• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 14.5°C
    2 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.1°C / 12.2°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 8.0°C / 13.2°C
    0 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 10.7°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.0°C / 7.9°C
    1 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    0 BF
    65%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 14.8°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    2 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.4°C
    3 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 8.4°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 8.5°C / 11.6°C
    0 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 16.0°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 13.8°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 6.3°C / 11.0°C
    3 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 5.7°C / 10.6°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.3°C / 5.3°C
    1 BF
    59%
© Karol Jarek
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Πάντα τους χρειαζόμαστε τους ήρωες, ειδικά τους “καθαρούς”»

  • A-
  • A+
«Αίας» απόψε και αύριο, στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Αργύρης Ξάφης για το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο ● Ο καλός ηθοποιός Στάθης Σταμουλακάκος αναλύει τον ήρωα που υποδύεται σε αυτή την πρωτιά του τόσο σε αρχαίο δράμα όσο και στο αρχαίο θέατρο.

Ο Αίας, βασιλιάς της Σαλαμίνας έχει διακριθεί στον δεκαετή πόλεμο της Τροίας για τη γενναιότητά του. Είναι αυτός που καταφέρνει να πάρει το νεκρό σώμα του Αχιλλέα από τους Τρώες. Ομως, όχι μόνο δεν τον τιμούν για αυτό τον άθλο και δεν αναγνωρίζουν την πολεμική του δεινότητα, αλλά του στερούν και αυτό που δικαιούται: δίνουν τα όπλα του σκοτωμένου συμπολεμιστή του, με δόλο, όχι στον ίδιο αλλά στον δαιμόνιο Οδυσσέα. Τον κυριεύει η επιθυμία να εκδικηθεί αυτούς που τον αδίκησαν, όμως η θεά Αθηνά του θολώνει το μυαλό και στρέφει τη μανία του στα κοπάδια και τους επιστάτες των Ελλήνων. Στη συνειδητοποίηση της πράξης του, όταν συνέρχεται, νιώθει ανίκανος να συνεχίσει να ζει με την ντροπή και προκαλεί τον θάνατό του.

Ο «Αίαντας» του Σοφοκλή, η δεύτερη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο, στην Επίδαυρο, δεν είναι μόνο το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αργύρη Ξάφη στο αρχαίο θέατρο αλλά και η πρώτη φορά του πρωταγωνιστή που υποδύεται τον ομώνυμο ήρωα τόσο σε αρχαίο δράμα όσο και στην Επίδαυρο. Ο Στάθης Σταμουλακάκος, με τον οποίο μιλήσαμε για την παράσταση, πάντως νιώθει περισσότερη αγωνία στην αναμέτρησή του με τον ήρωα παρά για την εμφάνισή του στο αργολικό θέατρο.

©Karol Jarek

 Τι είναι για σας ο Αίαντας, ένας ήρωας που πάει κόντρα στο κατεστημένο ή ένας ήρωας που δεν αντιλαμβάνεται τον κόσμο που αλλάζει;

Ο Αίαντας είναι η παλιά εποχή. Ο τελευταίος ήρωας. Μετά από αυτόν όλα αλλάζουν, μπαίνουμε στην εποχή της «πονηρίας» και της διπλωματίας, ερχόμαστε κοντά σε αυτό που βιώνουμε τώρα με την κουτοπονηριά, την υποκρισία, την αριστεία. Αυτός δεν ξέρει από αυτά: ό,τι ήταν να κάνει το έκανε 10 χρόνια στον πόλεμο, προσφέροντας τη ζωή του. Και όταν έρχεται το τέλος του πολέμου, δεν παίρνει κάποια ανταμοιβή, έστω την ηθική ανταμοιβή που συμβολίζουν τα όπλα του Αχιλλέα. Και όπως οι περισσότεροι που είναι πολύ καθαροί στη συνείδησή τους επαναστατεί για το γεγονός ότι δεν έχει καμία αναγνώριση, περίμενε να πάρει μια επιβράβευση... Παρεμβαίνουν και οι θεοί εναντίον του όταν εξαιτίας της Αθηνάς χάνει τα λογικά του και παραφέρεται κι όταν καταλαβαίνει αυτό που έχει κάνει είναι πολύ βαρύ, ξαφνικά αυτός ο ήρωας, ο άνθρωπος καταρρέει. Καταλαβαίνει ότι πλέον όλα είναι μάταια. Δεν μπορεί να γυρίσει πίσω...

 Θεωρείται ωστόσο συμβολικά και λίγο ως βήμα «ενηλικίωσης» και εκδημοκρατισμού το να απομακρυνόμαστε από τους ήρωες, το να μην τους έχουμε ανάγκη. Ποια είναι η γνώμη σας;

Και ποιους έχουμε ανάγκη αν δεν έχουμε ανάγκη τους ήρωες; Τους χρειαζόμαστε τους ήρωες, πάντα τους χρειαζόμασταν ιδίως τους καθαρούς ήρωες γιατί υπάρχουν και άλλοι που είναι πονηροί... Αν τους χάσουμε κι αυτούς... Ο Αίαντας έχει μια ευθύτητα, θέλει να λέει την αλήθεια, δεν μασάει ποτέ τα λόγια του...

 Είναι το τέλος των ηρώων. Αλλά διακρίνεται και μια αγνωμοσύνη για τα όσα έχει καταφέρει στον πόλεμο, που μοιάζει με μένος εναντίον του;

Υπάρχει ακόμη και αφού καταλαβαίνει το κακό που έχει κάνει και αυτοκτονεί. Οι δύο Ατρείδες αρνούνται επίμονα και δεν θέλουν να θαφτεί, έχουν μένος εναντίον του. Μεσολάβησαν πολλοί και στο τέλος ο Τεύκρος... Διαφορετικά θα τον είχανε πετάξει στα σκυλιά. Ούτε πεθαμένο δεν θα τον θέλανε...


ℹ️ Info: «Αίας» του Σοφοκλή, 29 & 30 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Μετάφραση: Νίκος Παναγιωτόπουλος. Σκηνοθεσία: Αργύρης Ξάφης. Σκηνικά: Μαρία Πανουργιά. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής. Χορογράφος: Χαρά Κότσαλη. Φωτιστής: Αλέκος Αναστασίου. Παίζουν (αλφαβητικά): Δημήτρης Ημελλος (Οδυσσέας), Δέσποινα Κούρτη (Αθηνά), Τάσος Μικέλης (Ευρυσάκης), Γιάννης Νταλιάνης (Μενέλαος), Εύη Σαουλίδου (Τέκμησσα), Στάθης Σταμουλακάτος (Αίας), Χρίστος Στυλιανού (Τεύκρος), Νίκος Χατζόπουλος (Αγαμέμνων). Στον ρόλο του μικρού Ευρυσάκη εμφανίζονται σε διπλή διανομή ο Τάσος Μικέλης και ο Κωνσταντίνος Σπανός. Χορός (αλφαβητικά): Ασημίνα Αναστασοπούλου, Δημήτρης Γεωργιάδης, Αφροδίτη Κατσαρού, Ερατώ Καραθανάση, Φάνης Κοσμάς, Λάμπρος Κωνσταντέας, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Ειρήνη Μπούνταλη, Φώτης Στρατηγός. Μουσικοί επί σκηνής: Μάνος Βεντούρας κόρνο, Σπύρος Βέργης τρομπόνι, Στέφανος-Σπυρίδων Δαφνής τρομπέτα, φλικόρνο, Μενέλαος Μωραΐτης τούμπα. Για τις παραστάσεις υπάρχει η δυνατότητα μετάβασης-επιστροφής με λεωφορείο του Εθνικού. Πληροφορίες-εισιτήρια στο https://www.n-t.gr/el/events/Aias.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Φοίνισσες» σε γκρο πλαν
Ο Ευριπίδης έχει φέτος την τιμητική του στο Φεστιβάλ της Επιδαύρου. Μα για το Εθνικό ειδικά οι «Φοίνισσες» έχουν ιδιαίτερη σημασία. Εχουν συνδεθεί στενά όχι μόνο με το κρατικό μας θέατρο, μα και με έναν από...
«Φοίνισσες» σε γκρο πλαν
ΘΕΑΤΡΟ
Μεταξύ «υπερβολικού νεωτερισμού» και «τηλεοπτικής άλωσης», μια κατευναστική παράσταση
Η Επίδαυρος μας αποχαιρέτησε για φέτος με την ακέραια, μεστή αλλά και συνεχώς -ως οφείλει πάντα- ειρωνική Ιφιγένεια του Θέμη Μουμουλίδη, τακτικού επισκέπτη του Ευριπίδη και της Αυλίδας του τα τελευταία χρόνια.
Μεταξύ «υπερβολικού νεωτερισμού» και «τηλεοπτικής άλωσης», μια κατευναστική παράσταση
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
Τα σωματεία στο Εθνικό Θέατρο διεκδικούν. Τι θα γίνει με την παράσταση «Μήδεια»;
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι εργαζόμενοι είναι ανάστατοι και δεν πρόκειται να κάνουν πίσω, παρότι οι συνομιλίες (στις οποίες μετέχει και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού) συνεχίζονται - αλήθεια, η κ....
Τα σωματεία στο Εθνικό Θέατρο διεκδικούν. Τι θα γίνει με την παράσταση «Μήδεια»;
ΘΕΑΤΡΟ
Το απόλυτο sold out στην Επίδαυρο
Μυστήριο και αποκάλυψη τυλίγουν την απόδοση της τραγωδίας «Οιδίπους» που σκηνοθετεί εξαιρετικά πρώτη φορά ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ο οποίος παλιότερα έπαιξε τον κεντρικό ρόλο. Αριστουργηματική η ερμηνεία...
Το απόλυτο sold out στην Επίδαυρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Οι σχέσεις μας έχουν γίνει ανθρωποφαγικές»
Τον «Κύκλωπα» του Ευριπίδη ανεβάζει την Παρασκευή και το Σάββατο στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου ο Παντελής Δεντάκης. Στο μόνο σατυρικό δράμα που σώζεται ακέραιο, ο ποιητής μεταγράφει από την Ι ραψωδία της...
«Οι σχέσεις μας έχουν γίνει ανθρωποφαγικές»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας