• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 23.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 23.9°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.2°C / 22.1°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.9°C / 16.6°C
    1 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 19.1°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.0°C / 21.5°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.2°C / 17.9°C
    1 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.6°C / 26.6°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    84%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.3°C / 22.3°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 20.7°C
    0 BF
    63%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.9°C / 21.7°C
    2 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    3 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 23.8°C
    1 BF
    72%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.3°C / 23.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    78%

Θανάσης Ευθυμιάδης, ηθοποιός, Αποστολία Παπαδαμάκη, σκηνοθέτρια/χορογράφος, και οι τραγουδίστριες Σαβίνα Γιαννάτου και Μαρία Παπαγεωργίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τους μυστικιστικούς Καβείρους ώς τους πρόσφυγες της Σμύρνης

  • A-
  • A+
Η Αποστολία Παπαδαμάκη συνεργάζεται με τη Σαβίνα Γιαννάτου, τον Θανάση Ευθυμιάδη, τη Μαρία Παπαγεωργίου και έξι επαγγελματίες χορευτές και παρουσιάζουν αύριο και μεθαύριο στη Λήμνο μία χοροθεατρική παράσταση εμπνευσμένη από την Ιστορία, τον αρχαιοελληνικό μυστικισμό και το σύμβολο της Φωτιάς.

Η μυστηριακή λατρεία των Καβείρων πρωτοεμφανίστηκε στη Λήμνο (αργότερα την Ιμβρο, τη Σαμοθράκη κ.α.) και πέρα και απέναντι στη Μικρά Ασία. Θεωρούνταν σκοτεινές θεότητες που συνδέονταν με τη φωτιά. Ο Ηρόδοτος τούς περιγράφει ως γιους του Ηφαίστου, με τη δύναμη των Κυκλώπων. Με τη Φωτιά να είναι ένα από τα στοιχεία δημιουργίας του Κόσμου κατά τους προσωκρατικούς φιλοσόφους και αυτό να αντικατοπτρίζεται και στη λατρευτική μυθολογία των αρχαίων Ελλήνων, η σκηνοθέτρια/χορογράφος Αποστολία Παπαδαμάκη αποφάσισε να ανασύρει το γενεσιουργό αυτό στοιχείο της Φύσης, να το συνδυάσει με την έννοια της μνήμης και κυρίως από τη μικρασιατική καταστροφή και να παρουσιάσει στη Λήμνο την ιδιαίτερη παράσταση «As Above So Below», με χορό, θέατρο και μουσική, υπό το φως της πανσελήνου (12, 13/8) και μαζί με τους Σαβίνα Γιαννάτου, Θανάση Ευθυμιάδη και Μαρία Παπαγεωργίου, καθώς και έξι επαγγελματίες χορευτές.

Η Φωτιά, εκτός από σύμβολο της Γνώσης, είναι και καταστρεπτικό στοιχείο της φύσης πλέον -τόσο μεταφορικά, όσο και κυριολεκτικά. «Το πνεύμα και η ύλη είναι ένα. Η Φωτιά ή το Ιερόν Πυρ συμβολίζει τη Γνώση. Το ερώτημα είναι πώς διαχειριζόμαστε εμείς οι άνθρωποι τη Γνώση, δηλαδή τη Φωτιά. Οταν λειτουργούμε εξαρτώμενοι από δίψα για ιδιοκτησία, χρήματα, εξουσία, κάνουμε κατάχρηση όλων των στοιχείων (Αέρας, Γη, Νερό, Φωτιά).

Το μήνυμα των Καβείρων είναι η διαχείριση του Ιερού Πυρός, με τρόπο ώστε να ωθείται ο άνθρωπος σε ανώτερες πνευματικές σφαίρες. Εξάλλου η ίδια η Φύση στον αρχαίο κόσμο θεοποιείται: είναι η μεγάλη Μητέρα. Και φυσικά οι θεοί ήθελαν να κρατήσουν τη Φωτιά για τον εαυτό τους γιατί θεωρούσαν πως οι άνθρωποι δεν είναι έτοιμοι να τη διαχειριστούν με σεβασμό και σύνεση. Βλέπετε τον συμβολισμό με ό,τι συμβαίνει σήμερα... δυστυχώς» λέει η σκηνοθέτρια.

«Κάθε στοιχείο της φύσης δίνει και παίρνει ζωή, αναλόγως πώς στέκεται ο άνθρωπος απέναντί του. Αν ζούμε σε αρμονία μαζί τους, κινδυνεύουμε λιγότερο. Τι σχόλιο να κάνει κανείς για τους πιθανούς εμπρησμούς, ή για την αμέλεια - αδιαφορία - άγνοια, για την έλλειψη πρόληψης, ως αίτια των πυρκαγιών; Κάθε χρόνο δυστυχώς ζούμε και συζητάμε τα ίδια. Θέλει εγρήγορση, το ξέρουμε, αλλά... Φέτος τα μέτωπα είναι πάρα πολλά! Νομίζω ότι αν μπορούσαν οι πολίτες σε συνεργασία με το κράτος να δουλέψουν γι’ αυτό. Αν ενισχύονταν οι κατά τόπους πρωτοβουλίες κατοίκων, ίσως να είχαμε γλιτώσει πολλά απ’ όσα ζούμε» απαντά και η Σαβίνα Γιαννάτου.

«Η φωτιά είναι σαν το μαχαίρι: με το μαχαίρι μπορείς να κόψεις το ψωμί που θα φας, μπορείς όμως και να σκοτώσεις. Δεν είναι το μαχαίρι υπεύθυνο γι’ αυτό. Αν πηγαίνουμε και βάζουμε εμείς τις φωτιές, υπαίτιοι είμαστε εμείς. Η συνειδητότητά μας. Το πού έχουμε φτάσει σε συνειδητότητα οι άνθρωποι του δυτικού πολιτισμένου κόσμου. Σε αυτό πρέπει να επικεντρωθούμε και στον σεβασμό που δείχνουμε στα στοιχεία της φύσης» συμπληρώνει ο Θανάσης Ευθυμιάδης.

Από τη Μικρασία είναι και η καταγωγή του Θανάση Ευθυμιάδη, από τη μεριά της μητέρας του. Ο δημοφιλής ηθοποιός έχει αποσυρθεί από την ενεργό τηλεοπτική έστω παρουσία, που τον έκανε γνωστό αρχικά, έχοντας επιλέξει έναν εναλλακτικό τρόπο ζωής και κάνοντας πλέον πολύ επιλεγμένες δουλειές. Μάλιστα, έγραψε και βιβλίο με αφορμή αυτή την αλλαγή αυτή πρόσφατα («Μια όμορφή μέρα», εκδόσεις Key Books).

«Μέσα από την παράσταση εγώ ενώνομαι και με τις δυο ρίζες μου: Με την ποντιακή, μέσω του πυρρίχιου -λένε ότι οι Κάβειροι, ήταν οι πρώτοι πυρριχιστές– και με τη μικρασιατική, μέσα από τις ιστορίες με τις οποίες μεγάλωσα από τις γιαγιάδες μου. Δεν ήξεραν να διαβάζουν και να γράφουν, αλλά μου αφηγούνταν ιστορίες από την καταστροφή και τη μεγάλη πυρκαγιά της Σμύρνης.

Αυτή είναι και η γραμμή που κατά κάποιον τρόπο ακολουθείται στο έργο. Το θεϊκό δώρο του Ηφαίστου προς τους ανθρώπους, η φωτιά, μέσω των Καβείρων που είναι τα παιδιά του. Η φωτιά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και να δώσει στους ανθρώπους τη γνώση και την τεχνολογία. Από την άλλη, έχουμε τις πυρκαγιές. Η φύση όμως ξέρει καλύτερα. Αν την αφήσουμε, θα αναγεννηθεί. Οπως και οι άνθρωποι: οι πρόσφυγες του ’22 αναγεννήθηκαν, μετά από την καταστροφή και την πυρκαγιά, στην Ελλάδα, φέρνοντας εδώ “σπόρους” πολιτισμού».

Η αλήθεια είναι πως με την πυρκαγιά το κακό δεν αργεί να γίνει. Ενας σπινθήρας αρκεί. Σαν «σπινθήρας», ωστόσο, γεννήθηκε και η ιδέα για τη συγκεκριμένη παράσταση από την Αποστολία Παπαδαμάκη, η οποία ήταν και η δημιουργός της πρώτης υποβρύχιας παράστασης κάτω από τον Ναό του Ποσειδώνα και της Ολονυχτίας στον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα. Τώρα, με το As Above So Below, ανασυστήνει τις προσωπικές της μνήμες, καθώς είναι κι εκείνη μικρασιατικής καταγωγής και συνδέει την πνευματική αυτή κληρονομιά των Μικρασιατών προσφύγων με τις τελετουργικές μνήμες της αρχαιότητας, μέσα στο αρχαιότερο γνωστό ελληνικό τελεστήριο, αυτό του Καβείριου Λήμνου, ένα χώρο με «μυστικιστική μαγεία».

Η ίδια αναφέρεται και στην ενθύμηση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος. Τη ρωτάμε πώς αυτό μεταφέρεται στο σήμερα γιατί έχουμε δει και εξτραβαγκάντσες, όπως αυτή που έκανε ο Δ. Λιγνάδης όταν φιλούσε στους «Πέρσες» το ομοίωμα του Παρθενώνα: «Πιστεύω πως είμαστε ένα έθνος σκλαβωμένο οικονομικά, γιατί είμαστε καταρχάς σκλαβωμένοι πνευματικά κι αυτό μας οδηγεί σε συγκεκριμένα πρότυπα, παράγει πολύ φόβο και φτιάχνει ανελεύθερους ανθρώπους. Θεωρώ κι ελπίζω πως η ανάπτυξη ενός πνευματικού τρόπου ζωής πηγάζει από “μαθήματα” που μπορούμε να αντλήσουμε από την αρχαία ελληνική παιδεία.

Οσο για τον Δ. Λιγνάδη, κρίθηκε ένοχος για δύο βιασμούς σε βάρος δύο ανηλίκων από το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο. ΤΕΛΟΣ. Εύλογα λοιπόν, ο κάθε νοήμων άνθρωπος θα νιώσει φόβο και δυσπιστία προς τους θεσμούς, προς την πολιτεία και προς την κοινωνία όταν κυκλοφορεί ελεύθερος ένας βιαστής. Προσωπικά ταυτίζομαι με τον Ορφικό Υμνο της Δικαιοσύνης, όπου λέει στο τέλος: “Ακουσε με θεά, και τσάκιζε δικαίως την κακίαν των ανθρώπων, διά να πορεύεται εν ισορροπία πάντοτε ο καλός βίος των θνητών ανθρώπων”».


📌 INFO: Η παράσταση που εντάσσεται στον θεσμό «Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του ΥΠΠΟ παρουσιάζεται αύριο και μεθαύριο (19.30) στον αρχαιολογικό χώρο «Καβείριο» στη Λήμνο, στις 19.30. Απόψε η γενική πρόβα είναι ανοιχτή προς όλους. Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση είναι του Τρύφωνα Κουτσουρέλη και η πρωτότυπη κειμενογραφία και στιχουργία του Παναγιώτη Γκιόκα. Περισσότερες πληροφορίες/κρατήσεις: https://digitalculture.gov.gr.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»
Ο Γιάννης Ευθυμιάδης μεταφέρει από σήμερα στη νέα σκηνή «Ωμέγα» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά δραματοποιημένο το μεγάλο του ερωτικό ποίημα «Αλκίνοος».
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»
ΘΕΑΤΡΟ
Η κορύφωση ενός «δράματος»
Το αίτημα για αύξηση των αποζημιώσεων των εργαζομένων σε Εθνικό και ΚΘΒΕ είχε γίνει αποδεκτό από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ με προφορική εγγύηση χωρίς όμως κάποια γραπτή δέσμευση κάτι που απαίτησαν οι...
Η κορύφωση ενός «δράματος»
ΘΕΑΤΡΟ
«Είναι απολύτως παράλογα αυτά που ζούμε»
Η ομάδα ΚΝΟΤ δημιουργήθηκε με σκοπό την παράσταση «Πεθαίνω σαν χώρα» από το ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Δημητριάδη που 45 χρόνια μετά από την έκδοσή του παραμένει σύγχρονο και εξαιρετικά προφητικό.
«Είναι απολύτως παράλογα αυτά που ζούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» αντηχεί ταλέντο
Τρεις νεαρές ηθοποιοί που εμπιστεύτηκαν τον σκηνοθέτη Αλκίνοο Δωρή και σήκωσαν την παράσταση «Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» στο θέατρο «Μπάγκειον».
«Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» αντηχεί ταλέντο
ΘΕΑΤΡΟ
«Αν μπαίναμε στη θέση του άλλου...»
Το βαθιά πολιτικό θεατρικό έργο του Θανάση Τριαρίδη παρουσιάζεται στον «Φούρνο», λίγες ημέρες αφότου ο συγγραφέας του αρνήθηκε την υποψηφιότητά του στα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας.
«Αν μπαίναμε στη θέση του άλλου...»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας