• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.7°C / 6.9°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.0°C / 5.7°C
    3 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    4°C 0.0°C / 4.4°C
    2 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -3.1°C / -0.1°C
    1 BF
    55%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / 0.2°C
    0 BF
    86%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.0°C / 5.4°C
    2 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -2.6°C / 1.8°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    -2°C -1.5°C / -1.5°C
    2 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 8.8°C
    5 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.0°C / 6.9°C
    3 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.3°C / 8.8°C
    3 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    6 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / 2.3°C
    0 BF
    86%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C 0.5°C / 3.9°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.0°C / 7.1°C
    3 BF
    56%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C -1.7°C / 4.9°C
    2 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 6.1°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -0.9°C / -0.9°C
    2 BF
    63%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιστολή του Εθνικού Θεάτρου στην «Εφ.Συν.»

  • A-
  • A+

Απάντηση στο δημοσίευμά μας, που με τίτλο «Μικρό Εθνικό... Μικρό Σκάνδαλο;» δημοσιεύτηκε στις 30/10/2022, λάβαμε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχο και τον πρόεδρο του Δ.Σ. Βασίλη Πουλαντζά. Την παραθέτουμε ολόκληρη:

1. Αντιλαμβανόμαστε, πλην όμως δεν συμμεριζόμαστε, την ανάγκη της συντάκτριάς σας κας Ναταλί Χατζηαντωνίου να υπογράψει άρθρο με τίτλο «Μικρό Εθνικό... Μικρό Σκάνδαλο;» (30/10/2022). Είναι μια λέξη που αυξάνει την αναγνωσιμότητα, μήπως όμως μειώνει την αξιοπιστία; Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι το πώς τελικά θα ανορθωθεί η βαρύτατη ηθική βλάβη που ένας τέτοιος χαρακτηρισμός επιφέρει, ιδιαίτερα όσο δεν τεκμηριώνεται. Διότι όσο απεχθή είναι τα «σκάνδαλα», άλλο τόσο απεχθής είναι και η «σκανδαλολογία».

2. Ολα αυτά όμως θα περίττευαν εάν προηγουμένως είχε εκπληρωθεί το δημοσιογραφικό καθήκον της επικοινωνίας, πράγμα που δυστυχώς παραλείφθηκε. Θα είχαν τότε οι αναγνώστες σας πληροφορηθεί ότι:

i. Η απόφαση περί επιλογής ελήφθη ομόφωνα από τριμελή Επιτροπή, αποτελούμενη από την τότε Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Ερι Κύργια, ως Πρόεδρο, την Ειρήνη Μουντράκη, Υπεύθυνη Δραματολογίου και τη Σοφία Βγενοπούλου, Υπεύθυνη του «Μικρού Εθνικού» και του συγκεκριμένου έργου, δηλαδή πρόσωπα απολύτως εγνωσμένου κύρους στην αξιολόγηση της συγγραφής θεατρικών έργων. Η σύνθεση της Επιτροπής απαλείφθηκε από την αυτούσια παράθεση αποσπασμάτων της Πρόσκλησης που επιμελώς παρέθεσε το δημοσίευμα. Η απόφαση έτυχε της έγκρισης του Δ.Σ. και τέθηκε υπόψη της Διαχειριστικής Αρχής. Αδυνατούμε να αντιληφθούμε ποια μεγαλύτερα εχέγγυα διαφάνειας, αν όχι την εμπλοκή τόσων διακριτών πολυμελών οργάνων, θα μπορούσε να απολαμβάνει η διαδικασία.

ii. Κατά της απόφασης δεν υποβλήθηκε καμία αντίρρηση. Ουδεμία αμφισβήτηση είχε διατυπωθεί και επί των όρων της Πρόσκλησης και των εκεί οριζόμενων προϋποθέσεων συμμετοχής, ακόμη και ένα (1) έτος μετά. Αδυνατούμε ομοίως να αντιληφθούμε την αυτόκλητη αμφισβήτηση της νομιμότητας, όταν δεν υπήρξε τέτοια από τους έχοντες έννομο συμφέρον στη διαδικασία.

iii. Το ημερολογιακό διάστημα 15 ημερών προβλεπόταν στην Πρόσκληση και είναι το σύνηθες χρονικό πλαίσιο σε τέτοιες διαγωνιστικές διαδικασίες. Καμία απόκλιση και εδώ από τα συνήθη.

iv. Ουδείς αρνήθηκε ή έκρυψε ότι η Υπεύθυνη του «Μικρού Εθνικού» Σοφία Βγενοπούλου είχε συνεργαστεί στο παρελθόν σε παραστάσεις εφηβικού θεάτρου με την επιλεγείσα κα Μάνου. Τελευταία συνεργασία τους ήταν το 2018 (δηλαδή τρία έτη πριν από την επίμαχη Πρόσκληση).

Η ενεργός σχέση της κας Μάνου με το Εθνικό Θέατρο αφορά σε σεμιναριακή διδασκαλία στα προγράμματα του «Μικρού Εθνικού» και ουδόλως σε προσωπικές καλλιτεχνικές παραγωγές, πολλώ δε μάλλον σε (ανύπαρκτη) «καλλιτεχνική ομάδα» της κας Βγενοπούλου. Οι συνέργειες αυτές ή άλλες διακριτές (του αντικειμένου της Πρόσκλησης) συνεργασίες με τον φορέα ουδόλως είχαν τεθεί ως κώλυμα από την Πρόσκληση. Αντιθέτως, αποτελεί κοινό τόπο ότι αναμένεται να υπάρχουν, όταν από την Πρόσκληση απαιτείται ρητά και δεσμευτικά ως προσόν η σχετική εμπειρία, και μάλιστα σε ένα καλλιτεχνικό πεδίο με περιορισμένο κύκλο δημιουργών, όπως είναι αυτό του εφηβικού θεάτρου.

Η επιλεγείσα είχε να επιδείξει 12ετή σχετική εμπειρία, τη μεγαλύτερη ίσως που κλήθηκε να αξιολογήσει η Επιτροπή. Είναι απολύτως λογικό η εμπειρία της να συμπλέκεται με άλλους φορείς και πρόσωπα που κατεξοχήν υπηρετούν το εφηβικό θέατρο στη χώρα. Είναι εμπειρία που όχι μόνο δεν αποδοκιμάζεται, αλλά, αντιθέτως, αναζητείται. Πρόκειται, επομένως, για αιτίαση που βασίζεται σε απολύτως διαστρεβλωμένη κατανόηση του μηχανισμού της αναξιοκρατίας. Αναξιοκρατική είναι η επιλογή κάποιου που δεν διαθέτει τα προσόντα, επειδή παρακάμφθηκαν νόμιμες διαδικασίες, και όχι η επιλογή εκείνου που τα διαθέτει (όπως άλλωστε αναγνωρίζει και η συντάκτριά σας για την επιλεγείσα: «Οχι γιατί δεν έχει αξιοθαύμαστο βιογραφικό και πορεία…») επειδή οι διαδικασίες εφαρμόστηκαν.

3. Είναι προφανώς αναφαίρετο το δικαίωμα της κριτικής, έστω και αβάσιμης, στο έργο ενός καλλιτεχνικού οργανισμού, το οποίο όμως κρίνεται αντικειμενικότερα από τους αποδέκτες του, δηλαδή τις χιλιάδες οικογένειες που έχουν καταστεί διαχρονικά κοινωνοί της βιωματικής εμπειρίας των παιδιών τους με τη θεατρική τέχνη μέσα από πολλαπλές εκπαιδευτικές, εργαστηριακές και άλλες δράσεις μας.

Αυτό όμως που δεν είναι δικαίωμα κανενός είναι η ατεκμηρίωτη αμφισβήτηση της νομιμότητας και οι συγκεκαλυμμένες -αν όχι ευθείες- μομφές στην ηθική ακεραιότητα προσώπων. Ελπίζοντας στην αποκατάσταση της τάξης και της αλήθειας με νεότερο δημοσίευμα, ζητάμε τη δημοσίευση ολόκληρης της παρούσας επιστολής μας στον κατάλληλο χώρο.


Η απάντηση της συντάκτριας

Ολόκληρη η επιστολή, την οποία και θα δημοσιεύαμε ούτως ή άλλως, όχι μόνο δεν διαψεύδει το αρχικό δημοσίευμα, όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει ο αναγνώστης, αλλά το επιβεβαιώνει πλήρως. Η ουσία του βρισκόταν στην εξής διαπίστωση: «Ενας κρατικός πολιτιστικός φορέας απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος αναζητώντας συνεργάτες για ένα σημαντικό εγχείρημα, ενταγμένο μάλιστα στο ΕΣΠΑ, και προσφέρει σε αντάλλαγμα όχι μόνο την προβολή των ονομάτων και των έργων όσων θα επιλεγούν βέβαια, αλλά και τη σύναψη σύμβασης έργου και ένα αξιόλογο ποσόν. Οταν ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται, μεταξύ των επιλεγέντων είναι όμως και ένας προϋπάρχων συνεργάτης του φορέα που συμπληρώνει ήδη αρκετά χρόνια παρουσίας εκεί. Πόσο θεμιτή είναι μια τέτοια επιλογή;» Βεβαίως αυτό μπορεί να είναι νόμιμο κατά τους κ. Μόσχο και Πουλαντζά (άλλωστε πουθενά στο δημοσίευμα δεν αναφέρθηκα σε «νομιμότητα»), αλλά εξακολουθώ να αναρωτιέμαι και πόσο θεμιτό είναι αυτό.

Για την προϋπάρχουσα σχέση της επιλεγείσας με το Εθνικό, η επιστολή των κ. Μόσχου και Πουλαντζά, με επιβεβαιώνει: «Ουδείς αρνήθηκε ή έκρυψε ότι η Υπεύθυνη του “Μικρού Εθνικού” Σοφία Βγενοπούλου είχε συνεργαστεί στο παρελθόν σε παραστάσεις εφηβικού θεάτρου με την επιλεγείσα κα Μάνου. Τελευταία συνεργασία τους ήταν το 2018 (δηλαδή τρία έτη πριν από την επίμαχη Πρόσκληση). Η ενεργός σχέση της κας Μάνου με το Εθνικό Θέατρο αφορά σε σεμιναριακή διδασκαλία στα προγράμματα του “Μικρού Εθνικού” και ουδόλως σε προσωπικές καλλιτεχνικές παραγωγές, πολλώ δε μάλλον σε (ανύπαρκτη) “καλλιτεχνική ομάδα” της κας Βγενοπούλου...». Συνεπώς, ποιο είναι το θέμα; Οτι δεν έγραψα ότι η «απόφαση περί επιλογής ελήφθη ομόφωνα από τριμελή Επιτροπή, αποτελούμενη από την τότε Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Ερι Κύργια, ως Πρόεδρο, την Ειρήνη Μουντράκη, Υπεύθυνη Δραματολογίου και τη Σοφία Βγενοπούλου, Υπεύθυνη του “Μικρού Εθνικού”»;

Μα ένας λόγος επιπλέον να αναρωτηθώ για ακόμα μία φορά πόσο θεμιτό είναι η υπεύθυνη του «Μικρού Εθνικού» να κρίνει και να επιλέγει μεταξύ άλλων και μία συνεργάτιδά της. Βεβαίως ευχαριστώ για τη διευκρίνιση, ότι η συνεργασία τους περιορίζεται σε σεμιναριακή διδασκαλία στα προγράμματα του «Μικρού Εθνικού» και δεν πρόκειται για μέλος της ομάδας της. Αυτή η εντύπωση δίνεται, ωστόσο, στην ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου απ’ όσα αναφέρονται στο βιογραφικό σημείωμα της κ. Μάνου: «Εργάζεται στο Εθνικό Θέατρο από το 2017 [...] Με τη Σοφία Βγενοπούλου σχεδίασαν και πραγματοποιούν έως σήμερα για το Εθνικό Θέατρο το πρόγραμμα “Θέατρο στα Ελληνικά” στο οποίο συμμετέχουν έφηβοι πρόσφυγες, έλληνες έφηβοι και ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου με στόχο την ευαισθητοποίηση και την ενθάρρυνση μέσα από τη θεατρική εμπειρία της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας». Μετά από όλα αυτά, πού και πώς τεκμηριώνονται οι σοβαρές κατηγορίες για έλλειψη αξιοπιστίας και ροπή στη «σκανδαλολογία» που μου αποδόθηκαν με τόσο προσβλητικό μένος;

Ν. Χατζηαντωνίου

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
Εν αναμονή του αποτελέσματος της Διαρκούς Επιτροπή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στο Εθνικό Θέατρο μετά την καταγγελία του Σπύρου Μπίμπίλα για ακραία υβριστική επίθεση από τον Σταμάτη Φασουλή.
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
ΘΕΑΤΡΟ
Μιλήσαμε επιτέλους για τον... ελέφαντα στο δωμάτιο
Η πρώτη από τις ομιλίες-συζητήσεις που θα πραγματοποιηθούν φέτος όπως έχει ανακοινώσει ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος είχε ως θέμα «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo».
Μιλήσαμε επιτέλους για τον... ελέφαντα στο δωμάτιο
ΘΕΑΤΡΟ
«Στον αέρα» παράσταση στην Επίδαυρο λόγω απεργίας!
Αίτημα μετά τη σύσκεψη των αρμόδιων σωματείων είναι η αναπροσαρμογή αποζημίωσης για την εκτός έδρας εργασία των εργαζομένων σε Εθνικό Θέατρο και Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
«Στον αέρα» παράσταση στην Επίδαυρο λόγω απεργίας!
ΘΕΑΤΡΟ
Τα σωματεία στο Εθνικό Θέατρο διεκδικούν. Τι θα γίνει με την παράσταση «Μήδεια»;
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι εργαζόμενοι είναι ανάστατοι και δεν πρόκειται να κάνουν πίσω, παρότι οι συνομιλίες (στις οποίες μετέχει και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού) συνεχίζονται - αλήθεια, η κ....
Τα σωματεία στο Εθνικό Θέατρο διεκδικούν. Τι θα γίνει με την παράσταση «Μήδεια»;
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Γ. Μόσχος ανοίγει παράθυρα στο σήμερα
Την παρουσίαση των καλοκαιρινών παραστάσεων, αλλά και το προγράμματος της χειμερινής σεζόν ανακοίνωσε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος, σε συνέντευξη Τύπου.
Ο Γ. Μόσχος ανοίγει παράθυρα στο σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
Είχε προκριθεί μοντέλο συλλογικής διοίκησης
Η πρώτη επιλογή της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης για την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου ήταν η κοινή υποψηφιότητα Χατζόπουλου-Χιώτη-Καραζήση, αλλά προσέκρουσε στον νόμο.
Είχε προκριθεί μοντέλο συλλογικής διοίκησης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας