• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 14.6°C
    3 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ψιχάλες
    12°C 10.4°C / 13.6°C
    3 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 13.0°C
    4 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 11.9°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.7°C
    1 BF
    91%
  • Κοζάνη
    Ασθενής ομίχλη
    4°C 4.4°C / 5.1°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 16.9°C
    2 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 16.8°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    8°C 7.8°C / 7.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.6°C
    0 BF
    88%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 15.8°C / 19.9°C
    1 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.2°C
    1 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 11.6°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 12.3°C
    2 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    1 BF
    97%

Η Ασπασία Κράλλη ως «Χαρίκλεια Καβάφη»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συγκατοικώντας για μία ώρα με το σύμπαν και τη μητέρα του Καβάφη

  • A-
  • A+
Ο Κοραής Δαμάτης σκηνοθέτησε τον μονόλογο για την παράσταση στο θέατρο Vault κι έδωσε πνοή στα άψυχα αντικείμενα που αποτελούν το λιτό σκηνικό.

Ηταν το «λευκό γιασεμάκι», η «ρουσομάτα» και «βεργολυγερή» στα δεκατέσσερα χρόνια της η Χαρίκλεια, όταν παντρεύτηκε τον Πέτρο Καβάφη και απέκτησαν εννέα παιδιά. Το στερνοπαίδι τους ήταν ο Κωνσταντίνος.

Πεθαίνει αιφνίδια 65 χρόνων. Αυτή την τελευταία μέρα ανέστησε όλη τη ζωή της, μέσα σε ένα συναρπαστικό κείμενο του Κοραή Δαμάτη, που κυκλοφόρησε και σε βιβλίο με τίτλο «Χαρίκλεια Καβάφη» (εκδόσεις Βακχικόν). Ο ίδιος ο Δαμάτης σκηνοθέτησε τον μονόλογο για την παράσταση στο θέατρο Vault κι έδωσε πνοή στα άψυχα αντικείμενα που αποτελούν το λιτό σκηνικό. Τέσσερις καρέκλες, ένα λευκό σακάκι, ένα ζευγάρι παπούτσια του άντρα της «Χαρίκλειας» και μια τοιχογραφία με φωτογραφίες από τη ζωή τους κοσμούν το δωμάτιο όπου διαδραματίζεται η υπόθεση.

Συγκατοικήσαμε για μία ώρα με τον κόσμο του Κ.Π. Καβάφη. Οχι πια με φαντάσματα του παρελθόντος, αλλά με πρόσωπα δεμένα στο παρόν. Μέσα από την αφήγηση της Ασπασίας Κράλλη που υποδύεται τη Χαρίκλεια, αναμειγνύονται πόλεις, ονόματα, λαοί, γεγονότα, με κοινό συντελεστή τον Ελληνισμό. Μας κερνάει με τις ξακουστές συνταγές της, τη ζωή της. Ποίηση και πρόζα ενώθηκαν σ’ ένα αψηλάφητο όριο, οικείο, με ισορροπία λόγου, ερμηνείας και σκηνοθεσίας.

Η Ασπασία Κράλλη θύμιζε αιγυπτιακό πορτρέτο φαγιούμ καθώς μας κοίταζε μέσα στη διαύγεια του χρόνου, τόσο ζωντανά και αληθινά, που νόμιζες ότι ανήκει στην εποχή μας. Αυτό πέτυχε ο Αλεξανδρινός Κοραής Δαμάτης με αυτό το υπέροχο κείμενο, απογυμνωμένο από περιττές φράσεις, μέσα σε μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα, στο μικρό θεατράκι. Φώτισε όλα τα σκοτάδια της εποχής.

Μας συγκίνησε η φράση της Χαρίκλειας: «Μπόρεσα κι έμαθα πολλά στη ζωή μου, να μάθω να ξεχνάω δεν μπόρεσα. Σάματις το μπορεί κανείς; Εξόν από κείνους που από τα γεννοφάσκια τους έχουν δέρμα σιδερένιο, άστοργοι, δεν περνάει τίποτα μέσα τους, τίποτα, μήτε ο πόνος για θάνατο προσώπου αγαπημένου».

Η ερμηνεία της πρωταγωνίστριας θα μας μείνει αξέχαστη. Μας μετέφερε μια σπάνια εικόνα της εποχής.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Πολιτική, διάνοια και κέφι στο κέντρο του αληθινού θεάτρου
Το νόημα στη «Χορευτική πανούκλα» του Μάρκελλου βρίσκεται στην απόπειρα μιας ανιστορικής, αναγωγικής και διαλεκτικής ανάλυσης ενός συγκεκριμένου ιστορικού γεγονότος με στόχο διδακτικό και πολιτικό.
Πολιτική, διάνοια και κέφι στο κέντρο του αληθινού θεάτρου
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Αναρχική», μια πολλαπλώς «αιρετική» παράσταση
Οι Όλγα Καπαγιορίδου και Κατερίνα Φαχούρι εξηγούν γιατί αποφάσισαν να ανεβάσουν αυτό το έως τώρα άπαιχτο στη χώρα μας έργο του Ντέιβιντ Μάμετ και γιατί κατέφυγαν στη μέθοδο Ντεμίντοφ.
«Η Αναρχική», μια πολλαπλώς «αιρετική» παράσταση
ΘΕΑΤΡΟ
Τα παιδιά τα βάζουν με την πατριαρχία
Η νέα παράσταση της ομάδας που σκηνοθετεί ο Βασίλης Κουκαλάνι, βασισμένη στο έργο «Είμαστε πάτσι» του Λούντβιχ Βόλκερ, τολμά και βάζει στο στόχαστρο των παιδιών ένα από τα πιο κρίσιμα και επίκαιρα θέματα: τα...
Τα παιδιά τα βάζουν με την πατριαρχία
ΘΕΑΤΡΟ
Μια ταπεινή αυλή στα σαλόνια του μιούζικαλ
Το εγχείρημα του Χρήστου Σουγάρη παραβιάζει συχνά το πνεύμα του έργου του Καμπανέλλη, ενώ απουσιάζει η κατάρτιση των ηθοποιών στην απαιτητική τέχνη του μιούζικαλ.
Μια ταπεινή αυλή στα σαλόνια του μιούζικαλ
ΘΕΑΤΡΟ
«Μα τι σου κάναμε; Δεν ήμασταν αδιάφοροι; Δεν ήμασταν ουδέτεροι;»
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης σκηνοθετεί το εμβληματικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» και μιλά στην «Εφ.Συν.» για τον συμβολισμό και την αξία του στο σήμερα.
«Μα τι σου κάναμε; Δεν ήμασταν αδιάφοροι; Δεν ήμασταν ουδέτεροι;»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας