• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.6°C / 11.3°C
    3 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 10.0°C
    3 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 15.0°C
    4 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 8.0°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.4°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 17.7°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.4°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.3°C / 9.7°C
    3 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 9.9°C
    3 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.8°C
    3 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.1°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    9°C 8.8°C / 12.1°C
    3 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 8.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.1°C / 4.1°C
    1 BF
    76%

Η χώρα του πένθους: μια Ιφιγένεια από τη Γερμανία για τα δεινά της πανδημίας

  • A-
  • A+

Μπορεί να έχει ως πρώτη ύλη μια αρχαία τραγωδία που μιλά για τη θυσία του μέλλοντος, του παιδιού του ίδιου του βασιλιά που θα ηγηθεί σε μια πολεμική σύρραξη -και πώς αλλιώς να μιλήσει κανείς για τη θηριωδία του πολέμου, όμως στη δική του εκδοχή της Ευρυπίδειας «Ιφιγένειας εν Ταύροις» δεν τον απασχολεί ο κυριολεκτικός πόλεμος αλλά ο κοινωνικός. Αυτός που έχει ξεσπάσει με αφορμή την πανδημία. Με το έργο του «Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους» έρχεται στην Αθήνα το Σάββατο για μία παράσταση στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ο σκηνοθέτης Κώστας Παπακωστόπουλος, ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του «Ελληνογερμανικού Θεάτρου» της Κολονίας, ενός θεατρικού σχήματος που συμπληρώνει φέτος 32 χρόνια δημιουργικής πορείας στη Γερμανία.

Ο σκηνοθέτης παραμένει ιδιαίτερα προβληματισμένος με τον τρόπο που η πανδημία δοκιμάζει την κοινωνία και τις αξίες της, διχάζοντάς την και βυθίζοντάς μας σε μια πρωτόγνωρη αβεβαιότητα. «Θα επιστρέψουμε ποτέ στην εποχή πριν την πανδημία;», αναρωτιέται χωρίς να θέλει να δώσει την απάντηση. Στο έργο του, η χώρα του Πένθους είναι μια χώρα εφιάλτης, ο λαός της οποίας στενάζει από τις αμέτρητες συνέπειες μιας φοβερής πανδημίας. Για την αντιμετώπισή της και την προστασία του «παραγωγικού» πληθυσμού θυσιάζονται επιλεκτικά ξένοι, ηλικιωμένοι και ασθενείς. Η Ιφιγένεια, ως θεραπαινίδα στον ναό/νοσοκομείο/κρεματόριο της θεάς Αρτέμιδος, είναι υποχρεωμένη να θυσιάζει ανθρώπινες ζωές αναπολώντας την πατρίδα, τον αγαπημένο αδελφό, τη χαμένη της ελευθερία. Μέχρι που εμφανίζεται αναπάντεχα ο Ορέστης και μαζί του η ελπίδα. Αποφασίζουν να αποδράσουν, αλλά είναι αμφίβολο αν θα καταφέρουν να ξεγελάσουν τους αυστηρούς μηχανισμούς ελέγχου της χώρας, με τα ολοένα και σκληρότερα μέτρα της, που ακροβατούν ανάμεσα σε ασφάλεια και ελευθερία.

Κώστας Παπακωστόπουλος

«Θίγετε όλα τα διλήμματα που γέννησε η πανδημία πάντως». Κάπως έτσι ξεκινήσαμε την κουβέντα μας με τον διακεκριμένο στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος κ. Παπακωστόπουλο, που πέρσι ωστόσο έφερε στην Εθνική Λυρική Σκηνή την παράσταση «Europa» του Λαρς φον Τρίερ.

«Η Ιφιγένεια στη χώρα του Πένθους έγινε μέσα στα χρόνια της πανδημίας, στις αρχές του 21, μέσα σε έναν βαρύ χειμώνα και μια εποχή εσωστρέφειας, μοναξιάς και απομάκρυνσης, καθώς παράλληλα είχαμε χάσει και την επαφή με το κοινό μας. Αυτό ήταν το κλίμα και οι εμπειρίες που είχα την ανάγκη να μεταφέρω στο θεατρικό σανίδι, βασιζόμενος στην Ιφιγένεια εν Ταύροις. Στο έργο που δημιούργησα έχω επικεντρωθεί στους δύο πρωταγωνιστές της τραγωδίας και έχω παράλληλα δημιουργήσει έναν τρίτο ρόλο, τη Φωνή του Κράτους, που συμβολίζει μια εξουσία που διακηρύσσει προς κάθε κατεύθυνση την προστασία των πολιτών. Το δίλημμα “ελευθερία ή ασφάλεια”, που θίγει η παράσταση, ξαναμπαίνει άλλωστε στη ζωή μας, αφού από τη Δευτέρα είναι και πάλι υποχρεωτικές οι μάσκες σε κάποιους χώρους στη Γερμανία».

• Έχει ενδιαφέρον ο τρόπος που σας απασχολεί η πανδημία στη Γερμανία που βιώνεται διαφορετικά από την Ελλάδα...

Είμαστε στο ξεκίνημα ενός χειμώνα που δεν γνωρίζουμε καθόλου τι μας περιμένει. Από τη μια ζούμε το φόβο του κορονοϊού και από την άλλη μια πρωτοφανή κρίση, καθώς ο πληθωρισμός έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και είναι ο υψηλότερος μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Αυτήν τη στιγμή τα γεγονότα μας ξεπερνούν, μας τρομάζει ιδιαίτερα το τι μπορεί να γίνει στο θέατρο, που ήδη έχει υποφέρει πολύ από την προηγούμενη δύσκολη περίοδο...

• Θα περίμενε κανείς ότι στη Γερμανία θα υπήρχαν σθεναρότεροι θεσμοί προστασίας του πολίτη που στην Ελλάδα φαίνεται να εκλείπουν...

Ως κάτοικος της Γερμανίας δεν μπορώ να πω ότι βλέπω αυτούς τους περίφημους θεσμούς που τόσο διαφημίζονται. Ο μέσος πολίτης έχει πάρει μέχρι σήμερα 300 ευρώ συνολικά, τα οποία θα φορολογηθούν. Αυτή που πραγματικά θα ενισχυθεί είναι η βιομηχανία, για να σωθεί από την ενεργειακή κρίση...

• Στο τέλος ο Ευριπίδης δίνει μία κάποια λύση. Στο έργο σας;

Είδαμε τα νέα παιδιά στην εποχή της πανδημίας να υποφέρουν πολύ περισσότερο από μας τους μεγάλους. Οι έφηβοι στη Γερμανία έχουν γίνει ιδιαίτερα εσωστρεφείς και τώρα έρχεται να προστεθεί και η κρίση από τον πόλεμο. Έχοντας οργανώσει αυτά τα χρόνια θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στην Κολονία, είδαμε τα παιδιά και κυρίως αυτά των μειονοτικών ομάδων, να μην πατάνε γερά στα πόδια τους, να είναι ιδιαίτερα απομονωμένα. Στάθηκα στην αγωνία τους να ξαναβρούνε τη χαμένη αγάπη και τη ζεστασιά: αυτό είναι που με γοήτευσε ιδιαίτερα και στη σχέση των δύο αδελφών στο έργο του Ευριπίδη. Σε αυτές τις πρωτόγνωρες και αχαρτογράφητες εποχές, που έχουμε βιώσει αυτήν τη στέρηση, έχει σημασία να μην ξεχάσουμε να αγγίζουμε τους αγαπημένους μας, να έχουμε άμεση επαφή, να διατηρήσουμε τα απολύτως στοιχειώδη: τη ζωντανή επικοινωνία...

Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν δύο Έλληνες ηθοποιοί, η Στέλλα Βεϊνόγλου (Ιφιγένεια) και ο Αντώνης Μιχαλόπουλος (Ορέστης), ενώ η Ανίκα Βαϊτερσχάγκεν είναι η Φωνή του Κράτους. Η μουσική είναι του Χέρμπερτ Μίτσκε και τα βίντεο του Τζον Σάιντλερ, δημιουργώντας μια καφκική ατμόσφαιρα, μέσα στην οποία τα δύο αδέλφια θα επιχειρήσουν ένα άγνωστο ταξίδι προς την ελευθερία. Η παράσταση εντάσσεται στις εκδηλώσεις εορτασμού του Ινστιτούτου Γκέτε για τη συμπλήρωση των 70 χρόνων λειτουργίας του στη χώρα μας.

♦ Info

«Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους», του Κώστα Παπακωστόπουλου, εμπνευσμένο από την τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Ταύροις». 

  • Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Πειραιώς 206,Ταύρος. 
  • Σάββατο 8 Οκτωβρίου στις 21:00. 
  • Διάρκεια: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
«Ο καθένας πεθαίνει μόνος του», του Χανς Φάλαντα ► Στο Studio Mαυρομιχάλη ο Φώτης Μακρής και οι συνεργάτες του ανεβάζουν μια δραματουργική απόδοση του εμβληματικού μυθιστορήματος του «καταραμένου» λογοτέχνη...
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
ΘΕΑΤΡΟ
«Αρχετυπικός» Διαλεγμένος αλλά και πάντα επίκαιρος
Οι Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου ανεβάζουν, για δεύτερη χρονιά, ένα εμβληματικό θεατρικό του σύγχρονου νεοελληνικού ρεπερτορίου, που είχε περισσότερα από 20 χρόνια να ανέβει στη σκηνή.
«Αρχετυπικός» Διαλεγμένος αλλά και πάντα επίκαιρος
ΘΕΑΤΡΟ
«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας
Βασισμένη σε δύο κείμενα της Νατάσας Σίδερη, η παράσταση που αφορά τις γυναικοκτονίες και την καθημερινή κακοποίηση των γυναικών φιλοξενείται για μία και μοναδική βραδιά αύριο στις 9 μ.μ. στα Δημοτικά...
«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας
ΘΕΑΤΡΟ
Εάν ήσουν ο «πιλότος», εσύ τι θα έκανες;
Η πανδημία «φωτίζει» διαφορετικά τα ηθικά διλήμματα που μας καλεί να αντιμετωπίσουμε το θεατρικό δικαστικό θρίλερ του Φέρντιναντ φον Σίραχ το οποίο, στην ελληνική του μεταφορά, παρουσιάζεται στο Θέατρο Αθηνών,...
Εάν ήσουν ο «πιλότος», εσύ τι θα έκανες;
ΘΕΑΤΡΟ
Φάρσα... εθνικών διαστάσεων
Το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού και της Μαρίας Κοσκινά («Κουμ Κουάτ») έχει αποτυπώσει με κέφι και νεύρο τη γλυκιά τρέλα ενός «μοντέρνου» ζευγαριού στην Αθήνα το Πάσχα του 1972, μέσα στη χούντα. Οι έξι ρόλοι...
Φάρσα... εθνικών διαστάσεων
ΘΕΑΤΡΟ
Παράσταση για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή Γεωργίου Σουρή
Στο θέατρο Παλλάς, θα ανέβει η μουσικοαφηγηματική παράσταση «Σουρής ο σατιρικός, ο προφητικός», αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή Γεωργίου Σουρή. Ο συνθέτης και ερμηνευτής Πασχάλης Τόνιος θα...
Παράσταση για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή Γεωργίου Σουρή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας