• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.0°C
    2 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.7°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.7°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 28.3°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    1 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    59%

Πέθανε ο θεατρικός συγγραφέας και πεζογράφος Μάριος Ποντίκας

  • A-
  • A+

«Έφυγε» σε ηλικία 80 ετών ο σημαντικός θεατρικός συγγραφέας και πεζογράφος Μάριος Ποντίκας. Από τους κορυφαίους του μεταπολιτευτικού «ρεαλιστικού νεοελληνικού θεάτρου», με επιτυχίες που άφησαν εποχή, ο Μάριος Ποντίκας έγραψε διαχρονικά και επίκαιρα κείμενα.

Ο Μάριος Ποντίκας γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, το 1942. Ήταν απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών της Αθήνας. Για μεγάλο χρονικό διάστημα απασχολήθηκε στην διαφήμιση ως κειμενογράφος - δημιουργικός συντελεστής. Είχε διασκευάσει κείμενα της ελληνικής πεζογραφίας για την τηλεόραση (Χαμένη 'Ανοιξη του Στρ.Τσίρκα, Η αγάπη άργησε μια μέρα της Λ. Ζωγράφου, κ.α).

Έργα του έχουν παρουσιαστεί στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (Ο γάμος), στο Εθνικό Θέατρο (Τρομπόνι, Ορθός Λόγος, Θεατές), στο Θέατρο ΣΤΟΑ (Θεατές, Εσωτερικαί Ειδήσεις, Κοίτα τους, Ο λάκκος και η φάβα, Η πανοραμική θέα μιας νυχτερινής εργασίας, Η γυναίκα του Λωτ -έργο που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τη Θεατρική Σκηνή του Α. Αντωνίου με τίτλο ΕΣΤΩ), στο Θεσσαλικό Θέατρο (Η διαθήκη, Εθνική γιορτή), στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Η γυναίκα του Λωτ, Τρομπόνι) και σε άλλες σκηνές, μεταξύ των οποίων πολλές ερασιτεχνικές.

Είχε εκδώσει δύο συλλογές με πεζογραφήματά του (Δραπέτης γηροκομείου, Κλειδαρότρυπα και άλλες ιστορίες) αρκετά από τα οποία έχουν προδημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά. Το 2012 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης το βιβλίο του «Ζήτω», μια ανθολόγηση διηγημάτων από παλαιότερες δημοσιεύσεις τους, και το 2014 το «Κουταμάρες (και μια εξυπνάδα)».

Συλλυπητήριο μήνυμα του ΥΠΠΟΑ

Συλλυπητήρια μηνύματα για την απώλεια του Μάριου Ποντίκα εξέδωσαν, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, και ο υφ. Πολιτισμού και Αθλητισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης.

«Στα θεατρικά έργα του Μάριου Ποντίκα ξεδιπλώνεται ολόκληρη η μεταπολιτευτική Ελλάδα. Μέσα από τον λόγο των ηρώων του υπήρχαν πάντα αναφορές στην ιστορία, την κοινωνία, τις προσωπικές σχέσεις. Ακολουθώντας τη ρεαλιστική κατεύθυνση στη γραφή του, ο Μάριος Ποντίκας δημιούργησε χαρακτήρες που γίνονταν οικείοι στους θεατές από τις πρώτες στιγμές της παράστασης. Στήριξε με τα έργα του το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, το Θέατρο Τέχνης και το θέατρο ΣΤΟΑ, με το οποίο είχε μια μακρά και στενή συνεργασία. Ο “Λάκκος και η Φάβα”, η “Γυναίκα του Λωτ”, ο “Ορθός Λόγος”, ο “Γάμος”, μερικά μόνο από τα έργα της πλούσιας εργογραφίας του, θα συνεχίσουν να κοσμούν το νεοελληνικό θέατρο. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στους οικείους και στους φίλους του», αναφέρει η Λίνα Μενδώνη.

Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Ο Μάριος Ποντίκας είχε πει ότι "η ιστορία του θεάτρου είναι μια συνεχής μετακίνηση ορίων γραφής, παράστασης, ακόμα και θέσεων". Ο ίδιος μετακινούνταν διαρκώς, από τον θεατρικό λόγο στον πεζό, και από το σενάριο στη διαφήμιση. Είχε συνεργαστεί και με το Εθνικό Θέατρο και με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ενώ χάρη σε αυτόν είχαμε δει κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες τηλεοπτικές μεταφορές της ελληνικής λογοτεχνίας. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του».

Δήλωση της βουλευτού Αχαΐας και Τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Σίας Αναγνωστοπούλου

Ακόμα ένας εργάτης της γραφής και της τέχνης, ένας όμορφος άνθρωπος έφυγε σήμερα. Ο Μάριος Ποντίκας, ο θεατρικός συγγραφέας που περιέγραψε με ένα ιδιαίτερο χιούμορ στα έργα του, τις παθογένειες και τα αβέβαια στηρίγματα της μεταπολιτευτικής ελληνικής κοινωνίας.

Ποιος από την γενιά μας δεν θυμάται τους εξαιρετικούς ''Θεατές'', ποιος μπορεί να ξεχνά την στενή συνεργασία του με το θέατρο Στοά. Συναντηθήκαμε μαζί του μέσα από τους ήρωες που δημιουργεί ένα κατά βάση ρεαλιστικό θέατρο, άξονας πάνω στον οποίο πάτησε και το δικό του έργο, με μια ιδιαίτερη όμως χρήση του εσωτερικού, ελλειπτικού λόγου, αυτού που ο ίδιος εύστοχα περιγράφει ως τη ''μαγική μετατροπή των πραγμάτων, αυτών που φαίνονται, σε άλλα που δεν φαίνονται''.

Ένα αντίο σεβασμού στον Μάριο Ποντίκα και μια υπόσχεση επιστροφής και αγκαλιάσματος των έργων του. Τα συλλυπητήρια μου σε όλους τους αγαπημένους του ανθρώπους.

Το ΚΚΕ αποχαιρετά τον Μάριο Ποντίκα

Το ΚΚΕ αποχαιρετά με σεβασμό τον Μάριο Ποντίκα, «θεατρικό συγγραφέα, σεναριογράφο και πεζογράφο, σημαντικό εκπρόσωπο του μεταπολιτευτικού νεοελληνικού θεάτρου, ο οποίος «εξέθεσε» μέσα από το έργο του, τη σαθρή και τυραννική για τους πολλούς πραγματικότητα δεκαετιών», αναφέρει στην ανακοίνωσή του.

«Με οξεία κριτική ματιά, με κείμενα που κινούνταν «κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων», αλλά και πινελιές μελαγχολίας αποτύπωσε και στηλίτευσε το «πέρασμα» στην εποχή του «ατομικισμού», της προσωρινής προοπτικής «ατομικής ευημερίας» και το «βόλεμα της πονηριάς», προσθέτει.

Ο Μάριος Ποντίκας διασκεύασε κείμενα της Ελληνικής Πεζογραφίας για την τηλεόραση (Χαμένη 'Ανοιξη του Στρατή Τσίρκα, Η αγάπη άργησε μια μέρα της Λ. Ζωγράφου κ.ά.).

Έργα του έχουν παρουσιαστεί στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στο Εθνικό Θέατρο, στο Θέατρο Στοά, στο Θεσσαλικό Θέατρο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Η Γυναίκα του Λωτ ) και σε άλλες σκηνές, μεταξύ των οποίων πολλές πανεπιστημιακές, ημικρατικές, ερασιτεχνικές.

Επίσης εξέδωσε δύο συλλογές με πεζογραφήματά του» αναφέρει ανακοίνωση του κόμματος.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα συλλυπητήριά του στους οικείους του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Αρχετυπικός» Διαλεγμένος αλλά και πάντα επίκαιρος
Οι Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου ανεβάζουν, για δεύτερη χρονιά, ένα εμβληματικό θεατρικό του σύγχρονου νεοελληνικού ρεπερτορίου, που είχε περισσότερα από 20 χρόνια να ανέβει στη σκηνή.
«Αρχετυπικός» Διαλεγμένος αλλά και πάντα επίκαιρος
ΘΕΑΤΡΟ
«Είναι απολύτως παράλογα αυτά που ζούμε»
Η ομάδα ΚΝΟΤ δημιουργήθηκε με σκοπό την παράσταση «Πεθαίνω σαν χώρα» από το ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Δημητριάδη που 45 χρόνια μετά από την έκδοσή του παραμένει σύγχρονο και εξαιρετικά προφητικό.
«Είναι απολύτως παράλογα αυτά που ζούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ηθελα να μιλήσω στη γλώσσα της γενιάς μου για το stalking»
Η συγγραφέας του «Νυχιάνγκ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, γράφει για όσα μπορούν να αποκαλυφθούν την ώρα της ιεροτελεστίας του μανικιούρ και μιλά για τη σχέση της με το θέατρο.
«Ηθελα να μιλήσω στη γλώσσα της γενιάς μου για το stalking»
ΘΕΑΤΡΟ
Το «Μπλε» στο Bios
Το ΜΠΛΕ είναι μία περφόρμανς που πραγματεύεται το ενδογενές και εξωγενές άγχος, τα ψυχοσωματικά συμπτώματά του και την ευαλωτότητα του ατόμου.
Το «Μπλε» στο Bios

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας