• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.0°C
    2 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.7°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.7°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 28.3°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    1 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    59%

«Σμύρνη οδός Μνήμης», ένα θεατρικό έργο που συνομιλεί με την Ιστορία

  • A-
  • A+
Η Ευανθία Στιβανάκη, σκηνοθέτης, «επιστρέφει» με θεατρικό έργο στη μικρασιατική ιστορική μνήμη

Η πατρινή καθηγήτρια θεατρικών σπουδών του ΕΚΠΑ και σκηνοθέτης, Ευανθία Στιβανάκη «επιστρέφει» και συνομιλεί με τη μικρασιατική ιστορική μνήμη, με το θεατρικό της έργο «Σμύρνη οδός Μνήμης». Το βιβλίο παρουσιάστηκε, στο χώρο εκδηλώσεων του 50ού φεστιβάλ βιβλίου 2022, στη σκηνή «Κοσμάς Πολίτης». Κυκλοφορεί σε 120 σελίδες, με σχέδια του Στάθη Βατανίδη, με τριάντα τρεις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Λάμπρου Τσακριλή, σε επιμέλεια του Βάλτερ Πούχνερ, ομ. καθηγητή θεατρικών σπουδών του ΕΚΠΑ, από τις εκδόσεις Νίκας - Θέατρο.

Για το βιβλίο μίλησαν οι, Σταμάτης Κραουνάκης, συνθέτης, Νάγια Μποέμη, θεατρολόγος, Θεόδωρος Ξάνθος, καθηγητής πανεπιστημίου δυτικής Αττικής, καρδιολόγος, θεατρολόγος, ενώ την εκδήλωση παρουσίασε ο Ιωσήφ Βιβιλάκης, καθηγητής θεατρολογίας του ΕΚΠΑ. Αποσπάσματα απ’ το βιβλίο διάβασαν οι ηθοποιοί Βίκυ Βολιώτη, Αλεξάνδρα Κουλούρη, Αγγελική Νταλιάνη, και Στέλιος Πετράκος.

«Τά τ’ εόντα, τά τ’ εσσόμενα πρό τ’ εόντα» / τα τωρινά, τα μελλούμενα, τα περασμένα, σημειώνει ο Όμηρος, στην Ιλιάδα, στο κεφάλαιο Α΄, 70. Οι μαρτυρίες των γυναικών, και το χρέος στη Μικρασιατική ρίζα, έχουν συνδετικό μοτίβο τη δραματική διασκευή της ιστορίας ενός αιχμαλώτου, του Στρατή Δούκα.

• Η Μυρσίνη, η Φιλιώ, η Αρμένισσα, η Δέσποινα, η Βιολέτα, η Μόρφω, η Κλειώ, η Φωτεινή, ο Νικόλας, ο Αναστάσης, ο βαρκάρης, ο Χακίμ, ο Γκιουλέν, ο Ασλάν και ο ανταποκριτής Χέμιγκγουέϊ, είναι κάποια από τα πρόσωπα του έργου. Το έργο έχει ανέβει το 2013, στο θέατρο Απόλλων, από τη θεατρική ομάδα Πύργου.

Οι πρώτοι συλλαβισμοί, οι ονοματοθεσίες των οδών της γειτονιάς της: Σμύρνης, Ιωνίας, Εφέσου, Περγάμου, Καισαρείας, Κυδωνιών, Πριγκιποννήσων, Πόντου, Βενιζέλου, Πλαστήρα. Τα πρώτα «παραμύθια», οι μαρτυρίες όσων επέζησαν. Η Εκάβη, η Ανδρομάχη, η Κασσάνδρα και η Πολυξένη, ζούσαν στο ίδιο σπίτι. Φιγούρες ισχυρές, ανυπέρβλητες, συνύφαιναν την ελπίδα, με το πένθος, την οδύνη με τον αγώνα.

Η Ευανθία Στιβανάκη, επιστρέφει στη μικρασιατική μνήμη, αλλά όχι στη γενέτειρα - Πάτρα, η οποία τις τελευταίες δεκαετίες, την θέλει «ξεριζωμένη», αφού της αρνείται επίμονα μέχρι σήμερα, τη σκηνοθετική μπαγκέτα του ΔΗΠΕΘΕ της.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Ισλαχανέ: μια ιστορία για το κοινό καλό και τους αφανείς
Ενα τραυματικό γεγονός η Μικρασιατική Καταστροφή. Ενα κτίριο-μνημείο, όχι μόνο συνύπαρξης αλλά και φροντίδας για τον ευάλωτο, έγνοιας για το κοινό καλό, το Ισλαχανέ, που στα τουρκικά σημαίνει «Σπίτι της...
Ισλαχανέ: μια ιστορία για το κοινό καλό και τους αφανείς
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φως στην Ιστορία από έναν αυτόπτη μάρτυρα
Ο Δημήτρης Φωτιάδης στο νέο του βιβλίο για την Μικρασιατική Καταστροφή αξιολογεί σωστά, συμπεραίνει δίχως να αυθαιρετεί, βεβαιώνει παραθέτοντας χρήσιμα τεκμήρια και εξηγεί με σημειώσεις, αναφορές, παροράματα,...
Φως στην Ιστορία από έναν αυτόπτη μάρτυρα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Παρουσιάσεις βιβλίων
Bazaar βιβλίου και σειρά εκδηλώσεων στο Βιβλιοπωλείο της Ραχήλ ● Το νέο βιβλίο του Φώτη Καγγελάρη «Τρόπος του λέγειν. Η μορφή των πραγμάτων στην τέχνη και τον βίο, ιδιαίτερα στην αρχιτεκτονική» στο νεοκλασικό...
Παρουσιάσεις βιβλίων
MEDIA
Τα εγκλήματα των ναζί στην Κρήτη
Η «Εφ.Συν.» τιμά τα 80 χρόνια από τη Μάχη της Μεγαλονήσου • Το ντοκουμέντο της «Εκθεσης της Κεντρικής Επιτροπής Ωμοτήτων εν Κρήτη» με τις υπογραφές των Ν. Καζαντζάκη, Ι. Καλιτσουνάκη και Ι. Κακριδή, καθώς και...
Τα εγκλήματα των ναζί στην Κρήτη
ART - ΝΕΑ
Αναμνήσεις του ελληνικού θεάτρου στην ταβέρνα του Λεωνίδα
Οι μαρτυρίες που συγκεντρώνει ο Φώτης Απέργης στο βιβλίο του «Η Κάλλας, ο Μινωτής, ο Κουν και τα μαγειρευτά της Κάκιας» είναι αφιερωμένη στην πιο διάσημη ίσως οικογένεια του ελληνικού θεάτρου.
Αναμνήσεις του ελληνικού θεάτρου στην ταβέρνα του Λεωνίδα
ΘΕΑΤΡΟ
Δύναμη δημοκρατίας και αλληλεγγύης
Συνηθίζουμε να εκλαμβάνουμε το θέατρο ως μορφή της δημοκρατίας, διότι η γέννηση του δυτικού κυρίως τύπου του συνδέθηκε με την άνοδο του συγκεκριμένου πολιτειακού συστήματος στην αρχαία Ελλάδα.
Δύναμη δημοκρατίας και αλληλεγγύης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας