• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.4°C / 36.4°C
    4 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.6°C / 37.1°C
    3 BF
    35%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.7°C / 38.2°C
    0 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 36.3°C
    4 BF
    42%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.8°C / 37.7°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 30.6°C
    0 BF
    22%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 36.3°C / 36.3°C
    1 BF
    18%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.8°C / 34.3°C
    4 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.7°C / 33.9°C
    4 BF
    31%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.8°C / 34.4°C
    4 BF
    36%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.3°C / 32.7°C
    3 BF
    38%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    1 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.0°C / 34.9°C
    0 BF
    28%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    36°C 33.9°C / 37.2°C
    3 BF
    26%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 31.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.8°C / 36.0°C
    3 BF
    23%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 33.3°C / 34.9°C
    2 BF
    38%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.7°C / 35.0°C
    3 BF
    43%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    41%
@Tobias_Kruse-Gallery
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου

  • A-
  • A+
Ο πρωτοποριακός Γερμανός σκηνοθέτης που φέρνει στην Επίδαυρο τον Ιούλιο τον «Αγαμέμνονα» σε συμπαραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ με το Residenz Theater του Μονάχου, παρουσίασε τους βασικούς άξονες της οπτικής του, χθες στο Ινστιτούτο Γκέτε.

Ο πόλεμος και οι επιπτώσεις του στην κοινωνία. Το ερώτημα αν αξίζει η θυσία τόσων χιλιάδων ζωών, όταν ακόμη και οι νικητές θρηνούν χαμένους, κυρίως οι γυναίκες που έχουν μείνει πίσω, μανάδες και σύζυγοι και παιδιά. Ερώτημα που διατυπώνει σε σχέση με τον τωρινό πόλεμο στην Ουκρανία. Διακύβευμα που έθεσε και ο Αισχύλος πριν από τόσους αιώνες.

Αυτά ήταν τα κύρια σημεία της συζήτησης που είχε ο πρωτοποριακός Γερμανός σκηνοθέτης Ούλριχ Ράσε με την καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου χθες στο Ινστιτούτο Γκαίτε, ενόψει της πολυαναμενόμενης παγκόσμιας πρεμιέρας του «Αγαμέμνονα» που θα παρουσιάσει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τον ερχόμενο μήνα, 22 και 23 Ιουλίου, σε μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το Residenz Theater του Μονάχου.

Η ασυνήθιστη και εντυπωσιακή σκηνική του γλώσσα, με κυλιόμενους ιμάντες και περιστρεφόμενα σκηνικά (στην Επίδαυρο φέρνει έναν μεγάλο δίσκο που συμβολίζοντας τον χρόνο θα έχει στον έναν «δείκτη», ένα κουαρτέτο μουσικών που θα παίζει αρχαϊκά κρουστά χωρίς ενίσχυση φυσικά), οι εντυπωσιακοί φωτισμοί, η έντονη μουσικότητα, τα άχρονα κοστούμια που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του, προσδίδοντας μια δυναμική μέσω της αέναης κίνησης, αντλούν έμπνευση από την αγάπη του για τον χορό:

«Το Μπόχουμ όπου γεννήθηκα δεν έχει και πολλά να κάνεις. Είναι κοντά στο Βούπερταλ όπου είχε το χοροθέατρό της η ιέρεια του χορού Πίνα Μπάους. Σπούδασα λογοτεχνία (σ.σ. ιστορία της τέχνης και συγκριτική λογοτεχνία) αλλά πάντα με ενδιέφερε το δράμα. Γι’αυτό πήγαινα στο θέατρο. Ο χορός και η λογοτεχνία με συνόδευαν. Ο χορός, η ηθοποιία και το πώς συναντιούνται με τη λογοτεχνία, η κίνηση ώστε να εκφραστεί η γλώσσα. Ολα αυτά κάπως συγκλίνουν στο αρχαίο ελληνικό θέατρο...».

Ο Αγαμέμνονας, το πρώτο έργο της «Ορέστειας», της μοναδικής σωζόμενης αρχαίας τριλογίας, περιγράφει την επιστροφή του βασιλιά στην πατρίδα του και τον διπλό φόνο του ίδιου και της Κασσάνδρας- την οποία είχε φέρει μαζί του ως «λεία πολέμου» από την Τροία, από την σύζυγό του Κλυταιμνήστρα επειδή είχε θυσιάσει την κόρη της Ιφιγένεια. Ο Χορός υπονοεί ότι τίποτα δεν μένει ατιμώρητο, συνεχίζοντας έναν κύκλο εκδίκησης. Παράλληλα όμως η τραγωδία συμβολίζει και μια σύγκρουση εξουσίας ανάμεσα στη μητριαρχία και την πατριαρχία.

Για τον Ράσε ο Αγαμέμνονας δεν είναι ένας ήρωας νικητής αλλά καταρρακωμένος από το βάρος των πράξεών του. Και το θέμα του πολέμου, που συνέδεσε με το σήμερα, παραμένει άλυτο αίνιγμα: «Υπάρχει βία, πόλεμος, πράγματα που δεν αλλάζουν ποτέ... και δεν έχουμε τα μέσα για να σταματήσουμε αυτή τη μεγάλη τραγωδία. Οι κυκλικές μηχανές της σκηνής αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα του θύματος. Τον κακό θεό που μας έχει εναποθέσει μέσα σε αυτόν τον κύκλο όπου πρέπει να καταφέρουμε να επιβιώσουμε, να αποδείξουμε ότι μπορούμε να καταφέρουμε πολύ περισσότερα, με στοιχεία που επιχειρούν να αναδείξουν την απελπισία που βιώνουμε...Μιλούμε για δίκαιο του πολέμου. Ποιες αιτίες όμως οδηγούν στον πόλεμο; Τι σημαίνει για αυτούς που έχουν μείνει πίσω; Τις γυναίκες, συζύγους και μητέρες που δεν γνωρίζουν αν θα επιστρέψουν οι άνθρωποί τους; Στον Αισχύλο οι γυναίκες έχουν δυνατότητα έκφρασης, έχουν φωνή. Είναι ένας «θησαυρός» από τον οποίο μπορούμε να αντλήσουμε στοιχεία προκειμένου να κατανοήσουμε τη θηριωδία του πολέμου, τους λόγους που οδηγούν τους ανθρώπους στην κατεύθυνση του πολέμου» επεσήμανε. Αλλά αναρωτήθηκε πως «οι ιθύνοντες αποφασίζουν να προχωρήσουν σε πόλεμο και ποια αίτια κρύβονται πίσω από τις αποφάσεις τους».

Αυτές είναι οι πτυχές που ο Ράσε επιχειρεί να ψηλαφίσει με τη δική του εκδοχή του Αγαμέμνονα, προβάλλοντας συνάμα την αντίληψη των γυναικών για τον πόλεμο, όχι μόνο μέσω του Χορού αλλά και των ηρωΐδων όπως της Κασσάνδρας που αναγνωρίζει ότι η κατάρα δεν θα καταλαγιάσει και θα οδηγεί πάντα σε έναν κύκλο αίματος «μέχρι που με το τέλος της Ορέστειας θα βρουν το δρόμο της δημοκρατίας για να μπει ένα τέλος στους φόνους»...

Κι όμως, μήπως υπάρχει ένα ρήγμα στην έννοια της δημοκρατίας όταν ακόμη και σήμερα που ζούμε σε πιο δημοκρατικές κοινωνίες είμαστε αντιμέτωποι με σφαγές; ρωτήθηκε από το κοινό.

«Το ότι η κοινωνία μας βασίζεται σε δημοκρατικές βασικές αρχές είναι ένα μεγάλο κοινωνικό επίτευγμα. Ομως οι ελεύθερα εκλεγμένοι εκπρόσωποί μας δεν μπορούν να αποφασίσουν εφαρμόζοντας τη βούληση των ανθρώπων, καθώς τα οικονομικά λόμπι ασκούν εξουσία μην αφήνοντας τους ανθρώπους να αποφασίσουν ελεύθερα. Η παγκοσμιοποίηση και το καπιταλιστικό σύστημα αποτρέπει την άσκηση δημοκρατίας. Οπως και εταιρείες που δραστηριοποιούνται και αντλούν μόνο κέρδη σε ένα πλαίσιο δημοκρατίας χωρίς να καταβάλουν φόρους... Κι απομένει σε μας που έχουμε κατακτήσει αυτό το πλαίσιο να δούμε πως θα μπορέσουμε να ανακτήσουμε τη δύναμή μας σε μια κυρίαρχη δημοκρατία...» απάντησε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» για το Φεστιβάλ Αθηνών και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση του έργου και τη διαχρονικότητά του στα ζητήματα δικαιωμάτων.
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Ελλάδα δεν μαθαίνει ποτέ από τα λάθη της»
Η νέα παράσταση της Ρούλας Πατεράκη έχει να κάνει με το θέμα της Ιστορίας στην Ελλάδα με τους πρωταγωνιστές να έρχονται αντιμέτωποι με το ανοιχτό προσωπικό και συλλογικό τραύμα της αδιανόητης καταστροφής.
«Η Ελλάδα δεν μαθαίνει ποτέ από τα λάθη της»
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκεύασε και σκηνοθετεί τους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν την παρουσίαση τους στην Μικρή Επίδαυρο.
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας