• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.5°C / 12.6°C
    2 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.2°C
    1 BF
    85%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 9.9°C / 13.2°C
    3 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 2.9°C / 7.7°C
    1 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 9.6°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 9.3°C
    1 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.6°C
    2 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 14.8°C
    3 BF
    91%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    3 BF
    79%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 13.4°C
    5 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    3 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    6°C 5.9°C / 8.4°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 6.5°C / 11.7°C
    0 BF
    83%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.8°C
    1 BF
    91%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 12.7°C
    2 BF
    85%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.5°C / 10.5°C
    1 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.7°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.1°C
    1 BF
    85%

Οι συντελεστές της παράστασης «Ο κύκλος με την κιμωλία»

«Η καλοσύνη είναι στη φύση του ανθρώπου...»

  • A-
  • A+
Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη Κώστα Νταλιάνη με αφορμή την παράσταση «Ο κύκλος με την κιμωλία» του Μπρεχτ στο θέατρο «Μοντέρνοι Καιροί»

Είναι ίσως γεγονός πως μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες ο άνθρωπος βρίσκει το απίστευτο θάρρος για να ξεδιπλώσει τα πιο ευγενή του αισθήματα την ανθρωπιά και την καλοσύνη. Με αυτή την πίστη έγραψε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ το 1945, στον απόηχο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το έργο «Ο κύκλος με την κιμωλία» που παίζεται στο θέατρο «Μοντέρνοι Καιροί» από έναν πολυπρόσωπο, 12μελή θίασο, σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη, ο οποίος μας μίλησε για αυτό. Είναι ένα έργο κλασσικό και πάντοτε δυστυχώς επίκαιρο. 

Από τα διάφορα κοινωνικά θέματα που σχολιάζει θίγει κυρίως το θέμα της ανθρωπιάς που τόσο μας λείπει σε έναν κόσμο που κυριαρχεί το ατομικό συμφέρον. Όπως έλειπε η ανθρωπιά και στο πρόσφατο σιδηροδρομικό έγκλημα. Η υπόθεση εδράζεται στη δράση μιας φτωχής υπηρέτριας που βρίσκει ένα «αδέσποτο», εγκαταλελειμμένο παιδί που το κυνηγούν να το σκοτώσουν και το παίρνει υπό την προστασία της. 

Κι έρχεται η στιγμή να αποφασίσει κάποιος σε ποιον ανήκε αυτό το παιδί, οι είναι οι άξιοι να έχουν. Και αποφαίνεται ο Μπρεχτ, δια στόματος του δικαστή ότι «στις καλές μανάδες τα παιδιά, στους καλούς αμαξάδες τα αμάξια και η γη σε αυτούς που την φροντίζουν για να καρπίσει πάλι». Όχι με την έννοια της αξιοκρατίας αλλά με την έννοια της υπευθυνότητας, της έγνοιας και της συμμετοχής στα κοινά. Η υπηρέτρια ζει μια μεγάλη περιπέτεια, κυνηγημένη, περνάει χιόνια, βουνά, δοκιμασίες αποδεικνύοντας τη δύναμη της καλοσύνης στην ανθρώπινη φύση σε αντιδιαστολή με το πόσο την έχει καταστείλει η καθημερνότητα».

• Χωρίς να είναι ρομαντικός, με σκληρές κουβέντες αλλά και βαθιά σκέψη σε αυτό το έργο ο Μπρεχτ δεν διατρανώνει την πίστη του στη δικαιοσύνη;

«Ακράδαντη πίστη, και αυτήν την πίστη προβάλει και προωθεί με επιμονή. Ιδιαίτερα σε αυτό το έργο που ξεφεύγει από την επική του μορφή, έχει μια συγκινησιακή πλευρά, χωρίς να του λείπει ο σχολιασμός και η διαλεκτική σκέψη».

•Και μιλάει για καλοσύνη στον απόηχο του φρικτότερου εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας. Όπως καλοσύνη είδαμε, από τους επιβάτες φυσικά και στο έγκλημα στα Τέμπη, αφήνοντας στην εξουσία να επιζητά τα κέρδη και στους καθημερινούς ανθρώπους που πληρώνουν τις επιλογές της εξουσίας με τη ζωή τους, να γίνονται σκαλοπάτι σωτηρίας για τους συνεπιβάτες τους.

«Η καλοσύνη είναι στη φύση του ανθρώπου, η κακία είναι επίκτητη. Κι αυτά τα παιδιά έχουν ηρωική καλοσύνη που αντί να φύγουν για να σωθούν, μέσα σε επικίνδυνες συνθήκες έσπασαν τζάμια και μπήκαν στα βαγόνια για να γλιτώσουν τους άλλους. Ακόμη και αυτή η φοβερή συγκέντρωση που ζήσαμε για τους νεκρούς, μπορεί να είχε αγανάκτηση για τον άδικο τρόπο που πέθαναν τόσοι άνθρωποι στις μέρες μας αλλά είχε και καλοσύνη».

Λίγα λόγια για την υπόθεση

Μετά από ένα αιματηρό πραξικόπημα, η Γκρούσα, μια φτωχή υπηρέτρια βρίσκεται χωρίς να το καταλάβει με το διάδοχο του έκπτωτου μονάρχη στην αγκαλιά, το οποίο ξέχασαν μέσα στην αναμπουμπούλα. Οι πραξικοπηματίες το ψάχνουν για να το σκοτώσουν. Θάνατος, πείνα, προσφυγιά. Διστάζει η Γκρούσα. Αλλά δεν της πάει η καρδιά να εγκαταλείψει το αθώο βρέφος και να φύγει να γλιτώσει. Και αρχίζει ένα μεγάλο οδοιπορικό γεμάτο κινδύνους, με το θάνατο να παραμονεύει ανά πάσα στιγμή για την ίδια και το μωρό, την τύχη του οποίου έχει αναλάβει. 

Η Γκρούσα είναι μία γυναίκα πρόσφυγας, με ένα παιδί στην αγκαλιά και κάθε βήμα της συνιστά μια σκέψη και ένα επεισόδιο σε μια πορεία συνειδητοποίησης. Όταν το νέο καθεστώς ανατραπεί με τη σειρά του από το προηγούμενο, η πραγματική μητέρα θα διεκδικήσει το παιδί της και φυσικά την περιουσία του. Η λύση θα δοθεί από έναν ανορθόδοξο λαϊκό δικαστή, τον Αζντάκ, που, με τη δοκιμασία του κύκλου με την κιμωλία, θα δώσει τη λύση σε ποιον ανήκει το παιδί.

Info

«Ο κύκλος με την κιμωλία» του Μπέρτολτ Μπρεχτ

Συντελεστές: 

  • Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Κώστας Νταλιάνης 
  • Σκηνικά: Αντώνης Χαλκιάς. 
  • Ενδυματολογική επιμέλεια: Πελαγία Βουτζουλίδου. 
  • Μουσική σύνθεση: Φίλιππος Περιστέρης. 
  • Χορογραφίες: Μαρία Μάργαρη. 
  • Οπλομαχίες: Κωνσταντίνος Μπουμπούκης 
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιάσονας Μαμωνάς. 
  • Φωτογράφηση: Φώτης Πλέγας

Το έργο ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Κοσμάς Ζαχάρωφ (Αζντάκ), Φάνια Νταλιάνη (Γκρούσα), Εβίτα Παπασπύρου (Αφηγητής), Αγγελική Λυμπεροπούλου, Θωμάς Βούλγαρης, Μαρία Κολοκυθά, Γιώργος Δρίβας, Κατερίνα Κοντογούρη, Ορέστης Στύλος, Ειρήνη Δρακουλέλη, Μαρία Λάμπρου, Γιάννης Τσόρβας.

  • Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες.
  • Θέατρο Μοντέρνοι Καιροί (Δαμοκλέους 8, Γκάζι. Τηλ. 210 3470670).
  • Κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:30. Εισιτήρια 10- 15 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.ticketservices.gr/event/o-kyklos-me-tin-kimolia-monternoi-kairoi/

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Ηρωισμός είναι να αναγνωρίζεις την ανθρώπινη υπόσταση του άλλου»
Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη Βαλάντη Φράγκο με αφορμή την παράσταση «Μετά την πρόβα» του Μπέργκμαν στο θέατρο Θησείον, για τις σχέσεις εξουσίας στο θεάτρο και στη ζωή.
«Ηρωισμός είναι να αναγνωρίζεις την ανθρώπινη υπόσταση του άλλου»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κινδυνεύει να χαθεί αυτό που κάνει τη ζωή... ζωένια»
Ο συγγραφέας είναι ο σύγχρονός μας Ουαλός Εντ Τόμας που η γραφή του συγγενεύει με τη μεγάλη δραματουργική παράδοση θυμίζοντας Μπέκετ και ίσως το θέατρο της καταστροφής του Χάουαρντ Μπάκερ.
«Κινδυνεύει να χαθεί αυτό που κάνει τη ζωή... ζωένια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οι απώλειες δικές μας, τα κέρδη δικά τους»
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του χώρου τέχνης 1927 σκηνοθετεί το έργο του βραβευμένου Κοσοβάρου συγγραφέα Γετόν Νεζίραϊ, «The internationals», μια ανελέητη σάτιρα για τα παιχνίδια εξουσίας γύρω από τον πόλεμο,...
«Οι απώλειες δικές μας, τα κέρδη δικά τους»
ΘΕΑΤΡΟ
Ορλάντο στον Τόπος Αλλού για τρεις ακόμη παραστάσεις
Ο ανδρόγυνος ήρωας της Βιρτζίνια Γουλφ, που διασχίζει τον χρόνο και την περιπέτεια της αγάπης από τον 16ο αιώνα του Σέξπιρ, μέχρι τις μέρες μας, διηγείται την περιπέτειά του μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου στο θέατρο...
Ορλάντο στον Τόπος Αλλού για τρεις ακόμη παραστάσεις
ΘΕΑΤΡΟ
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
Είναι μια παράσταση χορού και ίσως σε αυτή την περίπτωση να μη χρειάζονται πολλά λόγια. Όμως ο τίτλος της «Σαραγήνη» σαν να σε προσκαλεί να την αποκρυπτογραφήσεις.
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
«Ο καθένας πεθαίνει μόνος του», του Χανς Φάλαντα ► Στο Studio Mαυρομιχάλη ο Φώτης Μακρής και οι συνεργάτες του ανεβάζουν μια δραματουργική απόδοση του εμβληματικού μυθιστορήματος του «καταραμένου» λογοτέχνη...
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας