• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.1°C / 14.1°C
    3 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.0°C / 11.0°C
    2 BF
    67%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 15.0°C
    4 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    0 BF
    70%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    4 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 9.4°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.7°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    0 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 16.4°C
    2 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    5 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    47%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 9.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 10.5°C
    3 BF
    70%
  • Ρόδος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Ψιχάλες
    10°C 9.4°C / 14.3°C
    3 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.3°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 10.6°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.3°C / 5.3°C
    1 BF
    72%

«Ο τραπεζίτης» και «Μία Ιλιάδα»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αρχετυπική αφήγηση συναντά τη δραματική επικαιρότητα

  • A-
  • A+
Το θέατρο θα παρουσιάσει τον Οκτώβριο τα έργα «Μία Ιλιάδα» της Λίζα Πίτερσεν και «Ο τραπεζίτης» των Ιγνάθιο δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγέρο, και τα δύο σε σκηνοθεσία της καλλιτεχνικής του διευθύντριας Βαρβάρας Δούκα.

Από το νησί των Φαιάκων στην Αθήνα έρχεται το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας τον Οκτώβριο με δύο έργα που αγάπησε το κοινό. Το ένα είναι η «Μία Ιλιάδα» της Λίζα Πίτερσεν σε μετάφραση Μαρίτας Αρβανίτη: ένας μονόλογος που παντρεύει με απλό τρόπο την αφήγηση της Ιλιάδας με το σήμερα και με μια συγκλονιστική λίστα από τους πολέμους που έχει ζήσει ιστορικά η ανθρωπότητα ανά τους αιώνες, στην οποία δυστυχώς πρέπει να προστεθεί αυτή τη φορά και το όνομα μιας ευρωπαϊκής χώρας, της Ουκρανίας.

Η αρχετυπική αφήγηση συναντά την τραγική επικαιρότητα. Ραψωδός αφηγητής ο Νίκος Αρβανίτης, τον οποίο συνοδεύει επί σκηνής ο μουσικός Νίκος Μεταλληνός, σε ένα ποίημα που μας θυμίζει ότι μία είναι τελικά η αδηφάγα πανδημία της ανθρωπότητας και διαχρονική. Ο πόλεμος. Και από τις αρχές της ποίησης καταγεγραμμένα τα δεινά του και ο πόνος που προκαλεί.

Στο άλλο έργο αλλάζει το τοπίο. «Ο τραπεζίτης» των Ιγνάθιο δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγέρο σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, με καυστικό χιούμορ, μας φέρνει στα χρόνια της κρίσης που τελειωμό δεν έχει, με τα «κόκκινα» δάνεια, τους πλειστηριασμούς, τις ψευδείς ειδήσεις και την ανάγκη των ανθρώπων να διοχετεύσουν την οργή τους απέναντι στη νέα βαρβαρότητα που επελαύνει σαρώνοντας τις ζωές μας. Αλλά πώς;

«Στο έργο αναγνωρίζεις και πολλές από τις ελληνικές παθογένειες. Οπως τον τύπο που εκμεταλλεύεται τις συλλογικότητες και τον θυμό της γειτονιάς για να κάνει δήθεν επανάσταση και να τους σώσει από τα «κόκκινα» δάνεια. Καταλαβαίνουμε ότι κάνουν μια απαγωγή, μπας και είναι η λύση, αλλά στο τέλος βάζουν έναν επιπλέον μπελά στο κεφάλι τους γιατί καταλήγει να μένει μαζί τους», μας λέει η σκηνοθέτρια και των δύο παραστάσεων, καλλιτεχνική διευθύντρια στο ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας, Βαρβάρα Δούκα. Και συνεχίζει παρατηρώντας ότι «η συνέχεια μένει λίγο μετέωρη γιατί μετέωρες είναι και οι καταστάσεις που ζούμε. Είμαστε σε ένα σύστημα που δεν ξέρεις αν έχει τέλος, είναι ο Θεός βοηθός και η Παναγιά μαζί μας».

Βαρβάρα Δούκα, καλλιτεχνική διευθύντρια ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας

– Ισως γιατί ο καπιταλισμός δεν προσωποποιείται;

«Ναι, δεν γλιτώνεις και ο τραπεζίτης είναι θύμα σε αυτή την περίπτωση και στο τέλος δεν ξέρει κανείς πώς να νικήσει κάτι τέτοιο. Δεν παλεύεται και σε κάνει να απορείς», μας απαντά.

Πρόκειται για ένα έργο που θέτει ερωτήματα για την πορεία των ιδεολογιών, των κινημάτων, των συλλογικών δράσεων, σε έναν περίεργο κόσμο που το διαδίκτυο ορίζει πως «αληθινό είναι ό,τι πιστεύει ο κόσμος». Μια κωμωδία από ένα επιτελείο ταλαντούχων ηθοποιών από την Κέρκυρα, των Αγγελικής Μιχαλοπούλου, Αλεξάνδρας Παγιατάκη, Γιάννη Μουμούρη, Νικόλα Κατσαρού, αλλά και με την παρουσία του Ζαχαρία Ρόχα στον ρόλο του Τραπεζίτη. Οσο για τη σκηνοθετική «ατμόσφαιρα» είναι επηρεασμένη από τα κόμικς της εποχής του Εμφυλίου, τον πολύχρωμο κόσμο της ποπ κουλτούρας, το μελόδραμα των ταινιών του Αλμοδόβαρ αλλά και τον ανελέητο σουρεαλισμό και την κοινωνική κριτική όπως κληρονομήθηκε από τον Νταλί και τον Μπουνιουέλ.

Η σκηνοθέτρια συνεχίζει να ανοίγει δρόμο για το δημοτικό θέατρο με νέα πρωτότυπη δραματουργία που συνομιλεί με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Αλλά η πορεία του θεάτρου μόνο ανέφελη δεν έχει υπάρξει. Στη συζήτησή μας δεν μπορεί να μην αναφερθεί στον γραφειοκρατικό κυκεώνα που πέρασε αφότου αποφασίστηκε να γίνει διαδημοτικό το ΔΗΠΕΘΕ και να ανήκει και στους τρεις δήμους της Κέρκυρας, γεγονός που το έβαλε στον «πάγο» για περισσότερο από έναν χρόνο μέχρι να ξαναγυρίσει στην... προηγούμενη διοικητικά κατάσταση.

«Δεν μπορούσε να ληφθεί καμία απόφαση ούτε να γίνει καμία παραγωγή ούτε να πληρωθεί κανείς αφού, ανάμεσα σε άλλα, πρακτικά αυτό σήμαινε ότι μια έγκριση προϋπολογισμού π.χ. όφειλε να περάσει από τρία δημοτικά συμβούλια», μας εξηγεί η κ. Δούκα. Ε, για την πανδημία ας μη μιλήσουμε καλύτερα. Ωστόσο όρεξη και όραμα να υπάρχουν: και αυτά φαίνεται πως περισσεύουν. Γι’ αυτό η ίδια και οι στενοί της συνεργάτες κατόρθωσαν να δημιουργήσουν το στούντιο, ένα μικρό θέατρο μέσα στο δημοτικό θέατρο, να ανοίξουν το θέατρο στην πόλη αλλά και να ακουστεί η ελληνική γλώσσα σε δύο μνημειακά θέατρα της Αλβανίας, της Αδριανούπολης και της Αρχαίας Φοινίκης.


📌 ΙΝFΟ: Το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας στην Αθήνα. Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι. «Μία Ιλιάδα»: Τετάρτη 5 Οκτωβρίου έως Κυριακή 9 Οκτωβρίου στις 21.00 «Ο τραπεζίτης»: Τετάρτη 12 Οκτωβρίου έως Κυριακή 16 Οκτωβρίου στις 21.00. Προπώληση: viva.gr.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Τα μάτια τέσσερα» στη χώρα όπου η Δικαιοσύνη είναι απαξιωμένη
O Γιώργος Πυρπασόπουλος σκηνοθετεί «Τα μάτια τέσσερα» του Γιάννη Τσίρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση της παράστασης.
«Τα μάτια τέσσερα» στη χώρα όπου η Δικαιοσύνη είναι απαξιωμένη
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Ελλάδα δεν μαθαίνει ποτέ από τα λάθη της»
Η νέα παράσταση της Ρούλας Πατεράκη έχει να κάνει με το θέμα της Ιστορίας στην Ελλάδα με τους πρωταγωνιστές να έρχονται αντιμέτωποι με το ανοιχτό προσωπικό και συλλογικό τραύμα της αδιανόητης καταστροφής.
«Η Ελλάδα δεν μαθαίνει ποτέ από τα λάθη της»
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκεύασε και σκηνοθετεί τους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν την παρουσίαση τους στην Μικρή Επίδαυρο.
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» για το Φεστιβάλ Αθηνών και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση του έργου και τη διαχρονικότητά του στα ζητήματα δικαιωμάτων.
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
ΘΕΑΤΡΟ
Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου
Ο πρωτοποριακός Γερμανός σκηνοθέτης που φέρνει στην Επίδαυρο τον Ιούλιο τον «Αγαμέμνονα» σε συμπαραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ με το Residenz Theater του Μονάχου, παρουσίασε τους βασικούς άξονες της οπτικής...
Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας