• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 17.9°C
    3 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 13.7°C
    1 BF
    84%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 19.3°C
    4 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.2°C
    1 BF
    65%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.5°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 13.2°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.0°C
    0 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    1 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.3°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.1°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.8°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 11.8°C / 15.7°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 12.3°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 14.0°C
    1 BF
    93%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    2 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 18.0°C
    0 BF
    64%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.3°C
    3 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.4°C
    2 BF
    94%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    2 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κακίες στο... μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς

  • A-
  • A+
Στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο διάσημος ηθοποιός για την αστεία παράσταση «The Music Critic» με την οποία εμφανίζεται απόψε στο Ηρώδειο, τέθηκαν επί τάπητος σοβαρά θέματα που αφορούν τον ρόλο της κριτικής.

Λατρεύει τον Σούμαν, αλλά επί σκηνής θα τον ακούσουμε να λέει πως «απλώς φαντάζεται τον εαυτό του συνθέτη». Το ίδιο ισχύει και για τον Μπραμς (θα πει πως είναι «ένας μπάσταρδος χωρίς κανένα μουσικό χάρισμα») και για τον Ντεμπισί που, ενώ τον ακούει με ευχαρίστηση, «είναι απλά άσχημος». Να δούμε τι θα πει και για τον Μότσαρτ που είναι ο αγαπημένος του ή για τον Μπετόβεν!

Ο θεός να μας φυλάει από το στόμα του! Που θα εκστομίσει μόνο λόγια, λέξη προς λέξη πραγματικά γραμμένα. Λόγια πραγματικών κριτικών μουσικής των τελευταίων αιώνων, συνοδεία της μουσικής που κρίνεται.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Οτι ο Τζον Μάλκοβιτς από κρινόμενος παίρνει τον ρόλο του κριτικού και με περισσή τόλμη, αλλά και σατιρική διάθεση, συμπράττει με τον διάσημο πιανίστα Hyung-ki Joo και τον Ρωσο-γερμανό βιολιστή (και εμπνευστή της παράστασης) Aleksey Igudesman στην παράσταση «The Music Critic».

Πώς μπορεί όμως μια κριτική για τον Προκόφιεφ ή τον Σοπέν να γίνει ένα σύγχρονο έργο επί σκηνής, το 2022; Την απάντηση έδωσε ο ίδιος ο ηθοποιός σε κλειστή συνέντευξη Τύπου: «Η παράσταση είναι για όλους. Είτε ξέρουν μουσική είτε όχι. Ούτως ή άλλως, η παράσταση έχει να κάνει με τη δημιουργία την ίδια και πώς αυτή μπορεί να αναδειχθεί ή να «θαφτεί» από τους κριτικούς». Η κριτική εξάλλου συνοδεύει κάθε στάδιο της ζωής (και του μυαλού;) του Τζον Μάλκοβιτς καθώς, όπως εξομολογήθηκε γελώντας, ήταν ο πατέρας του πρώτος που δεν ενέκρινε την επιλογή του να γίνει ηθοποιός! Ταυτόχρονα, βέβαια, είπε πως ο ίδιος άνθρωπος τον έμαθε να λαμβάνει υπόψη τη δική του θέση και την προσωπική του απόφαση σε κάθε θέμα και να μη συμπαρασύρεται από τους άλλους, είτε αυτοί διάκεινται θετικά είτε αρνητικά απέναντί του.

«Από αυτό το κράμα είμαι φτιαγμένος και έτσι λειτουργώ, γι’ αυτό και δεν «ιδρώνει» το αυτί μου. Για παράδειγμα, γέλασα πάρα πολύ σαν διάβασα μια πολύ αρνητική κριτική για μια παράσταση στην Κωνσταντινούπολη, που παιζόταν ανά τον κόσμο για πέντε χρόνια!». «Η κριτική έχει χάσει τη σημασία που είχε τους προηγούμενους αιώνες, ακόμα και κάποιες δεκαετίες πριν», συνέχισε ο Τζον Μάλκοβιτς. «Από τη μια έχει εκδημοκρατιστεί, εξαιτίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, από την άλλη ο κάθε ένας που έχει χρόνο γράφει ό,τι θέλει, δίχως να ξέρεις ποιος είναι, τι ξέρει ή αν ακόμα έχει δει την παράσταση την οποία σχολιάζει. Ωστόσο, η κριτική με ενδιαφέρει ως προς τη δημιουργικότητά της. Αναπόφευκτη και εκ προοιμίου σύγκρουση μεταξύ κριτικού και καλλιτέχνη δεν υφίσταται. Το σημαντικό είναι να υπάρχει εξέλιξη του δεύτερου εξαιτίας του πρώτου. Και αυτό θα γίνει αν ο καθένας κάνει τη δουλειά του, από τη θέση όπου βρίσκεται: ο κριτικός να βρει τα στοιχεία εκείνα και τις αδυναμίες ενός έργου και να τα προτείνει όχι ως εμπάθεια ή κακεντρέχεια, αλλά ως διασύνδεση με το κοινό. Και ο καλλιτέχνης να έχει τον τρόπο να ξεχωρίσει όσα μπορεί να κρατήσει από μια κριτική, ώστε να γίνει καλύτερος».

Βέβαια, ο Aleksey Igudesman είχε αντίθετη άποψη: «Οι κριτικοί είναι συνήθως σαν τους γυναικολόγους: ψάχνουν για προβλήματα. Ενώ οι καλλιτέχνες επιδιώκουν την απόλαυση!»... Γενικά, όλη η συζήτηση γύρω από αυτά τα ζητήματα εξελίχθηκε, με εξαίρεση μία μόνο ερώτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο: «Θα συμφωνούσα με την επιστροφή των Μαρμάρων στην Ελλάδα», είπε λακωνικά ο Μάλκοβιτς και συνέχισε να μιλάει περί κριτικής...


Info: Σήμερα, στις 21.00, στο Ηρώδειο (εισιτήρια στο www.ticketservices.gr) και το Σάββατο 8/10, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (εισιτήρια στο www.viva.gr)

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
Οι δύο ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στο πιο πρόσφατο έργο της Αυστριακής νομπελίστα του 2004, το εμπνευσμένο από το «σκάνδαλο της Ιμπιζα» «Μαύρο νερό», κάνουν με αυτή την αφορμή ένα ταξίδι στη σύγχρονη πολιτική...
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
ΘΕΑΤΡΟ
«Ζούμε τον πόλεμο της πληροφορίας»
Νέα «πολυκαλλιτέχνις» η -κατά κόσμον- Λουίζα Κωστούλα, ανήκοντας σε μία γενιά που καταλύει τα σύνορα μεταξύ των τεχνών, παρουσιάζει για λίγες ακόμη ημέρες στο Θέατρο του Νέου Κόσμου «Το ημερολόγιο ενός σκύλου».
«Ζούμε τον πόλεμο της πληροφορίας»
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
Εν αναμονή του αποτελέσματος της Διαρκούς Επιτροπή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στο Εθνικό Θέατρο μετά την καταγγελία του Σπύρου Μπίμπίλα για ακραία υβριστική επίθεση από τον Σταμάτη Φασουλή.
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
ΘΕΑΤΡΟ
Μιλήσαμε επιτέλους για τον... ελέφαντα στο δωμάτιο
Η πρώτη από τις ομιλίες-συζητήσεις που θα πραγματοποιηθούν φέτος όπως έχει ανακοινώσει ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος είχε ως θέμα «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo».
Μιλήσαμε επιτέλους για τον... ελέφαντα στο δωμάτιο
ΘΕΑΤΡΟ
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
«Ξαναδιαβάζοντας» την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» που παρουσιάζεται στην Επίδαυρο, ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης επιχειρεί αυτή τη φορά να αναδείξει «την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με τη δυστοπία...
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κάθε λεπτό που περνάει μεταμορφωνόμαστε»
Ο περφόρμερ-δημιουργός, Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο οποίος στο μεταίχμιο μεταξύ χορού, θεάτρου και εικαστικών τεχνών παρουσιάζει απόψε και αύριο την «Τουρνέ» στη Μικρή Επίδαυρο, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για την...
«Κάθε λεπτό που περνάει μεταμορφωνόμαστε»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας