• Αθήνα
    Χιονοπτώσεις
    2°C 0.8°C / 2.4°C
    2 BF
    88%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    0°C -3.4°C / 2.0°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.0°C / 4.4°C
    4 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    2 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.1°C / -0.9°C
    2 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -1°C -3.0°C / -1.0°C
    0 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -7°C -6.6°C / -4.9°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.2°C / 5.8°C
    4 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C 0.1°C / 0.1°C
    4 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 5.6°C
    6 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 1.2°C / 1.2°C
    5 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 5.2°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / 0.1°C
    3 BF
    59%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    0°C 0.1°C / 1.5°C
    1 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 1.0°C / 2.1°C
    3 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.5°C / 0.5°C
    1 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    0°C -3.3°C / -0.3°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
    1 BF
    60%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εφυγε από τη ζωή ένας πρωτοπόρος του ελληνικού θεάτρου

  • A-
  • A+
Το 1961 δημιούργησε το «Κυκλικό Θέατρο» στο υπόγειο μιας πολυκατοικίας που για την εποχή θεωρήθηκε πρωτοποριακό και αντιμετωπίστηκε ως μη αποδεκτό.

Υπήρχαν και τέτοιες εποχές; Υπήρχαν και τέτοιες δράσεις; Κι όμως, υπήρχαν! Τώρα με το «φευγιό» του μάς το υπενθύμισε. Ο σκηνοθέτης Λεωνίδας Τριβιζάς, ο σπουδαίος αυτός θεατράνθρωπος, «έφυγε» σε ηλικία 93 ετών και το δικό του αυτό ταξίδι ταξίδεψε κι εμάς σε άλλες εποχές.

Πίσω στο 1958, όταν με τον Κώστα Καζάκο και άλλους νεαρούς αποφοίτους της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης δημιούργησαν τον συνεταιριστικό θίασο «Ελεύθερο Θέατρο». Το 1960 συνεργάστηκε ως σκηνοθέτης με τη Νέα Σκηνή του Κωστή Λειβαδέα. Εκεί, ο Λ. Τριβιζάς, 31 ετών τότε (γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1929), σκηνοθέτησε για πρώτη φορά αρχαία τραγωδία σε πεζό και όχι ποιητικό λόγο και με ανάδειξη της ατομικότητας των μελών του Χορού.

Το 1961 δημιούργησε το «Κυκλικό Θέατρο» στο υπόγειο μιας πολυκατοικίας. Το είχε ξεκινήσει ο Κουν (στο δικό του «Υπόγειο»), το συνέχισε το ίδιο ρηξικέλευθα ο Λεωνίδας Τριβιζάς: η σκηνή του θεάτρου είχε κυκλικό σχήμα, με τους θεατές να στέκουν γύρω γύρω. Δεν υπήρχε απεύθυνση προς το κοινό αλλά άμεση επικοινωνία, δίχως «γωνίες».

Για την εποχή θεωρήθηκε πρωτοποριακό και αντιμετωπίστηκε ως μη αποδεκτό. Τρία χρόνια αργότερα το θέατρο έκλεισε μετά από καταγγελία ενοίκου της πολυκατοικίας. Ωστόσο ο ίδιος είχε προλάβει να ανεβάσει τέσσερα ξένα έργα με πολιτικοκοινωνικό περιεχόμενο (όπως το «Νεκροί χωρίς τάφο» του Ζαν-Πολ Σαρτρ). Σε αυτά ο Λ. Τριβιζάς συνεργάστηκε με σημαντικούς καλλιτέχνες, από τους Μίκη Θεοδωράκη και Γιάννη Μαρκόπουλο μέχρι τους Τίτο Βανδή και Αλέκα Παΐζη.

Μετά τον βίαιο τερματισμό του «Κυκλικού Θεάτρου» ο Λ. Τριβιζάς συνεργάστηκε με το Εθνικό, τον Δημήτρη Χορν και τον θίασο του Αλέκου Αλεξανδράκη. Το καλοκαίρι του 1963 σκηνοθέτησε τη μουσική παράσταση «Μαγική πόλις» του Μάνου Χατζιδάκι και του Μίκη Θεοδωράκη στο θέατρο «Παρκ». Στο Παρίσι πήγε αμέσως μετά την επικράτηση του χουντικού καθεστώτος.

Τα μαθήματα του Ρολάν Μπαρτ που παρακολούθησε εκεί τον επηρέασαν βαθιά και τις γνώσεις του τις μετέφερε στην Ελλάδα μόλις γύρισε, στη Μεταπολίτευση. Εχοντας βαθιά πίστη στην κοινωνική αποστολή του θεάτρου, το 1975 πρωτοστάτησε στην ίδρυση του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου (1975–1984), του θεάτρου «Πορεία» και της ομώνυμης Δραματικής Σχολής. Ως σκηνοθέτης καινοτόμησε στο ανέβασμα αρχαίου δράματος και έφερε στο προσκήνιο «ήρωες του περιθωρίου». Οι τελευταίες του σκηνοθετικές δουλειές ήταν τη δεκαετία του ’90, πάλι με τον Κώστα Καζάκο - κλείνοντας τον κύκλο, που μαζί του είχε ανοίξει!

«Λίγοι δημιουργοί έχουν υπάρξει τόσο προσηλωμένοι και στοχευμένοι στην έρευνα, με τον τρόπο που το έκανε ο Τριβιζάς», επισήμανε στο συλλυπητήριο μήνυμά της η υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη. «Ο Λ. Τριβιζάς ανήκε σ’ αυτές τις δημιουργικές οντότητες που άφησαν το στίγμα τους μεταπολιτευτικά και που βρέθηκαν στο επίκεντρο μιας ανανεωτικής καλλιτεχνικής στάσης, που συνδεόταν με τη λειτουργία του ίδιου του χώρου του θεάτρου», σημείωσε η τομεάρχης Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ, Σ. Αναγνωστοπούλου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Η σκηνή έχει δύο κανόνες: τα πάντα μπορούν να συμβούν και κάτι πρέπει να συμβεί!»
Στα 97 του πέθανε ο σκηνοθέτης που με τη ματιά του καθόρισε την ευρωπαϊκή θεατρική πρωτοπορία του 20ού αιώνα, παραμένοντας μέχρι πρόσφατα ένα δρων και παρεμβατικό πνεύμα.
«Η σκηνή έχει δύο κανόνες: τα πάντα μπορούν να συμβούν και κάτι πρέπει να συμβεί!»
ΘΕΑΤΡΟ
«Στην Ελλάδα το κράτος αδιαφορεί για τον σύγχρονο πολιτισμό»
O Δημήτρης Αγιοπετρίτης-Μπογδάνος ανεβάζει το «Μπιλ και Λου», ένα ξεκαρδιστικό, σκοτεινό παραμύθι, αλλά και μια πραγματική ιστορία και μιλά στην «Εφ.Συν.».
«Στην Ελλάδα το κράτος αδιαφορεί για τον σύγχρονο πολιτισμό»
ΘΕΑΤΡΟ
Ανέζα Παπαδοπούλου: αντίο σε μια σπουδαία και σεμνή ηθοποιό
Εφυγε από τη ζωή η σπουδαία ηθοποιός Ανέζα Παπαδοπούλου που σπούδασε και εργάστηκε για περίπου είκοσι χρόνια στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και πρωταγωνίστησε σε θέατρο και κινηματογράφο.
Ανέζα Παπαδοπούλου: αντίο σε μια σπουδαία και σεμνή ηθοποιό
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο εκλεπτυσμένος φεμινισμός της Ντιράς δεν χρειάζεται να “φωνάζει”»
Η γοητεία του «Moderato Cantabile» έγκειται στο ότι δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της ποιητικότητας των εικόνων, στη μουσικότητα, τη σωματικότητα και στον έλεγχο της αναπνοής.
«Ο εκλεπτυσμένος φεμινισμός της Ντιράς δεν χρειάζεται να “φωνάζει”»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας