• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.9°C / 22.9°C
    4 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 21.4°C
    2 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.1°C / 24.0°C
    1 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 20.0°C
    2 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    4 BF
    37%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.3°C / 19.0°C
    0 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 16.5°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    32%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 24.3°C
    4 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    4 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 21.8°C
    6 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    2 BF
    94%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.5°C / 21.9°C
    2 BF
    30%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 21.6°C
    2 BF
    52%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.2°C / 23.8°C
    4 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.2°C / 22.7°C
    3 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 20.3°C
    2 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 19.7°C
    3 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    48%

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Γιάννης Μόσχος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επανεκκίνηση με έμφαση στη δημοκρατία και τη διαφορετικότητα

  • A-
  • A+
Η «βεντάλια» του πρώτου ολοκληρωμένου προγραμματισμού της σεζόν από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχο άνοιξε, αποκαλύπτοντας ένα μεθοδικό όραμα προσανατολισμένο στους προβληματισμούς ενός σύγχρονου φορέα, με προτάσεις και ονόματα που ανταποκρίνονται σε μια μεγάλη γκάμα θεατρόφιλων.

Ενα όνομα και ένα όραμα - σε αυτά τα δύο είναι αφιερωμένο το νέο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου. «Η φετινή σεζόν είναι αφιερωμένη στην Ειρήνη Παπά», είπε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Γιάννης Μόσχος. «Οσο για τον βασικό άξονα που διατρέχει όλες τις παραστάσεις και τις παράλληλες δράσεις μας, αυτός συμπυκνώνεται στη φράση: «Είμαστε όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίδιοι». Η διαφορετικότητα είναι η λέξη-κλειδί για τις φετινές επιλογές του ρεπερτορίου και των καλλιτεχνικών συντελεστών».

Προχθές το βράδυ έγινε η παρουσίαση του νέου προγράμματος του νέου Εθνικού Θεάτρου, στο κλειστό θέατρο του Σχολείου της Αθήνας «Ειρήνη Παπά», όπου στεγάζεται και η σχολή του. Λέμε «νέο» Εθνικό, αφ’ ενός γιατί για πρώτη φορά ο μεγαλύτερος θεατρικός οργανισμός της χώρας έχει έναν καλλιτεχνικό διευθυντή που επελέγη μέσω διαγωνισμού και δεν διορίστηκε από το ΥΠΠΟΑ και αφ’ ετέρου γιατί φέτος, το Εθνικό Θέατρο κλείνει τα 90 του χρόνια - αν δεν είναι τώρα καιρός για αλλαγή και επανεκκίνηση, πότε είναι;

Μπορεί φέτος το καλοκαίρι το Εθνικό να είχε δύο παραγωγές («Μήδεια» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γ. Καλαβριανού και «Αίαντας» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Α. Ξάφη), ωστόσο τώρα είναι η πρώτη φορά που ο Γιάννης Μόσχος παρουσιάζει το δικό του ολοκληρωμένο όραμα (και πρόγραμμα) για τον οργανισμό. Ο ίδιος τόνισε πως για τον χειμώνα του 2022-23 «έχει σχεδιαστεί ένα ρεπερτόριο που επιχειρεί να καλύψει όλο το φάσμα: κλασικά γνωστά έργα, άπαιχτα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, θεατρικές διασκευές λογοτεχνικών κειμένων και σεναρίων ταινιών, πρωτότυπες κειμενικές συνθέσεις. Την ίδια ποικιλομορφία έχει και η επιλογή των σκηνοθετών: δόκιμοι σημαντικοί δημιουργοί, νέοι που σκηνοθετούν για πρώτη φορά, όπως και γνωστοί καλλιτέχνες που θα κάνουν το ίδιο. Αντίστοιχη είναι και η ποικιλομορφία των άλλων καλλιτεχνικών συντελεστών και ηθοποιών: με το Εθνικό θα συνεργαστούν πρωτοεμφανιζόμενοι καλλιτέχνες αλλά και έμπειροι θεατράνθρωποι».

Τέσσερις θα είναι οι βασικές Σκηνές του... νέου Εθνικού:

1. Θα ξεκινήσουμε από την Πειραματική Σκηνή, διότι ο Γ. Μόσχος την «επανεκκίνησε» με την αρχική της αποστολή -μετά την ουσιαστική κατάργησή της από τον προκάτοχό του, Δ. Λιγνάδη- αφιερώνοντάς την όχι πια στο «αρχαιόθεμο δράμα» αλλά και πάλι στην έρευνα. Τρεις θα είναι οι επικεφαλής της «Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών», εναλλάξ, με μονοετή θητεία έκαστος, αρχής γενομένης από τον Γιώργο Κουτλή που διευκρίνισε ότι «ύστερα από μια διακοπή δύο χρόνων και πιάνοντας το νήμα από εκεί που το άφησαν ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, οι οποίοι συνέχισαν το έργο των προκατόχων τους, η Πειραματική Σκηνή επιχειρεί να είναι ένας τόπος νέων αναπάντεχων ιδεών, συνάντησης, ζύμωσης, δοκιμής, ανακάλυψης νέων τρόπων και νέων φωνών».

Στη Σκηνή αυτή («Κατίνα Παξινού») θα δούμε: «Περιπατητική παράσταση - Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε» σε σύλληψη, σκηνοθεσία Μπρικένας Γκίστο (ένα ξεκάθαρα πολιτικό σχόλιο για μια πόλη όπου δολοφονούνται πολίτες: Αλέξανδρος, Ζακ, Παύλος. Από 18/11). «Οι προβοκάτορες» του Γιάννη Αποσκίτη σε σκηνοθεσία Ορέστη Σταυρόπουλου (και οι δύο μάς συστήνονται για πρώτη φορά με μια σουρεαλιστική κωμωδία που σατιρίζει τους μηχανισμούς της εξουσίας και των fake news. Από 1/12). «Δε φάιναλ θολούθιον» των Κωστάκη Ανάν και Suyako σε σκηνοθεσία Σωτήρη Ρουμελιώτη (χιούμορ, κυνική παρατήρηση της πραγματικότητας και έξυπνος αυτοσαρκασμός. Από 27/1/2023). «Goodbye, Lindita» σε σύλληψη, σκηνοθεσία Μάριο Μπανούσι (ένα σύγχρονο παραμύθι, μια παραβολή για τη ζωή μετά τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, βασισμένη στις ταφικές παραδόσεις των Βαλκανίων. Από 23/3/2023). «Yes, we can’ t» σε σύλληψη, σκηνοθεσία Μαριλένας Κατρανίδου (μια παράσταση για την «κοινωνία της κόπωσης» που βασίζεται στη φιλοσοφία του Νοτιοκορεάτη φιλοσόφου και θεωρητικού του πολιτισμού, Μπιουνγκ-τσουλ Χαν. Από 19/5/2023).

2. Στην Κεντρική Σκηνή, τη σκυτάλη παίρνουν τρία έργα κλασικών συγγραφέων: Ο Σταμάτης Φασουλής θα σκηνοθετήσει τους «Βρικόλακες» του Χένρικ Ιψεν (το έργο που ανεβαίνει από 26/10 είχε να παρουσιαστεί στο Εθνικό από το 1997). Οι Ακύλλας Καραζήσης και Νίκος Χατζόπουλος συν-σκηνοθετούν τη «Σπασμένη στάμνα» του Χάινριχ φον Κλάιστ (μια παρωδία απονομής δικαιοσύνης του 18ου αι., τόσο σύγχρονη όσο και κριτική των κοινωνικών συμβάσεων και των φαντασιώσεων περί ένδοξου παρελθόντος! Από 10/12). Τέλος, ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί το πλέον κλασικό έργο, «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Σέξπιρ (από 4/3/2023).

3. Στο Θέατρο Rex-Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» θα μεταφερθούν από τη μεγάλη οθόνη «Τα φώτα της πόλης» του Τσάρλι Τσάπλιν ως μιούζικαλ πλέον (!) σε πρωτότυπη μουσική Θοδωρή Οικονόμου, στίχους Σταύρου Σταύρου και σκηνοθεσία Αμάλιας Μπένετ (από 18/11). Η μουσική θα επικρατεί και στην παράσταση «Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε σύλληψη, σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου. Πρόκειται για ένα έργο το κείμενο του οποίου συνυπογράφουν ο ίδιος με τη Λένα Κιτσοπούλου και τον Γιάννη Αστερή και που για χάρη του ανεβαίνουν στη σκηνή η Χάρις Αλεξίου, η Ελλη Πασπαλά και ακόμη 23 ηθοποιοί και μουσικοί. Θέατρο εν θεάτρω, είναι μια κωμωδία/νυχτερινή φάρσα που εκτυλίσσεται μεταξύ ενός θιάσου που ύστερα από μια παράσταση στην Επίδαυρο πάνε σε γνωστό εστιατόριο της περιοχής (από 16/2/2023).

4. Στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» θα παρουσιαστούν τρία έργα σε πανελλήνια πρώτη: «Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ» του Ντμίτρι Ντανίλοβ σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή (μια ενοχλητική σάτιρα με καφκικές αναφορές στην κυρίαρχη κουλτούρα. Από 14/10), «Ο Αλλος» της Πένυς Φυλακτάκη σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου (ένας ματαιωμένος γάμος «ξεσκεπάζει» τις παθογένειες της σύγχρονης κοινωνίας. Από 21/12) και σε σκηνοθεσία του ίδιου του Μόσχου το «Ενα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» του Τόνι Κούσνερ (για την άνοδο και εγκαθίδρυση του ναζισμού, από έναν από τους πλέον ριζοσπαστικούς Αμερικανούς συγγραφείς. Από 1/3/2023).

Ταυτόχρονα, θα λειτουργήσουν οι Σκηνές του Μικρού Εθνικού («Ελένη Παπαδάκη» και Εφηβική Σκηνή), όπου εκτός από εκπαιδευτικά εργαστήρια για παιδιά, εφήβους και ενήλικες, θα δούμε τις παραστάσεις: «Η Χάιντι και τα βουνά» του Ανδρέα Φλουράκη σε σκηνοθεσία Ιούς Βουλγαράκη (από 28/10), «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καραούλη (από 23/11) και «Ιστορίες για να μην κοιμάσαι» σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου (από 28/4/2023).

Τέλος, το Εθνικό θα ανοιχτεί στον δημόσιο διάλογο με σειρά συζητήσεων για καίρια κοινωνικά θέματα. Ο κύκλος αυτών των συζητήσεων θ’ ανοίξει τη Δευτέρα 3/10 (19.00 Κεντρική Σκηνή), με θέμα «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo». Θα μιλήσουν οι: Γ. Μόσχος, Φ. Αποστόλου, Ι. Βουλγαράκη, Γ. Καπουτζίδης, Α. Καραζήσης, Δ. Καραντζάς, Ι. Κέιν, Ρ. Λουιζίδου, Σ. Μπιμπίλας, Χ. Χειλά-Φαμέλη και Σ. Ευτυχίδου.

■ Ηδη από χθες και έως και την ερχόμενη Τετάρτη, το Εθνικό προσφέρει όλα τα εισιτήρια με προαγορά 10 ευρώ!

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Τα σωματεία στο Εθνικό Θέατρο διεκδικούν. Τι θα γίνει με την παράσταση «Μήδεια»;
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι εργαζόμενοι είναι ανάστατοι και δεν πρόκειται να κάνουν πίσω, παρότι οι συνομιλίες (στις οποίες μετέχει και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού) συνεχίζονται - αλήθεια, η κ....
Τα σωματεία στο Εθνικό Θέατρο διεκδικούν. Τι θα γίνει με την παράσταση «Μήδεια»;
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Γ. Μόσχος ανοίγει παράθυρα στο σήμερα
Την παρουσίαση των καλοκαιρινών παραστάσεων, αλλά και το προγράμματος της χειμερινής σεζόν ανακοίνωσε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος, σε συνέντευξη Τύπου.
Ο Γ. Μόσχος ανοίγει παράθυρα στο σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
«Παίρνουμε την ευθύνη, αναλαμβάνουμε το χώρο και τον χρόνο»
Εκτός του Εθνικού Θεάτρου βρίσκεται μέχρι στιγμής η Αφανής Συμμετοχική Εταιρεία, επιτροπή της οποίας αναμένει συνάντηση με τη νέα διευθύντρια Έρι Κύργια, ενώ καταγγέλλεται ότι υπάρχουν ήδη αστυνομικά όργανα...
«Αναλαμβάνεται» το Εθνικό Θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
«ΚΘΒΕ ανοιχτό σε όλους και για όλους»
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της δεύτερης μεγαλύτερης κρατικής σκηνής παρουσίασε το πρόγραμμα της χρονιάς δίνοντας το στίγμα μιας νέας εποχής, παραγωγικής και πολυσυλλεκτικής.
«ΚΘΒΕ ανοιχτό σε όλους και για όλους»
ΘΕΑΤΡΟ
Με αισιοδοξία σε πείσμα των καιρών
Το Θέατρο του Νέου Κόσμου «φρεσκοβαμμένο και ανακαινισμένο» όπως μας λέει ο Β. Θεοδωρόπουλος «είναι έτοιμο να υποδεχτεί το κοινό του σε συνθήκες, ευχόμαστε, κανονικότητας...».
Με αισιοδοξία σε πείσμα των καιρών
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»
Ο Γιάννης Ευθυμιάδης μεταφέρει από σήμερα στη νέα σκηνή «Ωμέγα» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά δραματοποιημένο το μεγάλο του ερωτικό ποίημα «Αλκίνοος».
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας