• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.0°C
    2 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.7°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.7°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 28.3°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    1 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    59%

Ρούλα Πατεράκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σηκώνοντας το πέπλο της Ιστορίας

  • A-
  • A+
Μορφές γυναικών μπροστά στην ετυμηγορία της μοίρας τους, φωνάζοντας, τραγουδώντας, θρηνώντας σε μια παράσταση που σκηνοθέτησε η Ρούλα Πατεράκη.

Οι καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα το βράδυ της Παρασκευής στη Μονή Δαφνίου. Μέσα στα ιερά των ναών, ανάμεσα στα κελιά των μοναχών, στις στοές, στα ερείπια μνημείων έγινε μια πομπή λιτανείας, ένα ζωντανό προσκύνημα στα εικονοστάσια της βυζαντινής μονής, από 8 ηθοποιούς που μετέδωσαν την ιστορία της Μικρασιατικής Καταστροφής σαν περιπλανώμενες ψυχές που δεν βρίσκουν πέρασμα, παρά μόνο πληγές και οδύνη.

Οι αφηγήσεις τους, κομμάτια ζωής από αίμα αλήθειας και μνήμης. Μια παρουσίαση της Ιστορίας που δε μπορείς να αισθάνεσαι μόνο θεατής της, όταν η Φιλαρέτη Κομνηνού, μία από τις πρωταγωνίστριες, λέει: «Καλύτερα ο τρόμος του κενού… Η Σμύρνη χάνεται…». Αναβίωσε με την ερμηνεία της εκείνη την εποχή. Ενώθηκε με τον χρόνο, δεν την κοίμισε η σιωπή του. Εσκαψε στα θραύσματα των αναμνήσεων, τα έκανε βίωμα. Οι λέξεις της έγιναν γρανίτες στην αφήγησή της: «Ηθελα να κρύψω τα χρυσά βραχιόλια μου», ανασηκώνοντας τα χέρια της, με τις παλάμες ακίνητες και όρθιο τον λαιμό. Βλέποντας το σχήμα των χεριών, αυτή την ακαταμάχητη χάρη που έχει στη σκηνή, θαυμάζεις έργο σπουδαίου τεχνίτη. Με τι ταλέντο διαστέλλει την ψυχή και απομαγνητίζει τη σιωπή της!

Η Ιουλία (Φ. Κομνηνού) κουβαλούσε στη μνήμη όλο το δράμα, όχι σαν μάρτυρας, αλλά σαν δρων πρόσωπο. Αυτό το χτυπημένο, προδομένο, βιασμένο, ζωντανό σώμα της Ιστορίας, της Μικρασιατικής Καταστροφής, γίνεται στην παράσταση εικόνα που αναβλύζει μύρο, γίνεται ωδή, βυζαντινός ψαλμός. Η απορία με το αδιέξοδο εγκλωβισμένα: «Θα γίνει ανταλλαγή;», γίνεται πέρασμα στον χρόνο που έχει σωπάσει επί έναν αιώνα και θα ξαναπιάσει τον γυρισμό του για να διεκπεραιωθεί η εκκρεμότητα.

Και οι 8 σκόρπιζαν ένα ανατολίτικο άρωμα, με λόγια απλά αλλά με βαθύ νόημα. Μορφές γυναικών μπροστά στην ετυμηγορία της μοίρας τους, φωνάζοντας, τραγουδώντας, θρηνώντας. Φευγαλέες αλλά ανεξάλειπτες. Συμβολίζουν έναν αιώνιο πόνο. Αλλά και ο Κοσμάς Φοντούκης με τον δυνατό μονόλογό του μάς συγκλόνισε.

Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθέτησε το έργο με ένα δικό της, δυνατό κείμενο. Ανασταίνει εικόνες αυτής της τραγωδίας που έζησαν οι Ελληνες και αποσιωπήθηκαν ή συσκοτίστηκαν. Ολοι οι ηθοποιοί ανασήκωσαν με ξεχωριστό τρόπο άκρες από το πέπλο της Ιστορίας, ξαναζώντας εκείνη την εποχή με αναμνήσεις που δεν επουλώθηκαν.


📌 Ηθοποιοί/performers: Φιλαρέτη Κομνηνού, Δήμητρα Χατούπη, Κοσμάς Φοντούκης, Νάντια Μουρούζη, Ειρήνη Καράγιαννη, Ευανθία Κουρμούλη, Μαρία Κουρμούλη, Ρούλα Πατεράκη

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκεύασε και σκηνοθετεί τους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν την παρουσίαση τους στην Μικρή Επίδαυρο.
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
ΘΕΑΤΡΟ
Να νιώσουμε πως οι «Πέρσες» είμαστε εμείς
Η επέμβαση του Δ. Καραντζά στο έργο αφορά τελικά ένα σχετικά μικρό μέρος του και στοχεύει στην απεικόνιση κυρίως και λιγότερο στην κειμενική του διάσταση με ένα αποτέλεσμα όμως ριζοσπαστικό.
Να νιώσουμε πως οι «Πέρσες» είμαστε εμείς
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» για το Φεστιβάλ Αθηνών και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση του έργου και τη διαχρονικότητά του στα ζητήματα δικαιωμάτων.
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ιχνη της Αντιγόνης» στον βίο σύγχρονων γυναικών
Στα «Ιχνη της Αντιγόνης» η διαχρονική έμφυλη βία, ο κοινός φόβος, η απογοήτευση, η οργή, η αλληλεγγύη είναι μερικά από τα επίκαιρα θέματα που ξετυλίγονται μέσα από το έργο.
«Ιχνη της Αντιγόνης» στον βίο σύγχρονων γυναικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας