• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 11.4°C
    3 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.6°C / 9.9°C
    2 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.6°C / 11.0°C
    4 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C -1.1°C / 2.7°C
    0 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    4 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 7.1°C
    1 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 2.4°C
    3 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    2 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 13.8°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 14.4°C
    3 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 8.4°C
    2 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.8°C
    3 BF
    71%
  • Ρόδος
    Θύελλα με βροχοπτώσεις
    15°C 13.8°C / 14.9°C
    1 BF
    96%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 10.4°C
    3 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.7°C / 8.4°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.1°C / 1.1°C
    1 BF
    86%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κάθε λεπτό που περνάει μεταμορφωνόμαστε»

  • A-
  • A+
Ο περφόρμερ-δημιουργός, Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο οποίος στο μεταίχμιο μεταξύ χορού, θεάτρου και εικαστικών τεχνών παρουσιάζει απόψε και αύριο την «Τουρνέ» στη Μικρή Επίδαυρο, μιλάει στην «Εφ.Συν.» γι’ αυτή την παράσταση-«φόρο τιμής στη θεατρική μου εφηβεία».

Στις παραστάσεις του συνδυάζει θέατρο και χορό, άφυλα σπαρακτικά πλάσματα και αρχέγονες περσόνες, αλλόκοτες σουρεαλιστικές καταστάσεις μαζί με κάτι βαθιά πραγματιστικό. Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης φέρει μέσα του όλα τα παραπάνω. Ισως γι’ αυτό και μπορεί να τα παρουσιάζει τόσο δεμένα και «φυσικά» στις παραστάσεις του. Ο ίδιος είναι και ηθοποιός και σκηνοθέτης με σπουδές τόσο στην Ελλάδα (Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν) όσο και στο εξωτερικό (Brooklyn College της Νέας Υόρκης). Και είναι από τους λίγους που μπορεί να λέει τη φράση «ο παππούς μου ο Ευριπίδης...» και να κυριολεκτεί!

Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με σπουδαίους σκηνοθέτες και δημιουργούς όπως οι Δημήτρης Παπαϊωάννου, Ρόμπερτ Γουίλσον, Πίνα Μπάους, ωστόσο από το 2009 ίδρυσε την ομάδα OSMOSIS και κάνει τις δικές του σκηνοθεσίες (τόσο για το θέατρο όσο και για τον κινηματογράφο). Οι παραστάσεις του (RELIC το 2015, TITANS το 2017, ELENIT το 2019) έχουν ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας, φτάνοντας μέχρι Καναδά και Ιαπωνία. Τώρα, στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου μαζί με την ομάδα του παρουσιάζει μια νέα «κωμική τραγωδία», όπως την ονομάζει, σε δική του σύλληψη και σκηνοθεσία, με τίτλο «ΤΟΥΡΝΕ» (σήμερα και αύριο).

Σκηνή από την παράσταση «Τουρνέ»

«Το έργο αντλεί έμπνευση από το αρχαίο δράμα και τους θερινούς περιοδεύοντες θιάσους», μας λέει ο Ευρ. Λασκαρίδης. «Ούτε κι εγώ το φανταζόμουν όταν ξεκίνησα τις πρόβες ότι θα υπήρχε τόσο υλικό σε αυτήν την πτυχή του θεάτρου. Η σύγχρονη κουλτούρα της καλοκαιρινής περιοδείας είναι σπουδαία και χτίζεται εδώ και πολλές δεκαετίες με υλικά που εν τέλει καθρεφτίζουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Πέραν αυτού, το έργο μιλά για τη σχέση μας με το αρχαίο δράμα και εκείνα τα “κτερίσματα” των αναμνήσεών μας από τις παραστάσεις των κλασικών κειμένων που έχουμε δει κατά καιρούς στα ανοιχτά αμφιθέατρα, αρχαία και μη, αλλά και από καταγραφές του παρελθόντος».

Ο ίδιος, από το 1995 που μπήκε στο Θέατρο Τέχνης έως και το 1999 που έφυγε για σπουδές σκηνοθεσίας εκτός Ελλάδας, γνώρισε τον κόσμο αυτόν των τουρνέ και τον αγάπησε βαθιά, όπως μας λέει, «όχι μόνο γιατί μέσα σε αυτά τα ταξίδια γνώρισα τους πρώτους παραθαλάσσιους έρωτες όσο και την ίδια την Ελλάδα, αλλά και γιατί εκεί γαλουχήθηκε και η θεατρική μου παιδεία. Κι έτσι, έρχομαι τώρα με πολλή αγάπη να ξαναεπισκεφτώ αυτές τις μνήμες με ένα ωριμότερο μάτι. Σαν έναν φόρο τιμής στη θεατρική μου εφηβεία».

Τον ρωτάμε αν το αλλόκοτο, ως γνώριμο χαρακτηριστικό των παραστάσεών του, έχει να κάνει με το αλλοπρόσαλλο της καθημερινότητας που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, πόσο μάλλον σήμερα – τόσο ως πολίτες όσο και στην καθημερινότητά μας: «Ο πυρήνας της έμπνευσής μου είναι συνήθως μια κεντρική φιγούρα γύρω από την οποία ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν», μας απαντά. «Το φανταστικό αυτό σύμπαν είναι συχνά αλλόκοτο και μοιάζει να αντανακλά μια πραγματικότητα με χαρακτηριστικά του κόσμου που ζούμε μέσα από έναν παραμορφωτικό καθρέφτη υπερβολής. Τόσο ως προς το χάος αλλά και ως προς την αγάπη μου στο είδος μας. Ο στόχος μου, ωστόσο, δεν είναι να κάνω ένα σχόλιο στο “τι ζούμε” αλλά να αφήσω αυτά που ζούμε να αντηχήσουν –αν είναι εφικτό– κάποιες πανανθρώπινες αλήθειες».

Μπορεί η συγκεκριμένη παράσταση να είναι ένα βλέμμα πάνω στις περίεργες ιστορίες που λέμε για μας και την αρχαιότητα (διόλου τυχαίο δεν είναι πως παρουσιάζεται μέσα σε ένα αμφιθέατρο αφιερωμένο στον Διόνυσο!), ταυτόχρονα όμως ενέχει στοιχεία και από την προσωπική μυθολογία του δημιουργού, του οποίου η ταυτότητα της δουλειάς του διατρέχεται από την έρευνά του πάνω στη μεταμόρφωση και τη γελοιότητα. Δύο λέξεις που συνδέονται όσο καμία άλλη με το σήμερα, τόσο ως λύση (μεταμόρφωση) όσο και ως παρούσα κατάσταση (γελοιότητα): «Η μεταμόρφωση είναι χαραγμένη στο DNA όλων μας. Μπορεί να μην το παίρνουμε χαμπάρι αλλά κάθε λεπτό που περνά – πολύ πολύ αργά, αλλά σταθερά και με μαθηματική ακρίβεια– μεταμορφωνόμαστε. Αν δούμε πώς ήμασταν στα πέντε μας και πώς στα 25 μας ή στα 55, θα δούμε πως έχουμε μεταμορφωθεί», μας λέει ο Ευριπίδης.

«Οσο για τη γελοιότητα, αυτή είναι παρούσα στη ζωή μας από αρχαιότατων χρόνων και αυτό καταμαρτυρείται όχι μόνο στα κλασικά αρχαία κείμενα αλλά και σε αρχαιολογικά ευρήματα στα μουσεία όλου του κόσμου. Μιλώ για την υπαρξιακή διάσταση της γελοιότητας, καθώς η γελοιότητα υπάρχει και στον έρωτα και στη χαρά και στον θρήνο, χωρίς να τα ακυρώνει. Καμία εποχή δεν έχει στερηθεί ανά τους αιώνες ούτε τη μεταμόρφωση ούτε όμως και τη γελοιότητα και κάπως μέσα μου γελάω με τη σκέψη ότι μπορεί και να μην έχουμε το μονοπώλιο που φανταζόμαστε πως έχουμε στους τομείς αυτούς».

Για τέλος, έχουμε αφήσει τις δικές του προσωπικές ιστορίες. Ο παππούς του ο Ευριπίδης φύτευε δέντρα στο άνυδρο τοπίο της Λήμνου, όπου ο ίδιος πέρασε μεγάλο διάστημα των παιδικών του χρόνων (και) σε συνθήκες σχεδόν πρωτόγονες, καθώς το παλιό σπίτι του παππού δεν είχε ούτε ρεύμα ούτε τρεχούμενο νερό. Κι όμως, τα δέντρα αυτά του παππού Ευριπίδη με φροντίδα μεγάλωσαν και θέριεψαν. Τελικά, ποιοι «σπόροι» είναι οι πιο ανθεκτικοί; τον ρωτάμε. «Αυτοί που φυτεύονται με αγάπη», μας απαντά.


ℹ️ Το «Τουρνέ» θα παιχτεί σήμερα Παρασκευή 29/7 και αύριο Σάββατο 30/7 στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Με τους Ευριπίδη Λασκαρίδη, Ευθύμιο Μοσχόπουλο και Μαρία Μοσχούρη. Εισιτήρια (5-20€) εδώ: aefestival.gr, viva.gr, public.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
«Ξαναδιαβάζοντας» την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» που παρουσιάζεται στην Επίδαυρο, ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης επιχειρεί αυτή τη φορά να αναδείξει «την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με τη δυστοπία...
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
ΘΕΑΤΡΟ
Ιάπωνας Τειρεσίας στον Αδη
Για πρώτη φορά, το φημισμένο θέατρο Νο της Ιαπωνίας, θα δεχτεί να αποδώσει ένα έργο έξω από το δικό του ρεπερτόριο. Το γεγονός αυτό από μόνο του αποτελεί είδηση, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τη ραψωδία λ της...
Ιάπωνας Τειρεσίας στον Αδη
ΘΕΑΤΡΟ
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
Οι δύο ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στο πιο πρόσφατο έργο της Αυστριακής νομπελίστα του 2004, το εμπνευσμένο από το «σκάνδαλο της Ιμπιζα» «Μαύρο νερό», κάνουν με αυτή την αφορμή ένα ταξίδι στη σύγχρονη πολιτική...
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
ΘΕΑΤΡΟ
«Ζούμε τον πόλεμο της πληροφορίας»
Νέα «πολυκαλλιτέχνις» η -κατά κόσμον- Λουίζα Κωστούλα, ανήκοντας σε μία γενιά που καταλύει τα σύνορα μεταξύ των τεχνών, παρουσιάζει για λίγες ακόμη ημέρες στο Θέατρο του Νέου Κόσμου «Το ημερολόγιο ενός σκύλου».
«Ζούμε τον πόλεμο της πληροφορίας»
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
Εν αναμονή του αποτελέσματος της Διαρκούς Επιτροπή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στο Εθνικό Θέατρο μετά την καταγγελία του Σπύρου Μπίμπίλα για ακραία υβριστική επίθεση από τον Σταμάτη Φασουλή.
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
ΘΕΑΤΡΟ
Κακίες στο... μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς
Στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο διάσημος ηθοποιός για την αστεία παράσταση «The Music Critic» με την οποία εμφανίζεται απόψε στο Ηρώδειο, τέθηκαν επί τάπητος σοβαρά θέματα που αφορούν τον ρόλο της κριτικής.
Κακίες στο... μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας