• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.3°C / 27.3°C
    2 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.4°C / 24.6°C
    3 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.8°C / 27.7°C
    1 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 22.9°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.4°C / 19.0°C
    1 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.5°C / 25.2°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 25.4°C
    4 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    0 BF
    64%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.7°C / 22.9°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 21.2°C
    1 BF
    74%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    2 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 26.0°C
    2 BF
    64%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.7°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    1 BF
    92%

Η ηθοποιός, Δέσποινα Σαραφείδου.

«Βρισκόμαστε ακόμα πολύ μακριά από μια κοινωνία ίσων ευκαιριών, συμπερίληψης και θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων»

  • A-
  • A+
Η ηθοποιός, Δέσποινα Σαραφείδου, ερμηνεύει δύο μόνολόγους που βασισμένοι στη Μήδεια και στην Κασσάνδρα, πραγματεύονται τα καίρια ζητήματα του φύλου, της ταυτότητας και της έννοιας του «ξένου».

Είναι δύο έργα σταθμός, σαν ωδές στο αλλότριο. Δύο μονόλογοι, ερμηνευμένοι και οι δύο από την Δέσποινα Σαραφείδου, οι οποίοι αν και είναι σύγχρονοι δραματουργικά ωστόσο μας συστήνουν δυο μυθικές, σχεδόν αρχετυπικές, γυναικείες μορφές, που έχουν το χάρισμα της προφητείας. Και μπορεί να αναφέρονται σε τόσο διαφορετικές ηρωΐδες αλλά καταφέρνουν να πραγματεύονται τα καίρια ζητήματα του φύλου, της ταυτότητας και μιας ακόμη ιδιότητας που μπορεί να της στερούν τα πάντα, αυτής του «ξένου». Πόσο μάλλον της «ξένης», με όλες τις συγκρούσεις που αυτό συνεπάγεται...

Πρόκειται για τη «Μήδεια· μηδέν στο κόκκινο» που πρωτοανέβηκε στο θέατρο Φούρνος το 2018 και έχει παιχτεί σε φεστιβάλ στην Τουρκία, στη Σλοβακία και στην Πολωνία και την «Kassandra» η οποία από το 2011 που παίχτηκε για πρώτη φορά έχει ταξιδέψει σε 25 φεστιβάλ στο εξωτερικό- μόνο φέτος την άνοιξη παρουσιάστηκε στην Αρμενία, το Λουξεμβούργο και τη Ρουμανία. Την επιτυχία τους μαρτυρά η διεθνής καριέρα των έργων, το γεγονός ότι προσκαλούνται και παίζονται στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχουν αποσπάσει ουκ ολίγα βραβεία. Διεθνείς κριτικές μάλιστα τα έχουν χαρακτηρίσει "συγκλονιστική θεατρική εμπειρία". Πετύχαμε την πρωταγωνίστρια, κυριολεκτικά με τη βαλίτσα στο χέρι καθώς η διεθνής περιοδεία των έργων συνεχίζεται και μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το γεγονός ότι η «Kassandra» θα παιχτεί ξανά στην Αθήνα, στις 26 και 27 Ιουνίου, στις 8μ.μ., στο θέατρο 104 (Ευμολπιδών 41, Αθήνα) στο πλαίσιο του 3ου ASTFEST (Athens Suitcase Festival), με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Νίκο Χατζηπαππά, που φέτος έχει θέμα τον «άλλο».

Μήδεια. Mηδέν στο κόκκινο.


-Ως γυναίκα ηθοποιός, μέσα από τους ρόλους που έχεις παίξει, τι μπορείς να μας πεις για την έμφυλη ταυτότητα στο θέατρο;

«Το θέατρο είναι μια ευλογημένη τέχνη, με την έννοια πως διαθέτει την ελευθερία να αποτυπώνει, ή και να μεγεθύνει, τη δεδομένη κοινωνική κατάσταση, αλλά και να την υποσκάπτει αμφισβητώντας τις παραδοχές της. Ας θυμηθούμε τον τελεστικό/θεραπευτικό, ταυτόχρονα με τον πολιτικό, χαρακτήρα που είχε τουλάχιστον στις απαρχές του. Για παράδειγμα, το θέατρο είχε ήδη εισαγάγει, πριν από την Τζούντιθ Μπάτλερ, την ιδέα πως τα φύλα είναι μια κατασκευή, μια επιτέλεση. Βλέπω με χαρά πως στις μέρες μας, στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, με τις διεκδικήσεις του γυναικείου κινήματος και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, με τη διασπορά του #me too, με την αποδοχή ΑΜΕΑ καλλιτεχνών, οι στερεοτυπικές ή γενικευτικές αντιλήψεις, που μας ταλανίζουν όλους, κλονίζονται. Προσωπικά, τα τελευταία χρόνια, είχα την τύχη να παίξω ρόλους όπως τη Λαίδη Μακμπέθ, που θεωρείται «αντρικός» γυναικείος ρόλος, τη Μαντώ Μαυρογένους και τη Σοφία Λασκαρίδου, γυναίκες που ήταν για την εποχή τους πρωτοπόρες καθώς εισέβαλαν σε χώρους κατά παράδοση ανδροκρατούμενους. Από την άλλη, έπαιξα τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, ηγέτη της Φιλικής Εταιρείας, καθώς επίσης μια άφυλη, ανώνυμη, γερασμένη ύπαρξη στο «Ηρεμιστικό» του Μπέκετ. Από την εμπειρία μου λοιπόν, θεωρώ πως το φύλο του ηθοποιού, όπως αυτό του συγγραφέα, δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα κατανόησης των ηρώων – αντιθέτως, πλουτίζει κανείς διαρκώς σκύβοντας μέσα του, παρατηρώντας τι είναι κοινό στον ανθρώπινο ψυχισμό και την ανθρώπινη μοίρα, εξειδικεύοντας το παίξιμό του κατά τις ανάγκες των προσώπων και της παράστασης».

-Μας κίνησε το ενδιαφέρον ότι η «Μήδεια· μηδέν στο κόκκινο», έχει ως μότο τη φράση «Κι αν δεν ήτανε φόνος;». Τι σημαίνει και πώς προβάλλει το θέμα του ξένου;

«Το κείμενο της Σοφίας Διονυσοπούλου, που έχει κάνει και τη σκηνοθεσία, αντλεί από προευριπίδειους μύθους – η Μήδεια που γίνεται παιδοκτόνος για να εκδικηθεί την εγκατάλειψή της από τον Ιάσονα είναι μια επινόηση του Ευριπίδη. Στις παλαιότερες εκδοχές, τα παιδιά τα σκότωναν με λιθοβολισμό οι Κορίνθιοι, εφόσον ο καινούργιος βασιλιάς τους, ο Ιάσονας, θα έπρεπε να αφήσει διαδόχους με καθαρό αίμα, όχι τη σπορά που γέννησε μια ξένη. Αντανακλούσαν δηλαδή περισσότερο τις πολιτικές σκοπιμότητες και αντιλήψεις της εποχής, που δυστυχώς επιβιώνουν και στη δική μας. Στο δικό μας έργο, ακολουθείται η εκδοχή όπου η Μήδεια, για να τα σώσει από την οργή των Κορινθίων, προσφέρει τα παιδιά στην Ήρα, ώστε η θεά να τα καταστήσει αθάνατα. Η μητέρα εδώ τελεί μια ιερουργία – δεν πρόκειται για φόνο, αλλά για θυσία που λυτρώνει και χαρίζει την αιωνιότητα. Άλλωστε, όλη η παράσταση έχει στηθεί σαν τελετουργία. Είναι μια φλεγόμενη σύγκρουση ανάμεσα στις δύο υποστάσεις του προσώπου, τη γυναίκα και τη μάντισσα, καθώς η Μήδεια έχει εκπέσει πολλαπλά, από αντικείμενο του πόθου και βασίλισσα-θεραπεύτρια έχει μετατραπεί σε αποτρόπαιο μίασμα. Η Μήδεια επαναστατεί ενάντια σε μια πόλη που την εκδιώκει, την εξοστρακίζει ως αλλόκοτη ξένη, απόβλητη, ως το απειλητικό αλλότριο που πρέπει να θανατωθεί. Παράλληλα, σ’ ένα άλλο επίπεδο, αντιπροσωπεύει τη φύση, το αρχέγονο στοιχείο, σε αντιπαράθεση με τον κόσμο των αστών».

-Αλλά και η μυθική Κασσάνδρα,είναι εδώ μια σύγχρονη trans μετανάστρια, σε διαρκή αναζήτηση ταυτότητας, διπλά εξόριστη. Πως αντιμετώπισες το ρόλο;

«Είχα τη μεγάλη τύχη και τη χαρά να ανεβάσω την «Kassandra», έργο που έγραψε για μένα ο Sergio Blanco, το καλοκαίρι του 2008, εμπνεόμενος από την πολυπολιτισμικότητα της Αθήνας. Αρχικά δεν ήξερα πώς να την προσεγγίσω, αισθανόμουν αμηχανία και μαζί αδημονία μπροστά σε μια τέτοια πρόκληση. Η Kassandra στο κείμενο αυτό είναι άντρας που νιώθει γυναίκα, είναι ταυτόχρονα η μυθική πριγκίπισσα της Τροίας και μια σύγχρονη trans μετανάστρια σε οποιαδήποτε πόλη του 21ου αιώνα – εξόριστη στο ίδιο το σώμα της, αποστερημένη από κάθε πατρίδα. Το ζήτημα της ταυτότητας σε όλες τις εκφάνσεις της- φύλου, κοινωνική, εθνική, εθνοτική, και της ανεστιότητας αποτελούν πυρηνικά στοιχεία της. Δουλεύοντάς την με την Ευαγγελία Ανδριτσάνου και με όλους τους φίλους που συσπειρώθηκαν γύρω της, καταπιάστηκα περισσότερο με ό,τι έχουμε όλοι κοινό, με ό,τι μας πονάει, με ό,τι μας παρηγορεί, προσπαθώντας να συλλάβω διαφορετικές πλευρές της ευαλωτότητάς της και του τρόπου της να επιβιώνει. Νομίζω εξάλλου πως όλοι βρισκόμαστε σε διαρκή πραγμάτευση όσον αφορά τη σεξουαλική μας ταυτότητα, αλλά συχνά και την κοινωνική, την εθνική, τη γλωσσική. Κι αυτό ανακύπτει με περισσότερη ένταση στην εποχή που ζούμε. Η Kassandra καίγεται να επιβιώσει και να επικοινωνήσει, μιλάει με τα φτωχά, σπαστά αγγλικά της για να υπερβεί τη μοναξιά του ξένου, να ξεγελάσει την οδύνη του διαφορετικού. Με τη γενναιότητα του χαμένου αγκιστρώνεται από την ελπίδα, χρησιμοποιεί το χιούμορ για να ρίξει γέφυρες με τον άλλο».

Kassandra.

-Η «Kassandra» είχε θερμή υποδοχή από το κοινό, τιμήθηκε με βραβεία ερμηνείας και παράστασης, μεταξύ άλλων και με τα βραβεία Gay awards, κειμένου και ερμηνείας εδώ στην Αθήνα. Μίλησέ μας γι’ αυτά ενόψει της παρουσίασής της ξανά στην Ελλάδα.

«Είναι ίσως παράδοξο, αλλά οι θεατές ταυτίζονται πολύ εύκολα με την Kassandra. Άνθρωποι με διαφορετικό κοινωνικό ή μορφωτικό υπόβαθρο, διαφορετική κουλτούρα, έχουν πραγματικά πολύ θερμή ανταπόκριση. Για μένα, είχε ιδιαίτερη σημασία η βράβευσή της με τα Gay awards, χαίρομαι μάλιστα που η παράσταση θα ξαναπαιχτεί μέσα στον μήνα του pride! Ζούμε σε μια κοινωνία μεγάλων ανισοτήτων όπου, παρά τα θρυλούμενα, βρισκόμαστε ακόμα πολύ μακριά από μια κοινωνία ίσων ευκαιριών, συμπερίληψης και αποκατάστασης των θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων. Να μην ξεχνάμε τον Ζακ και τη Δήμητρα, την Ελένη Τοπαλούδη και τη Σούζαν Ίτον, τον Σαχζάτ Λουκμάν και τον Παύλο Φύσσα, τον μαθητή Σαϊντού Καμαρά- που η συσπείρωση του κόσμου γύρω του απέτρεψε την απέλασή του-και τόσους άλλους. Οι γυναικοκτονίες και τα εγκλήματα με ρατσιστικά κίνητρα, η περιθωριοποίηση αδύναμων κοινωνικών ομάδων και προσφύγων χρειάζονται τη συστράτευση, τον διαρκή αγώνα και την επαγρύπνηση όλων μας ώστε να αναδειχθεί ο ιδεολογικός μηχανισμός που τροφοδοτεί καθημερινά το μίσος και τον κοινωνικό αποκλεισμό».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα «πειραγμένο» βλέμμα στα κακά και τα στραβά της μοίρας μας
Με ένα σχόλιο για τις ενδοοικογενειακές σχέσεις μιας εύπορης οικογένειας γύρω από την εγκυμοσύνη της Λεονί, αλλά και για τα ήθη και τις αξίες της αστικής κοινωνίας, στις αρχές του 20ού αιώνα, για να προβάλλει...
Ενα «πειραγμένο» βλέμμα στα κακά και τα στραβά της μοίρας μας
ΘΕΑΤΡΟ
«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας
Βασισμένη σε δύο κείμενα της Νατάσας Σίδερη, η παράσταση που αφορά τις γυναικοκτονίες και την καθημερινή κακοποίηση των γυναικών φιλοξενείται για μία και μοναδική βραδιά αύριο στις 9 μ.μ. στα Δημοτικά...
«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας
ΘΕΑΤΡΟ
Οι εμπρηστές είμαστε εμείς;
Οταν καίγεται το σπίτι του γείτονα, μπορείς απλώς να το διαβάζεις στην εφημερίδα, περιμένοντας πως το δικό σου θα βγει αλώβητο; Μήπως όλοι στη «σοφίτα» της συνείδησής μας κρύβουμε τη συνενοχή μας μέσω της...
Οι εμπρηστές είμαστε εμείς;
ΘΕΑΤΡΟ
Εβδομη χρονιά στη σκηνή και το «Κιβώτιο» ακόμη... εκπέμπει
Αν το «Κιβώτιο» είναι το έργο ζωής του Αρη Αλεξάνδρου, τότε το ανέβασμά του για έβδομη χρονιά στο Στούντιο Μαυρομιχάλη από τον Φώτη Μακρή συνιστά έναν ρόλο ζωής.
Εβδομη χρονιά στη σκηνή και το «Κιβώτιο» ακόμη... εκπέμπει
ΘΕΑΤΡΟ
Το λυκόφως των χρεών και η χαραυγή της νέας γενιάς λυρικών δημιουργών
Επιθεωρησιακό περιεχόμενο; Αφού είμαστε για γέλια και για κλάματα. Η όπερα σε παράφραση, βασισμένη στο μουσικό δράμα του Ρίχαρντ Βάγκνερ είναι ανελέητη: κυρίως γιατί στο στόχαστρο βάζει το λαό, την...
Το λυκόφως των χρεών και η χαραυγή της νέας γενιάς λυρικών δημιουργών
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ελένη του Ευριπίδη, του Παπαβασιλείου και της «διπλανής πόρτας»
«Στους αιώνες των αιώνων επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη» λέει η πρωταγωνίστρια της παράστασης του ΚΘΒΕ, που επιτέλους πάει στην Επίδαυρο στις 12 και 13 Αυγούστου.
Η Ελένη του Ευριπίδη, του Παπαβασιλείου και της «διπλανής πόρτας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας