της βασίλισσας Φρειδερίκης για τα παιδιά του Εμφυλίου, σειρά παίρνει το βιβλίο του Σκρουμπέλου, που διασκευάζει η ίδια, στο οποίο εικονογραφούνται, με σπαρταριστό τρόπο μέσα από το περιθώριο, χαρακτήρες μιας εποχής αλλά και μια λίγο γνωστή τραγωδία: το πώς ο πρώτος επίσημος εορτασμός από το ελληνικό κράτος στην 22η επέτειο από το θρυλικό σαμποτάζ της αντίστασης στη γέφυρα του Γοργοπόταμου, στις 29 Νοεμβρίου 1964, είχε 13 νεκρούς. Μνημονεύοντας ένα περιστατικό που η επίσημη ατιμωρησία απέδωσε σε μια ξεχασμένη νάρκη, στον αντίποδα των καταγγελιών για δράση του παρακράτους και των διεθνών συνεργατών του, καθώς η περιοχή είχε ήδη αποναρκοποιηθεί τρεις φορές πολύ πριν από τον εορτασμό.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Θανάσης Ζερίτης, μας εξηγεί ορισμένα πράγματα και για την προσέγγισή του αλλά και για τη στόχευση της ομάδας

 Από τον Εμφύλιο στον απόηχό του τη δεκαετία του ‘60, η πολιτική ιστορία φαίνεται να σας απασχολεί...

Οσο δυσκολεύουν οι περιστάσεις και μεγαλώνουμε, αλλάζουν τα πράγματα που μας ενδιαφέρουν και στρεφόμαστε πιο πολύ στο πολιτικό έργο και στην Ιστορία. Στο συγκεκριμένο έργο, μας φάνηκε φοβερά ενδιαφέρον το πώς μπλέκει το πολιτικό με το κοινωνικό και πώς μέσα από τους ανθρώπους του περιθωρίου ο Σκρουμπέλος έχει μιλήσει για μια ολόκληρη εποχή και μάλιστα από τα κάτω προς τα πάνω, μέσα από τους ανθρώπους και όχι χρησιμοποιώντας τα σημαίνοντα πρόσωπα. Νομίζω ότι δεν ασχολούμαστε πολύ με την ιστορία μας. Κάτι δεν μας αρέσει. Είναι και αυτό που λέγεται σαν ανέκδοτο, «μα τι είναι αυτά που λέτε! Οι Ελληνες τα πάνε πάρα πολύ καλά σε όλους τους Εμφυλίους».

 Η παράσταση πραγματεύεται το πώς η ζωή και τα όνειρα των ανθρώπων παγιδεύονται στο μεταίχμιο της Ιστορίας;

Νομίζω ότι η δεκαετία του ‘60 είναι ενδεικτική. Οι άνθρωποι δεν ήξεραν με ποιο τρόπο θα αλλάξει ο κόσμος, υπήρχε πολιτική αστάθεια, η Αριστερά ήταν ακόμη παράνομη, ο Εμφύλιος δεν είχε ακριβώς τελειώσει... Χρειάζεται να σταθούμε στο τι σήμαινε τότε «παρακράτος», γιατί μιλούσαμε για «καχεκτική δημοκρατία» και ποια είναι η συνέχειά της στο σήμερα. Οι άνθρωποι προσπαθούν να επιβιώσουν σε έναν κόσμο όπου δεν τους δίνονται ευκαιρίες και δεν καταλαβαίνουν τι έρχεται. Ο Σκρουμπέλος δείχνει την ανάγκη που είχε ο νέος κόσμος για σεξουαλική απελευθέρωση, για έναν δικό του Μάη, κάτι που καταπνίγηκε βίαια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη χώρα. Στα δικά μας ‘60s οι φούστες κόντυναν και μάκρυναν πολύ απότομα. Και αυτό κάτι κάνει στον νεοσυντηρητισμό μας σήμερα...

 Και το σχεδόν άγνωστο περιστατικό με τον Γοργοπόταμο και την έκρηξη της θανατηφόρας νάρκης τον Νοέμβριο του ‘64 πόσο αμφίσημο και σκοτεινό παραμένει;

Ο Γιάννης Ράγκος έχει κάνει μια καταγραφή του περιστατικού, αλλά κανείς δεν θεώρησε αναγκαίο να ειπωθεί η αλήθεια. Οπως λέει και στο έργο, «υπάρχουν αλήθειες που λέγονται και άλλες που τις καταγράφει αργότερα η Ιστορία». Αυτός ήταν ο πρώτος επίσημος εορτασμός όπου πήγε πάρα πολύς κόσμος, 22 χρόνια μετά, το ‘64. Και μετά καθιερώθηκε ως εορτασμός το 1982, από τον υιό Παπανδρέου. Προσπαθούμε μέσα από τις αναλογίες να μιλήσουμε και για το σήμερα, να αναλογιστούμε ποιες είναι οι αντίστοιχες δυναμικές και να αναρωτηθούμε τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή πολιτικά στη χώρα μας. Παρ’ ότι αυτό το περιστατικό είναι μικρής σημασίας ιστορικό γεγονός σε σχέση με το τι επακολούθησε, είναι ενδεικτικό της εξουσίας που είχαν οι άλλες χώρες και ενός παρακρατικού συστήματος που τρεφόταν τόσα χρόνια και ίσως τρέφεται ακόμα...


ℹ️ «Μπλε καστόρινα παπούτσια» του Θανάση Σκρουμπέλου. Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης. Διασκευή: Νεφέλη Μαϊστράλη. Σκηνικά-κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα. Κινησιολογία-χορογραφία: Κατερίνα Φώτη. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Μουσική: Σταύρος Γιαννουλάδης, Γιάννης Λατουσάκης. Παίζουν: Σταύρος Γιαννουλάδης, Χάρης Κρεμμύδας, Γιάννης Λατουσάκης, Νεφέλη Μαϊστράλη, Διονύσης Πιφέας, Πάνος Τοψίδης. Θέατρο «Μπέλλος» (Κέκροπος 1, Πλάκα τηλ.: 6948230899). Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00, Κυριακή στις 17.00. Εισιτήρια 14-20€. Προπώληση viva

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Προτιμώ να αφήσω τον Ευριπίδη να εκρήγνυται»
«Σε κάθε γυναίκα υπάρχει η δυνατότητα μιας Μήδειας», είπε στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε χθες στην Αθήνα ο καινοτόμος σκηνοθέτης και ιστορικός διευθυντής της βερολινέζικης Φολκσμπίνε, εξηγώντας γιατί στη δική...
«Προτιμώ να αφήσω τον Ευριπίδη να εκρήγνυται»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ηρωισμός είναι να αναγνωρίζεις την ανθρώπινη υπόσταση του άλλου»
Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη Βαλάντη Φράγκο με αφορμή την παράσταση «Μετά την πρόβα» του Μπέργκμαν στο θέατρο Θησείον, για τις σχέσεις εξουσίας στο θεάτρο και στη ζωή.
«Ηρωισμός είναι να αναγνωρίζεις την ανθρώπινη υπόσταση του άλλου»
ΘΕΑΤΡΟ
Θεατρικά βραβεία κοινού 2022 από το Αθηνόραμα
Καλύτερες παραστάσεις αναδείχθηκαν «Ο Τυχαίος Θάνατος ενός Αναρχικού», οι «Παίχτες», «Η Μηχανή του Τούρινγκ» και «Ο Κοτσάμπασης του Καστρόπυργου».
Θεατρικά βραβεία κοινού 2022 από το Αθηνόραμα
ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο Τέχνης: 80... ετών, αλλά με βλέμμα νεανικό και ρηξικέλευθο
Το πρόγραμμα του ιστορικού οργανισμού για τη χειμερινή σεζόν κοιτά τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, χωρίς να αδιαφορεί για την ιστορία και το κλασικό ρεπερτόριο, προάγοντας συμπράξεις και συνεργασίες.
Θέατρο Τέχνης: 80... ετών, αλλά με βλέμμα νεανικό και ρηξικέλευθο
ΘΕΑΤΡΟ
«Κλυταιμνήστρα» από την οπτική των γυναικών
Μια αρχαία ιστορία για την τιμή και την εκδίκηση, λες και ήταν από πάντα λόγοι για τη διάπραξη εγκλημάτων. Το πρώτο μέρος της αισχύλειας τριλογίας Ορέστεια, για τον ήρωα της Τροίας Αγαμέμνονα και την τύχη που...
«Κλυταιμνήστρα» από την οπτική των γυναικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας