• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 23.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 23.9°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.2°C / 22.1°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.9°C / 16.6°C
    1 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 19.1°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.0°C / 21.5°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.2°C / 17.9°C
    1 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.6°C / 26.6°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    84%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.3°C / 22.3°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 20.7°C
    0 BF
    63%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.9°C / 21.7°C
    2 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    3 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 23.8°C
    1 BF
    72%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.3°C / 23.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    78%

Ρούλα Πατεράκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η Ελλάδα δεν μαθαίνει ποτέ από τα λάθη της»

  • A-
  • A+
Με αφορμή τη σκηνική σύνθεση με τίτλο «Θα γίνει Ανταλλαγή;» που παρουσιάζεται απόψε στο Γυμνάσιο της Αρχαίας Ολυμπίας, η σκηνοθέτρια και ηθοποιός μάς μιλάει για τη Μεγάλη Ιδέα αλλά και για τον Διχασμό.

Μπορεί η γιαγιά της από την πλευρά της μητέρας της να είναι από την Κωνσταντινούπόλη (από τον πατέρα της είναι Σφακιανή), ωστόσο δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο η καταξιωμένη ηθοποιός και σκηνοθέτρια Ρούλα Πατεράκη ασχολήθηκε με το ιστορικό και φιλοσοφικό, κατά μία έννοια, θέμα της «Ανταλλαγής» πληθυσμών. Η ίδια έκανε την έρευνα, έγραψε τα κείμενα, σκηνοθετεί και παίζει στην παράσταση «Θα γίνει Ανταλλαγή;», που έκανε πρεμιέρα χθες και επαναλαμβάνεται απόψε στο Γυμνάσιο της Αρχαίας Ολυμπίας.

«Λάμνοντας στον χρόνο», διαβάζουμε για την παράσταση, «οι οχτώ πρωταγωνιστές, αναδύονται από τον ζόφο της Ιστορίας και συναντιούνται εδώ και τώρα. Ολυμπία! Καλοκαίρι του 2022! Εφτά γυναίκες και ένας άνδρας, διαφορετικής ηλικίας και καταγωγής, έρχονται και πάλι αντιμέτωποι με το ανοιχτό προσωπικό και συλλογικό τραύμα της αδιανόητης καταστροφής. Οι μνημονικές αφηγήσεις τους στρέφονται ενάντια στην ψυχαναγκαστική λήθη της τραυματικής μνήμης, φέρνοντας στην επιφάνεια απωθημένες μνήμες και μεγάλες επιθυμίες. Οι οπτικές τού τότε και του τώρα συμφύρονται. Τραγικές προσωπικότητες, σπουδαίοι χαρακτήρες όλοι τους, ανθρώπινα αντιφατικοί και απάνθρωπα σκληροί, οδηγούνται συχνά σε επικές αντιπαραθέσεις μεγάλης κλίμακας και κάποτε, ακόμα και στην άρνηση της πραγματικότητας...»

«Εχει να κάνει με το θέμα της Ιστορίας στην Ελλάδα. Από τους Περσικούς Πολέμους, τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, την Επανάσταση του 1821 και δώθε, με ενδιαφέρουν πάρα πολύ οι θεατρικές μεταγραφές τους. Εχω μια σχέση από παλιά με τα ιστορικά θέματα με έρευνες και μελέτες. Γι’ αυτό έγραψα και το πρωτότυπο έργο. Δεν ήθελα να σταθώ στις αθρόες μαρτυρίες και τα λογοτεχνικά κείμενα. Ηθελα να κάνω ένα πρωτότυπο έργο», επισημαίνει η σκηνοθέτρια, η οποία, ακριβώς, χρόνια τώρα έχει στραφεί στην προσέγγιση της Ιστορίας ή της λογοτεχνίας μέσα από ένα θεατρικό φίλτρο που εστιάζει όχι απαραίτητα στη μεγάλη εικόνα, αλλά σε μια βασική και ενδιαφέρουσα πτυχή της.

● Εδώ πού εστιάσατε;

Αυτό που με ενδιαφέρει στη Μικρά Ασία είναι κυρίως το θέμα της Μεγάλης Ιδέας, μια διάσταση της Ελλάδας η οποία κατά κάποιο τρόπο ναυάγησε από διάφορες συγκυρίες και ευθύνες, πρωτίστως των δικών μας και μετά των ξένων. Γενικά πρόκειται για αυτό που κάνουμε εμείς οι Ελληνες συνήθως. Υπήρχε πάντα στα ενδιαφέροντά μου ως θέμα και τώρα βρήκα την ευκαιρία να το αντιμετωπίσω θεατρικά με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Εχει σχέση η Μεγάλη Ιδέα με το αν θα γίνει ανταλλαγή; Μα εξαιτίας της ήττας έγινε η ανταλλαγή, οπότε, ναι, υπάρχει ο καμβάς της ανταλλαγής αλλά στον βαθύ πυρήνα είναι η Μεγάλη Ιδέα και η συντριβή ενός οράματος του ελληνισμού που χάθηκε ανεπιστρεπτί.

● Δεν φαίνεται πάντως να μαθαίνουμε από τα λάθη μας.

Οχι, η Ελλάδα δεν μαθαίνει ποτέ. Δεν ξέρω αν η ευθύνη βρίσκεται στις ηγεσίες των κομμάτων ή γενικά. Αλλά συμβαίνουν τα ίδια λες από πάντα: ο Πελοποννησιακός Πόλεμος είναι πολύ μεγάλο σχολείο, δεν είναι τυχαίο ότι διδάσκεται στο εξωτερικό μαζί με τον Μακιαβέλι. Από εκεί φαίνεται ο διχασμός και η έχθρα ανάμεσα στους Ελληνες. Και δεν μπορεί να ξεπεραστεί αυτό το πράγμα. Είναι στο DNA μας. Εγώ νομίζω ότι γι’ αυτόν τον λόγο είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, όσο ο διχασμός παραμένει μονότονα ίδιος. Δεν υπάρχει η εμπάθεια αυτού του λαού όταν διχάζεται. Είναι πολύ βαθύς συντηρητισμός, σχεδόν κυτταρικός, ανεξαρτήτως κομμάτων. Κι είναι τρομερό ότι γινόμαστε εχθροί...

Στην παράσταση, ένα καστ εκλεκτών ηθοποιών όπως οι Δήμητρα Χατούπη, Φιλαρέτη Κομνηνού, Κοσμάς Φοντούκης, Νάντια Μουρούζη, Ειρήνη Καράγιαννη, Ευανθία Κουρμούλη, Μαρία Κουρμούλη, αλλά και η ίδια η Ρούλα Πατεράκη, σαν ανώνυμα μέλη ενός τραγικού Χορού, ενώνουν τις φωνές στους κωμούς, στις μονωδίες και στα εμβόλιμα τραγούδια –που εμπνέονται από στίχους του Γιώργου Σεφέρη–, για να αναδείξουν τη θεατρικότητα της «μαρτυρικής» αφήγησης. Αναμετριούνται με το ανεπούλωτο προσωπικό και συλλογικό τραύμα της αδιανόητης καταστροφής. Οι αφηγήσεις τους εν είδει μονολόγων είναι δύσκολες, καθώς στρέφονται ενάντια στην ψυχαναγκαστική λήθη της τραυματικής μνήμης και ανασύρουν στην επιφάνεια απωθημένες επιθυμίες.

Το τότε και το τώρα, οι οπτικές από την απόσταση ενός αιώνα, ο άνθρωπος που δοκιμάζεται και φέρει τις αντιφάσεις του: βαθιά ανθρώπινος, τραγική προσωπικότητα, βάναυσα σκληρός...

«Αν οι μονόλογοι διηγούνται αθροιστικά, με επική κανονικότητα, την ίδια σχεδόν επαναληπτική ιστορία ανθρώπινου πόνου και δυστυχίας, τα διαλογικά “επεισόδια” δραματοποιούν τον μεγάλο Διχασμό στην αφετηρία των δεινών μας, τη φρίκη του πολέμου και την Ανταλλαγή των πληθυσμών, εντέλει την κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας, που ίσως είναι και ο πρωταγωνιστής της παράστασης», αναφέρει το σημείωμα της παράστασης που πραγματοποιείται ενταγμένη στις εκδηλώσεις του θεσμού «Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του υπουργείου Πολιτισμού.


📌 INFO: Απόψε, στο Γυμνάσιο της Αρχαίας Ολυμπίας, στις 21.15. «Θα γίνει Ανταλλαγή;» Ερευνα - Πρωτότυπο κείμενο - Σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη. Μουσική σύνθεση: Νίκη Καραγεώργου, Μαρία Κουρμούλη.Ηθοποιοί/performers: Δήμητρα Χατούπη, Φιλαρέτη Κομνηνού, Κοσμάς Φοντούκης, Νάντια Μουρούζη, Ειρήνη Καράγιαννη, Ευανθία Κουρμούλη, Μαρία Κουρμούλη, Ρούλα Πατεράκη. Τραγούδι: Μαρία Κουρμούλη, Ειρήνη Καράγιαννη. Είσοδος ελεύθερη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Η αρχετυπική αφήγηση συναντά τη δραματική επικαιρότητα
Το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας θα παρουσιάσει στην Αθήνα για τέσσερις παραστάσεις παρουσιάζοντας τα έργα «Μία Ιλιάδα» της Λίζα Πίτερσεν και «Ο τραπεζίτης» των Ιγνάθιο δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγέρο.
Η αρχετυπική αφήγηση συναντά τη δραματική επικαιρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκεύασε και σκηνοθετεί τους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν την παρουσίαση τους στην Μικρή Επίδαυρο.
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» για το Φεστιβάλ Αθηνών και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση του έργου και τη διαχρονικότητά του στα ζητήματα δικαιωμάτων.
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
ΘΕΑΤΡΟ
Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου
Ο πρωτοποριακός Γερμανός σκηνοθέτης που φέρνει στην Επίδαυρο τον Ιούλιο τον «Αγαμέμνονα» σε συμπαραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ με το Residenz Theater του Μονάχου, παρουσίασε τους βασικούς άξονες της οπτικής...
Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας